Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4145
Heisann,

Kjøpte en ny gaming PC for noen måneder siden og har bestemt meg for å oppgradere fra 24'' 1080p til 27'' 1440p skjerm.

PC Specs:
Intel Core i7-7700K Kaby Lake
HyperX Savage DDR4 2400MHz 32GB
ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix Gaming
ASUS ROG Strix Z270F Gaming, Socket-1151

Det jeg lurer på er om det er verdt å spare noen tusenlapper på en Freesync skjerm over en G-sync skjerm? Har lest meg frem og tilbake, og det eneste jeg kommer frem til er at med en Freesync skjerm så får jeg ikke brukt Freesync (grunnet Nvidia skjermkort). Hvilke ulemper snakker vi om her?

Penger er forsåvidt ikke ett problem, men hvis jeg ikke vil ha noen problemer med en Freesync skjerm som er 2000,- billigere enn en G-sync skjerm, så sparer jeg heller de pengene.

AOC 27'' 1440p 144hz Freesync

Dell 27'' 1440p 144hz G-Sync

Acer 27'' 1440p 144hz G-Sync IPS Er denne verdt den ekstra tusenlappen over Dell skjermen?

Setter pris på svar!

Så nå at Acer skjermen har 4ms responstid. Blir uaktuelt med denne da jeg spiller for mesteparten bare FPS spill
Sist endret av Eralis; 3. juli 2017 kl. 11:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Grunnen til at mange bruker Acer i FPS spill er fordi den har mulighet til og sette opp crosshair med aimpoint. Alle skjermene du viser til er i grunnen bra. Acer er nok mange FPS spillere sitt førstevalg siden den har Aimpoint. Skulle jeg anbefale deg en god skjerm ville det vært
https://www.komplett.no/product/8448...01#productinfo

Denne skjermen bruker jeg selv og jeg spiller også mest FPS, grunnen til at jeg liker den godt er det er den er kurvet så for meg syntes jeg det gir et enormt godt overblikk over situasjonen i spillet. Den er laget rett og slett for å spille på å det merkes.
Det er ingen poeng i å kjøpe en FreeSync-skjerm med nvidia-skjermkort. Da kan du like gjerne kjøpe en vanlig 144hz skjerm.

Problemet G-sync løser er det som skjer når du ikke klarer å outputte 144 fps stabilt i ett spill. F.eks. om du spiller ett krevende spill og ikke ønsker å gå ned på lave instillinger for å pushe ut 144 fps, så vil g-sync sørge for at refreshrate på skjermen og fps output fra gpuen alltid er i sync. Da unngår du f.eks. tearing som tidligere var et stort problem på skjermer med høy hz.

Hva gjelder skjermer så er Acer Predator og Asus ROG Swift de som gjør det best i tester.
Sist endret av danielsk; 3. juli 2017 kl. 14:07.
Trådstarter
Sitat av danielsk Vis innlegg
Det er ingen poeng i å kjøpe en FreeSync-skjerm med nvidia-skjermkort. Da kan du like gjerne kjøpe en vanlig 144hz skjerm.

Problemet G-sync løser er det som skjer når du ikke klarer å outputte 144 fps stabilt i ett spill. F.eks. om du spiller ett krevende spill og ikke ønsker å gå ned på lave instillinger for å pushe ut 144 fps, så vil g-sync sørge for at refreshrate på skjermen og fps output fra gpuen alltid er i sync. Da unngår du f.eks. tearing som tidligere var et stort problem på skjermer med høy hz.

Hva gjelder skjermer så er Acer Predator og Asus ROG Swift de som gjør det best i tester.
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg ser så er det ingen "vanlig 144hz" skjermer i denne klassen, det er enten med Freesync eller G-Sync.
Takk for forklaringen, det oppklarte en del. Ser ut som jeg går for denne godbiten Asus ROG Swift 27'' 144hz 1440p

Sitat av TeliaSuger Vis innlegg
Grunnen til at mange bruker Acer i FPS spill er fordi den har mulighet til og sette opp crosshair med aimpoint. Alle skjermene du viser til er i grunnen bra. Acer er nok mange FPS spillere sitt førstevalg siden den har Aimpoint. Skulle jeg anbefale deg en god skjerm ville det vært
https://www.komplett.no/product/8448...01#productinfo

Denne skjermen bruker jeg selv og jeg spiller også mest FPS, grunnen til at jeg liker den godt er det er den er kurvet så for meg syntes jeg det gir et enormt godt overblikk over situasjonen i spillet. Den er laget rett og slett for å spille på å det merkes.
Vis hele sitatet...
Takker for tipset, men 35'' blir alt for svært.. Mulig jeg hadde endret mening hvis jeg hadde fått prøvd den ut i noen uker, men med skjermoppsettet jeg planlegger så passer ikke denne inn/er ikke plass
Sist endret av Eralis; 3. juli 2017 kl. 16:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Eralis Vis innlegg
Såvidt jeg ser så er det ingen "vanlig 144hz" skjermer i denne klassen, det er enten med Freesync eller G-Sync.
Takk for forklaringen, det oppklarte en del. Ser ut som jeg går for denne godbiten Asus ROG Swift 27'' 144hz 1440p



Takker for tipset, men 35'' blir alt for svært.. Mulig jeg hadde endret mening hvis jeg hadde fått prøvd den ut i noen uker, men med skjermoppsettet jeg planlegger så passer ikke denne inn/er ikke plass
Vis hele sitatet...
Den er ikke så stor som du tror siden den er kurvet, den har den brateste buen som er å få på skjermer noen som gir deg en virkelig god oversikt.

Men for all del asus-rog-swift-pg278qr er jo en helt rå skjerm å du får da aimpoint oppsett.

Jeg bruker 3 skjermer selv i mitt oppsett, ikke så mye på grunn av spill men på grunn av multitasking av ulike ting. Jeg hadde 4 men mistet da oversikten så gikk tilbake til tre i matrix oppsett.
Trådstarter
Sitat av TeliaSuger Vis innlegg
Den er ikke så stor som du tror siden den er kurvet, den har den brateste buen som er å få på skjermer noen som gir deg en virkelig god oversikt.

Men for all del asus-rog-swift-pg278qr er jo en helt rå skjerm å du får da aimpoint oppsett.

Jeg bruker 3 skjermer selv i mitt oppsett, ikke så mye på grunn av spill men på grunn av multitasking av ulike ting. Jeg hadde 4 men mistet da oversikten så gikk tilbake til tre i matrix oppsett.
Vis hele sitatet...
Fett med matrix oppsett! Jeg er en enkel fyr, 2 skjermer holder i massevis
Gaming "stasjonen" min er relativt trang da det er på gjesterommet, hvor jeg ofte ender opp i gjestesenga for å se film/serier Kurvet skjerm egner seg ikke så veldig til dette. 4ms er heller ikke så attraktivt når jeg først skal trø til med en god skjerm..

Kan du forklare litt mer hvordan aimpoint fungerer? Sitter på ett veldig begrenset nettverk (båt i middelhavet), så er begrenset hvor mye jeg får lest. Hvilke fordeler gir dette i f.eks CS:GO og Overwatch? Jeg kan se for meg at det hjelper mye å ha crosshair på scout i CS:GO.

TeliaSuger: Har bestemt meg for å kjøpe BenQ skjermen som du anbefalte og også Asus Swift skjermen. Leverer bare tilbake den jeg er minst fornøyd med. Jeg merker ikke forskjell på 3ms uansett.
Ingenting er som en god gaming opplevelse, og jeg synes kurvet skjerm virket litt spennende og interessant! Logistikken på PC pulten blir en utfordring, men sånn er livet
Sist endret av Eralis; 3. juli 2017 kl. 21:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Aimpoint er en del av Asus sin game pluss serie. Det betyr at den har noen få funksjoner som FPS måler, en timer og mulighet til og sette opp et crosshair etter valg. Fordelen med og ha crosshair på den måten er at du kan sikte bedre når du skyter fra hoften i EX battlefield, csgo kan det gi bedre opplevelse av og sikte seg inn go mange elsker denne funksjonen i FPS spill.

Likte at du bestemte deg for å gå for begge, gaming utstyr er å se på som personlig utstyr og vi har ulike preferanser om hva vi liker. Så og sammenligne er vel det beste du kan gjøre.

Jeg har spilt på begge med falt for benq, det samme gjorde kompisen min som spiller csgo i Telenor ligaen. Men en annen kompis gikk for asus for han ville ha aimpoint crosshair.
Trådstarter
Sitat av TeliaSuger Vis innlegg
Aimpoint er en del av Asus sin game pluss serie. Det betyr at den har noen få funksjoner som FPS måler, en timer og mulighet til og sette opp et crosshair etter valg. Fordelen med og ha crosshair på den måten er at du kan sikte bedre når du skyter fra hoften i EX battlefield, csgo kan det gi bedre opplevelse av og sikte seg inn go mange elsker denne funksjonen i FPS spill.

Likte at du bestemte deg for å gå for begge, gaming utstyr er å se på som personlig utstyr og vi har ulike preferanser om hva vi liker. Så og sammenligne er vel det beste du kan gjøre.

Jeg har spilt på begge med falt for benq, det samme gjorde kompisen min som spiller csgo i Telenor ligaen. Men en annen kompis gikk for asus for han ville ha aimpoint crosshair.
Vis hele sitatet...
Etter å ha lest litt samt sett noen bilder, så må jeg si at dette er noe jeg ikke kommer til å bruke.
Eneste som kan knulle meg i ræva med BenQ skjermen er at Overwatch (som jeg spiller mest) ikke støtter 21:9. Hvis jeg faller for BenQ skjermen så får jeg ta opp CS og WoW igjen
Jeg har pg278q og er meget fornøyd. Skulle jeg kjøpt ny 27" skjerm idag dog, så ville jeg gått for samme modell, men med IPS panel.
Det er stor forskjell fra TN til IPS paneler. Hvis du googler litt TN vs IPS, så får du flere gode videoer for sammenligning.

https://prisguiden.no/produkt/asus-r...-pg279q-230688
Sistnevnte har alt du kan drømme om. Prisen er stiv, men det ikke mye annet å utsette på skjermen.
Ja, IPS paneler har gjerne 4MS responstid kontra 1MS, men dette kan jeg ikke si at er merkbart for mitt vedkommende vertfall.
Har som sagt pg278q fra før med 1MS responstid, hvor jeg tidligere hadde en annen IPS skjerm med 4MS.

Oppsummert, så er det større forskjell fra TN vs IPS til 1ms vs 4ms.
Sitat av valldemar Vis innlegg
Jeg har pg278q og er meget fornøyd. Skulle jeg kjøpt ny 27" skjerm idag dog, så ville jeg gått for samme modell, men med IPS panel.
Det er stor forskjell fra TN til IPS paneler. Hvis du googler litt TN vs IPS, så får du flere gode videoer for sammenligning.

https://prisguiden.no/produkt/asus-r...-pg279q-230688
Sistnevnte har alt du kan drømme om. Prisen er stiv, men det ikke mye annet å utsette på skjermen.
Ja, IPS paneler har gjerne 4MS responstid kontra 1MS, men dette kan jeg ikke si at er merkbart for mitt vedkommende vertfall.
Har som sagt pg278q fra før med 1MS responstid, hvor jeg tidligere hadde en annen IPS skjerm med 4MS.

Oppsummert, så er det større forskjell fra TN vs IPS til 1ms vs 4ms.
Vis hele sitatet...
Har samme skjerm og er veldig fornøyd. Har tidligere hatt TN panel og det er virkelig ikke det samme. Anbefaler deg å kjøpe ROG SWIFT PG278Q som han nevnte. Ser at den har gått opp i pris, så kanskje den snart går ned igjen.
Trådstarter
Setter pris på svar!
Har lest litt om forskjell på TN og IPS panel tidligere, og det var bare responstiden jeg reagerte på. Etter en del lesing så innser jeg at forskjellen på 1 og 4ms er noe jeg aldri kommer å legge merke til.
Litt stiv pris på skjermen, men en skjerm varer i mange år, så får igjen for å betale litt ekstra når man først er i gang.

Når det kommer til å se filmer så er jeg totalt lammet her jeg er, noe som er ett helvette når jeg gjør "research" på ting jeg skal kjøpe..
Heldigvis er det X antall dager åpent kjøp hos Komplett og Lefdal, så om jeg ikke er fornøyd så prøver jeg bare ut noe annet.