Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2058
kulere enn du tror
tekace's Avatar
Heisann!

Har i det siste hatt mange idéer om nettsider, noe jeg har lyst til å lære meg. Så først å fremst lurer jeg på om det er noen steder jeg kan få gratis web-hosting, som slutter på .com eller .net (.no ville også vært fett). Jeg kan godt betale litt for det også, bare ikke haugevis med kronasjer.

Også har jeg heller aldri laget nettsider før, så lurer på om noen har noen e-bøker eller tutorials på YouTube som kan få meg i gang.

Jeg skal bruke nettsiden til å legge ut mine hjemmelagde bilder, og litt kontaktinfo og videoer. Er mulig jeg skal lage en side for en artist litt senere om min side kommer seg opp.

Noen forslag?
.no er bare for bedrifter.
Du må nok betale for .com og .net.
Jeg bestilte mitt domene fra www.one.com. De har live support, noe som også er ganske fint.

For å lage basic nettsiden trenger du å kunne HTML (og kanskje CSS)
Sist endret av Xernox; 25. mai 2011 kl. 15:25.
Sitat av tekace Vis innlegg
Heisann!

Har i det siste hatt mange idéer om nettsider, noe jeg har lyst til å lære meg. Så først å fremst lurer jeg på om det er noen steder jeg kan få gratis web-hosting, som slutter på .com eller .net (.no ville også vært fett). Jeg kan godt betale litt for det også, bare ikke haugevis med kronasjer.

Også har jeg heller aldri laget nettsider før, så lurer på om noen har noen e-bøker eller tutorials på YouTube som kan få meg i gang.

Jeg skal bruke nettsiden til å legge ut mine hjemmelagde bilder, og litt kontaktinfo og videoer. Er mulig jeg skal lage en side for en artist litt senere om min side kommer seg opp.

Noen forslag?
Vis hele sitatet...
På godaddy.com koster ett .com domene 60 kr
Webhosting koster rundt 30 kr i mnd

men anbefaller å sjekke ut host1.no
Hostrail selger billige .com og .net domener.

Han her hjalp meg en del i starten. Han gjør det veldig basic.
kulere enn du tror
tekace's Avatar
Trådstarter
Sitat av Xernox Vis innlegg
.no er bare for bedrifter.
Du må nok betale for .com og .net.
Jeg bestilte mitt domene fra www.one.com. De har live support, noe som også er ganske fint.

For å lage basic nettsiden trenger du å kunne HTML (og kanskje CSS)
Vis hele sitatet...
Jeg kom over www.one.com rett etter posten, og skal nok betale 30 kroner mnd. for det! Men hva menes med 25000 MB? Er det så stor "plass" nettsiden min kan bruke?

Har noen et forslag til programmer jeg kan bruke for å lage siden?
Hvis du kun vil dele videoer, bilder og litt kontaktinfo kan du like gjerne sette opp en "hjemmeside" (er egentlig for blogger) men fungerer knall til det du vil bruke det til på www.wordpress.com

Svært mange forskjellige layouts på hvordan du vil ha siden og
Sitat av tekace Vis innlegg
Jeg kom over www.one.com rett etter posten, og skal nok betale 30 kroner mnd. for det! Men hva menes med 25000 MB? Er det så stor "plass" nettsiden min kan bruke?

Har noen et forslag til programmer jeg kan bruke for å lage siden?
Vis hele sitatet...
Notepad++ er gratis og funker fjell for HTML.
kulere enn du tror
tekace's Avatar
Trådstarter
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Hvis du kun vil dele videoer, bilder og litt kontaktinfo kan du like gjerne sette opp en "hjemmeside" (er egentlig for blogger) men fungerer knall til det du vil bruke det til på www.wordpress.com

Svært mange forskjellige layouts på hvordan du vil ha siden og
Vis hele sitatet...
Joa, har vurdert det og. Men jeg skal begynne på MK og vil lære meg litt av dette litt tidligere, som et lite "sommerprosjekt" og sånt, så som jeg nesten er ferdig med skole og har mye fritid til overs.

Takker for tipset, mulig det blir wordpress om jeg ikke klarer noe annet
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Er det sånn at du trenger org nr for .no ?
Om du rett og slett skal dele dine meninger, bilder og lignende kan en blogg være like greit. Hvis du faktisk vil lære deg å bygge opp en nettside helt fra bunnen av anbefaler jeg deg å gå inn i HTML og CSS med det første. Dette er begge to ganske enkle språk, og man kan få til gode resultater rimelig raskt om man går inn for det. En god læremester i HTML, CSS og mye annet innen web er W3.

Om du bestemmer deg for å skrive selv anbefaler jeg Adobe Dreamweaver som et godt program. Utover det har jeg selv erfart at det er veldig greit å kunne litt Adobe Photoshop, noe du sikkert kan ettersom du skal presentere bilder. Du forteller at du skal begynne på Medier -og kommunikasjon, og da kan det være like greit å bare lære seg dette nå. HTML og CSS skal du lære i løpet av høsten/våren der uansett. Lykke til! Oppdater oss gjerne på resultatet


Sitat av snowdog Vis innlegg
Er det sånn at du trenger org nr for .no ?
Vis hele sitatet...
Ja, sånn er det.
Sist endret av Stinson; 25. mai 2011 kl. 15:35.
kulere enn du tror
tekace's Avatar
Trådstarter
Sitat av Stinson Vis innlegg
Om du rett og slett skal dele dine meninger, bilder og lignende kan en blogg være like greit. Hvis du faktisk vil lære deg å bygge opp en nettside helt fra bunnen av anbefaler jeg deg å gå inn i HTML og CSS med det første. Dette er begge to ganske enkle språk, og man kan få til gode resultater rimelig raskt om man går inn for det. En god læremester i HTML, CSS og mye annet innen web er W3.

Om du bestemmer deg for å skrive selv anbefaler jeg Adobe Dreamweaver som et godt program. Utover det har jeg selv erfart at det er veldig greit å kunne litt Adobe Photoshop, noe du sikkert kan ettersom du skal presentere bilder. Du forteller at du skal begynne på Medier -og kommunikasjon, og da kan det være like greit å bare lære seg dette nå. HTML og CSS skal du lære i løpet av høsten/våren der uansett. Lykke til! Oppdater oss gjerne på resultatet



Ja, sånn er det.
Vis hele sitatet...
Jeg vil si at jeg er ganske grei i Photoshop allerede. Holder for det meste på med det på fritiden min.

Er det sånn at jeg kan lage bakgrunner i Photoshop, og senere bruke dem på nettsiden? Så jeg kan f. eks. få en fin gradient bakgrunn
Det er ingen grunn til å styre med webhotell og domener når du er i begynnerfasen. Last ned wampserver, en lokal webserver, og start der i stedet Sparer deg for tid og penger.
Sitat av tekace Vis innlegg
Er det sånn at jeg kan lage bakgrunner i Photoshop, og senere bruke dem på nettsiden? Så jeg kan f. eks. få en fin gradient bakgrunn
Vis hele sitatet...
Jeg forteller deg hvordan du gjør det hvis du lover å ikke ha en bakgrunn med en gradient.

HTML-kode

body {background-color:#b0c4de;} 
/
 body {background-image:url('rompe.jpg');}
Sist endret av Stinson; 25. mai 2011 kl. 15:43.
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Sitat av loathsome Vis innlegg
Det er ingen grunn til å styre med webhotell og domener når du er i begynnerfasen. Last ned wampserver, en lokal webserver, og start der i stedet Sparer deg for tid og penger.
Vis hele sitatet...
er det et lignede program for mac ?
kulere enn du tror
tekace's Avatar
Trådstarter
Sitat av Stinson Vis innlegg
Jeg forteller deg hvordan du gjør det hvis du lover å ikke ha en bakgrunn med en gradient.

HTML-kode

body {background-color:#b0c4de;} 
/
 body {background-image:url('rompe.jpg');}
Vis hele sitatet...
Greeeeeit, jeg lover

Men "#b0c4de" er det en kode jeg bytter ut eller blir den sånn?
Sitat av tekace Vis innlegg
Greeeeeit, jeg lover

Men "#b0c4de" er det en kode jeg bytter ut eller blir den sånn?
Vis hele sitatet...
#xxyyxx er fargekoder.
Ser her at noen anbefaler one.com. Styr unna! De kjører alt for mange på samme server som gjør at det går tregt, det er i alle fall det jeg opplevde da jeg prøvde one.com. Prøv heller en Baby-plan hos hostgator, da kan du ha så mange nettsider du vil på samme server. Dersom du ønsker en norsk host er host1 å anbefale.

Domeneshop er bra til domener. Protip: Prøv å samle alle domenene dine, dersom du kommer til å kjøpe mer enn et i fremtiden, hos samme registrant. Alt blir mye lettere med en gang da, og mye mer oversiktlig.
Sitat av snowdog Vis innlegg
er det et lignede program for mac ?
Vis hele sitatet...
http://www.apachefriends.org/en/xampp-macosx.html
Sitat av tekace Vis innlegg
Jeg kom over www.one.com rett etter posten, og skal nok betale 30 kroner mnd. for det! Men hva menes med 25000 MB? Er det så stor "plass" nettsiden min kan bruke?

Har noen et forslag til programmer jeg kan bruke for å lage siden?
Vis hele sitatet...
25000MB vil si at du har 25GB lagringsplass til alle filene dine. Som reglel tar ikke en nettside stort mer enn noen få megabyte (uten bilder), så det holder i massevis. Selv har jeg syv nettsider som knapt bruker noen få hundre MB..
Sist endret av Mandokir; 25. mai 2011 kl. 16:56.
Syns han her lager easy-to-follow tutorials, det er flash da.. ikke att jeg vet så mye mer om nettsider :/
Sitat av Bobbacar Vis innlegg
Syns han her lager easy-to-follow tutorials, det er flash da.. ikke att jeg vet så mye mer om nettsider :/
Vis hele sitatet...

Jeg ville ikke laga mine nettsider i kun flash for å si det sånn. Kan være greit å ha litt flash på nettsiden, men ville mye heller gått for HTML/CSS som utgangspunkt.
Sitat av snowdog Vis innlegg
er det et lignede program for mac ?
Vis hele sitatet...
Bytt ut 'w' for Windows, med 'm' for Mac, og du får MAMP-server (gratis)
Jeg anbefaler deg:
Html Xhtml Css for dummies (bok)
Dreamveawer
2 skjermer +
▼ ... noen uker senere ... ▼
Lær deg HTML først så CSS så PHP og MySQL så lærer du deg javascript og eventuelt jQuery, om du føler at du vil ta et steg videre kan du begynne med Flash.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Crew lofotLAN 2012
PureRushh's Avatar
Hei,

Vil anbfeale deg å skjekke ut phpacademy: http://www.youtube.com/user/phpacademy

Der lærer du ganske mye om PHP lykke til!
Sist endret av PureRushh; 29. juli 2011 kl. 03:12.
styr unna one.com, veldig dyrt!! bluehost, justhost, godaddy osv er knall
One.com er vel ikke akkurat dyrt, heller billig, men produktet de leverer er jo søppel, så sånn sett blir jo alt dyrt.