Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 4458
Ingen nyhet for de fleste, men nå er det offisielt (igjen);
Norge henger etter i bredbåndsutbyggelsen.


En rapport fra ITU (International Telecom Union) viser at Norge ligger på en 27. plass innen bredbåndsutbyggelse med knapt to abonnenter per 100 innbyggere.

Øverst finner vi relativt "kompakte" områder som Sør-Korea og Hongkong. Våre nordiske naboer Danmark, Island, Sverige og Finland ligger på henholdsvis 5, 6, 8, og 15. plass.

IKT-Norge har regnet ut at det det trengs cirka 6,2 milliarder kroner for å kunne gi hele Norge ADSL bredbånd.

Må innbyggerene i et land bo tett-i-tett for å være langt fremme innen bredbåndsutbyggelse?
Nei, Canada har relativt få innbyggere per kvadratkilometer med sine enorme skogområder. Allikevel innehar de tredjeplassen på undersøkelsen.

Er norske fjell i veien for utbyggelsen? Nei. I Sveits ligger som kjent Alpene men allikevel har 90 prosent av befolkningen tilbud om bredbånd.

Så helt umulig er det ikke.
Nei, det er ikke umulig.
Men er det lønnsomt for våres o-hellige monopol?
Jeg er utrolig irritert over Norges labre brebånds-tilbud.
Det er dyrt, men om man er villige til å betale tett oppunder tusenlappen i mnd, kan man jo få opptil 10 mbit (dette er da seff for boliger, ikke for leiligheter). Eneste kjipe da er at det er relativt få som gidder det, + at man får jo overhodet ikke 10 mbit ut! Man får jo 1 eller mindre ut.

Drømmen er jo å få fra 10 til 100 mbit inn og ut, ingen kvote, til 500-lappen/mnd. <3 <3 <3
gb-fiber til 50kr/mnd?
lage et skikkelig nett i norge der det legges fiber til hver husstand? ja takk
Opprinnelig postet av Orgazmus
Nei, det er ikke umulig.
Men er det lønnsomt for våres o-hellige monopol?
Vis hele sitatet...
Hvilket monopol? Firma kan selv trekke kabel hvis de vil det, men nei, det er ikke lønnsomt.
Sier seg selv at ingen gidder når det koster så mye, egentlig..
Skulle ønske staten spytta noen av olje-pengene inn i et helvetes fresht bredbånd til hele Norge, til en ok pris som de kunne tjent inn i hvert fall en del på..
King Ghidora:
Du vet, og jeg vet, at det bare telenor som har råd til no sånt. Hvorfor? Pga. monopol statusen de hadde.

Synd BBB ikke fant norge som et levedyktig marked :/
Opprinnelig postet av Orgazmus
King Ghidora:
Du vet, og jeg vet, at det bare telenor som har råd til no sånt. Hvorfor? Pga. monopol statusen de hadde.

Synd BBB ikke fant norge som et levedyktig marked :/
Vis hele sitatet...
Hva med staten da? Skal noe slikt skje, er det nok de som må ta seg av det.
Problemet er jo ikke bare det at vi har liten dekning, men også hastigheten...

Telenor bruker norge som melkekyr ved å gi oss elendige tilbud til høy pris. Selv om de nå setter opp hastigheten inn, så setter de ikke opp uthastigheten, så da er de jo nesten like langt! Så lenge man ikke kun surfer blir jo uthastigheten en stor flaskehals...
Vel, ingenting er umulig. I Troms har fylkeskommunen i samarbeid med alle kommunene gått sammen om å lage en offentlig bredbåndsløsning. To private selskaper har påtatt seg oppgaven å bygge et fiberbasert stamnett som vil slynge seg innom skoler og rådhus. I tillegg stilles båndbredde til disposisjon for privat sektor. Dermed kan lokale aktører tilby spredenett ut til Hvermann og Gudsen. Blir spennende å se hvordan det vil gå med dette prosjektet. Stamnettet skal være helt ferdig om 1,5 år, men utbyggingen er allerede i gang.

I min kommune innfrir de to største Telenor-sentralene alle krav for å levere DSL, men det betyr jo ikke at de vil spandere Dslamer på oss. Den norske topografien gjør det vanskelig å satse stort når staten ikke åpner pungen, men rundt om i landets kriker og kroker er det en og annen ildsjel som setter opp trådløse løsninger og kraftlag som sprøyter megabit på megabit gjennom nettet. Trass i apatiet så er det håp. Hvorfor bry seg om det skrøpelige telenettet? ADSL er jo bæsj uansett.
Syntes dere ikke staten har bedre ting å bruke penger på enn bredbånd for folk i Kautokeino?
Opprinnelig postet av King Ghidora
Syntes dere ikke staten har bedre ting å bruke penger på enn bredbånd for folk i Kautokeino?
Vis hele sitatet...
Også postet av King Ghidora
Firma kan selv trekke kabel hvis de vil det, men nei, det er ikke lønnsomt.
Vis hele sitatet...
En plass må jo pengene komme fra. Eller så kan vi kan jo flytte inn hos deg.
Opprinnelig postet av King Ghidora
Hvilket monopol? Firma kan selv trekke kabel hvis de vil det, men nei, det er ikke lønnsomt.
Vis hele sitatet...
Telenor. Stjelenor. Telehor. Stjelehor. Kall det hva du vil....
Telenor har den dag i dag fremdeles monopol på kobberet, noe som innebærer at alle som vil levere bredbåndstjenester må leie linjer av Telenor.
Så kan man jo spørre seg selv hvorfor man ikke strekker egne kabler? Vel.. noen prøvde på dette, da de ikke ville leie av Telenor. Men de fikk forbud av staten, for de mente det er unødvendig bruk av resurser (noe jeg forsåvidt er enig i). Men da mener jeg at staten bør bryte inn, og gjøre kobberet fritt for "alle"...
Telenor kunne kuttet ut all drift (mobil, adsl, fastlinje, etc), og allikevel tjent seg søkkrike bare for leieavtaler de har på kobberet...

Så indirekte, så vel som direkte, er Telenor skyld i hele smørja!
Litt skyld kan også legges på "gamle" Telenor, dvs det som het Televerket. Når de bygget opp telefonnettet her i landet satset de på små, lokale sentraler istedet for større. Noen tiår senere slo det tilbake når man fikk DSL teknologien og fikk unødvendig mange sentraler å oppgradere.

Men selvfølgelig kunne ikke folk på den tiden vite hva sentralene skulle brukes til senere..

Noen som vet om det digitale bakkenettet som kommer en gang i nærmeste fremtid kan tilby internett-tilgang?
Det nye digitale bakkenettet BØR tilby internett. Alt nytt som legges av telenor, er vel fiber? Telenettet der jeg bor, har gått ned et par ganger i det siste grunnet brudd på fiber i forbindelse med graving. (og da er det snakk om ganske mange husstander, siden fiberen står for kommunikasjon mellom hovedsentralene.
og overalt ser jeg "stumper" med fiberkabler for enklere fremtidig utbygging... (de legger opp 20-30meter ekstra kabel for enklere flytting, etc)

Men litt tilbake til det med bredbånd; se for deg dette:
Norge, verdens rikeste land. Norges nest største by - Bergen. 10min fra sentrum - INGEN som leverer bredbånd... (tilfeldigvis der jeg bor )
Det er hva jeg kaller sykt!
Jeg synes alt kobber som ble lagt før monopolet forsvant burde eies av staten.
Så kan de leie ut billig til telenor osv
I prinsippet får alle som har tilgang på vanlig telefon bredbånd, men sentralen har ikke DSLAM utstyr. Og Telenor, Stjelenor eier dette og kobberet men leier ut til fantasipriser som ville fått de fleste økonomer til å falle død om hvis de skulle lage budsjett for DSLAM og teleutstyr for 20 aktive brukere på et utkantstrøk. Men vi betaler skatt! og 6,3 milliarder er statens oppgave å spandere av oljefondet, når de har stjelt pensjonen vår.

Fjell er neppe hindring, faen ta - med BreezeAccess kan en linke 15 linker å 10km hver link i 2MBIT begge veier. Det står på upgrade.no og leverandørene. Scribona.no selger utstyr og dette koster 135 lapper pr stasjon som rommer 250 brukere.

Fiber koster vel kr 260-280 pr meter inkludert trekkrør, med graving vel og merke.

Men uansett hvor en vender på det må en stikke kabel i nettet til telenor hvis vi skal komme til NIX eller ha kommunistsurfing på offentlig LAN.

Leste forøvrig om noen som brente ned en telefonsentral for en gid tid siden - den hadde ikke ADSL, men den nye fikk vel det siden den måtte oppgraderes før eller senere. Det kan være god inspirasjon for de pyromane som vet de ikke vil få pga folkemassen. Det vil vel ta en uke eller to før de bygger ny men med Online ADSL

Det andre er at under xDSL, har vi iDSL - "ISDN ADSL" som er fastpris til de få 128kbit , men bedre en ingenting. Dette har vi ikke hørt om. Kan ikke telenor selge ADSL modem for dette da til de som ikke får og rydde plass?

Sist endret av OrIx; 24. februar 2004 kl. 05:58.
Opprinnelig postet av OrIx
Leste forøvrig om noen som brente ned en telefonsentral for en gid tid siden - den hadde ikke ADSL, men den nye fikk vel det siden den måtte oppgraderes før eller senere. Det kan være god inspirasjon for de pyromane som vet de ikke vil få pga folkemassen. Det vil vel ta en uke eller to før de bygger ny men med Online ADSL
Vis hele sitatet...
Stikker å kjøper meg lighter og bensin nå
Ghidora: Når du allerede har bredbånd så tenker du ikke så langt for alle andre, jeg har vært uten linje nå i over et halvt år, og er glad som en liten unge for at linjen min er snart oppe.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
kom tilfeldigvis over denne tråden, etter at jeg hadde lest denne artikkelen:
http://pub.tv2.no/nettavisen/it/article283878.ece

kan vel slå fast at vi ikke er en berdbåndssinke lenger..
Jeg ser fint at Norge blir et hypper moderne land =)

Slik at Tokyo ser ut som windows 95 og Norge som Windows Longhorn…
Opprinnelig postet av jogeir
kom tilfeldigvis over denne tråden, etter at jeg hadde lest denne artikkelen:
http://pub.tv2.no/nettavisen/it/article283878.ece

kan vel slå fast at vi ikke er en berdbåndssinke lenger..
Vis hele sitatet...
artikkelen der dekker først og fremst hvor mange som har bredbånd, men ikke tilgjengeligheten.

Det er tilgjengeligheten som er det store "problemet" her i landet. Vi har alltid vært flinke til å ta ibruk ny teknologi, men elendig til å produsere selv.
Merk også at det er hvor mange som har høyhastighets det er snakk om, og da er det mest snakk om de som har 2-3mbit og oppover. Går ut i fra at den gjennomsnittlige ADSL-abonnement har 704 eller 1024 inn ut 128/256 ut, ettersom telenor har størst utbyggelse over landet. Dvs at kanskje vi er litt sinkete allikevel.
Sinker eller ikke. Bredbånd i Norge er kvalitet. Her i UK snakker man om superhastigheter når man snakker om 1Mb, kanskje var det ikke så dumt at vi har mange lokale sentraler (de klarer jo å levere "skikkelig" bredbånd).

Staten har jo et mål om at et vist antall av Norges befolkning skal ha Bredbånd (ifølge staten er bredbånd 1Mbit ned, noe jeg mener blir feil, det kan jeg eventuelt ta i en annen tråd!) innen 2007 eller hva det er. Men staten setter ikke inn noen penger eller noe i dette selv. Det er som å si til en 3-åring at han skal spise ertene sine for så å gå vekk...

I følge EU sine standarder er 2Mbit (er ikke sikker på om det er opp og ned, men tror det) bredbånd (eller broadband for dere som vil ha det på engelsk )
skjønner egentlig ikke hvorfor de fleste som leverer xDSL, skal være så forbanna kjipe med ut linja si.
Håper bare ikke det blir med bredbånd som med mobiltelefon. Helt unødvendig at Netcom og Telenor opererer i hvert sitt nett, de kunne heller bygd ut ett nett med bedre dekning og kapasitet. Selvføgelig måtte dette nettet vært mer eller mindre statseid.

Desuten burde det vært en eller anna lov om at ut hastighet skal stå i forhold til inn hastighet. Sitter selv på 2mbit/256kbit, ikke at jeg klager over 2mbit, men syns det er lusent av telenor å ikke gi meg mer ut.
Opprinnelig postet av Beatforce
skjønner egentlig ikke hvorfor de fleste som leverer xDSL, skal være så forbanna kjipe med ut linja si.
Vis hele sitatet...
Fordi hver eneste byte du sender ut av landet må ISPen din betale sure kroner for. Innad i Norge (NIX) må også ISPene betale for roamingavtaler seg imellom. Så vidt jeg husker fra når jeg besøkte NIX var Telenor og Banetele de eneste norske ISPene som krevde betaling for å motta fra andre norske ISPer. En annen årsak er at linjene ut til telefonsentralene der hvor dslamene er plassert også kan være asynkrone.

En annen ting som ble nevnt over var prisen på strekking av fiber. Det ble anslått en pris på rundt 200 kr, men i virkeligheten, og da mener jeg i bystrøk, er prisen nærmere 10 000 kr meteren. Dette fordi at graving, omasfaltering, omdirrigering av biltrafikk o.l. langt ifra er gratis. Selve fiberkabelen kan nok estimeres til et par hundre kroner.
I 2006 skal 90% ha bredbånd i Norge, når telenor er ferdig å bygge ut. De siste 10% vil trolig aldri få, før det kommer flere "naboer".

En kan ikke sette inn utstyr for +60.000 til 5 stykker, som betaler 300 kroner hver i måneden. Strøm, montering, vedlikehold og mye kommer i tillegg.

Trist for de som ikke får, men slik er det.
jallamann: i forhold til NIX ville det jo vaert er en fordel aa gi mer utlinje. Prisen de norske ISP'ene betaler regnes ut fra forholdet mellom ut og inn data.
Opprinnelig postet av devotio
jallamann: i forhold til NIX ville det jo vaert er en fordel aa gi mer utlinje. Prisen de norske ISP'ene betaler regnes ut fra forholdet mellom ut og inn data.
Vis hele sitatet...
Er usikker på hvordan konkret prising hos NIX foregår. Kjenner en som jobber der, så skal prøve å spørre han neste gang jeg treffer han.
Ikke bare har en liten del av norge dsl eller bredbånd.
Om du sammenligner med Sverige, er det få igjen som har under 10mbit inn/ut linje....
Opprinnelig postet av jallamann
Er usikker på hvordan konkret prising hos NIX foregår. Kjenner en som jobber der, så skal prøve å spørre han neste gang jeg treffer han.
Vis hele sitatet...
kjenner en som har jobbet i flere ISP selskap, han som ga meg den infoen. Men det kan jo alltids hende jeg misforstod, men jeg er rimelig sikker på at det er prisingen...
Her jeg bor har kablene til Telenor ligget klare i nesten 5 år, men Telenor vil vel prøve å få alle til å innstalere ISDN før de får alle til å få kabel. Griske Griser
Opprinnelig postet av Kalakov
Her jeg bor har kablene til Telenor ligget klare i nesten 5 år, men Telenor vil vel prøve å få alle til å innstalere ISDN før de får alle til å få kabel. Griske Griser
Vis hele sitatet...
Mener du Canal Digital (gamle Telenor Avidi)? Kabel er no herk, da vil jeg valgt dobbel ISDN fremfor kabel, bortsett fra prisen da...
Jeg er veldig fornøyd med nettet hos faren min, der har vi Canal Digital (0.7mbit), går som bare f. Men hos moren min har vi telenor adsl (0.7mbit) og det er noe forbanna drit... pppoe er utgått forlengst. Dessuten går alt (surfing, dowloads, uploads) treigere av en eller annen merkelig grunn, tror faktisk at vi t.o.m har lavere uthastighet hos faren min. Skjønner ikke hvorfor alle sier at kabel er så jævla ustabilt.

EDIT: Vi burde ta etter sverige når det gjelder bredbånd!
Opprinnelig postet av kozak
Jeg er veldig fornøyd med nettet hos faren min, der har vi Canal Digital (0.7mbit), går som bare f. Men hos moren min har vi telenor adsl (0.7mbit) og det er noe forbanna drit... pppoe er utgått forlengst. Dessuten går alt (surfing, dowloads, uploads) treigere av en eller annen merkelig grunn, tror faktisk at vi t.o.m har lavere uthastighet hos faren min. Skjønner ikke hvorfor alle sier at kabel er så jævla ustabilt.

EDIT: Vi burde ta etter sverige når det gjelder bredbånd!
Vis hele sitatet...
koaksteknologien er gammeldags. Ja den har stort potensiale inngående hastighet, men sikkerheten og ustabiliteten i teknologien er stor! Dersom du ikke erfarer ustabilitet er du heldig, sikkert fordi det ikke er så mange av naboene dine som har kabelmodem.

ADSL er en ok tenkologi, hastigheten er grei og stabiliteten er bedre enn kabel, generelt sett...

Skulle gjerne sett at vi fikk mer BBB i norge (eller jeg vil nå helst ha det i UK!), men det er mye som setter begrensinger i Norge... Bare se på noen av boretslagene i Sverige, det gjør det så utrolig lønnsomt!
Norge er et rottereir når det gjelder bredbåndsutbyggelse. Jeg har selv prøvd å få det bygd ut i snart 3 år.. tilogmed skaffa 50 underskrifter fra den plassen jeg bor på, men hjelper det? Neida!
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Opprinnelig postet av devotio
jallamann: i forhold til NIX ville det jo vaert er en fordel aa gi mer utlinje. Prisen de norske ISP'ene betaler regnes ut fra forholdet mellom ut og inn data.
Vis hele sitatet...
Prisene til NIX finner man, surprise surprise, på nix.no.

- ethernet NOK 0 ved tilkopling
NOK 22.000 pr år pr NIX-punkt

- fastethernet NOK 0 ved tilkopling
NOK 22.000 pr år pr NIX-punkt

- gigabitethernet NOK 22.000 etableringsavgift pr tilkopling
NOK 44.000 pr år pr NIX-punkt
Vis hele sitatet...
Det du tenker på er transitlinker (utenlands), hvor priser i de fleste tilfeller er per megabyte transfered.


Til dere som er sinna på ISP'ene fordi dem ikke leverer mye og billig:
I Sverige har staten gått inn og subsidiert et sabla bra backbone i hele landet, og det gjør at ting blir mye billigere.
Hadde staten gjort det samme i Norge så hadde vbi også hatt billigere nettlinjer. Det er altså ikke slik nå, og dermed er kostnadene til den enkelte ISP mye høyere enn i Sverige.
nso: det jeg snakker om, er roamingavtaler ISPene imellom, ikke for en nettverkskontakt hos NIX.
en ting jeg lurer på ...hvorfor er det mulig for svenskene og ha 27mbit linjer fra telefonkablene mens vi kan få max 2-3?ett eller annet er feil
ADSL utviklingen her er vell ikke noe å skryte av. Der jeg bor får vi nå et helt nytt fibernettverk, priser som 800kr/mnd for 10mbit. Og jeg bor vell & merke LANGT utenfor en eneste storby her i Norge.

Det er elendig uthastighet på Telenor sine ADSL linjer..buhuu
Opprinnelig postet av frgz
en ting jeg lurer på ...hvorfor er det mulig for svenskene og ha 27mbit linjer fra telefonkablene mens vi kan få max 2-3?ett eller annet er feil
Vis hele sitatet...
ADSL har en topphastighet på 8 Mbit en vei.
Tja, i Norge har hver "vanlige" bredbåndbruker mellom 0.5-4 mbitlinje som koster mellom 400-1000 i mnd.

I Sverige er det mest vanlig med 10/10 linje til 400 kr.

Det sier litt om tilstandene i landet vårt.

Jeg har ikke bredbånd i det hele tatt.
"Mest vanlig" med 10/10? Ikke faen om det er. Personlig kjenner jeg fire stykker som bor i Sverige, alle sammen bor relativt sentralt, og ingen av dem har noe mer enn 1/1. Bare fordi de har et godt tilbud visse steder, betyr det ikke at det nødvendigvis er alle som utnytter det.
Ja det er får dårlig i norge jeg kan ikke få brebånd
De har tilgang til det. Hva de grådige svenskene velger, får være deres sak.

Poenget var at det er dekning for 10/10 de fleste plasser

Et par svensker som bor her har 100/100 linje hjemme.
Som sagt før, i Sverige er det lettere å bygge ut fiber fordi de har gigantiske blokker. I Norge fins ikke det (i samme skala!).

Kobber (eller koaks for den saks skyld) har ikke muligheten til superhastigheter.
Norge ligger langt etter! PETTER GOGOGO! *drikke battery* :P
Jeg ble bortskjemt med hastigheten på Oslolan jeg...der fikk jeg rundt 2 mb/s mens her får jeg såvidt 110 kb/s !!! Har innmari lyst til å bestille bredbånd fra bredbåndsfabrikken med 10 mbit. Koster vel rundt 300 kr og har den 1337 farten! Noen som har erfaringer om det?