Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 6105
alle andre bare glor
2 1
(er 17 år btw)

Jeg hadde vært ute på båten til en kompis, og vi hadde drukket en del og fyrt noen js. Og så på vei opp fra havnen blir vi stoppet av politi, og med en gang jeg ser bilen kaster jeg fra meg snusboksen min som jeg hadde litt under en halv bag grønt i (max 1,2g).

Når politiet stoppet oss finner de da denne snusboksen og sier at de har sett meg kaste den fra meg. Jeg nekter for det og valgte å ikke avgi forklaring. Politimannen jeg snakket med sa at det var veldig mistenkelig at de fant narkotika akkurat der vi ble stoppet, og at det mest sannsynlig ville bli anmeldt, og at det var opp til en politijurist om jeg ville bli dømt eller ikke.

Ble deretter kjørt hjem, og de sa at jeg vil bli innkalt til et møte på politistasjonen. De sa også at jeg ville bli nødt til å gå til samtaler, og så snakket de noe om en kontrakt om urinprøver. De sa også at urinprøvekontrakten var frivillig, og da lurer jeg på hvor frivillig den er, er det da sånn at foreldrene mine bestemmer det eller er det jeg selv?
Lurer også på hva jeg bør gjøre videre, og hva slags straff jeg vil møte.

Glemte å si at de fant rullepapir på meg, noe som jeg ikke fikk kastet vekk.
Sist endret av Isopor22; 6. mai 2017 kl. 03:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er ikke opp til en politijurist om du blir dømt, det er opp til domstolen. Politijuristen kan gi deg en bot, men hvis du nekter å vedta den blir saken enten henlagt eller sendt til retten. Om du blir dømt avhenger av bevisene. Hvis en politimann vitner i retten på at han så akkurat deg kaste fra deg greiene, er nok sannsynligheten stor for at du blir dømt. Straffen vil eventuelt bli en bot.

For ungdom under 18 blir man vanligvis tilbudt ruskontrakt, dvs man slipper bot hvis man går med på vilkårene i kontrakten. Dette innebærer bl.a. å avlevere urinprøver under påsyn i 6 måneder eller mer. Politi og ofte foreldre vil nok legge stort press på deg for å gå med på dette, men det er frivillig i utgangspunktet.

Når det gjelder hva du bør gjøre, vil jeg råde deg til å lese litt om skadevirkningene av cannabis og tenke på hvordan dette kan påvirke din egen utdannelse, sosiale og psykologiske utvikling, og fremtiden din generelt.
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du vil få et forelegg om du innrømmer skyld. Hvis du nekter skyld så kan du risikere forelegg om de ikke tror på deg. Hvis du nekter å akseptere forelegget så kan det bli rettsak. Hvis du nekter skyld under rettsaken så kan du bli dømt til å betale litt mer enn hva forelegget var på (ca. 1000-3000 kr mer) om de ikke tror deg. Hvis de ikke klarer å bevise skyld så slipper du helt unna.

Urinprøvekontrakten er frivillig. Du må da avgi urinprøver i 6-12 måneder og du må gå på "hasjavvenningskurs" mot at du slipper å betale forelegg eller få saken på ditt rulleblad.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Når det gjelder hva du bør gjøre, vil jeg råde deg til å lese litt om skadevirkningene av cannabis og tenke på hvordan dette kan påvirke din egen utdannelse, sosiale og psykologiske utvikling, og fremtiden din generelt.
Vis hele sitatet...
Snakk om krisemaksimering. Joda, en slik sak kan ødelegge for enkelte karrierevalg ettersom det er snakk om et forbudt stoff, men sånn ellers så er det jo alkohol som er det desidert farligste, og som er det stoffet du først og fremst burde advart mot. Denne mindreårige gutten sier jo tross alt at han har vært ute i båt og drukket alkohol, og du spør ikke en gang om han brukte redningsvest. Du har tydeligvis misforstått noe her...
Politimannen så nok at du kasta boksen, derfor fant han den, er ikke noe han bare sier mest sannsynlig. Men mitt råd er å nekte så blir saken henlagt. Tross alt må det bevises i en rettssak (rettssak for en snusboks? come on..., oh wait dette er Norge hmm.) at de greiene var dine. Politiet sier jo ting som ikke stemmer for å få folk til å tilstå diverse for å slippe å gå i retten. Mest sannsynlig får du henlagt eller et forelegg du ikke vedkjenner --> henlagt. De har ikke gode nok indisier på deg som holder i retten uansett, om det kommer til retten må jo dommer le av politiet at de gidder. Gjør det til en vane å nekte og å ikke ha kjennskap til visse ting .
Sist endret av Kloroplast; 6. mai 2017 kl. 13:38.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er jo antakeleg plenty med fingeravtrykk på innsida og utsida av snusboksen. Kort sagt har du ikkje veldig gode odds om politiet vel å ta ut tiltale. Om du får tilbod om forelegg hadde eg glatt akseptert det på grunnlag av det du skriv her.
Vel ; "Frivilligheten" er særdeles ufrivillig etter min mening. Jeg og eksen ble tatt i Ganjamanexpress-saken, og hun hadde ikke noe på seg fra før - samt ung alder. Hun fikk tilbud om "frivillige" prøver mot rent rulleblad.

Hun godtok dette, under tvil og da begynte følgende ; Jeg ville ikke røyke siden ikke hun kunne det, solidaritet <3 Vi måtte vi reise 6 timer tur-retur, og bruke en hel dag, for å komme oss inn til Bodø. Det gikk en hel dag på disse turene, 16 timer tilsammen - mange timer venting.

Avtalen betød at hun skulle tisse en gang i måneden (hvaffaen, da kunne hun jo røyke 2 av ukene liksom...) og snakke med politiet en gang i uka.
Politisnakket ble mest propaganda-kjør, og jeg som har endel småting på meg (bruk, bruk bruk osv osv) - jeg var den "onde" i forholdet. Hun ble oppfordret til å slå opp faktisk, med en sleipt smil og kommentarer som "det er flere fisk i havet...."
De ville vite _alt_ - og snakkingen dreide seg ofte om meg. Noe som føltes ganske bedritent ut for meg da

Hun opplevde hele denne perioden (skulle være et halvt år) som et hellvette. Hun opplevde å bli uglesett av politiet, følte at livet hennes var under forstørrelsesglass for de, måtte "prestere for å være flink". Og på toppen av dette slutte å røyke med en gang...

Så det sklei ut i at hun begynte å røyke igjen, og vi kjøpte urinprøver - quickstick-tester, på nett. Dette gikk bra i 2-3 måneder, før hun røyka for lenge, og var positiv på prøvedagen...
Så hun utsatte, hun hadde alibi for det mtp. psykiske plager.
Hun ble clean, og vi dro på dagstur for siste gang - da var det 2 måneder igjen. Hun sa til hun politidama, at det ble ikke aktuelt lengre, ikke litt engang - og at dette var helt forferdelig. hvordan det påvirket alt ifra angstnivå, til selvfølelsen, søvnproblemer, og den stadig voksende "de begynner å skal vite ALT om meg"-følelsen.

Hun fortalte at hun gladelig kunne tatt imot boten istedet, og at hun burde gjort det da vi ble tatt - for et slikt opplegg var FUBAR (fucked up beyond any recognition) - og føltes ikke mye frivillig ut. Jeg har aldri vært så stolt av henne i mitt liv som da, og det var pga. at hun sto opp for seg selv, ikke stoner-trass-stolthet <3

Og overraskende nok, så var det greit da - med 4 av 6 måneder, og hun slapp noe mer pes ifra De.
Men ja, det var ikke mye frivillighet etter hennes, og min mening.

På den lyse sia så er det lov å håpe at opplegget er annerledes på andre plasser i landet.
Enten "stick to the story"eller innrøm bruk og ta bota - eller Frivilligheta (kremt) - det er valga dine. Lykke til

Peace <3
Sist endret av Attica83; 6. mai 2017 kl. 14:35.
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg skjønner ikke helt at de argumenterer med rulleblad for å overtale folk til å inngå urinkontrakt. For det første så vil så vidt jeg kan forstå av politiregisterloven ikke bot for bruk og besittelse som straffes etter legemiddelloven komme på en ordinær politiattest siden strafferammen ikke er mer enn 6 måneder.

For det andre får man ved disse urinkontraktene påtaleunnlatelse, som kommer på en uttømmende eller utvidet politiattest akkurat som en bot vil gjøre det.

Hvor er det jeg misforstår?

Politiregisterloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2...APITTEL_13#§70
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kan jeg få en update på denne saken?
Hvis du tok det til rettsak og vant så er du faen sjef, ass.
▼ ... noen uker senere ... ▼
alle andre bare glor
Trådstarter
2 1
Takk for alle svar, de hjalp meg veldig med hva jeg skulle si i avhør osv.
Sorry for at jeg har glemt å oppdatere, har såvidt vært innom her siden jeg posta.

Det som skjedde var at jeg nektet for alt og saken ble henlagt, de tilbød meg også urinprøvekontrakt noe jeg sa nei til.

Men ganske kort tid etter så ble jeg tatt av et par sivil imens jeg trakk på en joint, fikk underlig nok putta stashet mitt på ballene imens jeg snakket med dem. Aner ikke hvordan de ikke så det. Men det endte med forelegg på 5000kr, ganske surt as.
Anonym bruker
"Såret Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du har blitt tatt av politiet 2 ganger for noe som anses å være besittelse, på litt over 2 måneder? Burde kanskje vurdere vanene dine.. Dvs. å slutte med narkotika.