Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  265 46553
Sitat av Kugie Vis innlegg



Vis hele sitatet...
Disse fremmer poengene enkelt og klart. Cannabis-symboler, grelle farger, for mye tekst osv. gjør bare at plakaten ser jalla ut. Min mening er at vi burde lage en slik med hvert viktige punkt, og så henge dem opp overalt, helst der folk står å venter. På en busstopp er det ganske stor sannsynlighet for at noen gidder å lese det som står, i motsetning til plasser der de bare passerer rett forbi.
Kanskje noe slikt kan være til hjelp/inspirasjon for dere?
http://pics.blameitonthevoices.com/0...uana_facts.jpg
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Kanskje noe slikt kan være til hjelp/inspirasjon for dere?
http://pics.blameitonthevoices.com/0...uana_facts.jpg
Vis hele sitatet...
Mulig, men det ser ikke særlig bra ut når det første punktet er galt. THC hemmer ikke CB1-reseptoren, men aktiverer den og stimulerer spesielle celler med de reseptorene i hypothalamus. Det fører til at hormonet ghrelin frigjøres, som stimulerer appetitten.
Sitat av Kugie Vis innlegg




Her er to eksempler jeg smalt opp i farta, kun som bruk som eksempler!
Dette er slik jeg kunne sett for meg denne "kampanjen", med et budskap pr. plakat, samt samme layout/stil så det blir sammenheng mellom de forskjellige plakatene. Jeg har også avstått fra bruk av elementer som assosieres med cannabis som plante, hvis du ser bortifra fargen grønt, som ble brukt for enkelthetens skyld mtp. bildet.
Vis hele sitatet...
Syntest denne var helt fantastisk jeg! Stemmer for en slik kampansje som denne selv
Syns dette er en veldig bra plakat!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Syns dette er en veldig bra plakat!
Vis hele sitatet...
Sånn utover at fargevalg og innhold skriker STOOOOOONER så ja.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kom over en plakat fra debatten i California, og følte virkelig at den proposisjonen traff øyet. Ikke for rotete eller for mye informasjon, men akkurat nok til å få folk til å få et annet synspunkt. Hvis vi bare kunne gjort om til norske statistikker og litt finpuss og den ville vært catcy!
Sitat av Kramer Vis innlegg
Kom over en plakat fra debatten i California, og følte virkelig at den proposisjonen traff øyet. Ikke for rotete eller for mye informasjon, men akkurat nok til å få folk til å få et annet synspunkt. Hvis vi bare kunne gjort om til norske statistikker og litt finpuss og den ville vært catcy!
Vis hele sitatet...
Tror den bli for undergrunn for mannen i gata. En enkel layout uten noen unødvendige dikkedarer tror jeg er fint. Rent, strøkent, og sakelig. Hasjblad, grønn skrift og sort bakgrunn er ikke det som kommer til å overbevise tilfeldige på busslommene rundt om i landet tror jeg.

Ser muligens fengende ut for de som allerede har engasjert seg i en positiv retning i legaliseringsdebatten. Husk at hasjbladet ennå er noe de fleste ser på som et symbol på et ulovlig narkotikum, og ingen positive assosiasjoner kommer ut av det.
Sist endret av Scipio; 5. november 2010 kl. 18:26.
Sitat av Scipio Vis innlegg
Tror den bli for undergrunn for mannen i gata. En enkel layout uten noen unødvendige dikkedarer tror jeg er fint. Rent, strøkent, og sakelig. Hasjblad, grønn skrift og sort bakgrunn er ikke det som kommer til å overbevise tilfeldige på busslommene rundt om i landet tror jeg.

Ser muligens fengende ut for de som allerede har engasjert seg i en positiv retning i legaliseringsdebatten. Husk at hasjbladet ennå er noe de fleste ser på som et symbol på et ulovlig narkotikum, og ingen positive assosiasjoner kommer ut av det.
Vis hele sitatet...
Ja men tenkte hovedsaklig på budskapet og innholdet på plakaten, layouten er jeg enig kunne trengt en forbedring og destona litt.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Snublet over en noen svenskers vri på plakat (og nettside) tidligere idag da forumet var nede.
Tenkte bare å kaste de ut her som inspirasjon til kreative sjeler :

http://bayimg.com/LAhdFAABl
http://cannabisera.se/
Jeg ser mange gode plakater som har som hensikt å informere. Desverre er svært mange mennesker rett og slett ganske uninteressert i å bli informert.

Hva med plakater som ihvertfall tvinger fram en reaksjon? Et bilde som setter seg på netthinnen og som ser så stilig ut at du sikkert stjeler den om situasjonen tillater det?

Jeg fant et ganske stilig bilde, og har en ganske god plan for det, men har ikke i nærheten av gode nok PS-skills til å yte bildet rettferdighet, så håper noen orker å bruke noen minutter på å fikse?

Planen er bildet under, bare med en blunt/spliff i munnen i samme farger som under, med teksten "2011" på toppen og teksten "Du vet det er på tide" under. Vet ikke helt hva slags font som hadde vært best å bruke, ei heller hvilke farger som har sett best ut, selv om jeg er litt skeptisk til den vanlige mørkegrønne fargen du finner på nesten alle stonerplakater.


http://www.aperitif.no/images/99445/Kong-Olav-Leach-250b.jpg

Jeg kunne sett for meg dette bildet bli en del av en ganske stor kampanje med flere plakater rundt om kring med forskjellig budskap. Noen informative, noen mer kunstneriske.
Sitat av bobbo Vis innlegg
Disse fremmer poengene enkelt og klart. Cannabis-symboler, grelle farger, for mye tekst osv. gjør bare at plakaten ser jalla ut. Min mening er at vi burde lage en slik med hvert viktige punkt, og så henge dem opp overalt, helst der folk står å venter. På en busstopp er det ganske stor sannsynlighet for at noen gidder å lese det som står, i motsetning til plasser der de bare passerer rett forbi.
Vis hele sitatet...
Likte veldig godt plakatene, det er bare at på den øverste så står det "Si JA til kontroll og reguleringer". Og når det står, burde det stå "nei til kriminell inntekt" på samme plakat. Jeg er for kontroll og regulering på cannabis, men når jeg leser "Si JA til kontroll og reguleringer" så får jeg litt klaus, siden jeg ikke liker å bli kontrollert og regulert. Ideen om mange forskjellige med forskjellige argumenter liker jeg, og jeg liker at plakatene ser så bra ut at du har lyst å ta de med hjem!
Sitat av sofa Vis innlegg
Planen er bildet under, bare med en blunt/spliff i munnen i samme farger som under, med teksten "2011" på toppen og teksten "Du vet det er på tide" under. Vet ikke helt hva slags font som hadde vært best å bruke, ei heller hvilke farger som har sett best ut, selv om jeg er litt skeptisk til den vanlige mørkegrønne fargen du finner på nesten alle stonerplakater.


http://www.aperitif.no/images/99445/Kong-Olav-Leach-250b.jpg
Vis hele sitatet...
Det ville ikke vært et veldig entydig budskap imo. På tide med hva? At kongefamilien bruker rusmidler offentlig? At portretter av avdøde konger nå blir med en joint i munnen?

Jeg mener man bør holde seg unna symboler som allerede er stigmatisert og har en negativ aura rundt seg (blant dem man ønsker å overbevise) - som f.eks. en joint som ofte blir brukt som illustrasjonsbilde i aviser.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Bump
Skjer det noe?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Okei nå er det virkelig på tide at vi får hengt opp disse plakatene. Narkotika debatten er et omdiskutert tema i nyhetsbildet for tiden, og det er nå som er det rette tidspunktet å slå til!

Kan jeg foreslå at en mod eller en bruker lager en tråd med en poll der vi stemme på hvert av de populære plakatene?
Kan eventuellt ta gjøre det selv dersom det er ønskelig

Edit: You know what? Jeg skal ta å lage en poll med de mest populære plakatene selv slik at vi får fått en bestemmelse og får gjort noe med dette

Har en del annet å gjøre, men skal få den ferdig minst til over helgen.

Det er på "høy" tid vi får gjort noe! *kremt*
Edit 2: Men aller først... Hvordan lager en poll her på nFF? Jeg har trykket ja på boksen som spør om jeg vil ha poll, men mer skjer ikke.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Et forsøk på et utkast:

http://i291.photobucket.com/albums/ll307/flippart/Design/poster_07.png

Er nok en del ting som kan endres (teksten især), men jeg ble sittende litt fast på slutten, så jeg gadd ikke mer.
Bare for å være prikkete; det staves marijuana. Ikke marihuana.
Det kan skrives på begge måter, og det kalles for øvrig pirkete - ikke prikkete.
Sitat av vaskemask Vis innlegg
Et forsøk på et utkast:

http://i291.photobucket.com/albums/ll307/flippart/Design/poster_07.png

Er nok en del ting som kan endres (teksten især), men jeg ble sittende litt fast på slutten, så jeg gadd ikke mer.
Vis hele sitatet...
Gjør om rusmidel til medisin! Så er den plakaten der perfekt
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Testet med en litt annen fargekombo:

http://i291.photobucket.com/albums/ll307/flippart/Design/poster_07_02.png
Bedre med de fargene der synes jeg, godt og se du tar tak i plakatprosjektet^^
Det begynner å bli bra..

Litt konstruktiv kritikk:
Grunnen til å bruke cannabisplanten til produksjon av det du skriver har jo mye med miljøet å gjøre, Folk vet vel ikke nødvendigvis fordelene til cannabisplanten vs trehogst.
Så jeg trur de vil tenke "javel, vi kan lage klær av den, so what? vi lager jo klær uten den...."

Så om du kunne fått med at det er den mest miljøvenlige og minst energikrevende planten å bruke til dette så trur jeg det kan hjelpe på.
Takk for innspill. Skulle nesten trykt en separat plakat på hamp-papir og gjøre et lite poeng av det.
Sitat av vaskemask Vis innlegg
Testet med en litt annen fargekombo:
Vis hele sitatet...
Fint at nokon med farge/design ferdigheiter lager noko.
Oppdatert basert på GrønnUgle sitt innspill:

http://i291.photobucket.com/albums/ll307/flippart/Design/poster_07_02-2.png

Synes kanskje det begynner å bli litt i overkant mye tekst.
▼ ... noen uker senere ... ▼
http://i291.photobucket.com/albums/ll307/flippart/Design/poster_07_03.png

Byttet teksten i det hvite feltet. Jeg er ikke helt fornøyd, men det er vanskelig å finne en setning som er kort nok til å passe inn - samtidig som den sier noe faktabasert som ikke kan motargumenteres (noe den første kan om man drar det litt langt).

Tips eller forslag?
Virker som en OK plakat, likte siste delen best. Det at kineserne brukte cannabis som medisin for 4000 år siden, anser jeg på en annen side som relativt dårlig argumentasjon, og du bør kanskje droppe den. Da får du litt mindre tekst og.
Her er det bare å trå til, er det noe jeg er intressert i å ta seriøst og bruke min energi på, er det dette. Fint tiltak dette med plakatene over.

Narkotikakrigens mulige gevinster må veies opp mot krigens kostnader; et fordreid samfunnsperspektiv, vanskeligheter med å finne seg selv, straffens lidelse- en lidelse som systematisk bæres av slike som er spesielt dårlig egnet til å bære den- og så til slutt dette at selve kontrollsystemet vokser ut av kontroll og får egenskaper som ganske enkelt ikke er akseptable i forhold til rettsstatens grunnleggende prinsipper.

Hadde en i kriminalpolitisk debatt i Norge reist kritikk mot de ekstraordninære strenge Politi- og straffetiltak mot Cannabis, ville en ikke blitt forstått, i betytnikngen vunner noen som helst aksept. Og vi gjør oss heller ingen illusjoner om mottagelsen av våre egne forslag her på forumet, såpass har vi erfart. Krigen har vært ført så kraftig og med så sterke følelser at et forsøk som vårt- på å si at problemet egentlig er et helt annet og derfor bør løses på andre måter- vil i beste fall ta rimelig lang tid for å nå fram.

Situasjonen er den klassiske ved ethvert forbud, bare enda sterkere fordi majoriteten på forbudets side i dette tilfellet har vært så enorm. Det er umulig å få skapt en opinion for totalforbud og samtidig et beredskap for å oppheve forbudet om det skulle gå galt. Mange vil dessuten mene det slett ikke har gått galt, og de vil også, helt reellt ha tungtveiende innvendinger å komme med..

Da er det viktig å ta opp diskusjonen rundt de mest sentrale, for det er ved å stadig opprettholde en sterk front mot disse synspunktene at vi kan bygge opp en stadig større aksept for å innse at krigen mot narkotika faktisk er tapt..

Hovedinnvendingen er antagelig denne: Narkotika er galt og burde ikke legaliseres. Vi har allerede alkohol og tobakk og selv det burde egentlig ikke vært tilgjengelig.

- Til det bastante standpunktet er det egentlig ikke så mye å si, men vi kan ikke slutte oss til et standpunkt som sier "Nei til narkotika, uansett omkostninger". Omkostningene er der for oss alle, men bæres i særlig grad av folk som tåler det dårlig.

En annen innvending: Hvor langt fra stupet skal gjerdet plasseres?

- Gjerdet kan være plassert så langt fra stupet at dette er tydelig for alle. Man kan altså farefritt hoppe over- frem og tilbake. Og siden Cannabisgjerdet er plassert så langt unna, er vel dette kanskje også tilfellet med andre stoffer? De dramatiske påstandene rundt Cannabis vil av mange ungdommer bli opplevd som som åpenbart uriktige. Problemet er at det medfører en tillitskrise. Når jeg så utmerket godt klarer å kontrollere mitt cannabisbruk- noe det jo påstås at jeg ikke ville klart- vil jeg vel heller ikke få problemer med å kontrollere andre stoffer jeg forsøker meg på? Slik vil det altfor lett kunne tenkes og handles om gjerdet settes like høyt rundt relativt uskyldige som meget tunge stoffer.

Og så må man føye til; Det er ikke OK alt som ikke er ulovlig. Det bør ikke være straffbart å røyke den lovlig kjøpte Cannabisen. Men den bør ikke røykes! Det er slett ikke sunt å trekke noen som helst varm og forurenset luft ned i lungene, heller ikke når det gjelder de virksomme stoffene i Cannabis som THC. Så får vi da forsøke å hindre dette så godt vi kan, med formaninger, med påbud, med begrensninger av antall steder og situasjoner hvor det er mulig å forurense, og med sanksjoner og restriksjoner, god opplysning om farer og en etablert åpenhet for å bli akseptert og tatt alvorlig når man velger å stå frem med problemer ved eventuellt misbruk. Det vil bli nok av gjerder å hoppe over, men færrest mulig av de etablert og bevoktet av det offisielle straffeapparatet, av alle de grunner vi har gitt i det foregående og ellers har diskutert og nevnt i fleng tidligere i andre tråder på forumet.

En annen innvending er at de vil bruke alkohol og tobakk som skrekkens eksempler på for svak kontroll. "Tusener av liv ville vært reddet om kontrollen hadde vært strengere på disse områdene". Og i tråd med dette: "Med et svakere kontrollsystem ovenfor narkotika enn vi har i dag ville kanskje langt flere røyket Cannabis".

- Det er mulig. Vi kan ikke være sikre på hvordan situasjonen ville vært om en annen kontrollpolitikk hadde vært ført, selv om vi nok mener bruken flatet ut før de hardeste kontrolltiltakene ble innført og iverksatt rundt 1970-tallet. Men uansett: Helse kan ikke være et fullstendig overordnet hensyn. En diktator ville kunne redde folkehelsen ved å utrydde tobakk og alkohol. Men vi ser umiddelbart at han samtidig måtte utrydde svært mye annet vi setter høyt. Sunnhetens pris kan bli så høy at vi må gi opp, eller søke andre veier for å nå de samme mål.

Partene i denne debatten har også en tendens til å presses over i front-holdninger. "Er du ikke med meg er du vel på parti med motstanderen, da er du vel tilhenger av stoffbruk". Det skaper et lite trivelig klima i denne debatten om disse viktige forholdene vi burde være på lag om. Vi er enige om at slike stoffer bør begrenses. Deltagelse er bedre enn tilskueri, selvfrembrakte følelser er bedre enn innkjøpte. Dette er grunnsynet vi burde ha når det gjelder hele rekken av rusmiddler, fra nikotin til heroin.

Men vi har også et grunnsyn, verdier, om andre forhold. Kampen mot de psykoaktive stoffene kan ikke vurderes isolert fra disse andre verdiene. Forræder er den som sår tvil i kampens hete, sies det, men nettopp tvil håper jeg vi kan skape i håp om å endelig få bukt med denne problematikken på en rasjonell og realistisk måte, hvor våre, alles, grunnleggende verdier igjen kan bli ivaretatt.

Den nåværende narkotikapolitikken føres på måter som står i sterk motstrid til vårt kunnskapsnivå om stoffene og om brukerne. Den skader grupper som dårlig tåler ytterligere skader, og den styrker tendenser i kontrollapparatet som ikke bør styrkes. Men verst: Den distraherer oss fra å ta opp de reelle og dypt alvorlige problem vi er stilt ovenfor i våre høyt teknologiske og industrialiserte samfunn.

Våre forslag tar sikte på å skape en ny situasjon. Stoff er i den store sammenheng en liten ting, oppblåst til noe stort, et hoveddrama. Vi er intressert i å gjøre det til noe lite igjen, nettopp så trivielt som det er. Kontrollørene er ikke superhelter og skurkene er ikke superskurker. De to trenger hverandre som motbilder. Reduseres den ene, reduseres også den andre. Redusert til sitt rette nivå, åpnes det også for vanlige menneskers kraft og initiativ, og for vanlig politisk innsats. Det er ikke noe mystisk ved stoffbruk. Stoffbruk kan bekjempes ved vanlig folkelig innsats.

Den narkopolitikk som føres har tydelige likheter med vår gamle løsgjengerpolitikk. Helt fram til 1970 kunne folk havne i i fengsler og tvangsarbeiderhus i Norge om de var uten fast bosted og drakk i gater. Nå tas nye generasjoner utslåtte for bruk av de nye rusmiddlene. Økningen i fangetallene i den industrialiserte verden har klar sammenheng med narkotikakrigen. På en meget enkel måte administreres de mest utstøtte inn i fengslene. Og dette skjer under et inntrykk av at de personlig har valgt sin skjebne.

Krigen mot narkotika er som skapt for den type samfunn vi lever i: Fritt fram for vinnerne som forlyster seg på andre måter, og så en selvinnlysende inngrepsrett mot taperne langt der nede.
Sist endret av HippiRødstrømpe; 20. september 2011 kl. 05:26.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
At det har blitt brukt som medisin er eit tynt argument. Årelating og arsenikk har også blitt brukt som medisin. Det er òg ein tvilsom påstand at ingen har mista livet av cannabis - det er garantert cannabisrelaterte dødsfall der ute, sjølv om det ikkje skuldast dødeleg overdose.
Sitat av slashdot Vis innlegg
At det har blitt brukt som medisin er eit tynt argument. Årelating og arsenikk har også blitt brukt som medisin. Det er òg ein tvilsom påstand at ingen har mista livet av cannabis - det er garantert cannabisrelaterte dødsfall der ute, sjølv om det ikkje skuldast dødeleg overdose.
Vis hele sitatet...
Det brukes fremdeles som medisin, men det kunne kanskje vært spesifisert på en eller annen måte. Som jeg skrev, er det vanskelig å formulere at ingen har omkommet som direkte følge av å bruke cannabis - uten at det kan motbevises ved å vektlegge handlinger/eksterne faktorer. Har du forslag?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kanskje det kunne stått under china greine, at det fortsatt idag brukes som medisin mot f.eks kroniske plager og kreft i land som USA og Canada?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er òg ein tvilsom påstand at ingen har mista livet av cannabis - det er garantert cannabisrelaterte dødsfall der ute, sjølv om det ikkje skuldast dødeleg overdose.
Vis hele sitatet...
Det blir jo spekulasjoner. Så lenge det ikke er registrert dødsfall som følge av en cannabisoverdose synes jeg man kan skrive akkurat det (ordrett).
Sitat av vaskemask Vis innlegg
Det brukes fremdeles som medisin, men det kunne kanskje vært spesifisert på en eller annen måte.
Vis hele sitatet...
Hva med å fjerne dette med at planten har blitt brukt som medisin i Kina for mange tusen år siden, og heller legge til "-Medisin" under "Cannabis kan også brukes til"?
Noen innspill fra min side...
1. Tror nok det lønner seg å kunne dokumentere mest mulig. Helst via henvisninger på plakaten, men i det minste på en tilhørende nettside.
2. Argumenter som "brukt som medisin i Kina for 4000 år siden" oppnår ingenting. Som tidligere nevnt, arsenikk og årelating har også vært brukt som medisin. Kinesisk medisin bruker også tigerpeniser og neshornhorn, og blir dermed en lite positivt ladet referanse.
3. At ingen har omkommet som følge av cannabisbruk tror jeg ikke på. Husk at om du kjører deg i hjel mens du er stein, faller over ett rekkverk når du får lattis el. så er dette et cannabisrelatert dødsfall. At man ikke kan få overdose av cannabis er en annen sak, men det må skilles tydelig.
4. Vær varsomme med å blande rusmiddel og bruksplanten cannabis. Det er ikke nødvendig å legalisere rusmiddelet cannabis for å få alle fordelene som bygningsmateriell, tekstiler osv. Det holder å legalisere de ikke-rusgivende variantene.
5. Vær også varsomme i forhold til medisinsk virkning. Cannabis kan meg bekjent hverken kurere eller lindre kreft, men den kan gjøre behandlingen lettere å komme seg gjennom.
Sitat av doseren Vis innlegg
4. Vær varsomme med å blande rusmiddel og bruksplanten cannabis. Det er ikke nødvendig å legalisere rusmiddelet cannabis for å få alle fordelene som bygningsmateriell, tekstiler osv. Det holder å legalisere de ikke-rusgivende variantene.
Vis hele sitatet...
Det er jo den samme planten, og selv industrihamp kan gi en ruseffekt. Det er selvsagt ikke hensiktsmessig med tanke på yield, men hvis industriell hamp blir lovlig oppstår det likefullt et hull i lovverket. Like greit å legalisere 8og kontrollere) begge deler, spør du meg.
Sitat av doseren Vis innlegg
5. Vær også varsomme i forhold til medisinsk virkning. Cannabis kan meg bekjent hverken kurere eller lindre kreft, men den kan gjøre behandlingen lettere å komme seg gjennom.
Vis hele sitatet...
Cannabis kan brukes som frittstående legemiddel også, ikke kun for å lindre bivirkninger av cellegift og annen kreftbehandling. Planten i seg selv kan virke smertelindrende, kvalmestillende og kan lette symptomene hos enkelte pasienter med lidelser som grønn stær og MS. Det forskes også blant annet på plantens egenskaper som betennelsesdempende middel.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det er jo den samme planten, og selv industrihamp kan gi en ruseffekt. Det er selvsagt ikke hensiktsmessig med tanke på yield, men hvis industriell hamp blir lovlig oppstår det likefullt et hull i lovverket. Like greit å legalisere 8og kontrollere) begge deler, spør du meg.
Vis hele sitatet...
Ruseffekten av industrihamp ligger vel strengt tatt såpass lavt at du får mer effekt av tobakken du røyker den i?
Mitt poeng er at man bør trå forsiktig når man bruker industrihamp som argument for å legalisere cannabis. De fleste her vil mene det er like greit å legalisere begge deler, jeg tror ikke den oppfatningen er like gyldig blant folk flest. All den tid det da er mulig å tillate en av delene bør man være forsiktig med dette argumentet.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Cannabis kan brukes som frittstående legemiddel også, ikke kun for å lindre bivirkninger av cellegift og annen kreftbehandling. Planten i seg selv kan virke smertelindrende, kvalmestillende og kan lette symptomene hos enkelte pasienter med lidelser som grønn stær og MS. Det forskes også blant annet på plantens egenskaper som betennelsesdempende middel.
Vis hele sitatet...
Det er mye som tyder på at cannabis har legende egenskaper, mitt poeng var at man må være tydelig. Cannabis hjelper ikke mot kreft, og da bør man være forsiktig med å si noe i den retning. Cannabis ser ut til å hjelpe mot grønn stær, og kan være et alternativ som smertelindring. Det kan man da gjerne si noe om.

Generelt bør man tenke som så; Dersom det blir en TV-debatt rundt denne plakaten og vi får spørsmål om argumentene våre, kan vi da svare klart?
F.eks: "Kan det virkelig stemme at det ikke forekommer dødsfall relatert til cannabis?" "Hjelper cannabis mot kreft?", "Hvordan spiser man cannabis?"

Det er få ting som skader en slik kampanje mer enn at man blir svar skyldig eller må forklare hva man egentlig mente. Kan man derimot legge frem dokumentasjon for sine påstander bygger man tillit.
Herlig å se denne tråden oppe igjen. Har ingen store designferdigheter å bidra med, men synes det burde legges mer fokus på hvor mye samfundet taper på forbudet. Politiet bruker enorme resurser på forebyggende arbeid, på å taue inn de samme pusherne dag inn og dag ut og de utallige skattekronene brukt i ransakelser.

Hadde det blitt legalisert, ser jeg for meg et statlig salg alà vinmonopolet. Prisnivået der ville vært stivt og staten hadde fått inn enorme summer i salg, moms, toll o.l. Akkurat som med alkohol.

EDIT: Alle som lager plakater burde legge de til A4 formatet, hvis de ikke har gjort det allerede.
Sist endret av Screwdriver; 17. oktober 2011 kl. 13:38.
Sitat av doseren Vis innlegg
Ruseffekten av industrihamp ligger vel strengt tatt såpass lavt at du får mer effekt av tobakken du røyker den i?
Vis hele sitatet...
Ikke hvis man ekstraherer de rusgivende komponentene. Rusen vil bli like sterk som ved inntak av "vanlig" cannabis, man trenger bare mer plantemateriale for å produsere en rusgivende dose.
Sitat av doseren Vis innlegg
Mitt poeng er at man bør trå forsiktig når man bruker industrihamp som argument for å legalisere cannabis. De fleste her vil mene det er like greit å legalisere begge deler, jeg tror ikke den oppfatningen er like gyldig blant folk flest. All den tid det da er mulig å tillate en av delene bør man være forsiktig med dette argumentet.
Vis hele sitatet...
Jeg ser poenget ditt. Poenget mitt er at å legalisere industrihamp i praksis er å legalisere dyrking av cannbabis til eget bruk. Man kan sammenlikne det med opiumsvalmuer, som i dag er tillatt å dyrke i Norge, men ikke å høste inn og bearbeide. Den store forskjellen er at klimaet i Norge er less than optimal for opiumsvalmuer, men funker fint for cannabis. Jeg tror det vil bli svært vanskelig å håndheve dagens totalforbud mot cannabis som rusmiddel om det var fritt frem for å dyrke industriell hamp, og er derfor ikke enig i at det er noe stort poeng å gjøre forskjell på disse to.
Sitat av doseren Vis innlegg
Cannabis ser ut til å hjelpe mot grønn stær, og kan være et alternativ som smertelindring. Det kan man da gjerne si noe om.
Vis hele sitatet...
Jepp, f. eks. ved å si at cannabis brukes som legemiddel
Sitat av doseren Vis innlegg
Det er mye som tyder på at cannabis har legende egenskaper, mitt poeng var at man må være tydelig. Cannabis hjelper ikke mot kreft, og da bør man være forsiktig med å si noe i den retning.
Vis hele sitatet...
Cannabis kurerer antakelig ikke kreft, desverre. Dog forskes det faktisk på om enkelte stoffer i cannabisplanten faktisk kan ha egenskaper som kan behandle flere kreftformer helt på egenhånd. Det er på ingen måte slik at dette er skrevet i stein, men vi skal heller ikke utelukke at cannabisbaserte legemidler kan bli viktig i fremtiden, både innenfor kreftbehandling og andre felt. Jeg vil også anta at det vil være langt lettere å få tillatelse og funding til å forske mer på cannabis om planten er lovlig.
Sitat av doseren Vis innlegg
Generelt bør man tenke som så; Dersom det blir en TV-debatt rundt denne plakaten og vi får spørsmål om argumentene våre, kan vi da svare klart?
F.eks: "Kan det virkelig stemme at det ikke forekommer dødsfall relatert til cannabis?" "Hjelper cannabis mot kreft?", "Hvordan spiser man cannabis?"

Det er få ting som skader en slik kampanje mer enn at man blir svar skyldig eller må forklare hva man egentlig mente. Kan man derimot legge frem dokumentasjon for sine påstander bygger man tillit.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig med deg at man skal holde ting enkelt, konsist og presist. Jeg mener imidlertid at det ikke er noen vits i å underselge budskapet fordi man fokuserer for mye på å trå varsomt. Jeg er helt enig i at det må være hold i påstandene, og jeg mener at det er hold i både "cannabis brukes som legemiddel" og "Cannabis kan også brukes til *list*"
Att cannabis ble brukt som medisin for 4000 år siden er ett tynt og vakt argument, helt enig. Heroin ble jo brukt som medisin tidlig på 1900-tallet. Ville heller argumentert for att det moderne landet USA benytter det som medisin i dag i flere stater og har gitt gode resultater.

Men selvfølgelig, for mye tekst blir ikke effektivt nok. Ellers er plakaten fin.
Sist endret av ZionRoad; 18. oktober 2011 kl. 18:30.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Vet ikke helt om denne passer inn i tråden, men ville poste den en plass her på forumet også.
Til marsjen neste år.
http://i.imgur.com/YqOOP.jpg
Sitat av skytouch Vis innlegg
Vet ikke helt om denne passer inn i tråden, men ville poste den en plass her på forumet også.
Til marsjen neste år.
http://i.imgur.com/YqOOP.jpg
Vis hele sitatet...
Wow, endelig noe uten cannabissymboler, dreads og jamaicansk flagg!

Dett ser langt bedre ut, og hvis marsjen holder noenlunde samme stil er det kanskje noe jeg kunne stilt opp på etterhvert
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Wow, endelig noe uten cannabissymboler, dreads og jamaicansk flagg!
Vis hele sitatet...
Ser du ikke bladet i den grønne stripa nederst?

Eller regnes ikke dette som cannabissymbol?
Sitat av skytouch Vis innlegg
Vet ikke helt om denne passer inn i tråden, men ville poste den en plass her på forumet også.
Til marsjen neste år.
http://i.imgur.com/YqOOP.jpg
Vis hele sitatet...
Når får jeg jobben til å henge opp plakatene?
Takk for positive tilbakemeldinger.
Jobber med finpussen nå, så skal jeg poste alle filer i full oppløsning slik at folk kan printe/henge opp som de vil. Plakaten vil holde seg fint i A3 til nå, men om noen ønsker større print kan jeg alltids vektorisere den, noe som muliggjør ubegrenset størrelse på den.

Prøvde å holde den så fri fra "stoner" symbolikk jeg kunne. Hev inn det lille bladet i hjørnet, men dette kan eventuellt fjernes, avhengig av hva flertallet tenker.
Mitt bidrag:

http://i39.tinypic.com/2jbqrzn.png

ok, jeg bare tuller... men er virkelig enig og vil gjerne bruke tiden min på å henge opp plakater/dele ut brosjyrer i hele oslo
bra initiativ
Sist endret av Spirituell; 13. november 2011 kl. 19:07.
Har ingen bidrag til selve plakaten, men syns denne snutten er litt morsom. Legg merke til klokkeslettene.

http://www.vgtv.no/#!id=46131
Det at enkelte stater i USA har godkjent marijuana til medisinsk bruk og har gitt bra resultater burde jo være et ganske så greit argument,
The union er virkelig en bra film. De burde sende den på tv!
Sist endret av Juliaan; 13. november 2011 kl. 20:02.
I påvente av en ferdig plakat, kan de som ønsker, delta i en underskriftkampanje for legalisering av cannabis ved å gå inn på denne siden.
I've signed bro=)
Sitat av kukktryne Vis innlegg
I've signed bro=)
Vis hele sitatet...
Jo fler jo bedre.