Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  98 15771
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Forundrer meg ikke at alle på freak prater om at det burde legaliseres, da mange her er aktive hasj-røykere.

Nei, det er nok ikke noe problem for barna å finne en annen dealer, so what? Anmelder foreldrene det, blir en dealer tatt av politiet, og jada, det finnes sikkert hundrevis av andre der ute.

Folk nå til dags babler om at politiet driter i alt og alle som har med narkotika å gjøre.

Ja, det er ulovlig. Er derfor de burde overlate saken til politiet, de har gjort noe ulovlig.
Vis hele sitatet...

Personlig mener jeg at straffealderen burde bli 18. Åssen kan en person være voksen, når mann bare er 15 år? Mener de burde lage nye regler for det og at når du gjør ting du er 15, ikke skal komme på rullebladet osv
Sitat av SwagSir Vis innlegg
Personlig mener jeg at straffealderen burde bli 18. Åssen kan en person være voksen, når mann bare er 15 år? Mener de burde lage nye regler for det og at når du gjør ting du er 15, ikke skal komme på rullebladet osv
Vis hele sitatet...



En person defineres som voksen etter fylte 18 år. Ærlig talt, når man er 15 år, så burde man vite forskjell på rett og galt her i verden. Ellers burde det være noe alvorlig galt i sosialiseringen.

Selv om man er under 18, burde det ikke bety at man ikke kan bli straffet for å gjøre ting som man selv vet er ulovlig, som 15 åring.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
En person defineres som voksen etter fylte 18 år. Ærlig talt, når man er 15 år, så burde man vite forskjell på rett og galt her i verden. Ellers burde det være noe alvorlig galt i sosialiseringen.

Selv om man er under 18, burde det ikke bety at man ikke kan bli straffet for å gjøre ting som man selv vet er ulovlig, som 15 åring.
Vis hele sitatet...

Det er jeg uenig i. Mann defineres som voksen etter 18 og ikke som 15. Da mener jeg at de burde lage at det finnes 2 typerulle blad. Et som er før 18 og et etter 18. Så de som har gjort en dum ting i sin unge alder, skal få sjansen å få arbeid innen offentlig statlig sektor. Terskelen for å gjøre dumme ting, er mye større når man er ung. Som jeg gjorde en dum ting når jeg var 15 og det vil ødelegge for sjansen min innen arbeid der det kreves plettfrivandel. Hvor dumt er ikke det?

Jeg mener at mann burde kunne bli straffet og få bot når man er 15, men dette burde slettes fra hele vandelen etter 18.
Sist endret av SwagSir; 28. november 2011 kl. 19:34.
Barn under 18 år kan straffest i form av alternativ straff i noen tilfeller. Det kan med denne saken her som utgangspunkt være urinprøver i 6måneder under kontrakt, hvor det ikke kommer noe på rullebladet om man gjennomfører.

Kanskje man burde vite rett eller galt når man er 15, men det er ikke mye livserfaring man har når man er på den alderen, og man er lettpåvirkelig. Man vil uansett ikke sende barn under 18år gjennom rettsvesenet med en eventuell ubetinget fengselsstraff/samfunstjeneste hvor det blir vanskelig å holde de adskilt fra eldre kriminelle. Ser ikke et problem med at foreldre tar seg av straffen på hjemmebane.
Sitat av jalig Vis innlegg


Sorry mac, men når foreldra dine sponser huset ditt så kan du følge deres regler.

Hva du gjør i ditt eget hus er din sak. Men når du bor hos noen så er det de som bestemmer. Om du klikker totalt burde du kanskje tenkt nøye igjennom konsekvensene av dine handlinger før du begynte å gjøre noe.
Vis hele sitatet...
Skulle de først gjort noe som ikke hjelper en dritt, kunne de anmeldt MEG som røyker, og ikke han jeg kjøper av.

Til alle andre her: Greit nok at en ustabil dealer blir satt i fengsel, men realistisk sett gjør ikke dette noen forskjell for samfunnet overhode. Er det da verdt det, når en gjeng med fjortiser kan ende opp med juling og folk på nakken? Og de som faktisk tror at juling fra en psycho vil gjøre ungene til bedre samfunnsborgere må faen meg ta en reality check.
Sitat av hideout Vis innlegg
Barn under 18 år kan straffest i form av alternativ straff i noen tilfeller. Det kan med denne saken her som utgangspunkt være urinprøver i 6måneder under kontrakt, hvor det ikke kommer noe på rullebladet om man gjennomfører.

Kanskje man burde vite rett eller galt når man er 15, men det er ikke mye livserfaring man har når man er på den alderen, og man er lettpåvirkelig. Man vil uansett ikke sende barn under 18år gjennom rettsvesenet med en eventuell ubetinget fengselsstraff/samfunstjeneste hvor det blir vanskelig å holde de adskilt fra eldre kriminelle. Ser ikke et problem med at foreldre tar seg av straffen på hjemmebane.
Vis hele sitatet...
Det er jeg enig i, men se på meg. Jeg fikk en bot for å kjøre en scooter uten lappen når jeg var 15. Jeg fikk ikke noe alternativt, fikk dette på rullebladet. Det for meg å bli politi/ jobbe i forsvaret/ brannvesenet er nå umulig. Fordi et kreves plettfri vandel.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Skulle de først gjort noe som ikke hjelper en dritt, kunne de anmeldt MEG som røyker, og ikke han jeg kjøper av.

Til alle andre her: Greit nok at en ustabil dealer blir satt i fengsel, men realistisk sett gjør ikke dette noen forskjell for samfunnet overhode. Er det da verdt det, når en gjeng med fjortiser kan ende opp med juling og folk på nakken? Og de som faktisk tror at juling fra en psycho vil gjøre ungene til bedre samfunnsborgere må faen meg ta en reality check.
Vis hele sitatet...
Det gjør en forskjell, det gjør en forskjell uansett om det da er 1000 dealere igjen der ute. Da er det en mindre dealer som selger dop til våre kjære unge.

Får de unge juling, burde de som evt. banker opp/truer med å banke opp havne bak lås og slå. Folk får finne seg i å følge loven, slik som alle andre.

Sitat av SwagSir Vis innlegg
Det er jeg enig i, men se på meg. Jeg fikk en bot for å kjøre en scooter uten lappen når jeg var 15. Jeg fikk ikke noe alternativt, fikk dette på rullebladet. Det for meg å bli politi/ jobbe i forsvaret/ brannvesenet er nå umulig. Fordi et kreves plettfri vandel.
Vis hele sitatet...
Nå skjønner jeg bedre hva du mener. Slike ting er dumt. I mine øyne burde din sak blitt tatt opp for konfliktråd o.l, der du kunne få et X-anntall timer med samfunnstraff/tjeneste, i stedet for at det havnet på rullebladet ditt.

Men som flere av dere sier, i en alder av 14-16 er man lett påvirkelig til å gjøre kriminelle ting.
Husker det samme skjedde i bygda jeg vokste opp i, foreldrene og unga måtte flytte til en annen kant av landet..spørs vel akkurat hvem dealeren og hans kontakter et
[quote=ClaesGreve;235641
Nå skjønner jeg bedre hva du mener. Slike ting er dumt. I mine øyne burde din sak blitt tatt opp for konfliktråd o.l, der du kunne få et X-anntall timer med samfunnstraff/tjeneste, i stedet for at det havnet på rullebladet ditt.

Men som flere av dere sier, i en alder av 14-16 er man lett påvirkelig til å gjøre kriminelle ting.[/QUOTE]

Ja, bra du skjønner. Det var det poenget mitt var. Jeg kjenner feks en venninne som gjorde utrolig dumme ting når hun var 15-16. Stjal scootere, ble tatt med drugs osv. Alt dette kom på rulletbladet. Hun skjerpet seg når hun ble 16 siden foreldrene hjalp hun. Hun er nå 20 år og har absolutt INGEN saker på seg siden de dumme tingene hun gjorde når hun var 15-16.
Sitat av SwagSir Vis innlegg
Det er jeg enig i, men se på meg. Jeg fikk en bot for å kjøre en scooter uten lappen når jeg var 15. Jeg fikk ikke noe alternativt, fikk dette på rullebladet. Det for meg å bli politi/ jobbe i forsvaret/ brannvesenet er nå umulig. Fordi et kreves plettfri vandel.
Vis hele sitatet...
Den saken er nok borte fra din vandelsattest, men dukker opp på en utvidet politiattest som de bruker ved politihøgskolen og forsvaret ja. Regner med du fikk et forenklet forelegg for dette. Det at du sier det er -umulig-, er dette noe du har sjekket opp i selv? For ikke alle tilfeller ekskluderer deg, og jeg tviler igrunn veldig sterkt på at ditt lovbrudd gjør det. Finst nok av de som kommer inn på politihøyskolen som har trafikkforseelser. Kommer nok helt annpå hva det er for noe, og ikke alt er diskvalifiserendes.

Så om dette var en drøm du virkelig brant for så er det nok bare å søke!
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Det gjør en forskjell, det gjør en forskjell uansett om det da er 1000 dealere igjen der ute. Da er det en mindre dealer som selger dop til våre kjære unge.
Vis hele sitatet...
Seriøst, kan du fortelle meg hvordan forskjell dette gjør i praksis? Vi kunne satt halvparten av Norges dealere i fengsel, og det ville ikke vært noe problem å få tak i hasj. Og den marginale forskjellen det gjør å sette inn én langer, er viktigere enn at 15-åringer ikke skal få fiender i et meeeget kynisk miljø?

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Får de unge juling, burde de som evt. banker opp/truer med å banke opp havne bak lås og slå. Folk får finne seg i å følge loven, slik som alle andre.
Vis hele sitatet...
En tier på at de aldri blir tatt.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Seriøst, kan du fortelle meg hvordan forskjell dette gjør i praksis? Vi kunne satt halvparten av Norges dealere i fengsel, og det ville ikke vært noe problem å få tak i hasj. Og den marginale forskjellen det gjør å sette inn én langer, er viktigere enn at 15-åringer ikke skal få fiender i et meeeget kynisk miljø?


En tier på at de aldri blir tatt.
Vis hele sitatet...

Det har ikke noe å si, da det vil aldri være noe problem å få tak i hasj. Jo flere dealere som sitter bak lås å slå, jo mindre vil det være igjen på gata for å selge til kundene.

Skjønner hva du mener, men disse 15-åringene i dette miljøet har kjøpt dop, involvert, og de får ta konsekvensene av det.

En tier fra meg og. Politiet her i landet er så ræva at de slipper nok unna alle sammen.
Sitat av hideout Vis innlegg
Den saken er nok borte fra din vandelsattest, men dukker opp på en utvidet politiattest som de bruker ved politihøgskolen og forsvaret ja. Regner med du fikk et forenklet forelegg for dette. Det at du sier det er -umulig-, er dette noe du har sjekket opp i selv? For ikke alle tilfeller ekskluderer deg, og jeg tviler igrunn veldig sterkt på at ditt lovbrudd gjør det. Finst nok av de som kommer inn på politihøyskolen som har trafikkforseelser. Kommer nok helt annpå hva det er for noe, og ikke alt er diskvalifiserendes.

Så om dette var en drøm du virkelig brant for så er det nok bare å søke!
Vis hele sitatet...

Ja, altså jeg ble innkalt for en helt annen sak som ikke har noe med det. Jeg ble aldri tatt der og da. Jeg forklarte og sa at jeg hadde kjørt en scooter tidligere på kvelden, de sa dette var ulovlig og vil resultere i et forelegg. Jeg var dum og ærlig borger som trodde jeg ville vinne på dette. Nå ca 5 år etter fant jeg ut at det ikke hjalp meg noe som helst å være ærlig med politiet. Det ville ha resultert i et enkelt forelegg om jeg ble tatt på stedet
Jeg har brent for dette siden jeg var liten gutt unge, så får vente å se hva som skjer
Sist endret av SwagSir; 28. november 2011 kl. 19:55.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Skjønner hva du mener, men disse 15-åringene i dette miljøet har kjøpt dop, involvert, og de får ta konsekvensene av det.
Vis hele sitatet...
Konsekvensen av å bli tatt i å kjøpe dop er bot og rulleblad, og det er ikke det vi snakker om i denne tråden. Problemet er at de risikerer å ta konsekvensen av uvitende/dumme foreldre, som kan være mye verre.
Sist endret av bloodshotEyes; 28. november 2011 kl. 19:57.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Konsekvensen av å bli tatt i å kjøpe dop er bot og rulleblad, og det er ikke det vi snakker om i denne tråden.
Vis hele sitatet...
Konsekvenser henger sammen med trådstarter sitt innlegg, så kom ikke her å si at det jeg sier ikke er rett.

Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Problemet er at de risikerer å ta konsekvensen av uvitende/dumme foreldre, som kan være mye verre
Vis hele sitatet...
Deg om det.
Sitat av SwagSir Vis innlegg
Ja, altså jeg ble innkalt for en helt annen sak som ikke har noe med det. Jeg ble aldri tatt der og da. Jeg forklarte og sa at jeg hadde kjørt en scooter tidligere på kvelden, de sa dette var ulovlig og vil resultere i et forelegg. Jeg var dum og ærlig borger som trodde jeg ville vinne på dette. Nå ca 5 år etter fant jeg ut at det ikke hjalp meg noe som helst å være ærlig med politiet. Det ville ha resultert i et enkelt forelegg om jeg ble tatt på stedet
Jeg har brent for dette siden jeg var liten gutt unge, så får vente å se hva som skjer
Vis hele sitatet...
Bare å søke det. Lite trolig at det vil ekskludere deg fra opptak på politihøyskolen hvertfall. Så lenge du er begavet med taleevner og kan snakke for deg på opptakssamtalen går det seg nok til.
Weird om du har brent for dette siden du var kid, men gått rundt og trodd at denne scooter-episoden gjorde det umulig for deg, har du ikke sjekket det nøyere opp? =P
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Konsekvenser henger sammen med trådstarter sitt innlegg, så kom ikke her å si at det jeg sier ikke er rett.
Vis hele sitatet...
Vennligst forklar nærmere?

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Deg om det.
Vis hele sitatet...
Logikk er ikke universelt ser jeg. At juling, truing, flytte til andre kanten av landet er bedre enn bot og rulleblad tror jeg du er en av de færre som mener. Eller vent, man får jo satt en ubetydlig dealer i fengsel! Worth it, lett. For øvrig er det godt mulig at dealern slipper unna med en liten bot, hvis han gjemmer shiten ute/har lite i leiligheten når/hvis politiet har razzia.
Sist endret av bloodshotEyes; 28. november 2011 kl. 20:17.
Etter hva jeg har hørt, så betyr ikke tidligere bøter/fartsbøter noe når du søker deg inn på Politihøyskolen. Kan nok ikke si dette får alle type boter, som f.eks. bot for missbruk av narkotiske stoffer, men i ditt tilfelle vil jeg tro at det går fint, så fremt hendelsen ikke har gjentatt seg flere ganger, er tross alt 5 år siden.
Sitat av xcitu Vis innlegg
Etter hva jeg har hørt, så betyr ikke tidligere bøter/fartsbøter noe når du søker deg inn på Politihøyskolen. Kan nok ikke si dette får alle type boter, som f.eks. bot for missbruk av narkotiske stoffer, men i ditt tilfelle vil jeg tro at det går fint, så fremt hendelsen ikke har gjentatt seg flere ganger, er tross alt 5 år siden.
Vis hele sitatet...
Hvis du retter det svaret mot meg, så må jeg nok forklare litt nærmere. For det første handler ikke dette om meg, det handler om noen "bekjente". Det er ikke 5 år siden. Det foregår nå. Kan du ha misforstått når jeg sa at dealeren var rundt 20? Ungene er 14-15, per dags dato.

Takk for svar i alle fall
Sitat av Petoholic Panda Vis innlegg
Hvis du retter det svaret mot meg?
Vis hele sitatet...
Det var rettet mot SwagSir vil jeg gå ut i fra.

Jeg må si meg ening med alle som mener at foreldrene ikke burde anmelde dealeren, selv om han sikkert har fortjent straff, ut fra hva han har gjort, men jeg mener at sannsynligheten for at dette får uønskede konsekvenser, er for stor til at anmeldelse er veien å gå.

Foreldrene burde gi ungdommene en passende straff, foreksempel i form av X-antall bilvask, plenklipp eller en annen passende form for fysisk arbeid, gjerne noe som er litt kjedelig, slik at de får tenkt på hva de har gjort mens de holder på. Jeg tror forøvrig at ungdommene har forstått alvoret i situasjonen og neppe vil gjøre noe lignende på en stund. Og etter min mening er det foreldrenes oppgave å oppdra barna, noe jeg synes alt for mange skyver over på staten, enten i form av barnehage, SFO eller skole. Jeg mener ikke at foreldre ikke skal jobbe, men de må ta på seg sin del av ansvaret når det kommer til oppdragelse, å blande inn politiet for noe som kanskje er en førstegangs hendelse, synes jeg er i overkant drøyt.

Hva om tilfelle hadde vært at de hadde drukket seg fulle på alkohol? Det er også forbudt for ungdom på 14-15 år, skulle man anmeldt barna sine da også (for det er det det blir i praksis, om man anmelder dealeren) ?
Sitat av Petoholic Panda Vis innlegg
Hvis du retter det svaret mot meg, så må jeg nok forklare litt nærmere. For det første handler ikke dette om meg, det handler om noen "bekjente". Det er ikke 5 år siden. Det foregår nå. Kan du ha misforstått når jeg sa at dealeren var rundt 20? Ungene er 14-15, per dags dato.

Takk for svar i alle fall
Vis hele sitatet...
hvis en 20åring selger stoff til unger er det han som burde hatt seg en hard omgang juling,tror heller ikke det er særlig populært, selv i harde miljøer.
Sist endret av Cosmos; 28. november 2011 kl. 21:46.
Sitat av SwagSir Vis innlegg
Du er virkelig smart, skal ikke nekte det. De kjøpte narkotika leste jeg vel også?
Dette går under * Kjøp* paragrafen av narkotika. Leste vel også at noen av barna var over 15? Rettsligstraffe alder i Norge er 15 år. Da ser jeg vel også siden de kjøpte, får de også straff for kjøp?

Hvem vinner på dette? Ingen av partene!
Vis hele sitatet...
Artig kar du ja, skal DU virkelig prøve og belære meg om hvem av oss som er den fornuftige? Ler meg i hjel her jeg sitter.

Selvfølgelig bør ikke dette gå for mye ut over "barna".
Men en advarsel + et eller annet som skremmer dem nok til og holde seg langt unna dette faenskapet.
Det ville jeg jo virkelig være perfekt.

Du er jo tydeligvis en kar som omgår med dealere og liggnende.
Ikke akkurat det beste selskapet ikke sant. Da bør du vel ikke akkurat komme her og komme her.

Vinnere sier du? Mener du virkelig at det er synd på dealeren fordi at han blir tatt av politiet. Det skal ikke være noen vinnere i denne saken, og vis det skulle være en vinner så skulle det aldri i verden vært dealeren.
Det er trossalt dealeren som forpester samfunnet med sitt dop salg.
Det går ut over mange folk, å det er trageide i seg selv at langere skal få rundt uten konsekvenser for deres handlinger.
Sist endret av UrbanFreak86; 28. november 2011 kl. 22:07. Grunn: WORD
ArbeidsledigProletar
Selger man til BARN så fortjener man å bli bura inn uansett. Og vold mot barn, vær realistiske da, ingen banker unger, hva tror du onkel blå reagerer med da? Er jo ikke så vanskelig å sette 2 + 2 og plutselig må idioten sitte ganske mye ekstra.
Må bare le av mange kommentarer her. "Dealeren bør settes inn på livstid!" Har dere noensinne tenkt på at det kan være helt vanlige mennesker som tar inn litt ekstra weed for å hjelpe andre? Nå skal det sies at jeg ikke er for at 14-15 åringer røyker, men like gjerne det som at de drikker seg møkkings på dårlig hjemmebrent. Det eneste som forpester samfunnet er holdningene deres, som støter ut folk så fort de tar seg en jonas i nå og da. Det gjør det vanskelig om ikke umulig for utrolig mange å spørre om hjelp hvis de har sklidd litt utpå. Og jo, det kan godt tenkes at tenåringene (for 15 åringer er i mine øyne ikke barn lenger) får problemer på grunn av foreldrenes reaksjon. Atter en tragisk bivirkning av forbudet slik det er idag.
At noen tar en "jonas" er nok for meg å holde meg unna den/de personene. Jeg omgås ikke og vil ikke omgås med narkiser, og hører jeg at noen av mine venner begynner på stoff/hasj så kuttes dem ut for alltid. Det er ikke uten grunn at narkotiske stoffer(med unntak, morfin etc) er ulovlig.
Jeg står fortsatt ved min mening om at dealeren burde stenges inne, så lenge så mulig, gjerne med en klekkelig bot og oppfølging fra staten i flere år fremover, for å hindre at han ødelegger andre sine liv. Jeg skjønner ikke ditt synspunkt om at weed hjelper andre, men jeg ser på dine poster at du bruker weed så skjønner at du har et slikt synspunkt.
Hoho, så om kompisen din starter å røyke her og der, så kutter du han ut? Tidenes kis du!

Hvor er det dere lever hvor folk som tar seg en joint blir støtt ut egentlig? Skal mye til og være på et nach i Norge hvor ingen drar opp joint i ny og ne - Uansett krets. Kanskje litt stigmatisert for de som er 14-15, men det er da helt greit i mine øyner. Men når man starter å bli litt eldre vil jeg påstå at det er lite fordommer knyttet til at noen røyker i ny og ne. Kanskje derfor vi er på europa-toppen blant forbruk/innbyggere?
Sitat av xcitu Vis innlegg
At noen tar en "jonas" er nok for meg å holde meg unna den/de personene. Jeg omgås ikke og vil ikke omgås med narkiser, og hører jeg at noen av mine venner begynner på stoff/hasj så kuttes dem ut for alltid. Det er ikke uten grunn at narkotiske stoffer(med unntak, morfin etc) er ulovlig.
Jeg står fortsatt ved min mening om at dealeren burde stenges inne, så lenge så mulig, gjerne med en klekkelig bot og oppfølging fra staten i flere år fremover, for å hindre at han ødelegger andre sine liv. Jeg skjønner ikke ditt synspunkt om at weed hjelper andre, men jeg ser på dine poster at du bruker weed så skjønner at du har et slikt synspunkt.
Vis hele sitatet...
Grunnen til hasj er ulovlig er fordi staten lukker øynene..

Litt mer seriøst; Skjønner godt om du ikke har lyst til å blande deg inn i noen ulovligheter, men at du rett og slett er villig til å kutte vennene dine for alltid om de bruker andre rusmidler en det staten har godkjent, sier litt mer om deg enn om disse "vennene" dine.. Vil dra det så langt og si at du ikke kan kalle deg en god venn.

Et liv blir heller ikke mer ødelagt om du tar deg en jonas i helgene, enn om du springer rundt i fylla.

"Ikke alle som inntar andre rusmidler enn det staten selv promoterer via vinmonopol er voldelige superkriminelle,
mange klarer fint balansen.
" -Dodecha
Sist endret av popmart; 28. november 2011 kl. 23:40.
Hei igjen, liten update angående saken.

Snakket med en av ungene i dag, de var altså i møte med politiet tidligere i dag. Han fortalte meg at politiet enkelt og greit hadde spurt hvem dealern var, han hadde sagt at de ikke viste navnet på han, men at det var en mann i tyveårene med utenlandsk bakgrunn (som er sant). Politiet hadde godtatt svaret og gått videre til andre temaer rundt saken.

Virker egentlig litt som om det å anmelde dealeren frafalt litt? Kanskje foreldrene faktisk tenkte lengre enn nesa si? Uansett vil jeg tro at det ikke ble nevnt mer under møtet. Han sa også at han skal snakke med politiet i januar, men vil da tro at dette handler om framgang og andre temaer(?) Det vil vel rimelig på tryne å vente til januar med å prøve å få tak i dealeren.. Vel, som tidligere nevnt er nok dette det beste utfallet for alle parter.
Sitat av Petoholic Panda Vis innlegg
Hei igjen, liten update angående saken.

Snakket med en av ungene i dag, de var altså i møte med politiet tidligere i dag. Han fortalte meg at politiet enkelt og greit hadde spurt hvem dealern var, han hadde sagt at de ikke viste navnet på han, men at det var en mann i tyveårene med utenlandsk bakgrunn (som er sant). Politiet hadde godtatt svaret og gått videre til andre temaer rundt saken.

Virker egentlig litt som om det å anmelde dealeren frafalt litt? Kanskje foreldrene faktisk tenkte lengre enn nesa si? Uansett vil jeg tro at det ikke ble nevnt mer under møtet. Han sa også at han skal snakke med politiet i januar, men vil da tro at dette handler om framgang og andre temaer(?) Det vil vel rimelig på tryne å vente til januar med å prøve å få tak i dealeren.. Vel, som tidligere nevnt er nok dette det beste utfallet for alle parter.
Vis hele sitatet...
synes det blir litt feil å si at foreldrene ikke tenker lenger enn nesen sin fordi de velger å ikke anmelde en dealer som selger stoff til barn,vil heller si det motsatte om de har latt være,tror enhver forelder hadde valgt å ta til handling om en slimål av en dealer hadde solgt stoff til ungene deres og atpåtil fått familiesituasjonen til å bli ubehagelig.
Har riktignok vært i kontakt med mang en dealer,og de fleste har vært ok med visse prinsipper,men om de selger til barn så fortjener de sin egen gatejustis eller en tur i spjeldet.
Sist endret av Cosmos; 29. november 2011 kl. 16:29.
Sitat av Cosmos Vis innlegg
synes det blir litt feil å si at foreldrene ikke tenker lenger enn nesen sin fordi de velger å ikke anmelde en dealer som selger stoff til barn,vil heller si det motsatte om de har latt være,tror enhver forelder hadde valgt å ta til handling om en slimål av en dealer hadde solgt stoff til ungene deres og atpåtil fått familiesituasjonen til å bli ubehagelig.
Har riktignok vært i kontakt med mang en dealer,og de fleste har vært ok med visse prinsipper,men om de selger til barn så fortjener de sin egen gatejustis eller en tur i spjeldet.
Vis hele sitatet...
Jada, skjønner hva du mener.. Og dette er ikke første gangen i denne tråden jeg har hatt innlegg hvor jeg går utenfor hønsenettingen. Men som en med førstehånds erfaring med de fleste parter involvert synes jeg det virket som om det valget de tydeligvis har tatt nå, var et lurt et. Det er jo klart at det hadde vært bra om fyren hadde fått som fortjent, men ikke på bekostning til trygghetsfølelsen til ungene.. De får nok pes som det er.
Garantert at politiet kom fra det møte med en forståelse av hvem han dealern var, så han slipper selvsagt ikke bare unna. Får nok en oppfølgelse han og.
Det er bare noe jeg stusser litt på her, første regel for dealing er ingen navn? Såvidt jeg har erfart av miljøet i Tromsø så kjenner alle hverandre personlig og er ofte ilag med de hverandre både på fritiden og "profesjonelt". Kanskje bare miljøet jeg kjenner som er spesielt eller er det virkelig så anonymt ellers i landet?
Ikke så anonymt i hele tatt her i Lillestrøm i alle fall. Heller ikke i Oslo-miljøet jeg har vært borti. Ikke engang de som dealer sterkere greier eller kvanta er så anonyme, selv om en ikke introduserer seg på etternavn. Men man får jo telefonnummer så det er jo umulig å være helt anonym.
Sist endret av Stratops; 29. november 2011 kl. 18:48.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Det gjør en forskjell, det gjør en forskjell uansett om det da er 1000 dealere igjen der ute. Da er det en mindre dealer som selger dop til våre kjære unge.

Får de unge juling, burde de som evt. banker opp/truer med å banke opp havne bak lås og slå. Folk får finne seg i å følge loven, slik som alle andre.
Vis hele sitatet...
Dessverre vil jeg si, når du tror at det hjelper ungdommene å anmelde de som i tilfelle skal "banke" de, tar du veldig feil. Det kommer til å gjøre livet deres enda verre. Ungdommer i slike miljø liker ikke "tystere", så eneste utfallet om de skal anmelde alle som truer de, blir mest sansynligvis at de må flytte.

Unnskyld meg, men har lest flere av dine innlegg i denne tråden og det virker som du er helt utenforstående på hvordan ungdommer/unge voksne og deres tankegang fungerer.
Samtidig vil jeg også påstå at din realitet virker langt ifra veldig mange andres.

Om du som så mange andre tror at det hjelper å fengsle en og annen dealer må du få opp øynene. Denne "ene" dealer forsvinner, JA, men dagen etter er det kommet en ny.
Min mening er også at vi har tapt kampen mot narkotika. Det har ikke kommet noen seirende ut av denne "krigen" enda, og det kommer sansynligvis heller aldri til og skje

Når du også slenger ut påstander slik som "overrasker meg ikke at mange er for legalisering her på freak, da fleste er aktive hasj - røykere" virker du litt uvitende igjen. Det er også veldig mange ikke røykende som er for legalisering. På grunn av at staten kan tjene penger, og bli kvitt dealere på den måten.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Stratops Vis innlegg
Men man får jo telefonnummer så det er jo umulig å være helt anonym.
Vis hele sitatet...
"rene"telefoner kontanttelefoner til 300 kroner stykk = untraceable.
Sist endret av uaexed; 29. november 2011 kl. 19:24.
Sitat av uaexed Vis innlegg
"rene"telefoner kontanttelefoner til 300 kroner stykk = untraceable.
Vis hele sitatet...
det går ikke an i norge...
Sitat av uaexed Vis innlegg
"rene"telefoner kontanttelefoner til 300 kroner stykk = untraceable.
Vis hele sitatet...
Alt av samtaler blir lagret hos mobiloperatører, hvertfall det jeg hørte da jeg jobbet for Tele2.

Kontantkortene kommer jo fra en leverandør og signalene går jo på en operatørs nett selv om de ikke er knyttet opp med en fast betalingsplan.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Alt av samtaler blir lagret hos mobiloperatører, hvertfall det jeg hørte da jeg jobbet for Tele2.

Kontantkortene kommer jo fra en leverandør og signalene går jo på en operatørs nett selv om de ikke er knyttet opp med en fast betalingsplan.
Vis hele sitatet...
Har det noe å si når man ikke kan spore eier av telefonen?
Sitat av Detectable Vis innlegg
Har det noe å si når man ikke kan spore eier av telefonen?
Vis hele sitatet...
Før man kan bruke en telefon i Norge må den registreres. Det er lovkrav. Dette gjelder uansett.
Sitat av Detectable Vis innlegg
Har det noe å si når man ikke kan spore eier av telefonen?
Vis hele sitatet...
om man har mistenkte i saken er det ikke vanskelig å sammenlikne stemmer fra telefonopptak.
Sitat av Basetrap Vis innlegg
Dessverre vil jeg si, når du tror at det hjelper ungdommene å anmelde de som i tilfelle skal "banke" de, tar du veldig feil. Det kommer til å gjøre livet deres enda verre. Ungdommer i slike miljø liker ikke "tystere", så eneste utfallet om de skal anmelde alle som truer de, blir mest sansynligvis at de må flytte.

Unnskyld meg, men har lest flere av dine innlegg i denne tråden og det virker som du er helt utenforstående på hvordan ungdommer/unge voksne og deres tankegang fungerer.
Samtidig vil jeg også påstå at din realitet virker langt ifra veldig mange andres.

Om du som så mange andre tror at det hjelper å fengsle en og annen dealer må du få opp øynene. Denne "ene" dealer forsvinner, JA, men dagen etter er det kommet en ny.
Min mening er også at vi har tapt kampen mot narkotika. Det har ikke kommet noen seirende ut av denne "krigen" enda, og det kommer sansynligvis heller aldri til og skje

Når du også slenger ut påstander slik som "overrasker meg ikke at mange er for legalisering her på freak, da fleste er aktive hasj - røykere" virker du litt uvitende igjen. Det er også veldig mange ikke røykende som er for legalisering. På grunn av at staten kan tjene penger, og bli kvitt dealere på den måten.
Vis hele sitatet...
Men er ikke det ypperlig at disse 14-åringene får litt juling og da kanskje holder seg borte fra disse miljøene, eventuelt flytter?
Sitat av pappagutt Vis innlegg
Men er ikke det ypperlig at disse 14-åringene får litt juling og da kanskje holder seg borte fra disse miljøene, eventuelt flytter?
Vis hele sitatet...
Det er jeg selfølgelig helt enig i. Skriver ingen plass at jeg ikke er det?
Det jeg skulle frem til med første avsnittet er at jeg er uenig i ham jeg siterte fra sitt inlegg. Han mente de burde anmelde de som skulle banke dem, derfor mente jeg å gi han en reality check. Disse ungdommene kommer til og få juling uansett om de anmelder "alle" så lenge de tyster.
Sitat av xcitu Vis innlegg
Syns det er mange rare svar her. Ungene bør få som hatten passer og dealeren skulle gjerne blitt sperra inne på livstid. Det søppelet av person selger narkotiske stoffer til andre, for ikke nevne til mindreårige, han ødelegger fremtiden og livet til andre. Bør få fingra kappet av og munnen sydd igjen slik at han aldri kan ta seg joint, i tillegg til å bli sperra inne på ubestemt tid.
Vis hele sitatet...
Det er når jeg leser sånt som dette at jeg virkelig kan verdsette den politiske plattformen som samfunnet vårt er bygget på. Den forhindrer at fanatiske individer med virkelig ekstreme holdninger vil kunne besitte stor nok grad av politisk makt til å sette de ville ideene sine ut i liv. Dermed kan vi sove godt, i vel viten om at slike irrasjonelle og reaksjonære slutninger forblir kun bits på en server, og ikke noe mer.

Sitat av xcitu Vis innlegg
Mine 50 øre.
Vis hele sitatet...
Her har du nok overestimert litt.
Får mobiltelefoner som ikke kan sporest til deg, så lenge du har et navn+personnummer tilgjengelig.
Er å dra det langt at familien ender opp med å flytte etc, spiser hatten min om det skjer her.

Selv i de hardeste kriminelle miljøene har man forståelse for at så unge personer aldri burde vært dratt inn i noe sånt. Noe de fleste respekterer og opprettholder. Synd å se at det ikke er utviklingen blant mangen av landets ulovlige invandrere som selger til alt og alle.
Det straffes "hardere" fra politiets side når alderen er såpass lav ovenfor dealer. Og med mindre det er snakk om store kvanta blir det bot og tilsnakk og en merknad på rullebladet. Samt en grunn for politiet ved en senere anledning å ransake/stoppe nevnte unger grunnet "skjellig grunn til mistanke" paragraf 162.
Er man seriøs dealer spør man etter legitimasjon eller forsikrer seg om at personen man selger til er over 18.

Er man ikke seriøs ryker man inn for salg før eller siden, ergo den dealeren får garatert straffen sin med tiden.

Dog det å anmelde en dealer for salg til mindreårige vil bare skape problemer som ikke eksisterte da handlene ble gjort, ingen som selger vil bli koblet opp til politiet av en kunde.
Kun de færreste aksepterer dette, så det å ta sjansen på at denne dealeren er en av fåtallet som vil la dette gå hus forbi er risikabelt.

Nå sier jeg ikke at de fleste dealere vil ty til vold mot mindreårige om det skulle skje at de blir tystet på, men nå er også slik at det ikke bare er fysisk vold som kan skade en gutt/jente på 15 år.
Hadde h*n fått en tekstmelding eller en telefon om at "du sliter neste gang jeg ser deg" så vil det skapt frykt som kunne blitt avverget ved å ikke nevne noe til politiet.
Sitat av xcitu Vis innlegg
At noen tar en "jonas" er nok for meg å holde meg unna den/de personene. Jeg omgås ikke og vil ikke omgås med narkiser, og hører jeg at noen av mine venner begynner på stoff/hasj så kuttes dem ut for alltid. Det er ikke uten grunn at narkotiske stoffer(med unntak, morfin etc) er ulovlig.
Jeg står fortsatt ved min mening om at dealeren burde stenges inne, så lenge så mulig, gjerne med en klekkelig bot og oppfølging fra staten i flere år fremover, for å hindre at han ødelegger andre sine liv. Jeg skjønner ikke ditt synspunkt om at weed hjelper andre, men jeg ser på dine poster at du bruker weed så skjønner at du har et slikt synspunkt.
Vis hele sitatet...
Du må være et trist, ensomt og forlatt menneske? Med sånne holdninger og fordømminger kan du neppe ha mye til omgangskrets. Til din informasjon (noe du helt klart ikke innebærer) er ikke en bruker av det juridiske begrepet narkotika nødvendigvis narkoman. Faktisk er de aller færreste brukerne narkomane. Det skulle flate ikke forundre meg om du med sånne holdninger skriker mot andre samtidig som du står med glasset fylt av alkohol eller med sigaretten i hånda.

Du er på ingen måte egnet til å dømme meg for mitt rus-bruk så lenge det ikke går utover andre, hverken i form av oppførsel eller skattepenger. Det er lite som gjør meg kvalmere enn sånne holdninger mot så mange mennesker.
Sist endret av flexx; 30. november 2011 kl. 01:41.
Sitat av SwagSir Vis innlegg
Jeg fikk en bot for å kjøre en scooter uten lappen når jeg var 15. Jeg fikk ikke noe alternativt, fikk dette på rullebladet. Det for meg å bli politi/ jobbe i forsvaret/ brannvesenet er nå umulig. Fordi et kreves plettfri vandel.
Vis hele sitatet...
Forenklede forelegg registreres ikke i bøteregisteret, og vil derfor heller ikke inngå i en uttømmende vandelsattest. Men du fikk kanskje et ordinært forelegg?

Isåfall bør du vite at det er åpent for skjønnbaserte vurderinger i forhold til dette med krav om plettfri vandel. Hvis det er snakk om en forseelse og ikke en forbrytelse, noe dette er, så behøver det ikke å stå i veien for at du kan få jobb hos for eksempel politiet. Det forutsetter imidlertid at den spesifikke forseelsen ikke blir vurdert som å stå i alt for sterk kontrast til stillingen. Å kjøre scooter uten lappen som 15-åring? Jeg vet ikke, men det går sikkert an å finne ut.

Sitat av olaPola Vis innlegg
Alt av samtaler blir lagret hos mobiloperatører, hvertfall det jeg hørte da jeg jobbet for Tele2.
Vis hele sitatet...
Sitat av olaPola Vis innlegg
om man har mistenkte i saken er det ikke vanskelig å sammenlikne stemmer fra telefonopptak.
Vis hele sitatet...
Hvis det du sier hadde vært sant, så ville det ha vært norgeshistoriens største avlyttingsskandale.
▼ ... flere år senere ... ▼
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Helt realistisk?
En dealer av så liten skala blir kanskje ikke fengslet en gang, vi snakker ganske store mengder med stoff før man er garantert fengselsstraff i Norge. Med mindre han har en betinget dom på seg fra før da. Mest sannsynlig snakker vi saftig bot og betinget fengsel.

De andre ender opp med bøter og urinprøvekontrakter som nevnt tidligere.
Sist endret av Dodecha; 25. juli 2017 kl. 20:25.