Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3620
Hei!
Vurderer å anskaffe meg en båt på 13-14 fot med en liten motor for hobbyfiske og fine dager på sjøen.

Da jeg ikke har tilgang på naust eller lignende, og ikke har titusentalls kroner å bruke på båtplass, vet jeg ikke helt hvordan jeg skal gjøre det.

Er det tillatt å ha båten liggende i fjæra et sted, låst til et tre for eksempel? Evt er det steder det ikke er tillatt å ha den liggende? Finner liksom ingen regler rundt dette, bare at man ikke kan ha dem i umiddelbar nærhet til hytte eller lignende....
Tja. Bor du på Aker brygge eller i Finnmark?
https://allemannsretten.no/2012/07/3...oyning-av-bat/

Som warnkorv antyder er det relevant hvor du planlegger å ha båten.
Sist endret av Pope; 17. juli 2017 kl. 21:45.
"Tommelfingerregel" er vel at der en meter med strandlinje koster under en halv million går det helt fint. Et godt alternativ er jo også en moring. Her må du søke om å få satt ut dette, særlig i blærum osv.
En så liten båt,er vel temmelig kurant og bare ha på henger til og fra sjøen? Om du har førerkort..
Koster fort noen kroner ekstra for en registrert henger. Men med en såpass liten båt så koster det sikkert heller ikke skjorta.

Er det ikke såpass kort til plassen båten skal på sjøen at det er mulig med en uregistrert.
Snakk med en av grunneierene i området og spør om du kan få legge deg ut et utfar. Da ligger båten trygt og godt.
Sitat av ImnotEmo. Vis innlegg
Koster fort noen kroner ekstra for en registrert henger. Men med en såpass liten båt så koster det sikkert heller ikke skjorta.
Vis hele sitatet...
Det er jo mulig å leie henger også. Hvis den ikke fraktes for ofte. Hør med bensinstasjoner og båtfirmaer.
Hva med en 12 fots gummijolle som du selv kan smelle på taket, og legge påhengern i bagasjen? Kjøpte selv en flott Zodiac med 5 hk til 4000 her om dagen.
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En av godene med å bo på landet er at vi ikke trenger å tenke på slike problemstillinger.
Her jeg bor er det ikke spesielt mange som bryr seg om lover og paragrafer. Spesielt ikke når det kommer til en båt.
Naturen er for alle. Det er bare byfolk/hyttefolk som kommer hit og lager helvete. Jeg høres ut som en bygdetulling nå, men det er faktisk realiteten.

Selv om TS har en henger har han tydeligvis ikke lagringsplass, da er man like langt.
Hvis ikke TS bor på et sted med egoistiske grunneiere er det bare å slå på tråden å spørre pent om lov.
Tror du kan legge ut en bøye hvor noen eier strandsone, også må du betale en liten sum til eieren for å ha den der. Tror det er noen hundrelapper i måneden.