Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 4481
For noen musikkentusiaster som meg er det lett å si at den musikalske revolusjonen ble både skapt og døde gjennom de tre tiårene 50, 60 og 70. Dagens musikalske talenter slår ikke like godt igjennom på basis av sin evne til å skape mystisk, komplisert samtidig som relaterbar musikk.
Det skal sies at populærmusikken står i stil med dagens samfunnssituasjon under enhver tid, f.eks Bob Dylan som kom perfekt inn med sine "finger point songs" midt under den verste protestantbølgen i USA. Men personlig ser jeg ikke hvordan Rihanna, Bieber eller Taylor Swift fremmer store samfunnsproblemer og legger press på tiden vi lever i.
Er det noe vår kultur mangler?
Problemet nå er at barn (type 9-12) er det største publikumet, og derfor styrer hva som gjenkjennes som populærmusikk. Det er mange artister (sikkert flere enn det var før også), som har enormt musikalsk talent, enten i form av sang, instrumentbruk eller lyrikk, men dette gjenkjennes som oftest ikke som populærmusikk nå.

Jeg er sånn sett veldig enig i det du sier. Det man hører på radioen og får slengt i ansiktet over alt er sjelden noe spesielt bra, men jeg har bare blitt vant til at den musikken jeg liker, er ikke det som selger best.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Noe jeg i hvertfall irriterer meg over med dagens musikk er hvor komprimert og jævelig det låter, og etter autotune tok av høres jo alle like tamme og kjedelige ut, liksom ikke den samme identiteten i stemmen lenger.

Det er også blitt tabu om at band reiser til studi, uten spesielle planer og spiller inn et album med sanger de jammer seg frem til i studio.

En annen ting som er et problem er at nå tildags vil alle bare ha masse bass, og ikke noe annet, og denne bassen skal være så høy som overhode mulig.


Men for all del, av musikk som jeg hører på er det støtt og stadig det dukker opp et lite gullkorn som lager skikkelig bra musikk, som også er dems egen, med skikkelig identitet og gjenomført. Men av dagens pop musikk har jeg tilgode å høre dette.

Men la oss starte en diskusjon på dette. Da i hvertfall jeg er innterresert i å høre andre sin mening om dette også!
Internett (blant annet) gjør at musikk i vår tid ikke har den samme
muligheten til å utvikles "i skjul". De fleste som driver med musikk
nå har muligheten til, og vil, eksponere musikken for publikum fra
et tidlig stadium. Det skal med andre ord godt gjøres å "oppdage"
ny musikk i 2013.
La oss bare si at det verste jeg vet er når jeg sitter på bussen også har noen musikken sin på så høyt at jeg hører denne autotune-gangster-rap-poppen
Sist endret av SimenGaming; 5. april 2013 kl. 23:58.
Sitat av SimenGaming Vis innlegg
La oss bare si at det verste jeg vet er når jeg sitter på bussen også har noen musikken sin på så høyt at jeg hører denne autotune-gangster-rap-poppen
Vis hele sitatet...
I know that feel to well.
Sitat av SimenGaming Vis innlegg
La oss bare si at det verste jeg vet er når jeg sitter på bussen også har noen musikken sin på så høyt at jeg hører denne autotune-gangster-rap-poppen
Vis hele sitatet...
Opplever dette selv stadig vekk. Det er mildt sagt grenseløst irriterende. Løsningen min er å dra frem telefonen, plugge inn ørepluggene, synke godt ned i bussetet og nyte min egen musikk. Personlig er jeg omtenksom nok til å ha musikken min på et moderat volum, så ingen bortsett fra meg hører den.
Jeg synes denne sjangeren mangler veldig mye, sånn som artister som faktisk tar opp litt alvorlige temaer. Ikke bare sanger om "hoes and bitches", men så er jo dette en tid der folk får det folk vill ha. Derfor må det nok først skje en endring i hvordan folk generelt tenker, noe som også vill føre til annerledes musikk, tro i alle fall jeg.

Det blir litt sånn at musikk som bare handler om penger og damer faktisk passer veldig inn i tankesettet som veldig mange får trykt nedover hodet gjennom media. Derfor blir dette en slags ond sirkel.

Personlig så liker jeg mange av de populære sangene som kommer ut nå, men det er ikke sånn at jeg setter meg ned for å høre ordentlig på det og tenke over det som blir sagt i teksten. Musikk med et budskap har nå nesten blitt en egen sjanger. Til og med litt hipser relatert. Noen ganger får man jo kommentarer som "sykt hipster du er " hvis man ikke liker sangene som er på VG topp 10 eller kutter ut å like en artist etter at den artisten blir mer populær. Fordi når en artist blir kjempe populær så skjer det altfor ofte at de driter i hva musikken handler om så lenge den selger.
Jeg vil ikke si at dagens populære musikk-kultur mangler noe, den er jo populær så NOE riktig må jo ha blitt gjort..
Personlig begynner jeg som regel å blø i ørene....

Det er som nevnt av TS og andre her, at populærmusikken følger med tiden vi er i. Altså er det ikke en sjanger som er veldig god å definere ut fra hvordan den låter.. Fordi musikkstilen forandrer seg i forhold til samfunnet.

Derimot vil jeg si at det ikke er problem å oppdage ny musikk. Misforstå meg rett, "NY" musikk i forstand av noe man ikke har hørt, eller noe lignende er nok forlengst vekke.
Men det er ganske mange som har utrolig gode tekster og som fortsetter lyrikk-poesien, der "de gode gamle" slapp..
Men den har gått fra populær-musikk til Underground, så man må bare lete på en annen plass også finner man som regel noe "nytt" eller i det minste noe som kan rive deg med på en reise i det indre =)
Til trådstarter vil jeg si at dagens populærmusikk, og populærkultur generelt absolutt avspeiler dagens samfunn. Problemet ligger i dagens samfunn som bygger på idealer som absolutt bli avspeilet i dagens populærmusikk, f.eks: konsumerisme, materialisme, uvitenhet og likegladhet. Tradisjonelt sett ville jeg kalt en musiker en kunstner, men dagens populærartister som Taylor swift og rhianna ville jeg aldri kalt for kunstnere, det de produserer har blitt skrevet av noen andre, deretter lagt på så mye ettrreffekter(også gjort av noen andre) at man knapt kan si at det et de som har lagd musikken. I motsetning til dette vil jeg si at det finnes og blir lagd masse enormt god og nyskapende musikk i dag, og takket være internett et det enklere en noen gang å oppdage og lytte til.
Sitat av Pzaika Vis innlegg
For noen musikkentusiaster som meg er det lett å si at den musikalske revolusjonen ble både skapt og døde gjennom de tre tiårene 50, 60 og 70. Dagens musikalske talenter slår ikke like godt igjennom på basis av sin evne til å skape mystisk, komplisert samtidig som relaterbar musikk.
Det skal sies at populærmusikken står i stil med dagens samfunnssituasjon under enhver tid, f.eks Bob Dylan som kom perfekt inn med sine "finger point songs" midt under den verste protestantbølgen i USA. Men personlig ser jeg ikke hvordan Rihanna, Bieber eller Taylor Swift fremmer store samfunnsproblemer og legger press på tiden vi lever i.
Er det noe vår kultur mangler?
Vis hele sitatet...
Man kan jo si det samme om elvis, tidlig beatles og beach boys. Disse og diverse andre pop-ish "fabrikkband" og artister regjerte vel stort sett hitlistene på 60-70 tallet? Dog fantes det noen samfunnskritiske innslag, men slik er det vel i dag også? Iallefall om man leter utenfor topp 20.
Rocken møtte massiv kritikk av eldre generasjoner og "musikkelskere" på 60-tallet, og i dag hater man listepoppen,eurohousen og"r'n'b"'en. History repeats itself
Dagens populærmusikkultur mangler to ting; musikk og musikere. (Man er ikke musiker fordi stargate etc har produsert(aka laget på mac) en sang som en pen jente synger til med autotune.)
Sist endret av satanpåski; 9. april 2013 kl. 22:18.
Den gamle musikken mangler, helt enig med deg satanpåski. Den ekte musikken er jo den hvor folk faktisk kunne synge og spille instrumenter, og ikke trykke på et tastatur, spille på en plate etc.
Rolling stones, beatles etc. fremfor skrillex o.l.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Nåja... Sitter på telefonen nå så orker ikke lete opp en kilde (kan grave litt i morgen), men det var mye dritt ingen husker lenger på topplistene på 60/70/80 tallet også... ikke bare kun de vi husker i dag, i blant kanskje ikke en gang som oftest de vi husker i dag. Vår generasjons klassikere vil nok overleve (som rap fan tror jeg nok vi husker Eminem/Snoop Dogg, eller i hvert fall 2Pac om 20 år, selv om vi kanskje glemmer 50 Cent og Lil Wayne), mens Bieber og gjengen blir glemt.
Bob Marley.
Jeg personlig synes at dagens populærmusikk er for simpel til at den fenger meg, selvsagt har jeg mine 'guilty pleasures' men det får så være.

Mye av dagens musikk tar i bruk endel lydeffekter, kan for all del være både kult og effektfullt, men ikke når det går på bekostning av selve musikken. Stort sett enkle rytmer, enkel/ingen harmonisering, lite utfordrende akkordprogresjoner.. lista kan bli lang.

Jeg lener meg litt mer mot klassisk musikk og 70/80-talls inspirert rock. Musikken er rett og slett mer interessant, synes jeg. Dog slike spørsmål er jo selvsagt helt subjektive og til liten verdi.
Et fokus på noe annet enn sex, jenter i 12-16 års alderen og artister som skriver om noe de brenner for, og med det mener jeg alt annet enn sex og kjerringer.
Kvalitet.[COLOR="White"].[/COLOR]
married to google
Xmalix's Avatar
Før var det viktigste å synge, nå er det hvordan du ser ut
Det er riktig det Choobe skriver. Det er ingen som har giddet å husket på all dritten, akkurat som jeg tviler på det kommer til å være mye snakk om Soulja Boy osv om noen tiår. Det hvor mye artisten solgte har også mye å si, mange one hit wonders som har blitt glemt av tiden.
Gangman style er en stygg eksempel på musikken..
Skrillex, gangman osv.. er klart et av de mest verste å grusomme musikken du kan finne.. trur du må enten være eminem eller en søppel maker for å få en hit i dagens samfunn...
Sjel,kreativitet,Identitet og det å være Unik er det jeg føler som mangler I mye av dagen musikk. Jeg hører på det meste, men føler at mye musikk rett og slett mangler det som griper deg og tenker " Wow! " sanger man får frysninger ned ryggen. Hvem kan vel ikke få en god følelse av soloen I November rain av slash?

Det er også som andre sier veldig digitalisert, selv synes jeg mange artister lager bra musikk selv om alt er laget på en mac/pc.

Deadmou5 er en jeg føler har en unik identitet i musikk sin selv om mange andre lager musikk som er utrolig lik, han har noe ved seg som er unikt.

Lindsay stirlings ble jo super populær for en stund tilbake siden, hvorfor? Jeg vil si fordi hun er så unik.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Gangman style er en stygg eksempel på musikken..
Skrillex, gangman osv.. er klart et av de mest verste å grusomme musikken du kan finne.. trur du må enten være eminem eller en søppel maker for å få en hit i dagens samfunn...
Vis hele sitatet...
Kan du fortelle meg hvorfor Skrillex er så grusomt? Har du noen gang prøvd å lage en låt som er like bra som en Skrillex-låt? Det er ikke bare å sette seg ned, ta opp fiselyder og tulle med de. Det er så myye mer. Og jeg ville likt å se du gjøre det like bra det en dag.
Han sa ikke at han klarte å lage det selv, og det er ingen skam, tvert imot.

Det er grusomt fordi det ikke har noen flyt og instrumenter, men er gjort på en pc med masse forskjellige lyder som overlapper den andre til slutt, og ikke noen flyt overhodet. Gjør det rett og slett slitsomt å høre på, nesten som en sterk hodepine, dunker på samme ubehagelige måten.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Kevlar Vis innlegg
Det er grusomt fordi det ikke har noen flyt og instrumenter, men er gjort på en pc med masse forskjellige lyder som overlapper den andre til slutt, og ikke noen flyt overhodet. Gjør det rett og slett slitsomt å høre på, nesten som en sterk hodepine, dunker på samme ubehagelige måten.
Vis hele sitatet...
Det har flyt og "instrumenter". At det er laget på en PC har ingenting å si, da en PC er like mye et instrument som en gitar. At det ikke er flyt er jo heller ikke sant i det heletatt.

Men at Skrillex er en ekstremt overvurdert produsent vil jeg absolutt påstå.
Han fant ikke opp kruttet akkurat, det var bare han som ble mest kjent innenfor Brostep sjangeren selv om det var mange som var ute før han, god markedsføring mest sannsynelig. Men om han er spesielt flink? Nei.
Sitat av Kevlar Vis innlegg
Han sa ikke at han klarte å lage det selv, og det er ingen skam, tvert imot.

Det er grusomt fordi det ikke har noen flyt og instrumenter, men er gjort på en pc med masse forskjellige lyder som overlapper den andre til slutt, og ikke noen flyt overhodet. Gjør det rett og slett slitsomt å høre på, nesten som en sterk hodepine, dunker på samme ubehagelige måten.
Vis hele sitatet...
Greit at det ikke har noen "instrumenter" (regner med at du mener analoge/akustiske/fysiske).
Men jeg vil si skrillex (til tross for cheesy/kommers) ofte klarer presentere gode låtproduksjoner, selv om innholdet og stilen i de kanskje er cheesy.
Og jeg er en kresen muthafucka, bare så det er sagt.

Og at det ikke har noen "flyt" er bare piss, skrillex har flere ganger droppa jævlig mye funky grooves, og feite beats.
Slutt å vær så hoven nå

Men i bunn og grunn en alt for overrated, cheesy og kommers artist, men "ikke noe flyt" er bare bullshit ass
Sleng opp noen feitere beats og grooves du a (u mad yet? )

Det er så teit å hate andre sjangre, bare fordi du ikke klarer digge det selv
(forskjell på å ikke like/digge og å bare slenge dritt)
Kongen av web'n!
steinolav1's Avatar
Det som mangler i dagens musikk er kunnskap, innsikt i samfunnet og talent! Så klart, noen kan synge, men når VG-lista er fylt til randen av folk som bruker auto-tune hele tiden, da er det noe galt! Nicki Minaj, for eksempel, hun ser jævlig ut, tekstene går bare "Crazy hoe, crazy hoe", og du hører tydelig auto-tune midt oppi alt det der... Skummelt egentlig, virker som utvikling av musikk har begynt å gå baklengs i dette ti-året...
Du snakker om de store heltene på 50-70 tallet. Det var tiden for rock og her ble også rocken perfeksjonert mot slutten av 70-tallet. Det var først på 80-tallet andre sjangere begynte å blomstret i takt med teknologien. Hvis man tenker på hvor mye verden har utviklet seg på den tiden, må vel musikken også ha gjort det. Den klassiske rockens gullalder er nok desverre over for snart 50 år siden.

Jeg vil si at pionerene fra 50-70 tallet fortsatt finnes, de blir bare skjøvet litt til side av populærmusikken. Musikkbransjen har blitt en kjempebusiness og det lages musikk til massene, denne kommersielle sjangeren tar stor plass og overskygger det meste annet desverre. Dykker du derimot litt dypere vil du finne minst like mange nyskapende og kreative artister som på 50-70 tallet, de opererer bare innenfor andre sjangere, sannsynligvis sjangere du ikke hører på.

En ny verden åpnet seg for meg når jeg innså at musikalsk talent finnes i alle sjangere, man må bare være litt liberal og innse at det finnes andre instrumenter en gitarer og trommer. Jeg hører fortsatt på heltene fra 70-tallet men jeg setter også pris på mange av dagens artister.

Det finnes faktisk andre artister en bieber og taylor swift som du nevner.
Sist endret av Cheese; 10. april 2013 kl. 21:38.
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Kan du fortelle meg hvorfor Skrillex er så grusomt? Har du noen gang prøvd å lage en låt som er like bra som en Skrillex-låt? Det er ikke bare å sette seg ned, ta opp fiselyder og tulle med de. Det er så myye mer. Og jeg ville likt å se du gjøre det like bra det en dag.
Vis hele sitatet...
Det finnes masse fler langt bedre dubstep en skrillex, bare ganske underground.
Finnes mange gode artister i dag også. Jake Bugg er et godt eksempel på artister med kvalitet og stil, minner mye om Johnny Cash/Bob Dylan. https://www.youtube.com/watch?v=fY0oPg1h8fQ
Dagens musikk mangler kontekst og dybde.

Musikk er ikke bare en harmonisk blanding av forskjellige lyder, alt for mange som glemmer dette.
Musikk skal vekke følelser!

http://www.youtube.com/watch?v=n4RjJKxsamQ
Ta feks en skikkelig sang, "Scorpions - Wind Of Change".
Den har et budskap, tar for seg relevante temaer(fallet av berlinmuren etc).
Skikkelig melodi, ingen autotune. Den vekker følelser, og kommer til å bli husket som en klassiker.

http://www.youtube.com/watch?v=AE3yia1AJeQ
Ta en ræva nymotens sang, "Husker ikke artisten - Rack city"
En repeterende rytme som går igjennom hele sangen, ikke noe dypere budskap.
Bare masse sammenhengende lyder, men ingen dypere relevant kontekst.
En person som synger om seg selv blir aldri noen klassiker.
Sist endret av Ross; 12. april 2013 kl. 17:53.
Sitat av Ross Vis innlegg
Dagens musikk mangler kontekst og dybde.

Musikk er ikke bare en harmonisk blanding av forskjellige lyder, alt for mange som glemmer dette.
Musikk skal vekke følelser!

http://www.youtube.com/watch?v=n4RjJKxsamQ
Ta feks en skikkelig sang, "Scorpions - Wind Of Change".
Den har et budskap, tar for seg relevante temaer(fallet av berlinmuren etc).
Skikkelig melodi, ingen autotune. Den vekker følelser, og kommer til å bli husket som en klassiker.
Vis hele sitatet...
Bare til info: da Winds of Change kom i sin tid ble den avfeid av samtiden som glatt, overprodusert og hyperkommersiell puddelrock uten kvaliteter.

Det vil alltid være slik at man mener at det meste av ny musikk ikke kan måle seg med nåtidens utgivelser og dette er i all hovedsak fordi man har et sterkest forhold til den musikken man hørte på i sin egen ungdom.
Sist endret av DonTomaso; 12. april 2013 kl. 18:03.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Bare til info: da Winds of Change kom i sin tid ble den avfeid av samtiden som glatt, overprodusert og hyperkommersiell puddelrock uten kvaliteter.

Det vil alltid være slik at man mener at det meste av ny musikk ikke kan måle seg med nåtidens utgivelser og dette er i all hovedsak fordi man har et sterkest forhold til den musikken man hørte på i sin egen ungdom.
Vis hele sitatet...
Jeg er jo en ungdom-ish da som 20 år gammel, og har mislikt nærmest alt av populærmusikk siden jeg var rundt 11 år gammel og begynte å høre på rock osv. Nå hører jeg nesten bare på musikk som er 20-50 år gammelt, og jeg leter gjerne lenge for å finne musikk jeg virkelig liker.

Jeg tror mer det handler om hvor mye man egentlig liker musikk. Hvis man egentlig ikke liker musikk så godt så er det enkelt å bare høre på det som blir gitt til deg gjennom radio og TV. Er man en virkelig musikkelsker så er man gjerne veldig kresen og leter aktivt opp musikk man virkelig føler noe av. Kanskje folk rett og slett har blitt late og ikke orker å bruke tid på å finne musikk de virkelig elsker?

Men at musikken nå til dags har lite mening i forhold til musikken "før" er det ingen tvil om, det er bare å se kjapt over et par sangtekster.
burde vært möderatör
Sitat av KaiN Vis innlegg
Gangman style er en stygg eksempel på musikken..
Skrillex, gangman osv.. er klart et av de mest verste å grusomme musikken du kan finne.. trur du må enten være eminem eller en søppel maker for å få en hit i dagens samfunn...
Vis hele sitatet...
Sitat av Kevlar Vis innlegg
Det er grusomt fordi det ikke har noen flyt og instrumenter, men er gjort på en pc med masse forskjellige lyder som overlapper den andre til slutt, og ikke noen flyt overhodet. Gjør det rett og slett slitsomt å høre på, nesten som en sterk hodepine, dunker på samme ubehagelige måten.
Vis hele sitatet...
http://www.youtube.com/watch?v=ryR9A8-Nl0Q

Helt ærlig, til og med dere som misliker Skrillex, brostep, dubstep, musikk fra etter tusenårsskiftet, syntetiske lyder og datamaskiner in general... dere klarer nå å høre at musikken hans faktisk inneholder melodier, right? Hvis ikke er dere skremmende trangsynte. Det irriterer meg noe grundig når folk skriker "Jeg misliker [ARTIST] så derfor er det IKKE MUSIKK" med en gang noe blir for slitsomt for dem...
Sitat av Kevlar Vis innlegg
Han sa ikke at han klarte å lage det selv, og det er ingen skam, tvert imot.

Det er grusomt fordi det ikke har noen flyt og instrumenter, men er gjort på en pc med masse forskjellige lyder som overlapper den andre til slutt, og ikke noen flyt overhodet. Gjør det rett og slett slitsomt å høre på, nesten som en sterk hodepine, dunker på samme ubehagelige måten.
Vis hele sitatet...
Musikk er musikk uansett om det er lagd på pc eller ved hjelp av endetarmen din..
burde vært möderatör
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Men at musikken nå til dags har lite mening i forhold til musikken "før" er det ingen tvil om, det er bare å se kjapt over et par sangtekster.
Vis hele sitatet...
http://i.imgur.com/heT1P.jpg

Egentlig kan denne tråden bare stenges nå. Folk vil alltid klage over at shit var bedre før, enten det gjelder musikk, ungdommens oppførsel eller Freia melkesjokolade. Det er ganske meningsløst egentlig :>
Sist endret av pappabetaler; 12. april 2013 kl. 18:47.
Det finnes mye bra musikk i dag. Kunstmusikk er like nyskapende og vakker i dag som før, problemet er bare at den aldri får gjennomslag i populærkulturen. Det skjedde en liten periode på slutten av sekstitallet og begynnelsen på 70, av en eller annen grunn, (kanskje all syra?) der det var populært med kvalitetsmusikk, men ellers har musikk i popsammenheng stort sett vært brukt som underholdning/ bakgrunnsmusikk.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Nå mener jeg å huske at i ca. Midten av tenårene så "fryser" i stor grad musikksmaken din, og ny/uvant musikk du hører etter det vil du stort sett ikke like.
Når jeg overhørte noen som sammenlignet Justin Bieber med Michael Jackson...da forsto jeg at noe har gått galt.
Tenkte de i det hele tatt på låtskriving, egenprodusering, vokaler, dansetrinn og sceneshow generelt? Jeg lo.
Eneste sammenligning jeg klarer å se er at guttungen gjør stor suksess.
Det jeg mener er at talentprogrammer som Idol, X-factor, The voice osv. holdes alt for ofte. Hvert andre år hadde vært mye mer passende eller maks 1 program hvert år. Hvor mange av idolartistene har du hørt noe om 4-5 år etter? Ikke mange. En artist må få mer en et år til å etablere seg.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
http://i.imgur.com/heT1P.jpg
Vis hele sitatet...
Jeg vil påstå at "doo-doo-yeeah" er en mye bedre tekst enn "you a stupid hoe". Så argumentet mitt står fortsatt.

Men for å svare på det du sier, dagens POPULÆRMUSIKK har mye mindre dype tekster enn den populære musikken for 50-60 år siden. Nå er det jo mainstream-musikken vi prater om, og ikke undergrunnsmusikken og det mindre kjente som gjerne kan ha skikkelige gode tekster!
Sitat av Pzaika Vis innlegg
For noen musikkentusiaster som meg er det lett å si at den musikalske revolusjonen ble både skapt og døde gjennom de tre tiårene 50, 60 og 70. Dagens musikalske talenter slår ikke like godt igjennom på basis av sin evne til å skape mystisk, komplisert samtidig som relaterbar musikk.
Det skal sies at populærmusikken står i stil med dagens samfunnssituasjon under enhver tid, f.eks Bob Dylan som kom perfekt inn med sine "finger point songs" midt under den verste protestantbølgen i USA. Men personlig ser jeg ikke hvordan Rihanna, Bieber eller Taylor Swift fremmer store samfunnsproblemer og legger press på tiden vi lever i.
Er det noe vår kultur mangler?
Vis hele sitatet...
Det dukker jo opp noen gullkorn i våre dager også, men i samtiden drukner de fort i mengden musikk som blir glemt neste år. Det var sikkert akkurat likt på 60-tallet, store mengder musikk kom ut og ikke alt var like bra. Mens når vi snakker om 60-tallet så snakker vi egentlig om et konsentrat som inneholder det beste fra et helt tiår, kun det som har overlevd tidens tann.

Jeg kan se for meg at folk (ungdom?) om 50 år har klart å fange opp de beste 10-12 albumene fra både 80-, 90-, 2000- og 2010-tallet. For det kommer ut ting som er verdt å ha med videre, også i dag.

Samtidig tror jeg nok at 50 og 60-tallsmusikken alltid vil ha en spesiell plass, fordi det var ungdomskulturens vugge så og si. Aldri tidligere hadde generasjonskløften mellom voksne og ungdom vært like stor, og musikken var en viktig del av det. Melodiøs, fin rock med politiske budskap.
Sitat av edzaster Vis innlegg
Til trådstarter vil jeg si at dagens populærmusikk, og populærkultur generelt absolutt avspeiler dagens samfunn. Problemet ligger i dagens samfunn som bygger på idealer som absolutt bli avspeilet i dagens populærmusikk, f.eks: konsumerisme, materialisme, uvitenhet og likegladhet. Tradisjonelt sett ville jeg kalt en musiker en kunstner, men dagens populærartister som Taylor swift og rhianna ville jeg aldri kalt for kunstnere, det de produserer har blitt skrevet av noen andre, deretter lagt på så mye ettrreffekter(også gjort av noen andre) at man knapt kan si at det et de som har lagd musikken. I motsetning til dette vil jeg si at det finnes og blir lagd masse enormt god og nyskapende musikk i dag, og takket være internett et det enklere en noen gang å oppdage og lytte til.
Vis hele sitatet...
Kanskje du treffer spikeren paa hodet her. Drittmusikken er faktisk en gjennspeiling av et samfunn koruptert av konsumerisme, materliasme og likegyldighet.
Jeg tror mange artister i dag mangler en grunnleggende faktor for å lage et skikkelig bra produkt; hardt arbeid. Det er rett og slett for enkelt å nå ut til massene nå til dags. Du er heldig med èn av mange låter som legges ut på internett, og du blir plukket opp av et selskap som skaffer deg låtskrivere. Å produsere musikk på denne måten tror jeg fjerner det organiske ved låtene.

Se på band som Sabbath, Oasis og Metallica for eksempel- når Metallica skjønte at ting kunne gå rett vei for de, skrev de Master of Puppets. Det oser arbeidsvilje av det albumet. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene. Og når mennesker gir så mye av seg selv til et album, da blir det tidløs kvalitet. Stikk motsatt av brorparten av dagens albumutgivelser.

Det samme kan forøvrig sies om flere andre artister fra før 2000-tallet. Flere av de gamle hip-hop artistene fra USA er jo ikke engang sammenlignbart med dagens hip-hop. Du hører at Cypress Hill er mer dedikert til musikken enn det Nelly er.
Sist endret av VinumSabbathi; 13. april 2013 kl. 11:19.
burde vært möderatör
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Jeg vil påstå at "doo-doo-yeeah" er en mye bedre tekst enn "you a stupid hoe". Så argumentet mitt står fortsatt.

Men for å svare på det du sier, dagens POPULÆRMUSIKK har mye mindre dype tekster enn den populære musikken for 50-60 år siden. Nå er det jo mainstream-musikken vi prater om, og ikke undergrunnsmusikken og det mindre kjente som gjerne kan ha skikkelige gode tekster!
Vis hele sitatet...
Hahahaha, nei, at du foretrekker "doo-doo-yeeah" fremfor "you a stupid hoe" er ikke noe annet enn din personlige mening.

Dagens populærmusikk er forresten mye lettere å dømme enn KREMEN av gammel musikk. Det sier seg selv at hvis du trekker fram de beste utgivelsene fra en viss periode så vil de låtene trumfe 95% av hva som kommer ut idag. Jeg lover deg, om 10 år kommer folk til å whine over AKKURAT det samme som i denne tråden, og mimre tilbake om hvor bra tekster Adele og Rihanna hadde....

Sitat av Susanna Vis innlegg
Det dukker jo opp noen gullkorn i våre dager også, men i samtiden drukner de fort i mengden musikk som blir glemt neste år. Det var sikkert akkurat likt på 60-tallet, store mengder musikk kom ut og ikke alt var like bra. Mens når vi snakker om 60-tallet så snakker vi egentlig om et konsentrat som inneholder det beste fra et helt tiår, kun det som har overlevd tidens tann.
Vis hele sitatet...
Word.

Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Jeg tror mange artister i dag mangler en grunnleggende faktor for å lage et skikkelig bra produkt; hardt arbeid. Det er rett og slett for enkelt å nå ut til massene nå til dags. Du er heldig med èn av mange låter som legges ut på internett, og du blir plukket opp av et selskap som skaffer deg låtskrivere. Å produsere musikk på denne måten tror jeg fjerner det organiske ved låtene.

Se på band som Sabbath, Oasis og Metallica for eksempel- når Metallica skjønte at ting kunne gå rett vei for de, skrev de Master of Puppets. Det oser arbeidsvilje av det albumet. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene. Og når mennesker gir så mye av seg selv til et album, da blir det tidløs kvalitet. Stikk motsatt av brorparten av dagens albumutgivelser.

Det samme kan forøvrig sies om flere andre artister fra før 2000-tallet. Flere av de gamle hip-hop artistene fra USA er jo ikke engang sammenlignbart med dagens hip-hop. Du hører at Cypress Hill er mer dedikert til musikken enn det Nelly er.
Vis hele sitatet...
Det ingenting enkelt med å nå ut til massene nå til dags. Ja, man kan publisere låtene sine via internett, men det er også helt sykt mye mer konkurranse enn det det var før i tiden. Nå konkurrerer man ikke lenger bare med profesjonelle artister, som om ikke det var nok. Nå konkurrerer man også med horder av hobbymusikere som lager bra shit gratis. Det er utrolig få artister som slår igjennom i forhold til hvor mange det er av dem. De store artistene jeg kommer på som ble mainstream via internett er... Justin Bieber? Og han var faktisk hardt arbeidende før han ble en megapopulær klyse!

Se på dagsaktuelle artister og band som Savant, Excision, 3 Inches of Blood, Diablo Swing Orchestra, Shining, The Glitch Mob, Zomboy, Hopsin, Tech N9ne, osv. Når f. eks. Savant skjønte at ting kunne gå rett vei for han etter albumet Ninür tok av i november 2011. Siden det har han laget blandt annet 4 nye album og 3 EPs! Det oser arbeidsvilje av alt han har laget siden Ninür, takket være hans kjærlighet for musikk, sans for weed og autistiske superpowers. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene. Og når mennesker gir så mye av seg selv til et album, da blir det tidløs kvalitet. Stikk motsatt av brorparten av dagens albumutgivelser. See what I did there?

Anbefaler forresten Hopsin og Tech N9ne på det varmeste hvis du er gira på litt ny, energisk og velskrevet hip hop.

"Girls, stop acting like you want a guy with traits like Romeo
Bitch that's a fucking lie
You always talk about how every man's fake
And you can't take it and you want something real
Shut up tramp, save it
Twice a week you put on your makeup and damn bracelets
And head to the club half-naked with your ass shaking
Pulling a lowlife nigga who claim he cash making
Til you let him hit and find out he work at the gas station
One of them niggas got you pregnant and you can't raise it
But you caused it, your actions made a fat statement
You want Romeo, then act patient
And stop fronting like he in the club posted in the back waitin'
It's the club, where guys put on a new persona
After they get loaded with a few coronas
They always shouting and wild out with habits that very few condone of
Then they look for beautiful brainless bitches like you to bone 'em
Then when they leave you, you cry and cry
Talking 'bout, "Oh my god I can't find a guy
I've spent so many years and I've tried and tried
Why am I even on Earth? I should die"
You want Romeo, you're not worthy
You're cock-thirsty
You're nasty and probably got herpes
Sometimes the secret to find is to stop searching
Try a new formula, cause your last one's not working
"
Sist endret av pappabetaler; 13. april 2013 kl. 14:46.
Takk for info =). Poenget mitt var vel mer om artistenes forhold til musikken de framfører. At kvaliteten har sunket fordi artistene som rager høyest nå til dags ikke jobber på rett måte med låtskrivinga. Jeg kan ikke forstå at Stargate kan være like dedikert når de lager låter til Rihanna som de ville ha vært om det var de selv som skulle framført musikken. Jeg tror det mangler den kjemien som skal til for å lage tidløse kvalitetslåter.
burde vært möderatör
Ser den egentlig. Men for å være helt ærlig tror jeg Stargate og andre profesjonelle låtskrivere har mer talent enn de popartistene som potensielt aldri har skrevet en egen sang i hele sitt liv. Dette er egentlig bare synsing, men jeg kan ikke se for meg at f.eks. Kesha eller Rihanna har noe annet å bidra med enn en grei stemme og pen kropp x)

Fortsatt mange store artister som skriver sine egne låter da, for all del.
Sist endret av pappabetaler; 13. april 2013 kl. 15:20.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Hahahaha, nei, at du foretrekker "doo-doo-yeeah" fremfor "you a stupid hoe" er ikke noe annet enn din personlige mening.
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare min personlige mening nei. Det er talefeil/skrivefeil i Nicki Minaj sine låter, det skal være "You're a stupid hoe.", noe som tilsier at de har vært såpass late med å skrive teksten at de ikke har orket å rette den etterpå engang.

Dessuten handler det ikke kun om teksten, men selve musikken er det viktigste. En ordentlig gjennomtenkt låt tar gjerne 1-3 måneder å gjøre ferdig, å gjøre ferdig et album burde ta rundt et års tid hvis man jobber ordentlig med det. Tipper ikke det tar mer enn et par timer å mekke beatsa til det meste av populærmusikken nå.
burde vært möderatör
Tror du virkelig ikke det er med vilje? Du har virkelig ikke fulgt med på hip hop tydeligvis. Enkelte syns det er "gangsta" å prate feil, sånn er det bare. Det har ingenting med latskap å gjøre. Eller jo, litt, men jeg kan nesten garantere deg at det var et bevisst valg, og ikke bare en tabbe. Jeg er forresten enig i at det låter teit med "you a stupid hoe", men artisten bak dette er Nicki Minaj... tyggispop og glorete hip hop markedsført mot 13 år gamle jentunger - hvor mye kan man egentlig forvente? x)

Kan jo for øvrig argumentere for at Disco Tex and the Sex-O-Letters var såpass late at de ikke engang gadd å skrive et refreng men bare skribla ned noen meningsløse lyder istedet. Og når det gjelder hvor lang tid det tar å lage en låt er det fullstendig individuelt. Dette kommer 100% an på artistenes talent og deres instrumenter. Det tar selvfølgelig kortere tid for en EDM-artist å sette sammen en sang enn det tar for et band. Ta for eksempel Savant: han jobber vanligvis helt alene på laptopen sin - som han er ekstremt effektiv med, og han har 100% kreativ kontroll. Hvis han vil lage en ny låt kan han bare sette seg ned hjemme og gjøre det. Et band derimot, må fysisk møtes for å øve sammen, de må skrive låter og deretter øve på å spille dem med instrumentene sine, de må ta kreative valg som et demokrati, de må ofte få hjelp av en profesjonell produsent og gjerne et studio i tillegg, osv. Artister som arbeider alene og digitalt har altså langt større frihet, og da er det ingen grunn til at det liksom skal ta 1-3 måneder å lage ferdig en ordentlig gjennomtenkt låt.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Artister som arbeider alene og digitalt har altså langt større frihet, og da er det ingen grunn til at det liksom skal ta 1-3 måneder å lage ferdig en ordentlig gjennomtenkt låt.
Vis hele sitatet...
Eh, jeg produserer elektronika og jeg bruker gjerne en måned eller to før en låt er helt ferdig. Jeg må finne inspirasjon, ha brainstorming på hva låten skal handle om og lage noe utifra det. Det er ikke sånn at man skal lage musikk bare for at det skal være kule lyder imho, men musikken skal faktisk bety noe ihvertfall for han som lager den. Finpussen er det som er viktig, og da er det gjerne lurt å ta pause fra en låt i en uke eller to for så å høre på den på nytt, og det virker som at det er svært få av de nye artistene som gjør det.

Savant har jeg ingenting imot, men av de 100 (?) låtene han har gitt ut så er det bra mye som ikke er særlig bra og kunne blitt jobbet mye med. Men han har mange gullkorn, og har nok definitivt talent.

Igjen, jeg har ingenting imot elektronika. Men mesteparten av POPULÆRMUSIKKEN som blir spilt på nrk mp3 og the voice feks, er noe dritt.