Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 3527
Noen som vet straffen for dette om man kjører en rolig snekke sånn passe fjern på cannabis? syntes selv det skulle vært lovlig å fyllekjøre/ruskjøre med saktegående mindre båter. Vil narkomåleren bli innført på sjøen?
Jeg vet du spør om cannabis, men siden du nevner fyllekjøre så vil jeg si at det er lov å kjøre båt med 0.8 i promille. Det er ihvertfall mye mer enn hva som er lov med bil.
Å kjøre båt ruset, selv en liten, saktegående båt, er udiskutabelt uansvarlig. Dessuten, i alle fall om det er en bensinsnekke, er det livsfarlig med åpen ild i båten! Om man ikke er synlig beruset vil jeg dog tro at risikoen for å bli tatt er liten, men hvorfor ikke heller ha en edru sjåfør/skipper, så kan du sitte å chille, potte fjern, uten å bekymre deg i det hele tatt?
Kjørt båt med ganske høy promille (AKKURAT 0.8 i promille vettu )
Gikk smertefritt, bare at reaksjonen på å gasse ned var veldig treeeeeg... Så ble mye slik at jeg måtte trekke raskt i gassen tilbake for å stoppe båten (Og da rykker det) istedetfor å gjøre det sakte og behagelig for passasjerne.

Var ruset på amfetamin en gang også, og det gikk faktisk ganske greit. Ser ALDRI noe politi på vannet.
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Kjørt båt med ganske høy promille (AKKURAT 0.8 i promille vettu )
Gikk smertefritt, bare at reaksjonen på å gasse ned var veldig treeeeeg... Så ble mye slik at jeg måtte trekke raskt i gassen tilbake for å stoppe båten (Og da rykker det) istedetfor å gjøre det sakte og behagelig for passasjerne.

Var ruset på amfetamin en gang også, og det gikk faktisk ganske greit. Ser ALDRI noe politi på vannet.
Vis hele sitatet...
At du har kjørt båt i fylla og på speed uten at du ble tatt eller forårsaket en ulykke er fullstendig irrelevant. Jeg har også gjort mange uansvarlig ting, som f. eks. fyllekjøring med motorkjøretøy. Det gikk helt fint det, men det betyr ikke at det er trygt, bare at du og jeg har hatt flaks.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Dessuten, i alle fall om det er en bensinsnekke, er det livsfarlig med åpen ild i båten!
Vis hele sitatet...
Er du sikker på at dette gjelder en vanlig snekke uten drivstoffslekkasje? Har vært endel på sjøen, men dette har ikke vært et aktuelt problem.

OnTopic: Kjør saktebåt og ta deg en tynn joint. Ikke kjør speedbåt mens du røyker frostbong ... Mine 50 øre..
Sitat av felix_poker Vis innlegg
At du har kjørt båt i fylla og på speed uten at du ble tatt eller forårsaket en ulykke er fullstendig irrelevant. Jeg har også gjort mange uansvarlig ting, som f. eks. fyllekjøring med motorkjøretøy. Det gikk helt fint det, men det betyr ikke at det er trygt, bare at du og jeg har hatt flaks.
Vis hele sitatet...
Helt enig, men ironisk nok har jeg ALLTID hatt den holdningen av å ALDRI kjøre BIL i beruset tilstand...
Sitat av pidget Vis innlegg
Er du sikker på at dette gjelder en vanlig snekke uten drivstoffslekkasje? Har vært endel på sjøen, men dette har ikke vært et aktuelt problem.
Vis hele sitatet...
Med mindre vi snakker splitter ny båt er det alltid litt avgasser, spesielt med reservetanker i sommersol. Jeg har fyrt hundrevis av sigg i en gammel tresnekke med fullt av lekasjer uten at det har skjedd noen ulykke, men igjen sier det mer om at jeg har hatt flaks enn om hvor smart det er å gjøre dette.
Er nok ingenting å frykte. Kjøp Spesallerg på apoteket og du ser helt normal ut.
Jeg pleier nå i alle fall å røyke joints og tar et par øl når jeg er ute og seiler om været ikke er for krevende. Veldig chill, akkurat sånn sommeren bør nytes mener nå jeg. At onkel blå ikke liker det får være deres problem, med 2-3 ukers ferieturer hver sommer de ti siste årene har jeg fortsatt til gode å se politibåter mer enn en håndfull ganger, og da cruiser de som regel bare rundt og speider etter tullinger som ikke skjønner hva 5-knops grensa er og idioter som åpenbart er dritings.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Å kjøre båt ruset, selv en liten, saktegående båt, er udiskutabelt uansvarlig.
Vis hele sitatet...
Det spørs hvor ruset man er og hva man er ruset på.

Det er selvsagt ikke udiskutabelt om det er trygt eller ikke å føre en snekke i cannabisrus. Jeg er rimelig sikker på at det er like sikkert som å føre båten edru.

Er du en av de som røyker heroin og syre penslet hasj? Hehe, neida
Sist endret av Naturgrønn; 6. april 2011 kl. 18:10.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Det er selvsagt ikke udiskutabelt om det er trygt eller ikke å føre en snekke i cannabisrus. Jeg er rimelig sikker på at det er like sikkert som å føre båten edru.
Vis hele sitatet...
Jo, det er ganske udiskutabelt. Det er påvist en rekke ganger at cannabisrus kan gi nedsatt reaksjonsevne. Din antakelse om at det er like trygt kjøre båt fjern som edru er rett og slett beviselig feil.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Det spørs hvor ruset man er og hva man er ruset på.
Vis hele sitatet...
Ja, det er klart. En stor dose sovepiller er definitivt mye værre enn en terapautisk dose amfetamin eller en alkoholenhet eller to. Det er dog en helt unødvendig risiko å ta, da man heller kan få en edru kompis til å styre båten.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jo, det er ganske udiskutabelt. Det er påvist en rekke ganger at cannabisrus kan gi nedsatt reaksjonsevne. Din antakelse om at det er like trygt kjøre båt fjern som edru er rett og slett beviselig feil.
Vis hele sitatet...
Det spørs jo da hvor nedsatt denne reaksjonsevnen er da.

Så jeg står fortsatt for at det er diskutabelt emne og mener det er veldig trygt å føre en snekke i cannabisrus.
Sist endret av Naturgrønn; 6. april 2011 kl. 18:21.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Det spørs hvor ruset man er og hva man er ruset på.
Jeg er rimelig sikker på at det er like sikkert som å føre båten edru.
Vis hele sitatet...
Er det mulig for deg å begrunne denne påstanden?
Sitat av svaagan Vis innlegg
Er det mulig for deg å begrunne denne påstanden?
Vis hele sitatet...
Ja. Evnene blir mindre nedsatt på cannabis enn hva man blir med f eks. 0.7 alkoholpromille. Som er lovlig?
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Ja. Evnene blir mindre nedsatt på cannabis enn hva man blir med f eks. 0.7 alkoholpromille. Som er lovlig?
Vis hele sitatet...
Er du edru, så har du 0 i promille, ikke 0,7...

Les posten jeg quotet deg på
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Det spørs jo da hvor nedsatt denne reaksjonsevnen er da.Evnene blir mindre nedsatt på cannabis enn hva man blir med f eks. 0.7 alkoholpromille. Som er lovlig?
Vis hele sitatet...
Det sier seg selv at dette er veldig avhengig av dose (cannabis). Jeg savner også en kilde som underbygger påstanden din. Det er velkjent at begge stoffene nedsetter reaksjonsevne, men det hadde vært interessant å se en studie som sammenlikner 0,7 alkoholpromille med en vanlig rusdose cannabis. Med mindre det foreligger er det strengt tatt ubegrunnet synsing du driver med...
Sitat av svaagan Vis innlegg
Er du edru, så har du 0 i promille, ikke 0,7...

Les posten jeg quotet deg på
Vis hele sitatet...
Greit.

Cannabisrus vil ikke svekke evnene dine noe merkverdig i forhold til når man er edru.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det sier seg selv at dette er veldig avhengig av dose (cannabis). Jeg savner også en kilde som underbygger påstanden din. Det er velkjent at begge stoffene nedsetter reaksjonsevne, men det hadde vært interessant å se en studie som sammenlikner 0,7 alkoholpromille med en vanlig rusdose cannabis. Med mindre det foreligger er det strengt tatt ubegrunnet synsing du driver med...
Vis hele sitatet...
Det blir vanskelig å finne kilder til dette. Jeg tror ikke det finnes kilder eller en studie på dette.

Om du er en av dem som nyter alkohol, så kan du jo prøve å drikke deg til 0.7/8 og teste f eks. koordinasjonsevnene dine i forhold til når du er ruset på cannabis.
Sist endret av Naturgrønn; 6. april 2011 kl. 18:37.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Greit.

Cannabisrus vil ikke svekke evnene dine noe merkverdig i forhold til når man er edru.
Vis hele sitatet...
Jo, det er påvist i flere studier. Google it.

Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Det blir vanskelig å finne kilder til dette. Jeg tror ikke det finnes kilder eller en studie på dette.
Vis hele sitatet...
Godt mulig, i så fall mangler påstanden din fundament.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Om du er en av dem som nyter alkohol, så kan du jo prøve å drikke deg til 0.7/8 og teste f eks. koordinasjonsevnene dine i forhold til når du er ruset på cannabis.
Vis hele sitatet...
Min, eller din, subjektive oppfatning av rusen er ikke relevant. En enmannsstudie der forsøkspersonen selv trekker konklusjonene er ikke verdt en dritt.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jo, det er påvist i flere studier. Google it.


Godt mulig, i så fall mangler påstanden din fundament.

Min, eller din, subjektive oppfatning av rusen er ikke relevant. En enmannsstudie der forsøkspersonen selv trekker konklusjonene er ikke verdt en dritt.
Vis hele sitatet...

Det er selvsagt blitt påvist at cannabis nedsetter visse evner. Men blir de såpass nedsatt at det påvirker en som fører en snekke?

Selvsagt mangler påstanden min fundament? Har du sett meg ha noen påstander her inne som har noe godt hold i noe som helst?
Det er jo derfor vi kan diskutere dette.. fordi det ikke er påvist om det er farlige å føre en snekke under cannabisrus.

hadde vært lite gøy å diskutere noe man kan google så er diskusjonen ferdig... Hallo?
Sist endret av Naturgrønn; 6. april 2011 kl. 18:46.
En kan jo se for seg at en ulykke oppsto i båten, uavhengig av at båtføreren var beruset på cannabis. Hvor gunstig er det å være stein da?
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Det er selvsagt blitt påvist at cannabis nedsetter visse evner. Men blir de såpass nedsatt at det påvirker en som fører en snekke?
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er jo ikke om nedsatt reaksjonsevne påvirker din evne til å kjøre båt, men i hvilken grad. Det er selvsagt at du påvirkes, men graden av påvirkning er X i likningen her.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Selvsagt mangler påstanden min fundament? Har du sett meg ha noen påstander her inne som har noe godt hold i noe som helst?
Det er jo derfor vi kan diskutere dette.. fordi det ikke er påvist om det er farlige å føre en snekke under cannabisrus.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du misforstår dette med kildebruk litt. Jeg trenger ikke vise til en studie som tar for seg snekkekjøring i norske farvann i sommerhalvåret, utført av gutter/menn i slutten av tenårene/begynnelsen av tjueårene under påvirkning av henholdsvis alkohl og cannabis. Det holder at jeg viser til det allment kjente faktum at mange studier viser at cannabis kan gi nedsatt reaksjonevne (om du ikke kjenner til dette fra før kan jeg godt komme med eksempler, eller du kan gjøre et kjapt søk selv). At nedsatt reaksjonsevne påvirker evnen til å kjøre båt i en negativ retning goes without saying.

Edit: Og, bare for å klargjøre, om du ikke finner noen studie som konkluderer med at snekkekjøring i cannabisrus er trygt, betyr ikke det at du har tatpt diskusjonen sånn uten videre. Du må imidlertid underbygge påstanden din med en begrunnelse, en forklaring på hvorfor du mener det du mener, og gjerne vise til fakta du mener kan støtte opp under dette.

Det eneste jeg ikke kan konkretisere er i hvor stor grad cannabis påvirker evnen til å kjøre båt. Det eneste jeg kan si sikkert om dette er at det vil forekomme individuelle forskjeller og at faktorer som dose, værforhold osv. vil spille inn. Dette er imidlertid ikke poenget mitt. Poenget mitt er at dette er en helt unødvendig risiko å ta, uansett hvor liten den måtte være!
Sist endret av felix_poker; 6. april 2011 kl. 19:09.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Spørsmålet er jo ikke om nedsatt reaksjonsevne påvirker din evne til å kjøre båt, men i hvilken grad. Det er selvsagt at du påvirkes, men graden av påvirkning er X i likningen her.
Vis hele sitatet...
Det var det jeg prøvde å mene i det du siterte.


En kan jo se for seg at en ulykke oppsto i båten, uavhengig av at båtføreren var beruset på cannabis. Hvor gunstig er det å være stein da?
Vis hele sitatet...
Spørs på situasjonen, men er vel lite gunstig.
Jeg har gjort mange uforsvarlige ting selv. En gang seilte jeg fra Risør til Stavern på LSD, i en relativt liten seilbåt uten motor. Det var litt av en tur, og jeg ville ikke gjort akkurat det igjen, for å si det sånn. Men slik jeg ser det, så blir dette med saktegående småbåter og forsiktig rusbruk en avveining som hver enkelt må ta. Det vil ikke nødvendigvis være uforsvarlig å røyke en liten joint i en seilbåt for eksempel, så lenge seilerne har erfaring med både seiling og cannabis fra før av. All rusbruk fører definitivt med seg et ekstra faremoment, og øker risikoen for ulykker i større eller mindre grad, men det er det mye annet som gjør også. Slitt tauverk for eksempel. Økt risiko er ikke synonymt med uforsvarlig adferd, men at det for mange kan være vanskelig å vurdere riktig er det ingen tvil om.
Reinert med beine !
griped's Avatar
ja hvis man skal se på det slik så er det vel uansvarlig å kjøre saktegående båt når kl er etter 6 og man ikke er så fult opplagt, eller rett etter et godt måltid osv osv..
Sist endret av griped; 6. april 2011 kl. 19:33. Grunn: skrivefeil
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
All rusbruk fører definitivt med seg et ekstra faremoment, og øker risikoen for ulykker i større eller mindre grad, men det er det mye annet som gjør også. Slitt tauverk for eksempel.
Vis hele sitatet...
Joda, men hvis du kan velge; slitt tauverk eller ikke slitt tauverk?
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Økt risiko er ikke synonymt med uforsvarlig adferd, men at det for mange kan være vanskelig å vurdere riktig er det ingen tvil om.
Vis hele sitatet...
Vi tar risikoer hele tiden. Alt vi gjør er "farlig" i større eller mindre grad. Å kjøre en saktegående båt mens man er påvirket av cannabis er nok langt fra det farligste de fleste av oss gjør i løpet av livet, men det er alikevel en risiko jeg mener er helt unødvendig å ta, da det er enkelt å unngå risikoen uten å måtte gi avkall på ruset sjøliv. Man kan få en venn til å styre båten, og hvis det er selve kjøringen man setter så umåtelig pris på under rusen, er det ikke værre enn å finne et område uten annen båttrafikk og uten noen former for hinder (skjær, brygger, badende mennesker etc.) og putre litt rundt der. Hvorfor i det hele tatt diskurtere om "the juice is worth the squeeze" når man rett og slett kan drikke så mye man vil uten å presse? Fjerne hele risikomomentet uten å miste utbyttet. Its a win.

Jeg har selv kjørt både bil og båt i ruset tilstand flere ganger, og det har gått helt fint. i retrospekt ser jeg at det var idiotisk oppførsel, og jeg regner med at jeg ikke kommer til å gjøre det samme igjen, selv om jeg sikkert kommer til å gjøre en mengde andre dumme ting.

Sitat av griped Vis innlegg
ja hvis man skal se på det slik så er det vel uansvarlig å kjøre saktegående båt når kl er etter 6 og man ikke er så fult opplagt, eller rett etter et godt måltid osv osv..
Vis hele sitatet...
Nei. Så vidt jeg vet er ikke reaksjonevnen målbart nedsatt etter et måltid eller etter kl. 18:00. Det oppfordres ikke til å kjøre hverken båt eller andre motoriserte fremkomstmidler om man ikke er helt opplagt.

Som mentalmelt sier er dette imidlertid en vurdering man må gjøre i hvert enkelt tilfelle. Kjenner du deg ikke opplagt nok til å kjøre (bil, båt etc.) skal du ikke gjøre det, enten det skyldes søvnmangel, solstikk eller sykdom. Det stiller seg på samme måte når det gjelder rusmidler, bortsett fra at det finnes en konkret grense når det gjelder alkohol, og andre rusmidler skal, juridisk sett, ikke brukes i det hele tatt.
Den største faren er vel at du kan dette ut av båten.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Joda, men hvis du kan velge; slitt tauverk eller ikke slitt tauverk?

Vi tar risikoer hele tiden. Alt vi gjør er "farlig" i større eller mindre grad. Å kjøre en saktegående båt mens man er påvirket av cannabis er nok langt fra det farligste de fleste av oss gjør i løpet av livet, men det er alikevel en risiko jeg mener er helt unødvendig å ta, da det er enkelt å unngå risikoen uten å måtte gi avkall på ruset sjøliv. Man kan få en venn til å styre båten, og hvis det er selve kjøringen man setter så umåtelig pris på under rusen, er det ikke værre enn å finne et område uten annen båttrafikk og uten noen former for hinder (skjær, brygger, badende mennesker etc.) og putre litt rundt der. Hvorfor i det hele tatt diskurtere om "the juice is worth the squeeze" når man rett og slett kan drikke så mye man vil uten å presse? Fjerne hele risikomomentet uten å miste utbyttet. Its a win.
Vis hele sitatet...
Tauverket var sånn sett en dårlig sammenligning, for man får ikke noe utbytte av å ha slitt tauverk. man får derimot et utbytte av å kose seg med en joint på vannet. Selv om det ikke er nødvendig, så betyr det ikke at det ikke har noe for seg. Det er dessuten ikke nødvendigvis så lettvint å få en nykter venn til å føre båten for seg. Ofte drar man ut på vannet med en venn eller to, og det er ikke gitt at en av disse mer enn gjerne avstår fra å ta noen trekk, hvis det er kultur for dette i vennegjengen. Da blir det en vurderingssak, hvor man må se an risikoen i forhold til utbyttet. At småbåtbrukere med saktegående båter anser det slik at utbyttet veier opp for risikoen, synes jeg ikke er så urimelig, gitt at båten er i god stand, og inntaket av cannabis er moderat. Jeg synes i hvert fall det er å strekke det ganske langt å hevde at det i en hver sammenheng er direkte uansvarlig.

Sitat av felix_poker
Jeg har selv kjørt både bil og båt i ruset tilstand flere ganger, og det har gått helt fint. i retrospekt ser jeg at det var idiotisk oppførsel, og jeg regner med at jeg ikke kommer til å gjøre det samme igjen, selv om jeg sikkert kommer til å gjøre en mengde andre dumme ting.
Vis hele sitatet...
Båt og bil blir imidlertid to veldig forskjellige ting. Veien er konstruert for transport og høye hastigheter, med svært små feilmarginer. Sjøen er et sted vi benytter oss av for å kose oss.
Sist endret av mentalmelt; 6. april 2011 kl. 22:01.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Vi tar risikoer hele tiden. Alt vi gjør er "farlig" i større eller mindre grad. Å kjøre en saktegående båt mens man er påvirket av cannabis er nok langt fra det farligste de fleste av oss gjør i løpet av livet, men det er alikevel en risiko jeg mener er helt unødvendig å ta, da det er enkelt å unngå risikoen uten å måtte gi avkall på ruset sjøliv.
Vis hele sitatet...
Det er ikke meningen å kverulere nå. Men hvilken risiko mener du man tar når man ferdes på sjøen i saktgående båt påvirket av cannabis?

Jeg klarer ikke skjønne hvilken risiko man tar. Det eneste jeg ser for meg er at man utøver veldig forsiktighet når man legger båten til kai.
Sist endret av Naturgrønn; 6. april 2011 kl. 22:46.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Det er ikke meningen å kverulere nå. Men hvilken risiko mener du man tar når man ferdes på sjøen i saktgående båt påvirket av cannabis?

Jeg klarer ikke skjønne hvilken risiko man tar. Det eneste jeg ser for meg er at man utøver veldig forsiktighet når man legger båten til kai.
Vis hele sitatet...
En kan vel bli såpass sløv at man navigerer seg bort. Hvis man av en eller annen grunn får noia, kan man vel finne på irrasjonelle ting som å hoppe på sjøen.

Kan sikkert komme opp med mere hvis ønskelig
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Båt og bil blir imidlertid to veldig forskjellige ting. Veien er konstruert for transport og høye hastigheter, med svært små feilmarginer. Sjøen er et sted vi benytter oss av for å kose oss.
Vis hele sitatet...
Ja, så lenge man befinner seg i rolige farvann, fri for nyttetrafikk, er det langt tryggere å kjøre båt enn bil. Både generelt sett og i ruset tilstand.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Det er ikke meningen å kverulere nå. Men hvilken risiko mener du man tar når man ferdes på sjøen i saktgående båt påvirket av cannabis?
Vis hele sitatet...
Risikoen du utsetter deg for er selvsagt at du setter deg selv i en tilstand der reaksjonsevne kan bli nedsatt. Hvis det oppstår en kritisk situasjon, som f. eks. at båten begynner å ta inn vann eller brenne vil det være greit å ha reaksjonsevne på topp, er du ikke enig? Hvis du mister styringen på båten er det en risiko for å kræsje i andre båter. Hvis du ikke er oppmerksom (noe man ikke alltid er når man ligger fjern og døsig i sommersolen) kan du skade dykkere eller badere med propellen. Listen er lang.

Poenget mitt er igjen at man alltid utsetter seg for en økt risiko når man tar rusmidler og når man kjører båt. Kombinere man disse to får man sammenlagt en, i mine øyne, unødvendig høy risiko. Det er min mening om denne saken.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Ja, så lenge man befinner seg i rolige farvann, fri for nyttetrafikk, er det langt tryggere å kjøre båt enn bil. Både generelt sett og i ruset tilstand.

Risikoen du utsetter deg for er selvsagt at du setter deg selv i en tilstand der reaksjonsevne kan bli nedsatt. Hvis det oppstår en kritisk situasjon, som f. eks. at båten begynner å ta inn vann eller brenne vil det være greit å ha reaksjonsevne på topp, er du ikke enig? Hvis du mister styringen på båten er det en risiko for å kræsje i andre båter. Hvis du ikke er oppmerksom (noe man ikke alltid er når man ligger fjern og døsig i sommersolen) kan du skade dykkere eller badere med propellen. Listen er lang.

Poenget mitt er igjen at man alltid utsetter seg for en økt risiko når man tar rusmidler og når man kjører båt. Kombinere man disse to får man sammenlagt en, i mine øyne, unødvendig høy risiko. Det er min mening om denne saken.
Vis hele sitatet...
Risiko er som kjent sjansen for et potensielt utfall multiplisert med konsekvensene av dette. Fører man en saktegående småbåt er denne totalen så lav, uavhengig av om man inkluderer cannabis i likningen eller ikke, at jeg overhodet ikke forstår hvordan du kan ha standpunktet du har.

Å kjøre bil dønn nøktern gir deg nok langt dårlige odds for overlevelse enn å kjøre en snekke mens man tar noen blås, dog det selvsagt er umulig for meg å dokumentere dette.

Har man en kompis som sitter der nøktern, så la gjerne han legge til kai så du slipper et ubehagelig dunk. Men som mentalmelt påpeker - er man på sjøen og tar seg noen joints går nok denne på rundgang.
Sist endret av Tøffetom; 7. april 2011 kl. 16:35.
Quote Tøffetom: Fører man en saktegående småbåt er denne totalen så lav, uavhengig av om man inkluderer cannabis i likningen eller ikke, at jeg overhodet ikke forstår hvordan du kan ha standpunktet du har.

Risikoen ved å ferdes på denne måten kan være så lav som du vil, det er ikke det som er poenget. Det er jo først når det skulle oppstå noe man ser fordelene av å være nykter...
Sist endret av random2543; 8. april 2011 kl. 15:16.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Risiko er som kjent sjansen for et potensielt utfall multiplisert med konsekvensene av dette. Fører man en saktegående småbåt er denne totalen så lav, uavhengig av om man inkluderer cannabis i likningen eller ikke, at jeg overhodet ikke forstår hvordan du kan ha standpunktet du har.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i at risikoen i utgangspunktet er lav, men ser ikke dette som en god grunn til å velge å forhøye den.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Men som mentalmelt påpeker - er man på sjøen og tar seg noen joints går nok denne på rundgang.
Vis hele sitatet...
Den går ikke på rundgang av seg selv. Man har et valg, og jeg mener det udiskutabelt klokeste og mest ansvarlige valget er å ha en helt edru båtfører. Om det alltid er mest hensiktsmessig (og gøy) å gjøre det klokeste og ansvarlige er en annen sak