Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2164
Hei, jeg har lenge tenkt på å lære meg c++, da jeg kan ganske lite om PC og programmer, foruten det man ser, så det er et hull i hva jeg kan føler jeg. Er også ganske interessert i å få til noe med det! Uansett, jeg er litt usikker på hvor jeg skal starte. Trenger litt input før jeg gir meg i kast med dette.
  • Er c++ dumt å starte med? Isåfall, hva hadde vært bedre?

    Kjenner dere til noen gode guider eller bøker, gjerne begge deler (har litt lyst på en bok, som jeg kan bruke mens jeg er på ferie )

    Det er mange ord, tegn og slikt man bør kunne. Har noen kjennskap til gode lister, nesten som ordbøker, som tar for seg disse på en ganske oversiktlig måte?

    Andre ting?

Takk på forhånd
Sist endret av Lirkepirk; 13. juni 2011 kl. 22:35.
Sitat av Lirkepirk Vis innlegg
Er c++ dumt å starte med? Isåfall, hva hadde vært bedre?
Vis hele sitatet...
Det er et helt greit språk å starte med, men det kan være tungt i starten, så du bør forvente å måtte legge ned massevis av arbeid hvis du virkelig vil lære språket.

Kjenner dere til noen gode guider eller bøker, gjerne begge deler (har litt lyst på en bok, som jeg kan bruke mens jeg er på ferie )
Vis hele sitatet...
Jeg har jeg boken C++ Primer Plus Fifth Edition og jeg anbefaler denne lett til andre.

Det er mange ord, tegn og slikt man bør kunne. Har noen kjennskap til gode lister, nesten som ordbøker, som tar for seg disse på en ganske oversiktlig måte?
Vis hele sitatet...
Litt usikker hva du mener med ord, tegn og slikt, men det du trenger står i boken nevnt ovenfor.
Sist endret av s1gh; 13. juni 2011 kl. 22:48.
Sitat av Lirkepirk Vis innlegg
Er c++ dumt å starte med? Isåfall, hva hadde vært bedre?
Vis hele sitatet...
C++ er langt fra det enkleste du kan starte med, snarere tvert imot. Språk som ofte anbefales nybegynnere inkluderer Python, Ruby, BASIC, C, Java og C#. Ta en titt her for noen nyttige kommentarer og linker.
Lirkepirk's Avatar
Trådstarter
Ok, men mente en sånn kort liste over navn på ulike libraries og 'kommandoer' som cout og cin, bruken av tegn som << og >>, nesten som en regelbok i c++, som man kan ha i matte eller tysk
Du tenker på O’reilly: C++ Pocket Reference?

Eller så har jeg C++ cheat sheet... kan kanskje scanne det inn som PDF? Men det er i letter format så det vil ikke passe 100%
Sist endret av fxxked; 14. juni 2011 kl. 01:11.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av Lirkepirk Vis innlegg
Ok, men mente en sånn kort liste over navn på ulike libraries og 'kommandoer' som cout og cin, bruken av tegn som << og >>, nesten som en regelbok i c++, som man kan ha i matte eller tysk
Vis hele sitatet...
Dersom du føler det slik at du må ha oppslagsverk på slike ting, så anbefaler jeg deg heller å bruke mer tid på programmering - da vil det falle deg helt naturlig.
C++ var det første språket jeg skrev ordentlig på høgskolen, noe tungvint i starten, men det kommer seg om man bare har pågangsmot og brenner for det man driver med. :-) Når du har lært deg tankegangen bak objekt-orientert programmering vil jeg anbefale deg å se på Qt, et rammeverk for GUI-programmering i C++. Lykke til!
Lirkepirk's Avatar
Trådstarter
Takk alle sammen! Bestemte meg dog for python nå i første omgang. Har bare kommet til "if", "elif" og "else", så jeg kan ordne slik at det kan utføre noen standardiserte oppgaver på skolen om jeg vil

Med tiden får jeg jo klart til mer, og jeg går nok over til c++ så snart jeg behersker python godt nok.

Bruker denne guiden http://learn-to-program.net/if_statement.htm (der jeg er nå i løpet i alle fall)og finner den god og forklarende slik jeg liker det. Virker ikke som om den tar det så veldig langt i løpet, men gir en god innføring.
Sitat av Lirkepirk Vis innlegg
Med tiden får jeg jo klart til mer, og jeg går nok over til c++ så snart jeg behersker python godt nok.
Vis hele sitatet...
Hva jeg tenker: Når du har lært deg og blitt glad i et språk som Python så blir det mye vanskeligere å gå tilbake for å lære C++. Når man først har sett hvor bra noe kan fungere er det vanskelig å sette igang med selvpining. Da må du ha en reell og god grunn for å velge å lære deg C++ (og det finnes jo mange slike grunner, men ikke så mange som noen går rundt og tror).

Lykke til, Python er nok et fornuftig valg!
Lirkepirk's Avatar
Trådstarter
Hvilke grunner har man for å lære c++ kontra python? Hva kan c++ gjøre som python ikke kan og omvendt? Merker python er et renere språk, men gjør det at en blir holdt tilbake? Sikter vel til det du sa med reelle og gode grunner, og hva de kunne være
Sist endret av Lirkepirk; 15. juni 2011 kl. 09:15.
Kun i noen få tilfeller der ytelse er relevant kan C++ være mer effektivt AFAIK. Men prosjektet i seg selv kan fortsatt være skrevet i python, selv om noen funksjoner skulle kreve ASM eller C/C++.
Grunner? skal vi se.., hvis du skal implementere et programmeringsspråk som i tillegg skal være effektivt så ender man ofte opp i C eller evt. C++, men det er jo et ganske sært område som ikke er særlig aktuelt for mange. Dessuten er det smartere å basere seg på en eksisterende VM om man vil ha suksess med nye språk i dag.

De fleste operativsystemene er laget i C/C++, så hvis du vil være en OS-utvikler ser det ut som om du må kunne det.
På enkelte plattformer kan C eller C++ være eneste mulighet. Tenker da på alt fra mikrokontrollere til mikobølgeovner

Argumentet om effektiv kode er dog ikke så betydningsfullt lenger (og btw. så er det Fortran som gir den mest optimale koden). Ei heller argumentet om portabilitet. Men man skal merke seg at C/C++ ofte ligger og lurer i fundamentet (av andre språk, plattformer, programmer), og at det derfor kan gi en styrke å kunne det.

C/C++ er som en slags universalnøkkel som passer mange steder.
Sist endret av tormaroe; 15. juni 2011 kl. 13:19.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Grunn til å skrive i C eller C++? Vel, hvorfor ikke fordi man kan? Ren hack value! Annet? Hva med drivere og generelt os-programmering som tormaroe nevner. Skulle likt å sett filter drivere (eller noe annet som driver på nede i kernel space?) bli skrevet i noe særlig annet.
Sist endret av m0b; 15. juni 2011 kl. 13:31.
En annen grunn til å lære C++ er for å få erfaring med ting som er abstrahert bort i mere moderne / høyere-nivå språk. Tenker på minnehåndtering, pointere, o.l. Det kan argumenteres for at dette vil gjøre deg til en bedre utvikler i andre språk fordi du skjønner mer hva som skjer "under panseret". Men jeg er ikke helt sikker på om jeg kjøper den.., man kan klare seg ganske lenge uten også.
Sist endret av tormaroe; 15. juni 2011 kl. 13:32.
Beste måten er å bruke internett. Glem bøker og slikt du lærer best av learn by doing. Internett is your friend Og stackoverflow.com
Jeg tror han mener:
for eksempel script i flash er on(release){gotoAndPlay("Frame");}
Symbolene her er jo ( ) { } ;
Tror spørsmålet er hva de betyr og hvilken sammenheng man bruker dem.
Sitat av partyboy90 Vis innlegg
Beste måten er å bruke internett. Glem bøker og slikt du lærer best av learn by doing. Internett is your friend Og stackoverflow.com
Vis hele sitatet...
Dagens dårligste råd. Ikke følg dette, noen!

Du lærer best by doing, det stemmer, og en god bok gir deg arbeidsoppgaver og slikt som du må gjennomføre. Lærer du på nettet, derimot, er sjansen stor for at du lærer deg dårlig programmeringsskikk, og at du ikke lærer deg viktige ting godt nok. Har vært borti "programmerere" som er flinke med Google og Ctrl + C, men som ikke helt har dreisen på hva en klasse egentlig er godt for.

En god bok setter deg grundig inn i all teorien, så må du selvfølgelig sette teorien ut i praksis før du blir flink. Programmering er teori og praksis, du klarer deg ikke med bare en av delene.

Men, når du begynner å få dreisen på grunnleggende ting, da er Google og Stack Overflow gode hjelpere.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
jeg er 13 år og har sjønt en del med c++ og har begynt å lære OpenGL.
når jeg begynte å programmere fant jeg noe som het visual studio basic 2010
og det var et veldig let språk men det jeg ville med programmering var å lage spill
så jeg begynte med c++ men det var litt vanskelig å lære det selv om jeg hadde lært ett lettere språk.
Sitat av vermacian55 Vis innlegg
når jeg begynte å programmere fant jeg noe som het visual studio basic 2010
og det var et veldig let språk men det jeg ville med programmering var å lage spill
så jeg begynte med c++ men det var litt vanskelig å lære det selv om jeg hadde lært ett lettere språk.
Vis hele sitatet...
Hva finnes av program, for den som vil prøve seg på C/C++ ?
Visual studio tar mye plass og tid, virker det som.

Gjerne forslag til gode nettsteder
Sist endret av filur; 5. september 2011 kl. 17:04.
Jeg har prøvd forskjellige IDE'er og stortrives med VS. Personlig synes jeg det er en av de beste IDE som er ute Nå har jeg ikke prøvd express versjonen siden jeg gjennom skole har fått tilgang til VS proffesional og senere tid startet i jobb hvor denne IDE brukes til daglig.

Hva mener du med at det tar tid å bruke VS?