Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2883
hei.

Jeg har et simpelt spørsmål.

Går låning av legg mot det samme som falsk legg?

Er begge like mye straffbart?


-SirMartin
LSHMSFOAIDMT
Bmariuz's Avatar
Å låne legitimasjon = identitetstyveri
forfalske legitimasjon = dokumentforfalskning
Dokumentforfalskning er, så vidt jeg vet, mer alvorlig enn identitetstyveri. Og ja det er straffbart
Sist endret av Bmariuz; 15. juni 2011 kl. 00:25.
Å skrape sitt eget kort går vel under dokumentforfalskning også, eller?
Sitat av Pewpew Vis innlegg
Å skrape sitt eget kort går vel under dokumentforfalskning også, eller?
Vis hele sitatet...
Jupp. * Titegn *
riktig som Bmariuz sier.
identitetstyveri = og låne og om du skraper er det dokumentforfalskning.

dokumentforfalskning er mye mere straffbart en identtyveri. med dokumentforfalskning kan du også ende opp bak lås og slå. om du eks forfalsket et pass.
Nå skal jeg ikke besvare spørsmålene dine med sikkerhet, men jeg vil uansett påstå at det er mye lettere å komme unna med det dersom du har lånt legitimasjon: For det første har ikke de som vurderer legitimasjonen tilgang på din egentlige identitet. For det andre kan utlåner, i det tilfelle at du skulle bli tatt, påstå at han tidligere har mistet den legitimasjonen han har lånt deg.
Å låne legitimasjon, kan man kalle det identitetstyveri? Når en låner noe, så er begge bevisste på det. Om det derimot hadde vært å stjele legitimasjon, da er det noe annet.
Dette loven gjelder hvis du bruker en annens leg.

§ 372. Med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder straffes den, som for å føre andre bak lyset angående omstendigheter av betydning
for rettsforhold eller foretagelsen av rettshandler utsteder en skriftlig bevitnelse, der inneholder usannhet.

****** Med bøter eller med fengsel inntil 5 måneder straffes den, som i hensikt å tilvende seg eller andre en fordel
eller å skade noen, løgnaktig utgir seg eller en annen for en i en bevitnelse, et personpass eller et liknende legitimasjonspapir omhandlet person
eller på annen måte benytter et slikt dokument, eller som medvirker hertil.

****** Den som overlater til en annen et slikt legitimasjonspapir som er utferdiget til ham, skjønt han vet eller bør
forstå at det vil bli brukt uberettiget, eller som medvirker hertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder.

I slike tilfeller som ditt, vil den vanligste reaksjonen være bøter.
Trådstarter
75 5
Tusen Takk for hjelpen folkens!

-SirMartin
LSHMSFOAIDMT
Bmariuz's Avatar
Sitat av mariofrans Vis innlegg
Å låne legitimasjon, kan man kalle det identitetstyveri? Når en låner noe, så er begge bevisste på det. Om det derimot hadde vært å stjele legitimasjon, da er det noe annet.
Vis hele sitatet...
Er jo samme faen om både du og jeg vet at jeg låner din legitimasjon. Jeg utgir meg jo for å være deg = identitetstyveri. Geez
Sitat av mariofrans Vis innlegg
Å låne legitimasjon, kan man kalle det identitetstyveri? Når en låner noe, så er begge bevisste på det. Om det derimot hadde vært å stjele legitimasjon, da er det noe annet.
Vis hele sitatet...
Så lenge begge er bevisste på det, vil begge kunne straffes.
Så det er straffbart ja.
Skjønner hva dere sier, men hvorfor kalles det da identitetsTYVERI ?

Edit: Stuptrøtt
Sist endret av mariofrans; 15. juni 2011 kl. 00:39.
for det kalles det.. enkelt og greit siden dem ikke gidder og ha 50 forskjellige navn på om eks du låner det bort lovelig eller ikke.
Sitat av mariofrans Vis innlegg
Skjønner hva dere sier, men hvorfor kalles det da identitetsTYVERI ?
Vis hele sitatet...
La meg si at jeg bruker din ID for å komme inn på en bar.
Jeg har jo da tatt din identitet. Om det er riktig anvendelse å bruke akkurat ordet identitetstyveri i denne sammenhengen, skal jeg likevel ikke si helt sikkert.
Sist endret av Fuzzybossen; 15. juni 2011 kl. 00:45.
Trådstarter
75 5
Sitat av mariofrans Vis innlegg
Skjønner hva dere sier, men hvorfor kalles det da identitetsTYVERI ?

Edit: Stuptrøtt
Vis hele sitatet...
Uansett om du gidde det til den personen eller han tok den.
Vil det fremdeles kalles identitets Tyveri.

du kan jo kalle det identitesLÅN vis du vil. Frem ulovlig
Låning av legg er også ulovlig ja... :P:P
Falsk legg? Av tre eller plast?
Låning av legg er vanskelig, siden den du skal låne av, må sage av leggen sin.

Men ja, dokumentfalsk.
altså, når du bruker en venns legitimasjon, så kan heller den vennen "anmelde" deg for det siden man kan si at du har stjålet det. men igjen, så er det vennen sitt valg om å anmelde. Noe vennen helt sikkert ikke gjør ;-)
Venninna mi brukte et forfalsket legitimasjon lenge, og når hun ble tatt fikk hun bot på 4000kroner og prikk på rulleblad...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av probe Vis innlegg
Nå skal jeg ikke besvare spørsmålene dine med sikkerhet, men jeg vil uansett påstå at det er mye lettere å komme unna med det dersom du har lånt legitimasjon: For det første har ikke de som vurderer legitimasjonen tilgang på din egentlige identitet. For det andre kan utlåner, i det tilfelle at du skulle bli tatt, påstå at han tidligere har mistet den legitimasjonen han har lånt deg.
Vis hele sitatet...
joho ho, snuten kan jo kreve å få se legimitasjonen din elrs så blir du i verste fall sendt på glattcelle for en natt. dessuten er det like straffelig å låne noen andre sin identitet siden det også er dokumentforfalskning akkurat som å mekke seg en egen leg som sier at man er eldre enn man er.

halla damer.
Sitat av Docile Vis innlegg
dessuten er det like straffelig å låne noen andre sin identitet siden det også er dokumentforfalskning akkurat som å mekke seg en egen leg som sier at man er eldre enn man er.
Vis hele sitatet...
Feil. Dokumentforfalskning er ikke det samme som identitetstyveri. Dokumentforfalskning vil si å endre på/forfalske dokumenter, feks offentlige papirer, karakterer, vitnemål etc. Identitetstyveri vil si å utgi seg for å en annen person. Og jo, dokumentforfalskning er mer alvorlig enn identitetstyveri.
Sist endret av Bmariuz; 5. juli 2011 kl. 02:23.
Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Feil. Dokumentforfalskning er ikke det samme som identitetstyveri. Dokumentforfalskning vil si å endre på/forfalske dokumenter, feks offentlige papirer, karakterer, vitnemål etc. Identitetstyveri vil si å utgi seg for å en annen person. Og jo, dokumentforfalskning er mer alvorlig enn identitetstyveri.
Vis hele sitatet...
ok æ gir mæ. peace out <3
Hvis man finner det bevist at den som låner ut legg visste(eller burde vite) at det skulle brukes til ulovlig aktivitet, så vil dette føre med seg medvirkningsansvar. Derfor kan både legget's eier og den som låner det bli straffet.

Straffelovens om falsk/lånt legitimasjon (Kapittel 18 Dokumentfalsk):

§ 190a. Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som uberettiget setter seg i besittelse av en annens identitetsbevis, eller opptrer med en annens identitet eller en identitet som er lett å forveksle med en annens identitet, med forsett om å
a) oppnå en uberettiget vinning for seg selv eller en annen, eller
b) påføre en annen tap eller ulempe.
Medvirkning straffes på samme måte.
Ble tatt med kompis sin legitimasjon som jeg hadde lånt, dama bak kassa kjente kompisen
Så kom tilfeldigvis vakta forbi, han trodde jeg skulle misbruke kortet og jeg ble holdt til politiet kom. Kameraten min ble ringt og sa at jeg hadde fått låne bankkortet. Resultat: utgitt meg for en person jeg ikke var, dette gikk innunder dokumentfalskloven og det står på rullebladet resten av livet, det skjedde da jeg var 17år og det er over 10år siden, fortsatt ikke borte og blir heller ikke borte!