Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  74 16416
Jeg vil bare si at det er nyttig som fastlege å ha dette forumet. Interessant å lese hvordan dere som (mis)bruker legemidler opplever effekten av forskjellige legemidler og hvordan dere forholder dere til leger.

Dessuten veldig nyttig å vite hva man IKKE skal skrive ut med tanke på hvilke legemidler som gir størst ruseffekt. Også greit å vite hvilke triks som blir brukt for å lure legen.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Ja, selv om du virker litt 'smug', så er jeg enig i at det er bra leger leser her inne.
Jeg har på følelsen av at du blir en dårligere lege hvis du bruker freak som referanse til hva du skriver ut av medisiner.
Nå står pasienter av deg i fare for å ikke få de mest egnede medisinene fordi du har lest på freak at en freaker missbruker medisinen sin. Glad jeg ikke har en så useriøs lege som deg.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Hva tror du eller?

Tror du virkelig folk kommer til deg får å hooke drugs?
Det kan de gjøre andre steder og mye enklere!
Folk kommer til deg for og få hjelp, og om det har ruspotensiale som de meste har så skal de ikke få hjelp med ting som kroniske smerter, angst eller depresjon?
Mange med rus historie sliter med nettopp slike ting og trenger heller at legen hjelper de på en kontrollert måte enn at de må hjelpe seg selv og ender opp med å skaffe det de tror de trenger og selvmedisiner på det.
Sist endret av Trollanon; 12. mars 2018 kl. 10:15.
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva med alle de som kunne hatt god nytte av disse medisinene, og som ikke har et potensiale til å misbruke det du skriver ut? Jeg mistenker at du troller, hvis ikke må jeg si at du er en ganske så dårlig lege. Måtte du virkelig, som utdannet lege, ha Freakforum for å finne ut at visse medisiner har potensiale for misbruk?
Kan du gi noen konkrete eksempler på hvordan informasjon herfra har vært nyttig for deg?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg mistenker at du troller
Vis hele sitatet...
Jeg har sjekket etter, og han er faktisk lege.
Som de andre sier her; folk kommer til deg for hjelp til sine problemer.

Skal de ruse seg holder det gjerne ikke langt med det som blir utskrevet, så da handler man disse midlene av dealer.

Mange vet godt hvilke medisiner de fungerer godt på, og hvilke som gir uheldige bivirkninger.
Dersom du pga dette ikke vil skrive ut pasientens ønske, få deg en annen jobb.
Du er her for å hjelpe mennesker med seriøse problemer.

At en brøkdel "misbruker" ved å ta en større dose en sjelden gang, bør ikke få konsekvenser.
Hvordan tenker du å skille potensielle "misbrukspasienter" fra resten?

Som sagt holder det ikke med det du får av lege dersom du skal vedlikeholde et rusproblem.
Trådstarter
https://www.tv2.no/a/9645917/

Skal svare på innlegg etter kvart, eg vil berre seie at eg som lege har som utgangspunkt at eg skal bidra til best mogleg helse for mine pasienter. Eg ser det står over at "Som sagt holder det ikke med det du får av lege dersom du skal vedlikeholde et rusproblem."

Det er bullshit, legger ved ei sak frå TV2 der en pasient har fått erstatning pga langvarig B-preparatforskrivning. Eg har sjølv sett fleire eksempel på at "vanlige" pasienter (beklager uttrykket) har endt opp med misbruk etter å ha starta opp med B-preparat i regi av lege.

For eksempel smertepasienter, eller pasienter med angst som har fått benzo og har opplevd så god effekt av det at dei har fortsatt å bruke over tid, og gjerne i større og større doser. Har akkurat brukt nesten ett år på å trappe ned en pasient av Sobril, Imovane og Paralgin Forte - om eg kan unngå at fleire kjem i den situasjonen så er det positivt.
Sist endret av Clueless; 12. mars 2018 kl. 10:47.
Sitat av Clueless Vis innlegg
https://www.tv2.no/a/9645917/


Det er bullshit, legger ved ei sak frå TV2 der en pasient har fått erstatning pga langvarig B-preparatforskrivning. Eg har sjølv sett fleire eksempel på at "vanlige" pasienter (beklager uttrykket) har endt opp med misbruk etter å ha starta opp med B-preparat i regi av lege.
Vis hele sitatet...
Litt off-topic, men har ikke den mannen et lite ansvar selv også, for situasjonen han har havnet i? Hva mener du om det? Eller er alt legens feil?
Som alle andre kilder til informasjon burde du være kritisk til det du leser og se an situasjonen. Alle mennesker er individer og fortjener å bli møtt uten fordom og fordømmelse fra deg som lege. Du har faktisk en stor plikt ovenfor pasientene dine.

Nyttig å vite hva man ikke skal skrive ut? Trist å lese at du som har gått gjennom 7 års skolegang på universitet skal generalisere og heve deg over andres meninger og erfaringer på ett så tynt grunnlag.

Freak kan være en ok plass å øke sin forståelse for andre menneskers situasjoner iom. Ting blir diskutert mer åpent enn inne på legens strenge kontor.

Vil du bidra til mer åpenhet og hjelpe folk eller mer forakt for legestanden? Du har ett stort ansvar der
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Ja, om du kan bruke din kunnskap til att færre blir avhengig av legemidler så er jo det bra.

Ett spørsmål, etter å ha hatt diverse operasjoner. Så skriver disse tannlege resept på Ibux 1g. Hva med å lage ett brett på 2 pinex forte for smertelindring i stedet for 50 Paraceter?

Greit å være forsiktig men hva med mindre mengder med noe som virker.
i stedet for store mengder med C preparater
Sist endret av Alphanio; 12. mars 2018 kl. 12:49.
Jeg misbruker cannabis av og til pga angst, men har fått til et samarbeid med fastlege på bruk av sobril i de mest utsatte situasjonene. Misbruker det absolutt ikke, bruker 1-2 ganger pr. mnd. Har hatt en dialog med lege over ett år før vi ble "trygge'" på hverandre.

For min del har det ført til bedre økonomi, da jeg slipper bruke 3-4000 på selvmedisinering/misbruk med cannabis. Bedre forhold til samboer.

Dialog mellom pasient og lege er alfa omega. Du som lege kan kontrollere eventuelt misbruk av legemidler du skriver ut med god oppfølging.
Sist endret av ImnotEmo.; 12. mars 2018 kl. 12:54.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Litt off-topic, men har ikke den mannen et lite ansvar selv også, for situasjonen han har havnet i? Hva mener du om det? Eller er alt legens feil?
Vis hele sitatet...
Hva legen selv mener er irrelevant da rettsapparatet mener at legen har dette ansvaret ovenfor sin pasient.
Trådstarter
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Som alle andre kilder til informasjon burde du være kritisk til det du leser og se an situasjonen. Alle mennesker er individer og fortjener å bli møtt uten fordom og fordømmelse fra deg som lege. Du har faktisk en stor plikt ovenfor pasientene dine.

Nyttig å vite hva man ikke skal skrive ut? Trist å lese at du som har gått gjennom 7 års skolegang på universitet skal generalisere og heve deg over andres meninger og erfaringer på ett så tynt grunnlag.

Freak kan være en ok plass å øke sin forståelse for andre menneskers situasjoner iom. Ting blir diskutert mer åpent enn inne på legens strenge kontor.

Vil du bidra til mer åpenhet og hjelpe folk eller mer forakt for legestanden? Du har ett stort ansvar der
Vis hele sitatet...
Så klart skal eg møte pasienter som individer og hjelpe dei på best mogleg måte, eg har ikkje sagt noko anna. Eg seier ikkje at ein ikkje skal skrive ut medisiner, men medisiner er heller ikkje alltid løysinga.

Eg generaliserer ikkje med pasienter, men eg meiner det er på sin plass å generalisere med tanke på valg av medisiner. Eit eksempel er i situasjoner der eg skal skrive ut benzo, då er Sobril førstevalg. Om det er snakk om behandling ved tannlegeskrekk kan det vere greit med noko meir korttidsvirkande. Så er det andre legemidler eg aldri skriver ut, for eksempel Xanor som burde ha vore avregistrert.

Eg vil ikkje påstå at eg klarer å møte alle pasienter uten fordommer men eg trur eg klarer å la vere å fordømme. Eg vil tru at for svært mange som misbruker legemidler så er det ein underliggande årsak til misbruket. Å identifisere denne og diskutere med pasienten om dette er noke ein kan jobbe med er viktig, dessverre er det ikkje alltid at det blir tid eller anledning til å bygge opp en god allianse mellom lege og pasient.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Hva legen selv mener er irrelevant da rettsapparatet mener at legen har dette ansvaret ovenfor sin pasient.
Vis hele sitatet...
Legen har da vel egne tanker og følelser, han også?
Hva er egentlig formålet med denne tråden? Skal du skremme freakere fra å diskutere legemidler/leger? Vise at dere leger følger med på forskjellige forum?

Ser bare ikke helt poenget.

Vil bare avslutte med å si at leger er bare folk det også. Noen er veldig flinke, noen er helt greie og noen er noen skikkelige duster. Akkurat som oss vanlig dødelige.
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Kan du gi noen konkrete eksempler på hvordan informasjon herfra har vært nyttig for deg?
Vis hele sitatet...
Eit par eksempel frå i dag var ein tråd her inno om preferanser ang benzo, eg vart faktisk overraska over at Imovane var førstevalget til fleire. Imovane er eit legemiddel som dessverre alt for mange står på fast, kanskje spesielt damer frå 50-60 år og oppover. Eg har fleire på mi liste som har brukt Imovane i 5-10 år og enkelte lenger enn det. Effekten på søvn mister ein i løpet av få veker, problemet ved seponering er at ein får ein rebound-effekt som gjer at ein i alle fall ikkje får sove uten Imovane. Ergo opplever fleire at "dei må ha" Imovane for å få sove og det er eit helvete å få dei av det.

Så er det eit spørsmål om det er så farlig at bestemor står på Imovane 7,5 mg kvar kveld, fleire leger eg har vore borti har vore litt sånn "kan ikkje ho berre få ha det, ho er så gammel" som eg synes blir ei ansvarsfråskriving, spesielt sidan vi har dokumentasjon på at langvarig bruk er skadelig:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4890308/

Eit anna eksempel var ein diskusjon med ein annan lege som meinte Dolcontin var bedre langtidsbehandling for ein smertepasient enn Oxycontin depot. Dette stussa eg over mtp at Dolcontin har kortare halveringstid, det er også svært sjelden eg ser at sjukehusleger skriver ut Dolcontin - det er som regel Oxycontin/Oxynorm som er førstevalget dersom ein må bruke A-preparat (som regel berre etter traumer eller hos kreftpasienter). Då er det nyttig å gå inn her for å sjå kva freak-brukere opplever gir størst ruseffekt. Ruseffekt er åpenbart ei uønska bivirkning hos smertepasienter.

Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Hva er egentlig formålet med denne tråden? Skal du skremme freakere fra å diskutere legemidler/leger? Vise at dere leger følger med på forskjellige forum?

Ser bare ikke helt poenget.

Vil bare avslutte med å si at leger er bare folk det også. Noen er veldig flinke, noen er helt greie og noen er noen skikkelige duster. Akkurat som oss vanlig dødelige.
Vis hele sitatet...
Formålet var dessverre såpass barnslig at eg ville sjå kva reaksjon eg fikk om eg la ut eit innlegg. Dessuten var eg nysgjerrig på om brukere her reflekterer over at helsepersonell også er inne og leser. Eg ser eg var litt "smug" i innlegget og beklager det, det var eit innfall, ingen agenda utover det.

Eg trur det er bra at Freakforum fins så folk kan diskutere rusmidler og legemidler uten å føle seg overvåka eller måtte vere forsiktig med kva ein seier. Det er skrive fornuftige ting her, for eksempel i ein annan tråd der ein som har brukt benzo i lang tid og ønsker å seponere får råd om å kontakte lege for å få elektiv innleggelse for avrusing. Det er godt å sjå.

Det er dog tidvis ukritisk forherligelse av misbruk av både rusmidler og legemidler, det synes eg er problematisk. Eg er fastlege for fleire som sliter med misbruk eller har hatt langvarige problem tidligere. Personer frå 30 til 60 der ein har mista jobb, kontakt med familie, barnevernet har tatt ungane og en har kanskje fått ein hepatitt C på kjøpet. Eg lurer på kor mange av denne gruppa som er aktive på forumet, og om dei kjem med sitt perspektiv på misbruk.

Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Litt off-topic, men har ikke den mannen et lite ansvar selv også, for situasjonen han har havnet i? Hva mener du om det? Eller er alt legens feil?
Vis hele sitatet...
Eg trur begge har eit ansvar, spørsmålet er kva informasjon pasienten har fått før han starta opp med legemiddelet og kva ressurser pasienten hadde til å forstå denne informasjonen og eventuelt ta grep etter avhengighet var etablert. Det er gråsoner her, men det er legen som skriver resepten og må ta ansvar for det. Eg har sett skrekkhistorier på feilforskriving frå lege, for eksempel ei småbarnsmor uten tidligare rushistorie som fikk resept på Xanor pga sorgreaksjon etter dødsfall i nær familie. Det gikk ikkje bra.
Sist endret av Clueless; 12. mars 2018 kl. 13:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bruk av sobril og ikke xanor høres fornuftig ut.
Fikk dette av lege i et par år for panikkangst, og disse abstinensene unner jeg ingen.

Skal til lege i morgen da jeg vil avslutte bruk av quetiapin. Har nå trappet ned fra 100mg til 25mg men sliter med 3-5 angstanfall før jeg til slutt sovner, samt restless legs.
Vil slutte på dette pga munntørrhet og tannhelse, samt vil ha tilbake evnen til å sovne naturlig.

Første gang hos denne legen pga flytting.

Tenker å spørre om 3 uker på imovane (to uker 7,5mg, 1 uke 3,75mg) for å få en OK overgang.
Ønsker imovane som ønske grunnet kort halveringstid.

Noen tanker om dette? Evt andre legemidler? Atarax fungerer ikke.
Trådstarter
Sitat av Alphanio Vis innlegg
Ja, om du kan bruke din kunnskap til att færre blir avhengig av legemidler så er jo det bra.

Ett spørsmål, etter å ha hatt diverse operasjoner. Så skriver disse tannlege resept på Ibux 1g. Hva med å lage ett brett på 2 pinex forte for smertelindring i stedet for 50 Paraceter?

Greit å være forsiktig men hva med mindre mengder med noe som virker.
i stedet for store mengder med C preparater
Vis hele sitatet...
Det er eit godt poeng, A- og B-preparater har også sine bruksområder men eg skjønner godt at terskelen kan vere høgre for legen mtp å skrive ut slike medikament. Paralgin Forte kan funke bra i fleire situasjoner, men C-preparat kan i fleire tilfeller vere bedre alternativ sjølv ved sterke og langvarige smerter. For eksempel Sarotex ved muskelsmerter/tensjonshodepine, Lyrica eller Neurontin ved nevropatiske smerter.

Det var forøvrig ein studie nylig som viste testosteronreduksjon hos unge menn ved langvarig bruk av Ibux, langtidseffekt er ikkje kartlagt slik eg forstår det. Det er eit eksempel på at også vanlige C-preparat skal brukes med forsiktigheit.

Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Bruk av sobril og ikke xanor høres fornuftig ut.
Fikk dette av lege i et par år for panikkangst, og disse abstinensene unner jeg ingen.

Skal til lege i morgen da jeg vil avslutte bruk av quetiapin. Har nå trappet ned fra 100mg til 25mg men sliter med 3-5 angstanfall før jeg til slutt sovner, samt restless legs.
Vil slutte på dette pga munntørrhet og tannhelse, samt vil ha tilbake evnen til å sovne naturlig.

Første gang hos denne legen pga flytting.

Tenker å spørre om 3 uker på imovane (to uker 7,5mg, 1 uke 3,75mg) for å få en OK overgang.
Ønsker imovane som ønske grunnet kort halveringstid.

Noen tanker om dette? Evt andre legemidler? Atarax fungerer ikke.
Vis hele sitatet...
Eg trur ikkje eg skal komme med så mange tanker eller anbefalinger om valg av medikament her, beklager det.

Quetiapin 25-75 mg har eg brukt til tider ved søvnvansker, har fått inntrykk av at det fungerer bra for fleire og i liten grad gir hangover. Tanker om dette?
Sist endret av Clueless; 12. mars 2018 kl. 13:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Utstø Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg gruer meg for hver gang jeg spør om smertestillende hos legen, til tross for at jeg har prolaps.
Hvis man har langvarig smerter og man trenger medisiner, hvordan bør man gå frem da? Foreslå smerteklinikk?

Det er selvfølgelig trist at noen misbruker legetilbudet men hva om man blir ugglesett uten grunn fordi du gjør deg opp mening basert på hva du leser her inne?

Er ikke dette en del av utdanningen? Å spotte mennesker som fisker etter reseptbelagte medisiner?
Bare hyggelig at vi kan hjelpe deg Alt for mange leger som ikke forstår seg på diagnoser hvor det er nødvendig med A/B preperater i korte eller permanente behandlings situasjoner.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
De fleste av oss her er inneforstått i at både helsepersonell, politi, journalister og andre luringer snoker her inne, det gjør absolutt ingenting og de fleste av oss gjør det vi kan for å forebygge rusmisbruk og da spesielt i tråd med benzo, det har du sikkert har sett.
Men det kommer alltid noen som har to hjerneceller, en i rullestol og en som dytter.

Det som plager meg er måten du la deg selv frem i innlegget ditt, som carmex skrev litt "smug", ingen liker en lege med nesa si høyt i været.
Tenker jo da på yrke du praktiserer så virket ikke det så veldig profesjonelt, leser litt mer av det du har skrevet nå og det kommer jo frem at du kanskje ikke er så ille som det virket her oppe, det er en fordel å by på seg selv for å skape en god diskusjon i stede for å provosere frem reaksjon.

Har møtt et par leger med nettopp den holdningen du la frem der oppe og det har gjort min situasjon veldig tung, jeg har ikke fått den hjelpen jeg har trengt iforhold til adhd i voksen alder, frem til atten år fikk jeg amfetaminpreparater kastet etter meg og var blitt vandt med at for at hvis jeg og skole skulle gå hånd i hånd så måtte jeg ha medisin, de sa jo til meg i ti år at jeg ikke fungerte på skolen uten medisin og mange år etter fylte atten så får jeg ikke tilgang fordi jeg har historie med hasj, jobber 100% og studerer på fritiden, det er egentlig en ball for mye i luften når en har blitt kondisjonert til at man trenger medisin, ble pent nødt å lære meg hvordan man studerer på nytt.
Droppet av vgs flere ganger enn jeg kan telle på en hånd, skulle vært ferdig med skole for flere år siden, men sånn ble det altså ikke.
Har nå funnet riktig studie teknikk for meg og det var ikke takket være helsepersonell.
Trådstarter
Sitat av Trollanon Vis innlegg
De fleste av oss her er inneforstått i at både helsepersonell, politi, journalister og andre luringer snoker her inne, det gjør absolutt ingenting og de fleste av oss gjør det vi kan for å forebygge rusmisbruk og da spesielt i tråd med benzo, det har du sikkert har sett.
Men det kommer alltid noen som har to hjerneceller, en i rullestol og en som dytter.

Det som plager meg er måten du la deg selv frem i innlegget ditt, som carmex skrev litt "smug", ingen liker en lege med nesa si høyt i været.
Tenker jo da på yrke du praktiserer så virket ikke det så veldig profesjonelt, leser litt mer av det du har skrevet nå og det kommer jo frem at du kanskje ikke er så ille som det virket her oppe, det er en fordel å by på seg selv for å skape en god diskusjon i stede for å provosere frem reaksjon.
Vis hele sitatet...
Eg var meir sleivkjefta enn eg trengte å vere og det beklager eg, eg hadde i utgangspunktet ingen intensjoner om å bli med i ein diskusjon her inne. Ingen liker leger med nesa høgt i været, det forstår eg godt.

Sitat av Trollanon Vis innlegg
Har møtt et par leger med nettopp den holdningen du la frem der oppe og det har gjort min situasjon veldig tung, jeg har ikke fått den hjelpen jeg har trengt iforhold til adhd i voksen alder, frem til atten år fikk jeg amfetaminpreparater kastet etter meg og var blitt vandt med at for at hvis jeg og skole skulle gå hånd i hånd så måtte jeg ha medisin, de sa jo til meg i ti år at jeg ikke fungerte på skolen uten medisin og mange år etter fylte atten så får jeg ikke tilgang fordi jeg har historie med hasj, jobber 100% og studerer på fritiden, det er egentlig en ball for mye i luften når en har blitt kondisjonert til at man trenger medisin, ble pent nødt å lære meg hvordan man studerer på nytt.
Droppet av vgs flere ganger enn jeg kan telle på en hånd, skulle vært ferdig med skole for flere år siden, men sånn ble det altså ikke.
Har nå funnet riktig studie teknikk for meg og det var ikke takket være helsepersonell.
Vis hele sitatet...
Høres ut som at du ikkje har fått den hjelpa du trengte dessverre. Eg har fått inntrykk av at det har blitt meir fokus på ADHD hos voksne dei siste åra, men overgangen frå 17 til 18 år kan nok fremdeles by på problemer i møte med helsevesenet, dessverre. Dét er ikkje unikt for ADHD eller psykiatri forøvrig, mange med kroniske sjukdommer som ramler utafor når barneavdelinga ikkje lenger holder tak i tømmene.

Med fare for å overforenkle og generalisere så viser kanskje historia di at medikamenter i seg sjølv ikkje er løysinga? Det fins ingen pille for alt som er ille (I'm looking at you angst) og ADHD-behandling må følges opp med ikkje-medikamentelle tiltak.
Jeg synes forklaringen din på hvorfor du lager denne tråden er tynn. Jeg synes videre at tråden minner om skadefryd for mennesker som sliter med rus.

Til slutt virker hele tråden litt suspekt. Du uttaler deg medisinsk som en lege i spørsmål om deponering av medisiner, og vi må svelge det som en sannhet fordi en moderator har verifisert at du er lege. Dersom denne tråden etterhvert skal bli en tråd hvor du som lege skal gi medisinske råd, bør det offentliggjøres hvem du er og hvilke hensikter du har. Dersom ikke blir dette stående som en sannhet med kvalitetsstempel fra forumet.

Innlegget mitt er ikke ment som kritikk mot hverken deg som lege eller forumet, men et spørsmål jeg sliter med å helt forstå kan inngå som greit ift regelverket her.
Trådstarter
Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg synes forklaringen din på hvorfor du lager denne tråden er tynn. Jeg synes videre at tråden minner om skadefryd for mennesker som sliter med rus.

Til slutt virker hele tråden litt suspekt. Du uttaler deg medisinsk som en lege i spørsmål om deponering av medisiner, og vi må svelge det som en sannhet fordi en moderator har verifisert at du er lege. Dersom denne tråden etterhvert skal bli en tråd hvor du som lege skal gi medisinske råd, bør det offentliggjøres hvem du er og hvilke hensikter du har. Dersom ikke blir dette stående som en sannhet med kvalitetsstempel fra forumet.

Innlegget mitt er ikke ment som kritikk mot hverken deg som lege eller forumet, men et spørsmål jeg sliter med å helt forstå kan inngå som greit ift regelverket her.
Vis hele sitatet...
Eg kan ikkje heilt forstå korleis ein moderator skal ha kunne verifisert meg som lege, så det får du ta med ei stor klype salt. Eg har absolutt ikkje tenkt å gi nokon medisinske råd og har heller ikkje tenkt å offentleggjere kven eg er. Eg kjem nok ikkje til å poste så mykje meir i denne tråden og i alle fall ikkje i andre tråder. Eg veit ikkje heilt kva du meiner med at tråden virker suspekt, eg har ingen agenda her. Om admin ønsker å slette tråden så er det heilt greit for meg.
Skjønner at folk var litt skeptiske innledningsvis, men nå har han jo svart både høflig og fornuftig for seg hele veien. Ingen grunn til prøve å vinkle dette som noe veldig negativt eller suspekt IMHO.

Clueless: Vi googlet e-postadressen din. Ikke noe mer hokus pokus enn det.
Sist endret av mentalmelt; 12. mars 2018 kl. 16:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva synes du om behandling med CDB oljer laget av cannabis? Har du opplevd at noen har kommet til deg og ønsket dette? Jeg har vokst opp i helsesystemet, har fått alt annet enn A-preparater kastet etter meg hele livet, og har møtt leger av alle slag. Leger jeg opplever tviler på alt jeg sier og leger jeg tror har reddet livet mitt. Det skal ofte bare til den ene legen som tror deg, ser deg i øynene og faktisk gjør alt en kan for å hjelpe. Jeg håper du er sistnevnte, og som du nevner over er du enormt skeptisk til å skrive ut preparater som Alprazolam og Dolcontin. Men hvis noen preparater fjernes, sitter det igjen en hel haug mennesker som lever i store smerter og desperasjon. Dette må i tilfelle føre til en diskusjon om medisinsk cannabis, både med og uten THC. BÅDE blomster, tinkturer og syntetiske medisiner . Hvor stiller du deg på dette området? spesielt nå som det er en flom av mennesker som har fått med seg at CBD ikke er ulovlig men krever resept.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Clueless Vis innlegg
Eg kan ikkje heilt forstå korleis ein moderator skal ha kunne verifisert meg som lege, så det får du ta med ei stor klype salt.
Vis hele sitatet...
Googler ein e-postadressa du er registrert med kjem ein til ei nettside på legeforeningen.no der du er omtalt som lege. Ergo kan vi konkludere med at du er lege, eller har hacka e-postkontoen til ein lege.
Clueless: Skal ikke snakke for noen andre, men jeg setter pris på at fagfolk av og til titter innom og har noe å si. Ikke la noen sure kommentarer hindre deg fra å fortsette å skrive på forumet vær så snill. =)
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Clueless: Skal ikke snakke for noen andre, men jeg setter pris på at fagfolk av og til titter innom og har noe å si. Ikke la noen sure kommentarer hindre deg fra å fortsette å skrive på forumet vær så snill. =)
Vis hele sitatet...
Den er grei, kjem nok ikkje til å engasjere meg så mykje men artig å stikke innom.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Googler ein e-postadressa du er registrert med kjem ein til ei nettside på legeforeningen.no der du er omtalt som lege. Ergo kan vi konkludere med at du er lege, eller har hacka e-postkontoen til ein lege.
Vis hele sitatet...
Yikes, såpass påpasseleg var eg... Var denne info berre tilgjengelig for moderator-teamet? Har endra til ein throw away-konto no, håper dei som har fått med seg fullt namn kan gløyme det, eg vil helst ikkje bli sitert på det eg skriv her inne (sikkert fleire som kan relatere til det).
Clueless: Det er bare crew og admin som kan se dette. En håndfull pålitelige mennesker. Slapp helt av, vi avslører ikke våre brukeres identiteter.
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva synes du om behandling med CDB oljer laget av cannabis? Har du opplevd at noen har kommet til deg og ønsket dette? Jeg har vokst opp i helsesystemet, har fått alt annet enn A-preparater kastet etter meg hele livet, og har møtt leger av alle slag. Leger jeg opplever tviler på alt jeg sier og leger jeg tror har reddet livet mitt. Det skal ofte bare til den ene legen som tror deg, ser deg i øynene og faktisk gjør alt en kan for å hjelpe. Jeg håper du er sistnevnte, og som du nevner over er du enormt skeptisk til å skrive ut preparater som Alprazolam og Dolcontin. Men hvis noen preparater fjernes, sitter det igjen en hel haug mennesker som lever i store smerter og desperasjon. Dette må i tilfelle føre til en diskusjon om medisinsk cannabis, både med og uten THC. BÅDE blomster, tinkturer og syntetiske medisiner . Hvor stiller du deg på dette området? spesielt nå som det er en flom av mennesker som har fått med seg at CBD ikke er ulovlig men krever resept.
Vis hele sitatet...
Eg trur eg nøyer meg med å seie at eg ikkje har nokon sterke meiningar rundt CBD-behandling, eg ser i epikriser at det har blitt vurdert brukt på pasienter men eg har ikkje satt meg inn i litteraturen og før det kjem nasjonale retningslinjer som inkluderer dette tenker eg at interesserte leger i 2. linjetenesta kan ta seg av dette.
Sikker på at du ikke vil bli her litt og svare på noen spørsmål da? Det tror jeg mange ville satt stor pris på Clueless

Jeg har inntrykk av at leger sitter litt mellom barken og veden. På den ene siden vil dere hjelpe pasientene deres, og på den andre siden har dere pålagte rutiner og ting som avhengighet å tenke på.
Det er sikkert ikke veldig moro å føle seg "lurt" av pasienter som er ute etter rus. Desto mindre å nekte pasienter som virkelig trenger medisinene sine.
Om noe så er jo en tråd som dette et sted vi kan lære litt av hverandre og få økt forståelse for hvorfor ting er som de er.

Jeg tror du vil bli overrasket over hvordan folk her inne egentlig er. Det er ikke bare rusmisbrukere og kriminelle duster, men ålreite og oppegående folk som av forskjellige grunner har havna litt utenfor a4-livet.

Synes det er veldig synd om du slutter å engasjere deg, for dette har potensiale for å være en veldig interessant tråd.
Sist endret av ID-Brikke; 12. mars 2018 kl. 17:15.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Sitat av Clueless Vis innlegg
Høres ut som at du ikkje har fått den hjelpa du trengte dessverre. Eg har fått inntrykk av at det har blitt meir fokus på ADHD hos voksne dei siste åra, men overgangen frå 17 til 18 år kan nok fremdeles by på problemer i møte med helsevesenet, dessverre. Dét er ikkje unikt for ADHD eller psykiatri forøvrig, mange med kroniske sjukdommer som ramler utafor når barneavdelinga ikkje lenger holder tak i tømmene.
Vis hele sitatet...
Det er så alt for sant, var null hjelp å få etter man ble atten.

Sitat av Clueless Vis innlegg
Med fare for å overforenkle og generalisere så viser kanskje historia di at medikamenter i seg sjølv ikkje er løysinga? Det fins ingen pille for alt som er ille (I'm looking at you angst) og ADHD-behandling må følges opp med ikkje-medikamentelle tiltak.
Vis hele sitatet...
Det blir litt som å bruke joggesko, man trenger de ikke for å løpe, men det hjelper jævlig godt på.
Sånn sett med medisin så trives jeg best uten, men det er tilfeller som eksamener og det å pugge til eksamen hvor det hadde hjulpet veldig på, lange kjedelige dager på jobb hvor jeg egentlig har langt viktigere ting å gjøre enn å sitte på freak, men jeg klarer ikke forholde meg til de mest meningsløse oppgavene mer enn 20min før jeg er inne å titter på freak igjen.

Men det at man sier til et barn at "hei du fungerer jo ikke som du skal" du må ta disse pillene så blir det bra, og slik blir man fortalt år etter år frem til man er atten også blir man etterlatt til seg selv.
Det er jo helt på tryne for det helsevesenet har gjort da er å gjøre et menneske "avhengig" av disse pillene for og fungere optimalt, man vet jo ikke bedre og det tok mange herrens år å av lære seg slik atferd.

Angående angst så er jeg helt enig! men igjen angst kan bli så ille i øyeblikket at en bare vil ende livet sitt eller bli kjørt på psykiatrien og sperret inne i et trygt rom og det er i slike tilfeller man kunne trenger noen form for lindring, da ala benz.
Det er ikke før man forstår seg på angsten og hva den grunner i at man ikke trenger hjelp mer og når man ikke blir henvist til riktig avdeling, eller i det hele tatt får henvisning så blir det for dumt å nekte pasient legemidler.
Jeg var hos tannlegen for ca ett år siden og opererte ut ei visdomstann, dette hadde jeg erfaring med fra før og visste hvor ubehagelig dette kom til å bli. Spurte om jeg kunne få noe mot smertene, så da fikk jeg én sånn stor Ibux. Forklarte at sist jeg opererte ut så fikk jeg en pakke paralgin forte og det fungerte veldig fint. Er rimelig sikker på at dette er det eneste jeg har fått foreskrevet utenom pencilin og noe betennelsesdempende. De var ikke noe særlig gira på ideen og jeg følte meg nesten bare dum og skamfull som spurte.

Visste jo at dette kom til å bli ubehagelig, spesielt på natta, så jeg ringte tilbake og spurte om jeg de ikke vær så snill kunne skrive ut en pakke til meg. Etter litt om og men så gjorde de det. Men jeg følte meg som en masete knarker.

Dette er min erfaring ang dette temaet og da syns jeg det blir trist om flere skal bli uglesett pga div tråder på freak. Det blir for dumt liksom..
Trollanon; Jeg trodde eksamener skulle være en indikasjon på hva en kan, og f.eks hvordan en håndterer arbeid under press. Dersom man trenger medisin for og få det til, vil man ikke trenge det i hverdagen også dersom man er i lignende situasjoner i jobbsammenheng?
Sist endret av Topkek; 12. mars 2018 kl. 19:59.
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kva synst du som lege om at du er tvungen til å rapportere inn t.d. hasjmisbruk, dersom nokon kjem med dette til deg. Eg har sjølv vore i situasjonen der eg var i behandling for depresjon hjå DPS, men ikkje kunne diskutere eit heilt openbert problemområde, som burde blitt teke tak i profesjonelt, då eg ikkje kunne risikere problem med lappen og evt. barnevern.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Sitat av Topkek Vis innlegg
Trollanon; Jeg trodde eksamener skulle være en indikasjon på hva en kan, og f.eks hvordan en håndterer arbeid under press. Dersom man trenger medisin for og få det til, vil man ikke trenge det i hverdagen også dersom man er i lignende situasjoner i jobbsammenheng?
Vis hele sitatet...
Så hvorfor gir man da ekstra tid til de med lese og skrive vansker, de henger jo etter de og?

Nei det har seg slik at når jeg finner noe latterlig kjedelig eller meningsløst så klarer jeg ikke gi 100% på det men en gang og det tar tid å komme skikkelig i gang med det, det betyr ikke at jeg ikke kan det jeg holder på med, jeg vil si jeg er flink og lærer raskere enn de fleste så lenge jeg har interesse og finner nytte i det jeg driver med, det vil si at når jeg først fører løs så blir det bra.

Et fag kan inneholde så mangt, når det kommer til det å sette opp et budsjett så dør jeg på meg av kjedsomhet mens det å finne feil på et system og reparere finner jeg meget interessant så det kan jeg holde på med uavbrutt, mange med adhd gir også opp om de ikke får de resultatene de vil ha innen en gitt tidsperiode og går over på neste oppgave, slik jobber jeg, jeg kan ikke gjøre oppgave 1-10 i rekkefølge, jeg gjør det som tenner gnisten min først og tar deretter det som gir mindre mening senere og det kan dessverre ta litt tid.

Det er her medisin kommer inn i bilde, medisinen gjør at jeg kan finne interesse og holde fokus i det mest dødfødte du kan tenkte deg og gjøre det men stor glede.
Så er det litt viten på adhd som sier at en kanskje ikke produsere nok dopamin til å fungere optimalt med kjedelige oppgaver og derfor går rett på ting en liker som igjen gir utløsning av dapamin i hjernen.

Og nei, man vil ikke alltid trenge medisin i jobbsammenheng så lenge man går inn i et yrke man får man glede av å holde på med, men på veien til det yrket så må man gjennom en del ting i skolen som har veldig lite med det man kommer til å drive med i fremtiden.
Det sagt så vil man alltid møte på oppgaver man ikke liker selv om man sitter på drømmejobben, derfor er det viktig at man har mulighet til å justere seg selv slik at man kan gjøre ting man ikke liker like bra som ting man liker.
Liker hvordan 'clueless' gikk gradvis fra en useriøs troller til en autoritær figur.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg føler bare jeg må kommentere denne tråden, da den har vært særdeles ensidig.

De som har fulgt meg her på forumet kan vel skjønne at jeg har en viss forakt for medikamentmissbruk, jeg skal ærlig innrømme at jeg er lykkelig uvitende om hvilke utfordringer dere har i livet, og at det er et veldig bredt spekter her: Fra de som ufrivillig har blitt avhengige, til de som slenger seg i offerrollen ved minste motgang.

For å komme litt i forsvar til Clueless, så er det nesten litt komisk å se at folk reagerer slik på det jeg ser på som en litt humoristisk vinkling i første innlegget: Her på freak blir leger omtalt som hjerteløse drittsekker som ikke gir folk det de trenger for å overleve.
Eksempelvis har vi gullkorn som:
finn og velg den legen du VET skriver ut A og B preperater, for det finnes en go del leger som ikke gjør det, nesten uansett hvilke plager man har.
Vis hele sitatet...
Legen(han er pskyiater) gir meg truxal nå, men jeg kan be om noe bedre? Legen vet om mine psykiske utfordringer, samt hasjforbruket mitt. Er vel noe vanskelig og få resept på benzo hvis man har historikk med narkotika, men altså come'on... Det var hasj liksom. Det forstår ikke leger da :P
Vis hele sitatet...
Hei, jeg lurer på en ting. Hvorfor er det så vanskelig for folk som lider av angst å få benzo, når folk med feks adhd får Ritalin og andre amf lignende medisiner hivd etter seg?
Vis hele sitatet...
Heisann,

Ønsker av diverse grunner og besøke en annen lege en fastlegen min for og få utskrevet sovetabeletter. Er dette mulig uten og oppsøke privat lege eller skifte fastlege? Og koster dette noe ekstra?
Vis hele sitatet...
men jeg har store psykiske problemer går på masse antidepressiva og anti psykotiske medisiner men de fungerer ikke,så det hadde hvert digg med valium for og få litt feng,men jeg får jo apodorm til og sove på og det funker jo littegran
Vis hele sitatet...
Leger blir behandlet som en lavtstående service-yter (ikke at serviceyrker skal ses ned på, tvert om, si hei og smil til butikkmedarbeider/vaskehjelp/søppelmann) av ganske mange. Man har selv gjort seg opp en mening om hva man skal ha og legen sin oppgave er bare å følge dine ønsker! At ingen Lege har kommet inn hit tidligere for å blåse av litt krutt er nesten overraskende for meg.

Det andre som slår meg er at det kastes mange stein i glasshuset deres: Dere holder høye standarder ovenfor legen, mens dere selv skal kunne rutte på som aldri før: Dere sier dere er bekymret over praksisen hans at han er tilbakeholden på avhengighetsdannende medikamenter, mens vi vet at å kunne luke ut hvem som missbruker og hvem som genuint trenger smertestillende medikamenter er umulig å få til perfekt.
Ingen praksis vil være perfekt her, så det staten bestemmer er at man skal prøve å skaderedusere så godt som mulig: Vær mer gnien på de avhengighetsskapende midlene, ty mer til terapi og oppfølging. I mine øyne blir det bedre at noen unngår benzo/opiat-avhengighet og må ta litt tak i situasjonen sin sammen med terapeut enn at noens liv går i grus og blir en ren utgift for samfunnet forøvrig fordi de er så neddopet at de ikke kan bidra til noe.

Merk: Jeg mener ikke at mentalhelsetilbudet i Norge er bra nok enda, og jeg vet mange faller i byråkratiets skyttergraver når det gjelder ting som legemiddelassistert rehabilitering. Det er kort sagt mye som kan forbedres i helsetilbudet i Norge, men dette fokuset på at det er Legene sin feil er totalt malplassert. De prøver å gjøre sitt beste i et virrvarr av reglement og lover og den korte tiden de har per pasient.
Sitat av Clueless Vis innlegg
Jeg vil bare si at det er nyttig som fastlege å ha dette forumet. Interessant å lese hvordan dere som (mis)bruker legemidler opplever effekten av forskjellige legemidler og hvordan dere forholder dere til leger.

Dessuten veldig nyttig å vite hva man IKKE skal skrive ut med tanke på hvilke legemidler som gir størst ruseffekt. Også greit å vite hvilke triks som blir brukt for å lure legen.
Vis hele sitatet...
Formulerte meg litt flåsete her, så det ble slettet. Ja, enig med deg Ridge. Endringen fra Bokmål i første posten, til videre kommunikasjon på Nynorsk var ikke like gradvis.

Jeg mistenker at Dr.Clueless startet denne tråden ene og alene for å provosere/skremme folk som får utskrevet legemiddel med misbruker potensiale, samt å fremheve sitt ego og "intellekt" noe som fremkommer meget tydelig frem av tonen i sitert post.

Med andre ord, ikke en lege med egenskaper jeg ville benyttet meg av hverken privat, eller i et anonymt forum.
Anonym bruker
"Parallell Hund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror leger kan lære mye her inne ja. Men samtidig ødelegge for noen hvis de tar til seg informasjon litt for lett.
Hadde blitt rimelig sjokket om legen jeg dro til idag snakket nynorsk.

Men imovane fikk jeg. Misbrukt 15mg, så bruker jeg resten som avtalt med lege.
Planen min (lenger oppe) var det han satt meg på.

Men Clueless kom gjerne tilbake å diskuter. Mange her som sliter med for eksempel quetiapin.
Veldig bra! Ser ut som du er en veldig oppegående lege som tar pasientene sine på fulleste alvor.
Du skaffer deg kunnskap ute i "feltet" og ser forskjellen på tante Anne på 65år og unge/voksne mennesker som skal ha noe å ruse seg på, men samtidig avskriver du heller ikke ansvar for tante Anne.
Det at du også tar opp hun sorgfulle moren og hvordan det gikk når hun fikk utlevert Xanor er bra.
Jeg tror flere og flere leger begynner å forstå hvor destruktivt benzodiazepiner er. For skal vi kalle en spade en spade så blir man ikke frisk av bruk, og det burde kun vært brukt på kreftpasienter og de som er i den ligaen.
Jeg har sett alt for mange flotte mennesker gå til grunne pga. Psykiske medisiner og per dags dato. Så er det ingen magisk pille som kurerer psykisk sykdom.
Sist endret av Valadar; 13. mars 2018 kl. 15:50.
Sitat av Valadar Vis innlegg
Veldig bra! Ser ut som du er en veldig oppegående lege som tar pasientene sine på fulleste alvor.
Du skaffer deg kunnskap ute i "feltet" og ser forskjellen på tante Anne på 65år og unge/voksne mennesker som skal ha noe å ruse seg på, men samtidig avskriver du heller ikke ansvar for tante Anne.
Det at du også tar opp hun sorgfulle moren og hvordan det gikk når hun fikk utlevert Xanor er bra.
Jeg tror flere og flere leger begynner å forstå hvor destruktivt benzodiazepiner er. For skal vi kalle en spade en spade så blir man ikke frisk av å bruk, og burde kun vært brukt på kreftpasienter og de som er i den ligaen.
Jeg har sett alt for mange flotte mennesker gå til grunne pga. Psykiske medisiner og per dags dato. Så er det ingen magisk pille som kurerer psykisk sykdom.
Vis hele sitatet...
Så server et helhetlig og komplett helsetilbud for alle innen psykiatri da, fang opp alle tilfeller som rammler mellom to stoler, som aldri blir hørt.
Mens vi venter, å venter, å venter, så trengs medisiner..

@clueless når det gjelder quetiapin/Seroquel som en ren sovemedisin, så er det rimelig på tryne å foreskrive så lett som dere gjør.

utrag:
Indikasjoner

Behandling av schizofreni. Behandling av bipolar lidelse. Behandling av moderate til alvorlige maniske episoder ved bipolar lidelse. Behandling av alvorlige depressive episoder ved bipolar lidelse. Forebygging av tilbakefall av maniske eller depressive episoder hos pasienter med bipolar lidelse, som tidligere har respondert på behandling med kvetiapin.

Dette foreskriver dere til folk med søvnproblemer, helt sjukt spør du meg.
Massiv kjemisk forstyrrelse.
Har selv fått, man blir flat, gjerne lettere irritert å distansert, eier ikke tålmodighet selv på 25mg i døgnet.
Dere som doktorer, hvordan kan dere med hånda på hjerte si at en type medisin, som inngår i psykiatrien, å ikke allmenlegepraksis, kan gis forsvarlig, bare fordi den dysser deg i søvn? Gikk selv med en uvirkelighetsfølelse i godt over ei uke etter jeg sa stopp, alt var bare fucked up, rare å mindre trivelige ideèr var det mye av.
Sist endret av Eyeamare; 13. mars 2018 kl. 16:05.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Mens vi venter, å venter, å venter, så trengs medisiner..
[...]
Dere som doktorer, hvordan kan dere med hånda på hjerte si at en type medisin, som inngår i psykiatrien, å ikke allmenlegepraksis, kan gis forsvarlig, bare fordi den dysser deg i søvn?
Vis hele sitatet...
No er ikkje eg lege, men samtidig er kontrasten mellom åpninga og avslutninga på innlegget ditt eit stort tankekors. Du ber om meir medisiner, men det du får meiner du ikkje burde brukast.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
No er ikkje eg lege, men samtidig er kontrasten mellom åpninga og avslutninga på innlegget ditt eit stort tankekors. Du ber om meir medisiner, men det du får meiner du ikkje burde brukast.
Vis hele sitatet...
Nei, ordla meg sikkert litt teit.
SAmtidig svarte jeg Valadar, som mener b-preps burde være forebeholdt kreftpasienter o.l.
Hadde sikkert gått bra, om det psykiatriske tilbudet hadde vært bedre enn hva det er.
Men nå er det ikke slik da.
Jeg vil påstå at feks imovane i korte perioder er langt bedre enn tung psykiatrisk medisin som feks quetiapin/seroquel

" Jeg tror flere og flere leger begynner å forstå hvor destruktivt benzodiazepiner er. For skal vi kalle en spade en spade så blir man ikke frisk av å bruk, og burde kun vært brukt på kreftpasienter og de som er i den ligaen.
Jeg har sett alt for mange flotte mennesker gå til grunne pga. Psykiske medisiner og per dags dato. Så er det ingen magisk pille som kurerer psykisk sykdom."

Inntil vi får en mer helhetlig psykiatri, så trengs fremdeles medisinering, kort å greit.
Å nei, jeg ber ikke om mere medisinering, er ikke medisinert selv heller.
Sist endret av Eyeamare; 13. mars 2018 kl. 16:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Leger burde være mer skeptisk til å skrive ut medisiner generelt, så lenge det er C preparat trenger jeg bare spørre legen om jeg kan få xx som KANSKJE kan hjelpe mot xx, så får jeg resept kastet etter meg. Ikke bra. Å slutte på seroquel var nesten like ille som å slutte med alkohol etter flere måneders heftig misbruk. Seroquel for søvn er tullete, virker nesten som om noen bare valgte en tilfeldig medisin med søvndyssende effekt. Antipsykotika er ikke uskyldig og gjør definitivt noe med deg/hjernen din, selv om du kanskje ikke merker det.
Mister tillit til sånne leger.
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Nei, ordla meg sikkert litt teit.
SAmtidig svarte jeg Valadar, som mener b-preps burde være forebeholdt kreftpasienter o.l.
Hadde sikkert gått bra, om det psykiatriske tilbudet hadde vært bedre enn hva det er.
Men nå er det ikke slik da.
Jeg vil påstå at feks imovane i korte perioder er langt bedre enn tung psykiatrisk medisin som feks quetiapin/seroquel

" Jeg tror flere og flere leger begynner å forstå hvor destruktivt benzodiazepiner er. For skal vi kalle en spade en spade så blir man ikke frisk av å bruk, og burde kun vært brukt på kreftpasienter og de som er i den ligaen.
Jeg har sett alt for mange flotte mennesker gå til grunne pga. Psykiske medisiner og per dags dato. Så er det ingen magisk pille som kurerer psykisk sykdom."

Inntil vi får en mer helhetlig psykiatri, så trengs fremdeles medisinering, kort å greit.
Å nei, jeg ber ikke om mere medisinering, er ikke medisinert selv heller.
Vis hele sitatet...
Jeg er heller ikke lege, men etter å ha både levd med tung psykiatri og sett det rundt meg så vil jeg påstå at jeg har veldig god erfaring om emne..
Og for min del så ble jeg dullet med av systemet, og havnet mer og mer inn i en offerrolle hvor det var legene som skulle gi meg det jeg ville ha, og det var dem sitt ansvar åssen jeg hadde det psykisk, og jeg tok null ansvar for min egen livssituasjon så lenge jeg gikk til psykiater 1 gang i uka og fikk pratet litt, og med en ny resept på vei ut døra så var jobben min gjort...
Og det tenker jeg er farlig. Å legge ansvaret over på andre når man har et indre problem.
Fordi det er ingen som kan hjelpe deg annet en deg selv, og med innstillingen om at psykiatrien må bli bedre, valiumen må komme den 20. Hver måned etc for å ta et eksempel. så havner man på stedet hvil. Psyken gjelder jo det indre, sant? Hva med å starte å få litt mer fokus på det, isteden for å kun være avhengig av at ytre omstendigheter avgjør åssen man har det. Det er nå hva jeg mener.
Sist endret av Valadar; 13. mars 2018 kl. 22:06.