Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1296
Hallo!

Når jeg prøver å kjøre et windows-program med Wine får jeg opp følgende melding:
"The file '/***/***/***/***/Phone/Skype.exe' is not marked as executable. If this was downloaded or copied from an untrusted source, it may be dangerous to run. For more details, read about the executable bit."

Og når jeg endrer rettighetene på fila, blir de automatisk tilbakestilt..

Har søkt litt rundt, men finner ikke noe svar på problemet mitt.

Noen som vet svaret?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Har du faktisk lagt inn programmet ? Kjører du det fra applications -> wine eller starter du det automatisk ?

Hvis du har kjørt gjennom installprosessen skal det ligge i /home/user/.wine/drive_c/Program Files/Skype.
Når du snakker om at du har endret rettighetene på filen, har du ticket av på "Tillat kjøring av denne filen som et eksternt program"?
Last nå heller ned Skype for linux.

http://www.skype.com/intl/no/get-sky...omputer/linux/

Generelt når det gjelder wine. Åpne et terminalvindu og skriv "sudo wine Skype.exe".
Sist endret av raze; 15. mars 2011 kl. 17:27.
Trådstarter
Jeg bare høyreklikker på programmet og kjører gjennom Wine, dermed kommer den opp.

Jeg får ikke opp den andre harddisken/partisjonen når jeg prøver å legge til programmet i selve Wine..

Så hvis jeg må få det til, så må jeg legge over programfilene fra Windows til partisjonen for Ubuntu?

Edit: Joda, men Skype var bare et eksempel for at det ikke funker..
Sist endret av oppned5; 15. mars 2011 kl. 17:29.
Får det første så må du kjøre den via wine, enten i shell:

Kode

wine ./file.exe
Eller ved å høyreklikke på den og velge "run i wine". Når du får error som inneholder adresse som /usr/local/.. så prøver du å dobbelklikke på filen, men får du error som ligner på windows sine adresser: C\programfiles.. så er det wine error.

Får det andre så finnes skype i linux versjon, så ser ikkje hensikten med å emulere en windows versjon.

Kode

sudo apt-get install skype
Lykke til
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
1. Du kan installere Skype for linux som raze sier.
2. Du kan faktisk installere programmene i linux istedet for å kjøre de fra en NTFS-disk som har sine egne rettigheter.
Igjen, åpne et terminalvindu. Skriv så "sudo wine <navn på fil>".
Trådstarter
*USER*@ubuntu:~$ sudo wine utorrent.exe
[sudo] password for *USER*:
wine: /home/*USER*/.wine is not owned by you

Ett eksempel fra terminal-tipset ditt..
Sist endret av oppned5; 15. mars 2011 kl. 17:36.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kvifor i alle dager vil du kjøre wine som root? Kjør wine som den vanlige brukeren din!
Trådstarter
Okei, nå får jeg lagt til ting i Wine-lista.. Men når jeg lagrer og krysser det ut og går inn igjen så er det jeg la inn borte..
Jeg har samme spørsmål som slash, i såfall så må du root eierskap /home/$USER/.wine/, men vil tro at dette vil føre til litt problemer.

Prøv med:

Kode

cd /home/$USER
chown $USER:$GROUP ./.wine
chmod 660 ./.wine
Også prøver å kjøre utorrent fra shell på nytt (uten sudo foran).
Trådstarter
Sitat av Masi Vis innlegg
Jeg har samme spørsmål som slash, i såfall så må du root eierskap /home/$USER/.wine/, men vil tro at dette vil føre til litt problemer.

Prøv med:

Kode

cd /home/$USER
chown $USER:$GROUP ./.wine
chmod 660 ./.wine
Også prøver å kjøre utorrent fra shell på nytt (uten sudo foran).
Vis hele sitatet...
bruker@ubuntu:~$ cd /home/bruker
bruker@ubuntu:~$ chown bruker:1 ./.wine
chown: endring av eierskap på «./.wine»: Operasjonen er ikke tillatt
bruker@ubuntu:~$ wine ./utorrent.exe
wine: chdir to /home/bruker/.wine
: Permission denied
Sitat av oppned5 Vis innlegg
bruker@ubuntu:~$ cd /home/bruker
bruker@ubuntu:~$ chown bruker:1 ./.wine
chown: endring av eierskap på «./.wine»: Operasjonen er ikke tillatt
bruker@ubuntu:~$ wine ./utorrent.exe
wine: chdir to /home/bruker/.wine
: Permission denied
Vis hele sitatet...
Hvorfor får du 1 ut av $GROUP? Vanligvis er $GROUP samme som $USER. Men jeg glemte å legge med at du må kjøre den som root.

Kode

sudo chown [Brukernavn]:[Gruppe (samme som brukernavn)] ./.wine
sudo chmod 660 ./.wine
Trådstarter
Nå fikk jeg ikke opp noe svar, heller ikke noe denied.. Er det positivt?
Ja, det er ofte en godt tegn. Du kan kontrollere at du har eierskap og riktige rettigheter på den med kommandoen:

Kode

ls -l
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Masi Vis innlegg
Ja, det er ofte en godt tegn. Du kan kontrollere at du har eierskap og riktige rettigheter på den med kommandoen:

Kode

ls -l
Vis hele sitatet...
Og ls -l kan godt byttes ut med ll i de fleste *nix varianter ;-)

Mye enklere.
Sist endret av AtXbYeA; 15. mars 2011 kl. 18:08.
Trådstarter
Tusen takk for hjelpen!
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Og ls -s kan godt byttes ut med ll i de fleste *nix varianter ;-)

Mye enklere.
Vis hele sitatet...
ls -s er vel får å vise størrelse på filene? Den viser vel ingen rettigheter å eierskap. Men det gjør ls -l (og ja ll)
Trådstarter
Problemet mitt nå er jo det at jeg hverken får startet wine-config og når jeg skal kjøre et program direkte fra fila så loader den lenge, men stopper etterhvert så hele programmet avsluttes..
Prøv med

Kode

sudo chmod 770 ./.wine
Trådstarter
HERLIG! Tusen hjertelig takk!