Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 2198
Har tenkt å kjøpe noen bøker og lære meg litt grafisk design.
Lurer dermed hvilke programmer jeg bør bruke, Adobe Photoshop 6.0 er jo et must, men hva med Adobe Illustrator 9.0?? Hva er det for noe?

Og 3dmax? noe jeg bør se litt nærmere på?

Boken jeg tenker på er "Adobe Photoshop 6.0 Classrom in a book"


Noen kommentarer?
Er det 3D design du skal burde du prøve å de på: http://www.rhino3d.com
3dsmax er et absolutt MUST! Det er bare svinerått.. nabo'en er lærer på høyskole og driver eget firma. Herren så mye stillig han smocher ihop

Har en 1200 siders bok men mista liksom motet etter 100 sider
illustrator 10 er også greit å ha. det er vektorutgaven av photoshop, liksom, og hvis du skal lage noe ut over pikseldesign så må du det òg.
Photoshop er vel en rimelig standard innen grafisk design. Illustrator 9 har jeg sett såvidt på og det virker ikke så verst det heller, kan dessverre ikke anbefale det, siden jeg ikke vet noe særlig om det.
3dmax er vansklig.. veldig.., trur ikke det er noe man bare burde starte med sånn uten videre, enten må du ha en bok eller en til å hjelpe deg

Løkke te
Painter 6 er bra!
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
må bare kjøpe meg den abode in a classrom 6.0 nå, noen som vet hvor jeg kan få tak i den?
Better than thou.
Se bort på pulten.
Adobe Photoshop 6.0
Classroom in a book
DRITTBOK
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
er den ikke bra? hvilken vil du anbefalle da?
Om du skal lære deg noe om grafisk design, hadde jeg først og fremst skaffet meg design bøker, fargebøker, formbøker - ikke software bøker...

Når det gjelder softwarene du lister opp, representerer de hver sin gren innen designprogrammer.
Photoshop jobber på pixel nivå (kan jobbe litt med vektorer)
Illustrator jobber på vector nivå (kan importere bitmaps)
3ds MAX er et av utallige avanserte 3d programmer (modellering, animasjon, lys, teksturering, etc. etc.)

De to første er så og si industristandarder. Med Photoshop, sammen med et vektor program, kommer man langt. (Kun stills).
Har brukt Photoshop i sikkert 6 år nå, og lærer nye teknikker hele tiden. Illustrator har en god konkurrent i Freehand, fra Macromedia.

3dsMAX er veldig populært i Europa. I USA er det bl.a. Lightwave som ruler, sammen med andre selvfølgelig. De fleste highend 3d pakker gjør så godt som den samme (gode) jobben. Men, er du fersk i 3d, hadde jeg startet med noe mindre kompliserte saker. 3d er et dypt, bredt og langt emne!
Better than thou.
Det er et program som heter Rhino3d som visst er ganske bra for nybegynnere. Ikke så veldig avansert og sånn.. Last ned trialen på www.rhino3d.com og cracken på www.cracks.am
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
så det dere egentlig sier at bøker er crap?
jeg har ikke tatt i en sånn bok...
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
ikke jeg heller. jeg har bare lest noen tuts i ny og ne. mesteparten har jeg lært av å rote rundt i photoshop mens jeg tenker: "hva er dette?" eller "hei, hva skjer hvis jeg bruker denne her og kombinerer den med den der?".
Go tutorialized!
Du bør lage deg en vane med å laste ned noen tutorials hver gang du er på nettet og så gjøre den én gang deretter lage ditt eget bilde der du setter deg et mål om hvordan du vil ha det og bruker de skilsene du har akkumulert til å få blidet til å bli slik som du vil ha det. Vær målrettet ikke metoderettet.
Metodene er tross alt bare metode.

Tutorialer er mye enklere å bruke siden de er på skjermen og tilgjengelig med et lite alt+tab, mens bøker må du holde fysisk styr på side de gjerne har en svært uhåndterlig utforming. (les: tunge som fan)

Dersuten har bøker en tendens til å teorisere ting og gå jævlig mye rund grøten.

Siste tips: Ikke kjøp adobes egne bøker de er nesten alltid rankest som de dårligste i testene. (tro det eller ei)
Opprinnelig postet av frittjaaff
jeg har ikke tatt i en sånn bok...
Vis hele sitatet...
me neither
og fritt er jo ikke akkurat dårlig i PS.

selvlæring og tutorials er tingen.. det som er kjipt med tuts er at jeg pleier å glemme de med en gang, men det er sikkert bare meg


ang 3dsmax
du bør først tenke deg om når det gjelder hva du vil lære, er det animering osv skal du uten tvil begynne å sette deg inn i 3dsmax, men er det til webdesign ol. kan det vente til du kan PS skikkelig.

3dsmax er som kjent ikke det enkleste programmet, men umulig er det ikke, det er bare å knote seg fram litt
Opprinnelig postet av Carlo
Det er et program som heter Rhino3d som visst er ganske bra for nybegynnere. Ikke så veldig avansert og sånn.. Last ned trialen på www.rhino3d.com og cracken på www.cracks.am
Vis hele sitatet...
Rhino er kanskje bra for nybegynnere, men d er ikke noe å fortsette på!
Om du lærer deg Rhino, vil du gå videre, til noe som har flere muligheter, og teknikker.
F.eks. Maya eller LightWave.
Du har ekstremt bra rendrings muligheter i begge applikasjonene, men LightWave ligger lavest i pris-stigningen. Faktisk, er LightWave d billigste (om du fixer lisens lovlig) på markedet! Maya koster noen hundre tusen, 3d studio mellom 30-40 000,- mens LightWave koster toppen 22 000,- !
Velg og vrak...
Better than thou.
Det er ikke noe særlig poeng å bruke 22K på et program som er vanskelig og du kanskje finner ut at du ikke er intressert i 3d i det hele tatt. Derfor anbefalte jeg Rhino.
Seff ikke!
Du må jo være innstilt på å drive med 3d å sånn da.
Om du ikke klarer å lage en phet Audi TT på første forsøk, så kan man vel lære seg ett 3d prog?
Finnes tutorials, og massevis av bøker!
BTW: hvis d er bøker til LW du er ute etter, alle bøkene av Bill Fleming er å anbefale... Garantert verdens beste i LW!
original reprint
xaff's Avatar
Bryce 5 er ganske underholdene og lett å bruke. Et fint program å begynne med 3d med. Også følger det med i månedens PcPro, så da trenger du bare laste ned en crack, så har du jo fullversjon

Foresten. Er det noen av dere nedlastnings gale adsl folk som har lastet ned 3dmax 5/photoshop 6 som kan sende det til meg? Betaler for det seff
Sist endret av xaff; 9. desember 2001 kl. 23:34.
Better than thou.
Kan sende deg PS 6 gratis. PM meg.
noen som vet om et bra sted med gode tutorials?
Better than thou.
www.wastedyouth.org
www.gfxmania.com
www.designsbymark.com

De jeg kommer på nå. Jeg er på skolen. Kan gå gjennom favoritene når jeg kommer hjem, og poste url'er her.
www.hah.net/p5
www.andyart.com
www.eyeball-design.com

Sider jeg husker fra lenge siden, mulig dem har slutta å funke nå.

www.imagine-gfx.com
www.screaming-art.com

Sider til folk jeg kjenner.
Dritmye bra, om alt!
Hvordan man utnytter programmer på best mulig måte å sånn, tips, tutorials, hvordan man bruker forskjellige plug-ins til forskjellige progs osv...

Computerarts
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
takker folkens! dere har vært supre til å hjelpe!
thats why we're here

lrno
Better than thou.
Hvis du trenger inspirasjon også så bare si ifra så skal jeg poste noen url'er. Har ca. 100 sider i favoritter med seiko fet design. Inspirasjon2k liksom..
Carlo: kan du maile dem til meg eller noe?

Elsker et godt webdesign!
Eyeball-design har også laget en ny side;
http://www.eyeball-design.com/fxzone/

Mange fler tuts, og mye stiligere design
Yes! Da har jeg noe å gjøre på lesedagene.

Takk en haug

Lærer> øøøh.. nei, ikke skrive på forum.
Meg> øøh.. jo.
L> øøh.. nei
M> jo.
L> Nei.
/me fortsetter.