Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1592
Nå har det seg slik at jeg går første året på en av Norges mest kristne skoler, Kvitsund Gymnas. Siden jeg personlig er ateist så blir jeg ofte konfrontert med hvor "banal" min tro er etc. Fører til mange morsomme diskusjoner.

I det siste har jeg i hovedsak diskutert med gymlæreren min, som var ateist og festløve helt til han ble kristen for noen år siden, da han fikk et "syn". Han bodde på den tiden i England, og fikk et kall om å flytte til Norge, samtidig som han "så" huset han bor i nå. Hadde det ikke vært for dette så hadde han ikke blitt kristen. Han har selvsagt trukket dette opp i diskusjonene våre, og han bruker det som sitt beste argument. Som et svar sier jeg da at det selvsagt finnes en eller annen vitenskapelig løsning på dette, vi har bare ikke kommet frem til dette enda.

Diskusjonstemaet for denne tråden er da satt; hvordan kunne han ha hatt dette synet? Det finnes selvsagt ingen ordentlige vitenskapelige løsninger på dette, men er det noen som har noen teorier som kan passe med et ganske rasjonelt syn på verden? Personlig er jeg helt tom.

P.S.: Ingen nedrakking eller mobbing av kristne i denne tråden, heller en fornuftig diskusjon på hvordan personer kan "se" frem i tid. Prøv å se på hele "mirakelet" som mulig, og hvordan det da ville ha fungert.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Det handler vel bare om psykolgi. Vil man gjerne tro noe er det fult mulig for hjernen å overbevise eller lure seg til å tro.
Dette kan skje av mange grunner, og det kan skje fullstendig ubevisst som en reaksjon på en eller flere faktorer utløst av hendelser i en persons liv.

Dette blir jo en veldig abstrakt diskusjon om et vanskelig og difust emne.
Det finnes en vitenskapelig forklaring på dette fenomenet! Jeg kan ikke si stort mer enn dette, siden jeg ikke er noen ekspert på området, men jeg vil dele med deg det jeg vet.

For en stund tilbake satt jeg å så på TV, med nyanskaffet kabel-tv var Discovery en høy prioritering, og i forbindelse med et program som handlet om menneskets ondskap ble dette med såkalte "kall" og "syn" tatt opp. Dette ble særlig vinklet til religiøse og da især kriten tro og deres "åpenbaringer". Grunnen var rett og slett fordi psykotiske personer hevdet at noen hadde bedt dem om å gjøre ugjerningene. Dere skjønner tegningen?

Forskere mente at fenomenet kunne skyldes en stimuli av et bestemt område i hodet. Ved å gå gjentatte ganger i kirken og delta på messer og aktiviteter som fordret til store forhåpninger/forventninger og rett og slett intense øyeblikk ville man etter hvert overbelaste hjernen, som et resultat av dette produserer hjernen til slutt det man så inderlig vel lengter etter. Man får en såkalt "åpenbaring" som i virkeligheten kun foregår inne i ens eget hode, men for personen som opplever det er det umulig å skille det fra virkeligheten da det faktisk tar plass i hodet.

Litt rotete forklart, skulle ønske denne tråden kom for et par måneder siden, da kunne jeg antakelig ha oppgitt noen kilder. Men som du ser, det handler om en overbelastning av et område i hjernen som igjen fører til at man "ser" noe...

Personlig forakter jeg peroner som presenterer slike "mirkaler", de mister utrolig stor troverdighet og respekt i mine øyne.
Jeg skal ikke påstå noe om gymlærern din, men på generelt grunnlag skal man ikke undervurdere menneskers vilje til å lire av seg usannheter for å fremme eget syn. At noen faktisk opplever slike ting, via et psykoseanfall eller andre typer vrangforestillinger, er nok mulig, men personlig er jeg overbevist om at mange av de som påstår å ha opplevd overnaturlige fenomener ljuger så de tror det sjæl.
Personlig har jeg opplevd å drømme om mennesker og situasjoner, som tilfeldigvis dukket opp og utspilte seg nøyaktig likt dagen som fulgte. Dette hendte meg flere ganger over en relativt kort periode, og og det var mildt sagt en jævlig interessant opplevelse.


Jeg har dog intet behov for å på død og liv forklare dette "vitenskapelig", eller overanalysere fenomenet for å finne ut hvorfor det skjedde. Det å sette et kristent perspektiv på det har jeg ihvertfal ikke noe behov for. Det hendte, og jeg opplevde det, enkelt og greit. Så kan folk få mene hva enn de måtte ønske om saken..

Det er uansett rimelig naivt å tro at dagens vitenskap kan forklare alle universets fenomener, og det går ann å slå seg til ro med at man ikke forstår årsaken til alt som skjer, uten å febrilsk måtte lete etter en foreløpig ikke-eksisterende vitenskapelig forklaring..
Sist endret av mentalmelt; 11. mars 2008 kl. 18:58. Grunn: tillegg
"Åpenbaringer" om å legge om livet er intet nytt. Mange får dem uten at det nødvendigvis er noe religiøst med i bildet - en psykologisk reaksjon gir en overveldende lyst til å legge om vaner og prøve noe nytt. Finnes blant annet som midtlivskrise hos mange mennesker, eller kommer som et resultat på en kjedelig og mislykka hverdag. Hvordan man forklarer lysten personlig er selvsagt en annen sak.

Det at han så huset han bor i er lett å forklare. Ytterst få mennesker har fotografisk hukommelse, og det spørs virkelig om hukommelsen vil lagre "data" fra et syn. Han ønsket å finne et hus, og da fant han det. Minnet om utseendet på huset blir skapt når han ser det i levende live (eller boligannonsen) for første gang. Det finnes stadig folk som snakker at de har drømt om et sted eller en person hele livet sitt, men i realiteten tilpasser de en abstrakt drøm (en blond kvinne eller et hus med en sandstrand) til noe reelt (en blond kvinne med et bestemt utseende eller et hus med en sandstrand, grønnmaling og fire kokosnøtter langs vinduskarmen).
C'est deja vu!
Sitat av Samohtas
Prøv å se på hele "mirakelet" som mulig, og hvordan det da ville ha fungert.
Vis hele sitatet...
Dop/narkotika kan være en grunn..
Jeg har en søster som spiste knips og hun endte opp med å bli gladkristen etter å ha fått et "syn" i en av turene sine.
om enn ikke frivillig, så kan han ved et uhell ha fått i seg noe som gjorde at han fikk dette "synet".
I like turtles
Skyfex's Avatar
Jeg må si meg enig i mentalmelts syn. Det blir vanskelig å skulle forklare vitenskapelig, men det er ihvertfall utrolig naivt å bruke det som begrunnelse for å være kristen. Hadde det skjedd i India hadde det blitt tolket i kontekst av hinduisme, og personen hadde sikkert blitt sterkt troende hinduist. Veldig interessert i å høre hva han har å si om det.

Ellers er nok ivioyner sin forklaring ganske god. Vi har en illusjon av at hukommelsen er mye bedre enn den egentlig er. Og når karen har sett huset han trodde han så i synet sitt fylte sannsynligvis hjernen hans inn det som manglet.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
ivioyner forklarer her det jeg prøvde å få frem på en mye bedre måte

Sitat av RandomiZed
Dop/narkotika kan være en grunn..
Jeg har en søster som spiste knips og hun endte opp med å bli gladkristen etter å ha fått et "syn" i en av turene sine.
om enn ikke frivillig, så kan han ved et uhell ha fått i seg noe som gjorde at han fikk dette "synet".
Vis hele sitatet...
Det blir fortsatt på samme måten som ivi sier, men med et rusmiddel som "trigger". Det kan likegjerne være snakk om en depresjon eller et dødsfall av en veldig nær person, i det hele tatt slike ting som kan ha en stor påvirkning på en person.

Sitat av Skyfex
Ellers er nok ivioyner sin forklaring ganske god. Vi har en illusjon av at hukommelsen er mye bedre enn den egentlig er. Og når karen har sett huset han trodde han så i synet sitt fylte sannsynligvis hjernen hans inn det som manglet.
Vis hele sitatet...
Nå beveger jeg på innmari dypt vann, men vi har vel en periode i søvnfasen hvor hjernen "beiarbeider data", for å bl.a. rette opp eller unngå depresjoner, og det er sannsynligvis her slike "feilkoblinger" som fører til åpenbaringer gjerne kan skje.
Sist endret av z0p; 11. mars 2008 kl. 19:32.
Nommin! Der forsvant jammen meg inlegget jeg skulle quote!
Sist endret av GothQueen; 11. mars 2008 kl. 19:53.
Jeg opplevde engang å drømme veldig spesielt om en bekjent av meg. Hun var ingen nær venn, vi hadde bare møtt hverandre et par ganger. Midt i sommerferien, mens jeg var i et land i sentraleuropa, drømte jeg veldig tydelig om akkurat henne. Jeg følte at hun hadde problemer, var på flukt, familien var etter henne, at hun var ensom. Dette uten å egentlig kjenne henne veldig godt. Da jeg senere i uka fikk ordnet mobilen slik at den støttet roaming sendte jeg henne en melding. Da fortalte hun at nettopp den natten hadde gjort det slutt med sin samboer hun har vært sammen med i sju år.

Hun var visst veldig "åndelig følsom", og opplevde ofte slike episoder med mennesker rundt seg. Hun kalte seg ikke kristen, buddhist eller noe, men var generelt bare åpen for kontakt med andre mennesker og en større virkelighet.

Dette er bare et lite eksempel, men de fleste mennesker vil i løpet av livet opplevede slike "sammentreff" - som tyder på at det finnes noe mer enn hva det "newtonske" verdensbildet forteller oss. Kvantefysikk har jo åpnet opp muligheten for kommunikasjon på tvers av tid og rom, at partikler kan "kjenne hverandre" uten å være i fysisk kontakt.

En kristen vil bruke disse erfaringer for å bekrefte at dette er den kristne, treenige Gud som står bak. En ikke-religiøs vil bare tenke at dette handler om sterke bånd mellom mennesker, til nød kalle det telepati. Dette er et tydelig eksempel på hvordan religion mest av alt handler om å sette ord på de samme erfaringene, at "åndelighet" er universelt, men språket gjør at den fanges i den konkrete religion.

For øvrig hadde det vært spennende å hørte hvis det er noen som _virkelig_ kan teoretisk fysikk her, og om hvilke implikasjoner string-teorien og kvantefysikken har for fenomen som telepati og "syner".

----

Edit

Akkurat denne diskusjonen ser ut til å handle om det konkrete eksempelet, hvorvidt han på forhånd faktisk kunne se dette huset eller ei. Jeg skal ikke nekte for at dette kan være forårsaket av rene psykologiske fenomen, uten noe "åndelig" inne i bildet. Jeg vil likevel holde fast på at åndelige fenomen faktisk eksisterer, og at det ikke nødvendigvis strider mot vitenskapen å tenke slik.
Sist endret av turban; 14. mars 2008 kl. 13:51.
Selvbedrag eller bare bedrag kalles sånt. Man trenger ikke vitenskap i slike tilfeller, bare litt sunn fornuft. Bevisbyrden her ligger hos de som påstår det overnaturlige, ikke hos de som tviler på det.
Jeg mener det ikke går an å diskutere om det går an å vitenskapliggjøre en tro. Det nærmeste jeg hadde komt da, ville vært en psykologisk forklaring.

Å lete etter vitenskapelige forklaringer på hvordan læreren din fikk et "kall", kan du drite i. Da har du etter mitt syn et helt feil fokus.

Prøv heller å forklare det sosiokulturelle spørsmålet om hvorfor karen går rundt å hevder dette til sine elever. Et desperat forsøk på å kristne deg regner jeg med.

Har også gått på et kristent privat gymnas, så jeg kjenner typen til de grader! Slitsomt? Ja, holdt bare ut i ett år.
Jeg har opplevd dette selv, flere ganger. Senest sist mandag.
Har lenge hatt merkelige drømmer om å sitte i et rom med to personer, og fyre. la oss kalle de M og T. Og etter skoletid (Joda, alle over 18) tok vi oss en tur bort til M, som ikke bodde så langt unna. Og før jeg vet ordet av det, sitter jeg der med en jonas i handa, som om det var dratt rett ut i fra drømmen.

Det som er så merkelig er at jeg husket omtrent hver eneste bit av drømmen. Til å begynne med, tenkte jeg ikke så mye over det, og kom frem til at dette måtte være rene tilfeldigheter. Men etter at vi har sittet der i omlag 20 minutter, og jeg så og si kan fortelle M og T hva som skjer før det skjer, ble jeg en smule skeptisk.. Joda, så jeg bestemte meg for å kjøre en liten test. Jeg sa noe om at på TV-Norge, så skjer nøyaktig det og det om 13 sekunder. Jo visst pokker, nøyaktig hva jeg sa kom til å skje, ble vist på TV-N, dog 6 sekunder for sent.

I drømmen så hadde jeg også 'opplevd' at en tredje felles kammerat kom og besøkte oss, og jeg fortalte M og T at han kom til å komme snart. M mente at det ikke var mulig, ettersom den personen var i Kongsvinger. Men neida, et par minutter senere, får T en telefon om at den tredje (N), sto utenfor og ville inn.



Omtrent hele kvelden holdt jeg på med dette, sa ting som M, N og T hadde tenkt til å si, rett før de sa det, noe som selvsagt skremte både dem og meg..


Jeg er ikke sikker på hva i all verden som hendte den dagen, men noe var det .. Og det skjer ikke hver dag! Føler heller ikke noen trang til å finne ut nøyaktig hva det var, hverken vitenskapelig eller på noen 'spirituell' måte. Det eneste jeg vet, er at det hendte.. Det har jeg også 3 vitner på (Som forholdsvis knapt tør å være nær meg).