Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  535 59919
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Ja det finnes, og ja jeg tror på det, men det andre kaller spøkelse,gjenferd,osv kaller jeg Demoner, for det er det det er.
og ja jeg som mange andre har opplevd merkelige og skremmende uvanlige ting før, men for min del skjer det aldri lenger.

jeg vet også at informasjon folk får, som synske og folk som spår kommer fra demoner det også.

btw, en demon er en ond engel, onde engler bor på jorden.
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
Ja det finnes, og ja jeg tror på det, men det andre kaller spøkelse,gjenferd,osv kaller jeg Demoner, for det er det det er.
og ja jeg som mange andre har opplevd merkelige og skremmende uvanlige ting før, men for min del skjer det aldri lenger.

jeg vet også at informasjon folk får, som synske og folk som spår kommer fra demoner det også.

btw, en demon er en ond engel, onde engler bor på jorden.
Vis hele sitatet...
Og hvordan vet du disse tingene?
Har hatt en skummel opplevelse, dette var vel å merke når jeg var rund 10 år og hadde feber.

Som sagt så hadde jeg feber og var derfor hjemme fra skolen.
Min mor var oppe og vasket badet mens jeg satt nede ved kjøkkenbordet og gjorde lekser.
Været ute var grått, og det var derfor litt mørkt inne i huset, hadde ikke giddet å slå på lysene.

Etter en stund med lekser så blir jeg lei og sitter bare ved bordet og stirrer tomt ut i luften - så ser jeg bort på glassdøren vi har i huset. Der ser jeg ett fjes. Det så ut som en gammel mann, jeg ble så klart livredd og klarte ikke røre meg! Satt der i kanskje ett minutt før jeg klarte å røre meg, jeg var rett og slett mer redd enn jeg noen gang har vært i hele mitt liv!

Så løp jeg mot døren og "fly-kicket" den før jeg løp opp til min mor og fortale om hva som hadde skjedd.
--



Stiller meg veldig kritisk til paranormale ting.
Joda, jeg har opplevd en når jeg var 10 år og hadde feber, men det er vel ofte sånn at man fantaserer litt ekstra når man er 10? Det er vel også sånn at å ha feber kan få deg til å se ting?
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
vi kan ikke bevise at overnartulige krefter finnes eller ikke Period
Vis hele sitatet...
Jo, hvis det finnes kan det bevises. Men dessverre for deg er det motbevist.

Sitat av Tnh Vis innlegg
Hun sier jo selv at hun snudde seg mot speilet, det er jo ikke gjennomførbart under en søvnparalyse med tanke på at man er lammet mens den pågår
Vis hele sitatet...
Jo, det er nok gjennomførbart. Dessuten kan hjernen innbille seg ting.
Nei. Blir vel som kristne og Gud. Ateister tror ikke at Gud finnes, men kristne tror han finnes(iallefall en del kristne, ikke alle). Noen tro på ånder osv, andre ikke. Ingen bevis for at de finnes, men ingen bevis på at de IKKE eksisterer heller.
Har ikke opplevd noe spesielt bortsett fra en gang når jeg var på sjøfartsmuseet, og var på et sted hvor de gjenoppbygd inventaret fra et gammelt skip. I den nederste etasjen var det en gang ned lugarer. Når jeg var innerst i denne gangen fikk jeg ekkel følelse.
Sitat av tgod Vis innlegg
Sant det, men jeg vet liksom ikke hva som skal være forklaringen på at en vase fylt med vann drar seg bortover en komode, at en stressless begynner å gynge kraftig ut av det blå, eller når 3 bilder på en vegg faller ned helt synkront. Synes gjennomtrekk er et alt for oppbrukt motargument.
Vis hele sitatet...
Hva med psykiske lidelser eller rett og slett godt gammeldags pissprat?
Kan dette høres ut som en plausibel forklaring?
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
James Randi's fiery takedown of psychic fraud
Sist endret av Osteper; 1. april 2012 kl. 19:38.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Og hvordan vet du disse tingene?
Vis hele sitatet...
Jeg leste det i verdens eldste bok.
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
Jeg leste det i verdens eldste bok.
Vis hele sitatet...
Og boken er sann fordi boken sier det, sant? Har hørt vitsen før..
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
Jeg leste det i verdens eldste bok.
Vis hele sitatet...
Dersom det er bibelskrøner du refererer til så er ikke dette verdens eldste bok.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Dersom det er bibelskrøner du refererer til så er ikke dette verdens eldste bok.
Vis hele sitatet...
nevn en som er eldre enn bibelen da
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
nevn en som er eldre enn bibelen da
Vis hele sitatet...
http://wiki.answers.com/Q/Are_there_...lder_the_Bible
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Fra toppen av hodet mitt, så har du The Epic of Gilgamesh - som er en historie som er eldre enn bibelske fortellinger. Og Jikji som er en trykket bok som er eldre enn den første som Gutenberg trykket. Han var ikke den første til å trykke bøker.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Men de nevnte der er jo ikke bøker, men heller ruller og tekster bare...

Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Men de nevnte der er jo ikke bøker, men heller ruller og tekster bare...
Vis hele sitatet...
Lite gjennomtenkt utsagn fra min side, da heller ikke bibelen var en bok i den forstand som vi ser i dag, men også bare masse tekster og ruller samlet senere til en bok.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Men de nevnte der er jo ikke bøker, men heller ruller og tekster bare...
Vis hele sitatet...
Hva tror du bibelen startet som?
Jeg syns vi burde systematisk henrette alle som tror på det overnaturlige.. j/k har såpass respekt at jeg mener folk skal få tro det de vil uten å rake ned på dem, men heller å si jeg er uenig og tror det virker usannsynlig.

Kan fortelle min "spøkelse" historie.

Var noen dager siden da jeg satt å så på åndenes makt og skulle til å legge meg, jeg kom spurtende opp trappe til loftet og åpnet døra til rommet mitt så raser ned en stor vedpose fra kommoden som står der. Må si jeg skvatt litt og fikk chills nedover ryggen.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Liker noen av de tidlige postene om folk som ble genuint redde av å se Paranormal Activity. Jeg klarte ikke å bestemme meg for om det var et tafatt forsøk på humor, eller en briljant selvparodi.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Tror nok ikke på noe paranormalt, trodde på spøkelser og slikt før (mener jeg å huske), for ikke å snakke om en eller annen form for guddommelighet, men etterhvert som jeg leste mer og mer om fysiske lover og slikt, så trodde jeg mindre og mindre, og tror per dags dato ikke på NOE overnaturlig.

Hvis spøkelser fantes... hvorfor skulle de motsette seg alle forsøk på å vitenskapelig bevise dem?


Til slutt min "spøkelseshistorie" som jeg faktisk fant forklaring på:
Jeg lå og sov mot veggen på rommet, våkner en natt og kan ikke røre meg, er helt overbevist om at "noen" akkurat gikk inn gjennom den ene veggen, og sakte går over rommet og ut den andre, først nå kunne jeg røre meg. Fant ut i ettertid at dette er en såkalt "søvnparalyse", selv om historien fortsatt gir meg frysninger.
Sitat av Choobe Vis innlegg


Til slutt min "spøkelseshistorie" som jeg faktisk fant forklaring på:
Jeg lå og sov mot veggen på rommet, våkner en natt og kan ikke røre meg, er helt overbevist om at "noen" akkurat gikk inn gjennom den ene veggen, og sakte går over rommet og ut den andre, først nå kunne jeg røre meg. Fant ut i ettertid at dette er en såkalt "søvnparalyse", selv om historien fortsatt gir meg frysninger.
Vis hele sitatet...

Opplevde noe slikt selv, la meg til å sove og idet jeg lå der så var det noen som ropte navnet mitt inne på rommet. En annen gang opplevde jeg at noen blåste meg hardt i øret men dette er vel noe lignende søvnparalyse håper og tipper jeg på.
personelig tror jeg ikke på "spøkelser" jeg tror de fleste "spøkelser" er i sinnet til personen som ser det, som vist man ser en veldig skummel film om noen som blir drept i skogen for så å gå en tur i skogen om natten, da er det veldig sansynelig at du fantaserer fram ting som ikke er der.

ang annet liv i universet så er det ikke usansynelig, derimot ser jeg på det som sansynelig, men har ikke sett store bevis på at vi er blitt besøkt av diverse aliens, at mange påstår at de er blitt "probed" og lignende ser jeg på som det med "spøkelser" folk ser ufo filmer og lignende.

generelt tror jeg man bør være skeptisk til det man får høre, en god guide til dette kan man få i denne videoen : http://www.youtube.com/watch?v=T69TOuqaqXI

gentt
Her er noe som både skeptikere og frelste kan finne interessant å se:
- Derren Brown Investigates: The man who contacts the dead
- Derren Brown Investigates: Ghost Hunters
- Derren Brown Investigates: The man with the X-ray eyes
- Derren Brown: Seance
- Science of Scam

Dette er hva han har lagd som omhandler paranormale ting, men anbefaler også på det sterkeste å se det andre han har lagd. Det finnes mange måter å lure menneskesinnet på, og det å få det til å lure seg selv.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Her er noe som både skeptikere og frelste kan finne interessant å se:
- Derren Brown Investigates: The man who contacts the dead
- Derren Brown Investigates: Ghost Hunters
- Derren Brown Investigates: The man with the X-ray eyes
- Derren Brown: Seance
- Science of Scam

Dette er hva han har lagd som omhandler paranormale ting, men anbefaler også på det sterkeste å se det andre han har lagd. Det finnes mange måter å lure menneskesinnet på, og det å få det til å lure seg selv.
Vis hele sitatet...
Det at man lurer seg selv, er det jeg skulle ønske folk var klar over. Hvis noen har sett noe paranormalt, så skulle jeg ønske de ble forbløffet over hva menneskehjernen er i stand til, istedenfor å preke rundt om spøkelsers eksistens og overbevise andre lettlurte folk.
vicer:

ja, hva så om menneskehjernen er i stand til å skape de største illusjonene?
hva er relevansen? det motbeviser ingenting. det bare peker ut hva en hjerne er kapabel til.

men det betyr ikke av den grunn at det ikke eksisterer noe paranormalt.

og når jeg sier paranormalt så mener jeg paranormalt fra vårt ståsted, for egentlig så er alt normalt og en del av naturen.
visse ting er bare vanskelig for oss mennesker å forstå akkurat nå.
Sist endret av Dalaras; 5. april 2012 kl. 15:09.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av Dalaras Vis innlegg
ja, hva så om menneskehjernen er i stand til å skape de største illusjonene?
hva er relevansen? det motbeviser ingenting. det bare peker ut hva en hjerne er kapabel til.

men det betyr ikke av den grunn at det ikke eksisterer noe paranormalt.

og når jeg sier paranormalt så mener jeg paranormalt fra vårt ståsted, for egentlig så er alt normalt og en del av naturen.
visse ting er bare vanskelig for oss mennesker å forstå akkurat nå.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett i at det ikke motbeviser noe. Det øker derimot sjansen for at hjernen står bak spøkelset noen har sett betydelig. Spøkelser og ånder har ikke noe fotfeste i den vitenskapelige verden, derfor burde folk tenke seg om to ganger før de går rundt og skremmer andre.

Når du med 'paranormalt' mener noe som vi ikke kan forstå, endrer det jo alt. Det er mye jeg ikke forstår, og det gjør det ikke 'paranormalt'. At folk tror på spøkelser syns jeg er paranormalt.
Sitat av ViceR Vis innlegg
Du har helt rett i at det ikke motbeviser noe. Det øker derimot sjansen for at hjernen står bak spøkelset noen har sett betydelig. Spøkelser og ånder har ikke noe fotfeste i den vitenskapelige verden, derfor burde folk tenke seg om to ganger før de går rundt og skremmer andre.

Når du med 'paranormalt' mener noe som vi ikke kan forstå, endrer det jo alt. Det er mye jeg ikke forstår, og det gjør det ikke 'paranormalt'. At folk tror på spøkelser syns jeg er paranormalt.
Vis hele sitatet...
øker sjansen gjør det visst ja.
om det er behov for det er en annen sak.

om du ser en bil, tviler du på det? hvordan vet du _egentlig_ at det ikke var en 100% ultra illusjon som bare skapt der og da foran øya på deg?

løp du etter bilen for å dunke på panseret for å føle at det var en fysisk bil?
nei?
ja, hvordan er du sikker da?

uansett, de fleste som prater om spøkelser eller w/e gjør det ikke for å skremme, men 2 ting, penger eller oppmerksomhet. eller begge.

det indikerer at de egentlig ikke tror på det selv, de spiller bare en fasade for å tjene på det. om det er å feite oppe lommeboka eller egoet sitt er individuelt.

de som faktisk opplever noe paranormalt prater ikke om det som oftest.
er sjeldent at noen prater om det seriøst bare for å skremme.

og ang det å forstå, jeg forholder meg til definisjonen av ordet:

Paranormal is a general term (coined ca. 1915–1920[1][2]) that designates experiences that lie outside "the range of normal experience or scientific explanation"[3] or that indicates phenomena understood to be outside of science's current ability to explain or measure
Sitat av ViceR Vis innlegg
Du har helt rett i at det ikke motbeviser noe. Det øker derimot sjansen for at hjernen står bak spøkelset noen har sett betydelig. Spøkelser og ånder har ikke noe fotfeste i den vitenskapelige verden.
Vis hele sitatet...
At jorden var rund hadde heller ikke noe fotfeste i den vitenskapelige verdenen for 700 år siden heller. Jeg er ekstremt skeptisk til dette paranormale men samtidig mener jeg at man ikke bare kan avkrefte slike teorier uten en gang å ha sett nærmere bare. Istedenfor kommer med kommentarer ( Du må være sinnsforvirret) noe jeg er ganske sikker på at de første som mente at jorden var rund fikk slengt etter seg også.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
At jorden var rund hadde heller ikke noe fotfeste i den vitenskapelige verdenen for 700 år siden heller. Jeg er ekstremt skeptisk til dette paranormale men samtidig mener jeg at man ikke bare kan avkrefte slike teorier uten en gang å ha sett nærmere bare. Istedenfor kommer med kommentarer ( Du må være sinnsforvirret) noe jeg er ganske sikker på at de første som mente at jorden var rund fikk slengt etter seg også.
Vis hele sitatet...
Jo, men det at man ikke anerkjente jorden som rund skyldtes ren og skjer ignoranse fra menneskene med høyere posisjoner i samfunnet, bevisene for det lå tross alt rett foran øynene på dem.

Spøkelser og deres eksistens finnes det derimot ikke et fnugg av bevis for.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av Dalaras Vis innlegg
øker sjansen gjør det visst ja.
om det er behov for det er en annen sak.

om du ser en bil, tviler du på det? hvordan vet du _egentlig_ at det ikke var en 100% ultra illusjon som bare skapt der og da foran øya på deg?

løp du etter bilen for å dunke på panseret for å føle at det var en fysisk bil?
nei?
ja, hvordan er du sikker da?
Vis hele sitatet...
Når jeg ser en bil, så tviler jeg ikke på at den eksisterer. Det er fordi at jeg har vokst opp med biler på veien og ser de mange ganger hver dag. Dessuten kan også mennesker rundt meg bekrefte at biler også finnes. Derfor er det naturlig å ikke tvile på 'akkurat den' bilens eksistens.


Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
At jorden var rund hadde heller ikke noe fotfeste i den vitenskapelige verdenen for 700 år siden heller. Jeg er ekstremt skeptisk til dette paranormale men samtidig mener jeg at man ikke bare kan avkrefte slike teorier uten en gang å ha sett nærmere bare. Istedenfor kommer med kommentarer ( Du må være sinnsforvirret) noe jeg er ganske sikker på at de første som mente at jorden var rund fikk slengt etter seg også.
Vis hele sitatet...
Det er jo et veldig vanlig argument, men jeg føler ikke det holder helt. Vitenskapelig visste vi veldig lite, mens vi nå kan veldig mye. Dessuten var det vitenskapsmenn som snakket om at jorda var rund, som hadde forsket og regnet på det, mens det var kirken som mente de var gale. Her var det altså vitenskapen som møtte styresmaktene og de religiøse.
Når det gjelder spøkelser, er det en liten gruppe mennesker, som møter vitenskapen. Det er litt annerledes.
Sist endret av ViceR; 5. april 2012 kl. 15:53.
Sitat av ViceR Vis innlegg
Når jeg ser en bil, så tviler jeg ikke på at den eksisterer. Det er fordi at jeg har vokst opp med biler på veien og ser de mange ganger hver dag. Dessuten kan også mennesker rundt meg bekrefte at biler også finnes. Derfor er det naturlig å ikke tvile på 'akkurat den' bilens eksistens.
Vis hele sitatet...


kult, så hvis 2 eller flere stykker ser et spøkelse eller noe paranormalt samtidig og rapporterer en paranormal hendelse på nøyaktig samme sted og tidspunkt så forventer jeg at det akademiske miljøet vil ta det seriøst og undersøke videre.

men det skjer ikke, I just know.

du har paranormale hendelser som rapporteres på samme sted, av forskjellige folk. som for eksempel big foot.

du har UFO episoder, flere ufo episoder hvor flere 1000 mennesker har vært vitne til samme hendelse på engang og så eksisterer det flere vinkler og kamera recording fra forskjellige folk av samme hendelse.

du ha flere eiendommer som rapporteres som "haunta", uansett hvem som bor der sier at de blir plaget og flytter til slutt.

nå nevner jeg det det akademiske miljøet mener tilhører kategori:"MAKS bullshit", spøkelser,ufo og big foot osv.

og jeg er ikke uenig, og jeg har aldri sett spøkelser,ufo eller big foot dessverre, så jeg kan ikke tro på noen av dem, men alt jeg vet er at folk rapporterer om de stadig vekk og alle, en etter en blir ignorert. hvorfor?

hvilken beskjed gir man da til samfunnet? dere er noen fucktards?
hvem har rett? folka som opplever disse tingene eller akademikerne som generaliserer?

hvorfor kan vi ikke forske mer på det?
hvorfor leser jeg om "ny forskning - kvinner kan få coregasm under treningsøkten" ?

de eneste som tar tak i det her er TV-kanalene som vil lage TV-programmer ut av det og vet mildt sagt ikke på hva de driver med og bare pynter på shiten for å lage litt TV ut av det rett og slett. for seriøs forskning er jo ikke akkurat TV-materiale.

og dermed så blir det latterligjort, fordi forskerne får med seg disse tv-programmene og ler seg i hjel når de ser en "private ghost investigator" gå rundt med sånne elektro-apparater og måle ting i lufta eller hva faen de gjør og later som at "det" er bevis.

forskningen må komme fra riktig side.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av Dalaras Vis innlegg
kult, så hvis 2 eller flere stykker ser et spøkelse eller noe paranormalt samtidig og rapporterer en paranormal hendelse på nøyaktig samme sted og tidspunkt så forventer jeg at det akademiske miljøet vil ta det seriøst og undersøke videre.

men det skjer ikke, I just know.
Vis hele sitatet...
Det jeg sier, er at jeg kan gå rundt til stort sett hver eneste person på jorda, og de ville bekreftet at biler eksisterer, og at de er et resultat av år med forskning. De er også helt logiske og har all mulig fotfeste i den vitenskapelige verden. Derfor tviler jeg ikke på dens eksistens hvis jeg ser en bil.

Slik er det ikke med spøkelser. Få mennesker mener å ha sett dem og de er også urealistiske. Det er forskjellen. Derfor blir ikke disse historiene tatt seriøst i det akademiske miljøet.

Det virker også som at du tror at det ikke forskes på temaet. Det er masse artikler om f.eks. nøytrinoer, også kalt 'spøkelsespartikkelen', som forskere mener kan være det spøkelser består av, hvis de skulle vise seg å eksistere.
Samme er det med UFOer og Bigfoot også.

Men per dags dato er det ikke noe bevis som underbygger noe av dette. Derfor er det naturlig for de som holder seg til vitenskapen å avvise folk som kommer med spøkelseshistorier.
Sist endret av ViceR; 5. april 2012 kl. 16:36.
hvordan vet du at det er få? majoriteten av amerikanerne mener og tror på UFO.
flere i øst snakker om djinns i hverdagen.

så flott det med nøytrinoer, men det forklarer ikke hvorfor vi skal ignorere hendelsene i seg selv som mennesker rapporterer. empiri er jo ganske avhengig av det også. en ting er jo å si at spøkelser består av nøytrinoer, men hvor er de? og finnes de? ja, da må vi se dem. med øya og det har folk, men de blir ignorert som sagt.

UFO blir latterliggjort forsåvidt, big foot og, du får ikke det største budsjettet hvis du sier du skal forske på UFO, og teleskopet er vel "fullbooket" de neste 10 år før du får lov å benytte deg av det til UFO-forskningen din.

og jeg aldri nevnt spøkelserhistorier, jeg snakker om video bevis. det blir også ignorert.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av Dalaras Vis innlegg
hvordan vet du at det er få? majoriteten av amerikanerne mener og tror på UFO.
flere i øst snakker om djinns i hverdagen.
Vis hele sitatet...
Det er mange færre som har sett spøkelser, enn som ikke har sett dem. Det kan man se, rett og slett fordi det blir latterliggjort av de fleste forskere.

Og i USA tror også mange at jorden er 6000 år gammel.

Sitat av Dalaras Vis innlegg
så flott det med nøytrinoer, men det forklarer ikke hvorfor vi skal ignorere hendelsene i seg selv som mennesker rapporterer. empiri er jo ganske avhengig av det også. en ting er jo å si at spøkelser består av nøytrinoer, men hvor er de? og finnes de? ja, da må vi se dem. med øya og det har folk, men de blir ignorert som sagt.
Vis hele sitatet...
Nå var det jo ikke diskusjonen om hvorfor forskere avviser spøkelsesteorier jeg først og fremst ville ha med deg. Men grunnen til at de gjør det, er jo nettopp fordi det ikke er noen bevis som underbygger det. Det å se ting med øynene er ikke lenger et vitenskapelig bevis. Utallige dokumentarer sier det; er du åpen for paranormale ting, er det mye større sjanse for at det skjer med nettopp deg. Derfor kan ikke enkelt individers observasjoner brukes i forskning osv. Det er først når det oppnås en global enighet om noe, at det først er brukbart. Sjansen for at alle opplever illusjoner er rett og slett for liten.

Ikke før forskerne har gjort et gjennombrudd i laboratoriet vil de være åpne for spøkelseshistorier.

Sitat av Dalaras Vis innlegg
UFO blir latterliggjort forsåvidt, big foot og, du får ikke det største budsjettet hvis du sier du skal forske på UFO, og teleskopet er vel "fullbooket" de neste 10 år før du får lov å benytte deg av det til UFO-forskningen din.

og jeg aldri nevnt spøkelserhistorier, jeg snakker om video bevis. det blir også ignorert.
Vis hele sitatet...
Å forske selv er det jo ingen nytte i. Da blir garantert ikke tatt seriøst. Jeg skjønner heller ikke hvorfor man skulle gjøre det, når store organisasjoner i f.eks. USA allerede forsker mye på signaler fra rommet, og har de beste teleskopene til å gjøre jobben.

Og akkurat som med dine egne øyne; videobevis er heller ikke noe brukbart bevis. Det er jo lett som pokker å redigere videoen slik at man ser noe som ser ut som spøkelser.
Og i USA tror også mange at jorden er 6000 år gammel.
Vis hele sitatet...
og mange av de der tror også på vestlig medisin så så dumme er de vel ikke.

og så klart har det en nytte, hvorfor skal en stor gruppe ha monopol på informasjon?
og hele poenget er vel å forske på det man vil, ikke det du vil at jeg skal forske på. alle felt må forskes på.

video holder mere nok, det går ann å avklarere om et klipp er tukla med eller ikke. det går også ann å bevise at en fil inni en minnibrikke ikke er rørt, slik at klippet som ligger der er "ekte".

uansett, det er ikke snakk om å bruke videoklipp som beviset i seg selv, men som et grunnlag til å starte en undersøkelse.
Sist endret av Dalaras; 5. april 2012 kl. 17:23.
Sitat av Dalaras Vis innlegg
video holder mere nok, det går ann å avklarere om et klipp er tukla med eller ikke. det går også ann å bevise at en fil inni en minnibrikke ikke er rørt, slik at klippet som ligger der er "ekte".
Vis hele sitatet...
Jeg er uenig.

Om man ser at en dør lukker seg tilsynelatende uten at noen mennesker befinner seg i området så verifiserer det på ingen måte at det har noenting med noe overnaturlig å gjøre.
Det eneste man sitter igjen med er en snutt med en dør som lukker seg, hva slags verdi har dette egentlig?

uansett, det er ikke snakk om å bruke videoklipp som beviset i seg selv, men som et grunnlag til å starte en undersøkelse
Vis hele sitatet...
Påstår du at dette ikke har blitt gjort?
Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg er uenig.

Om man ser at en dør lukker seg tilsynelatende uten at noen mennesker befinner seg i området så verifiserer det på ingen måte at det har noenting med noe overnaturlig å gjøre.
Det eneste man sitter igjen med er en snutt med en dør som lukker seg, hva slags verdi har dette egentlig?



Påstår du at dette ikke har blitt gjort?
Vis hele sitatet...
wahaha, okay uenigheten din kan jo nesten kategoriseres som stråmannsargument...

jeg snakker jo om klipp hvor du ser selve vesenet, f.eks.


og nei jeg påstår ikke det, men jeg påstår at det blir gjort i mindre grad enn det du burde ha blitt. i forhold til hvor mange hendelser som rapporteres.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av Dalaras Vis innlegg
og så klart har det en nytte, hvorfor skal en stor gruppe ha monopol på informasjon?
og hele poenget er vel å forske på det man vil, ikke det du vil at jeg skal forske på. alle felt må forskes på.
Vis hele sitatet...
Nå er vi jo inne på et helt nytt tema. Selvfølgelig skal du få lov til å forske på det du vil, men hvis ikke du jobber i CERN, NASA eller på et stort og troverdig universitet, så vil jo skepsisen være enorm rundt det du legger frem. Gjennom politikk bestemmes det hva som skal forskes på, så hvis du virkelig vil at vi skal satse alt vi har på forskning som omhandler paranormale ting, så gå den politiske veien. Dette har som sagt ingenting med temaet å gjøre.

Sitat av Dalaras Vis innlegg
video holder mere nok, det går ann å avklarere om et klipp er tukla med eller ikke. det går også ann å bevise at en fil inni en minnibrikke ikke er rørt, slik at klippet som ligger der er "ekte".

uansett, det er ikke snakk om å bruke videoklipp som beviset i seg selv, men som et grunnlag til å starte en undersøkelse.
Vis hele sitatet...
Som Knask sa; videobevis gir ingen eller lite verdi.
Sist endret av ViceR; 5. april 2012 kl. 17:42.
politikerne vet ikke hva som bør forskes på, de får råd av ekspertene som vanlig og ekspertene som ofte har en formening over hva vi bør forskere på kan mer eller mindre bli sett på som lobbyister for det akademiske miljøet.
så sånn sett får elitene i det akademiske miljøet viljen sin igjen over hva som skal bli forsket på og what not.

og knask sa ikke det, les hva han skrev. og 2 mot 1 funker ikke mot meg.
og som jeg sa til han, stråmannsargument. en dør som lukker seg av seg selv... jeez. please jeg har aldri nevnt noe så svakt :/.
Sist endret av Dalaras; 5. april 2012 kl. 17:52.
Sitat av Dalaras Vis innlegg
wahaha, okay uenigheten din kan jo nesten kategoriseres som stråmannsargument...

jeg snakker jo om klipp hvor du ser selve vesenet, f.eks.


og nei jeg påstår ikke det, men jeg påstår at det blir gjort i mindre grad enn det du burde ha blitt. i forhold til hvor mange hendelser som rapporteres.
Vis hele sitatet...
Stråmannsargument sier du?

Da kan kanskje du være så vennlig å fortelle meg hvor mange genuine klipp hvor du ser selve vesenet som finnes der ute?

Det har vært tusenvis "observasjoner" som angivelig kobles opp mot det overnaturlige, og de mest oppsiktsvekkende sakene har blitt sjekket, men helt uten resultater som peker i retning av noe overnaturlig.
Så hva er det egentlig du argumenterer for hva forskning angår i disse tilfellene?
Det har blitt forsket og studert i det kjedsommelige, men det er jo ingen som finner noen verdens ting!

Sitat av Dalaras Vis innlegg

og knask sa ikke det, les hva han skrev.
Vis hele sitatet...
Jo, det var nettopp dette Knask sa, men jeg eksemplifiserte det på en måte som du kanskje ikke forstod.
Sitat av Knask Vis innlegg
Stråmannsargument sier du?

Da kan kanskje du være så vennlig å fortelle meg hvor mange genuine klipp hvor du ser selve vesenet som finnes der ute?

Det har vært tusenvis "observasjoner" som angivelig kobles opp mot det overnaturlige, og de mest oppsiktsvekkende sakene har blitt sjekket, men helt uten resultater som peker i retning av noe overnaturlig.
Så hva er det egentlig du argumenterer for hva forskning angår i disse tilfellene?
Det har blitt forsket og studert i det kjedsommelige, men det er jo ingen som finner noen verdens ting!
Vis hele sitatet...

ja, det var jo det jeg skrev? stråmannsargument.
og er du uenig? påstår du at dør-eksempelet ditt ikke var det?

det finnes for mange, men siden dette ikke er en diskusjon jeg var forberedt på eller var viten om på forhånd kan du heller ikke forvente at jeg skal slenge opp en database med bevis. youtubeklipp er ikke noe jeg operer med så du vil ikke få meg til å poste slikt.

mye blir forsket på, men mye informasjon blir holdt tilbake og selvstendig forskning innenfor felt de tilbakeholder informasjon blir undertrykt.

men greit, jeg gir meg for nå, jeg skal ut og jogge. føler det har blitt for mye PC nå. hvis jeg catcher noen av dere senere på IRC så kanskje vi kan forsette der.
Sist endret av Dalaras; 5. april 2012 kl. 18:09.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av Dalaras Vis innlegg

mye blir forsket på, men mye informasjon blir holdt tilbake og selvstendig forskning innenfor felt de tilbakeholder informasjon blir undertrykt.
Vis hele sitatet...
Hva mener du blir holdt tilbake, og hvordan vet du det? Det er morsomt med konspirasjonsteorier, men de henger som regel ikke på greip. Beklager, men jeg kommer alltid til å høre på CERN framfor en gutt som stikker opp i fjellene i Tibet og filmer flyvende munker. Forskning kan det heller ikke kalles.
Sist endret av ViceR; 5. april 2012 kl. 18:11.
Sitat av Dalaras Vis innlegg

det finnes for mange, men siden dette ikke er en diskusjon jeg var forberedt på eller var viten om på forhånd kan du heller ikke forvente at jeg skal slenge opp en database med bevis. youtubeklipp er ikke noe jeg operer med så du vil ikke få meg til å poste slikt.
Vis hele sitatet...
Om du ikke kan referere til matnyttige kilder av noe slag så ser jeg ikke vitsen i argumentere i det hele tatt.
I mine øyne faller det hele bare tilbake på det faktum at enkelte individer forfekter spøkelser med høye kneløft kun for å rettferdiggjøre/takle sin egen irrasjonelle frykt.

mye blir forsket på, men mye informasjon blir holdt tilbake og selvstendig forskning innenfor felt de tilbakeholder informasjon blir undertrykt.
Vis hele sitatet...
Har jeg smittet deg med stråmannsargumentasjonen min eller er du bare vrang og vanskelig i dag?
Dette er rett og slett enda en løs påstand som du ikke kan backe opp.

men greit, jeg gir meg for nå, jeg skal ut og jogge. føler det har blitt for mye PC nå.
Vis hele sitatet...
Først ror deg bort her inne på Freak og deretter skal du ut for å jogge! Bevare meg vel for en flott og sunn ungdom.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
At jorden var rund hadde heller ikke noe fotfeste i den vitenskapelige verdenen for 700 år siden heller.
Vis hele sitatet...
Jo, det hadde det. Vitenskapsmennene har visst i uendelige tider at jorden er rund. Det er bare det at de lenge ble henrettet hvis de gikk ut med det offentlig.

Litt som man ser i dag: Religiøse og politiske grupper hetser vitenskapsmenn som f.eks. har bevist at mennesket ble til via evolusjon, eller at den globale oppvarmingen er menneskeskapt.

Sitat av Dalaras Vis innlegg
ja, hva så om menneskehjernen er i stand til å skape de største illusjonene?
hva er relevansen? det motbeviser ingenting. det bare peker ut hva en hjerne er kapabel til.
Vis hele sitatet...
Poenget er at det er en uendelig mye bedre forklaring på disse fenomenene enn spøkelser, alver, tusser&troll, aliens, guder, osv.

Sitat av Dalaras Vis innlegg
de som faktisk opplever noe paranormalt prater ikke om det som oftest.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at de har opplevd noe paranormalt, og at det ikke er en helt naturlig forklaring på det de har opplevd (se kommentarene om hvordan hjernen kan lure seg selv)?

Sitat av Dalaras Vis innlegg
kult, så hvis 2 eller flere stykker ser et spøkelse eller noe paranormalt samtidig og rapporterer en paranormal hendelse på nøyaktig samme sted og tidspunkt så forventer jeg at det akademiske miljøet vil ta det seriøst og undersøke videre.
Vis hele sitatet...
Det er jo undersøkt utallige ganger, men man har aldri funnet noe som tilsier at det er noe "paranormalt".

du har paranormale hendelser som rapporteres på samme sted, av forskjellige folk. som for eksempel big foot.
Vis hele sitatet...
Ja, forskjellige folk som har lest om det i aviser og lignende, og dermed blitt påvirket av den første som begynte å snakke om Big Foot. Dårlig eksempel fra din side.

du har UFO episoder, flere ufo episoder hvor flere 1000 mennesker har vært vitne til samme hendelse på engang og så eksisterer det flere vinkler og kamera recording fra forskjellige folk av samme hendelse.
Vis hele sitatet...
Hvor er beviset for at dette er aliens og ikke noe annet? Eller spøkelser?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
At jorden var rund hadde heller ikke noe fotfeste i den vitenskapelige verdenen for 700 år siden heller.
Vis hele sitatet...
Den vitenskaplege verden? Vitenskapen er ein metode. I europa vaks den fram som rådande i opplysningstida - men t.d. dei gamle grekarane hadde brukt vitenskapleg metodikk for å vise omkrinsen til jorda - og kom med enkle middel og vitenskapleg metode til eit tal som er forbausande nøyaktig ut frå tilgjengelege hjelpemiddel.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Jeg er ekstremt skeptisk til dette paranormale men samtidig mener jeg at man ikke bare kan avkrefte slike teorier uten en gang å ha sett nærmere bare.
Vis hele sitatet...
Nei, vi kan ikkje avkrefte det utan å ha sett nærare på det. Men vi har sett nærare på det - og ingenting som liknar bevis har dukka opp.
Det dummeste jeg hører er når folk er så selvsikre i sin påstand om at "det ikke finnes". Gjerne fordi det ikke er vitenskapelig bevist. For meg virker det svært trangsynt. Bevis at det ikke finnes da? "Sunn fornuft" holder ikke, selv om mediene ikke er interessert i å skrive om UFOer og spøkelser for så å bli stemplet som "useriøse".

Vi er en brøkdel av et sandkorn i denne ørkenen kalt universet. Vår vitenskap kan gå å legge seg.
Sitat av reservepiloten Vis innlegg
Det dummeste jeg hører er når folk er så selvsikre i sin påstand om at "det ikke finnes". Gjerne fordi det ikke er vitenskapelig bevist. For meg virker det svært trangsynt. Bevis at det ikke finnes da? "Sunn fornuft" holder ikke, selv om mediene ikke er interessert i å skrive om UFOer og spøkelser for så å bli stemplet som "useriøse".
Vis hele sitatet...
Du kan ikke bevise at noe ikke eksistererer. Du kan bare sannsynliggjøre det.
Vi er en brøkdel av et sandkorn i denne ørkenen kalt universet. Vår vitenskap kan gå å legge seg.
Vis hele sitatet...
Skrev han på en datamaskin laget av vitenskapsen, sendt ut på millisekunder flere hundre kilometer og smilte fornøyd, omgitt av et varmt og behagelig hus laget etter alle kunstens regler.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Skrev han på en datamaskin laget av vitenskapsen, sendt ut på millisekunder flere hundre kilometer og smilte fornøyd, omgitt av et varmt og behagelig hus laget etter alle kunstens regler.
Vis hele sitatet...
Hehe, ja og fantastisk er jo det. "Bøker er liksom så døvt".

Poenget er at det finnes for mange ubeleste mennesker som med sin fornuftige, materialistiske hjerne konkluderer med at slikt er bare vrøvl. Hvorfor? Er "mangel på vitenskapelig bevis" et argument som vinner uansett?
Poenget er at det finnes for mange ubeleste mennesker som med sin fornuftige, materialistiske hjerne konkluderer med at slikt er bare vrøvl. Hvorfor? Er "mangel på vitenskapelig bevis" et argument som vinner uansett?
Vis hele sitatet...
Poenget er at det finnes alt for mange lettskremte mennesker som med sine irrasjonelle, overtroiske hjerner konkluderer med at spøkelser finnes hver gang en bok faller ned i leiligheten deres.

"Mangel på vitenskaplig bevis" er ikke i seg selv en indikasjon på at noe ikke finnes, men det at det ikke finnes noe som ligner på bevis selv på et fenomen som angivelig er så vanlig og så lett å sanse er mer mistenkelig. Bare her i tråden har du jo masse folk som hevder å ha opplevd ting som er sansbart med helt ordinære sanseorganer så spøkelser er i høyeste grad en målbar størrelse. Vi vet at mange opplever ukjente lyder og bevegelser. Forklaringsmodellen som stemmer overens med moderne vitenskap, herunder fysikk og psykologi, tilsier at det ikke er spøkelser.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Poenget er at det finnes alt for mange lettskremte mennesker som med sine irrasjonelle, overtroiske hjerner konkluderer med at spøkelser finnes hver gang en bok faller ned i leiligheten deres.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig finnes "ekstrimismen" på andre siden også. Jeg tenker vel heller på de som har opplevd fenomener som er så sterke at naturlige årsaker blir for vanskelige å finne - etter å faktisk ha forsøkt. Da skjønner jeg at det også er vanskelig å høre på de som "vet" at det overnaturlige ikke eksisterer.

Personlig liker jeg å høre på folks opplevelser og teorier, uten at jeg definerer noe av det som fleip eller fakta.
Lever nok etter "I want to believe", og har vært på mang en spøkelses/romvesenjakt gjennom barndommen, men uten hell, dessverre. På en annen side har jeg alltid hatt en svært livlig fantasi, som har fått meg til å "se" både ett og annet, men man er da uansett kritisk.

Det hadde vært kjempegøy om det ble funnet bevis på diverse paranormale fenomener, men jeg holder meg nok til "tror det ikke før jeg får se det"-prinsippet inntil videre. Trives som skeptiker, men man har da fortsatt litt lyst til å tro. Greit nok at mange har opplevd ting de vil anse som "uforklarlige" på det planet, men det blir for dumt å rope opp om tusser og skrømt i hytt og pine.