Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  71 4372
Har bestemt meg for å prøve Linux, og lurer derfor på om det er mulig å ha det installert samtidig som jeg har Win 7 Ultimate 64 bit installert?

Og hvilken Linux distro anbefales?
ja det gjør det, bare søk etter "dual boot" på google.

ubuntu er vel en distro som anbefales til nybegynnere siden det er så mye info på nett.

dual boot windows 7 and ubuntu
Linux Mint

Anbefaler ikke ubuntu, er så masse tull med det.
Sitat av Grix Vis innlegg
Linux Mint

Anbefaler ikke ubuntu, er så masse tull med det.
Vis hele sitatet...
Du er klar over at Mint er Ubuntu, ikke sant?
Sitat av Rejolo Vis innlegg
Du er klar over at Mint er Ubuntu, ikke sant?
Vis hele sitatet...
Hva snakker du om? Er det vel ikke.
Sitat av Grix Vis innlegg
Hva snakker du om? Er det vel ikke.
Vis hele sitatet...
Jo. ref deres egen nettside:

Based on Debian and Ubuntu, it provides about 30,000 packages and one of the best software managers.
Vis hele sitatet...
Så Mint er en debian/ubuntu-basert distro som tilbyr en del mer bling og forhåndsinstallerte pakker enn de to andre gjør. I bunnen ligger akkurat det samme

Same shit, different wrapping
Sist endret av liasis; 12. mars 2011 kl. 11:22.
Sitat av Grix Vis innlegg
Hva snakker du om? Er det vel ikke.
Vis hele sitatet...
[COLOR="White"]Da får du lese dette:
[/COLOR]
Sitat av http://no.wikipedia.org/wiki/Linux_Mint
Linux Mint er basert på (og fullt ut kompatibelt med) Ubuntu, men det er forskjeller i det grafiske grensesnittet
Vis hele sitatet...
Anbefaler også Linux Mint. Mye enklere å gå fra windows, og du slipper å installere masse greier før du får gjort noe
Jeg anbefaler som alle de andre en distro du aldri har prøvd. Dermed gjør jeg det ett hakk enklere.

Det finnes ingen lettere måte å installere linux, Ubuntu er utrolig lett å forstå og det finnes milevis med sider av dokumentasjon på wikien deres. Alt fungerer sort sett fra det øyeblikket du har installert og du vil ha en god opplevelse av linux hvis du prøver Ubuntu.

For å installere i dual-boot sånn som du ønsker kan du bare laste ned og kjøre denne.

http://www.ubuntu.com/desktop/get-ub...dows-installer

Det er Windows Ubuntu Installer som automagisk tar seg av alt du trenger for å få installert Linux!

Den vil sette opp en partisjon og alt sånt uten at du trenger å tenke på noe som helst, jeg har nettop gjort det på min Windows maskin med Windows 7 x64 og det var null problem.

Lykke til, velkommen til Linux verdenen, du har sett lyset osv :-)
Anbefales det å installere dette på en skole-pc?
Sitat av oppned5 Vis innlegg
Anbefales det å installere dette på en skole-pc?
Vis hele sitatet...
Du kan kjøre Linux fra en minnepinne om du vil. Så slipper du å eventuelt å ødelegge noe.

Anbefaler alle å teste med en Live-CD (eller minnepinne) før de installerer dette på disk eller i dual-boot med Windows. Selv om de grafiske grensesnittene på distroene begynner å bli veldig bra, er det forsatt en ganske stor overgang fra Windows, imho.
Det er mulig du kan få til med skolepc men det KAN absolutt ikke fungere på flere måter. bla. hvis du mangler administrator -rettigheter.

Du kan prøve men jeg vil anbefale å ta backup + spørre IT ansvarlig først :-)
Hva mener du med minne-pinne?
Sånn at når jeg plugger inn minnepennen så kjører linux?

EDIT: Jeg har alt av rettigheter på pcen, men vil helst ikke ødelegge pcen..
Sist endret av oppned5; 12. mars 2011 kl. 13:07.
Korrekt. Sjekk ut UNetbootin, enkelt og grei måte å kjøre de fleste linux distroer (m.m.) via minnepenn. Vil dog annbefale å laste ned distroen du ønsker selv og slenge iso inn i UNetbootin, mtp. at UNetbootin ikke alltid er helt oppdatert på de nyeste versjonene (er mulighet for å laste ned distro direkte gjennom programmet).

Ja, også husk å endre oppstartsrekkefølgen i BIOS så maskinen booter fra minnepenn.
Sist endret av LarVael; 12. mars 2011 kl. 13:25.
Ahh, herlig!
Dette vil riktignok kjøre en live versjon av linux distroen, så endringer du gjør i systemet vil bli borte ved neste omstart. Er dog mulig å installere linux på minnepenn, slik at du har ett komplett os når du starter den opp. Så om du har en minnepenn med litt størrelse på kan det være ett alternativ når du finner en distro som passer deg. Fremgangsmåten da er litt vanskeligere (om du er ny på linux), men google er din venn.
Sist endret av LarVael; 12. mars 2011 kl. 13:30.
Hvor stor minnepenn bør jeg bruke?
Må den være helt tom, og funker det med å bruke en ekstern harddisk?
Aldri skjønt poenget med linux.
Kan noen i korte og lettfatlige trekk fortelle hva slags fordeler jeg får hvis jeg kjører Linux op isteden for w7?
Sitat av olaPola Vis innlegg
Aldri skjønt poenget med linux.
Kan noen i korte og lettfatlige trekk fortelle hva slags fordeler jeg får hvis jeg kjører Linux op isteden for w7?
Vis hele sitatet...
Det er gratis, det kjører mye raskere (spesielt på svake maskiner), og det er mye mer tilpassbart og rik på muligheter.
Om du bare skal kjøre en live distro behøver den ikke være så stor, 1-2gb skal vel holde (med mindre du laster ned DVD image av ønsket distro). Den bør nok være helt tom ja, mtp. at UNetbootin formaterer den før den slenger inn linux. Du kan riktignok opprette egne mapper på den etterpå og bruke den som vanlig minnepenn i tilleg om du ønsker det. Fungerer å bruke ekstern harddisk også ja, men er usikker på hvordan det blir om du har flere partisjoner på den, altså mtp. bootingen. Uansett, pass på at du velger riktig stasjon i UNetbootin, kjiipt å wipe feil disk.

Som sagt, ulempen med å kjøre "live" er at endringer du gjør blir borte ved omstart, så om du ønsker å installere andre programmer og ha muligheten til å lagre data så bør du heller installere linux på normal måte (enten på minnepenn, ekstern harddisk, eller gå all inn å installere ved siden av windows)
Sist endret av LarVael; 12. mars 2011 kl. 14:12.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Aldri skjønt poenget med linux.
Kan noen i korte og lettfatlige trekk fortelle hva slags fordeler jeg får hvis jeg kjører Linux op isteden for w7?
Vis hele sitatet...
* Raskere
* Gratis
* OpenSoruce
* Mye mindre sikkerhets hull en windows
* Enklere å opdatere
* Dønn stabilt så lenge du ikke føcker med config filer
* Du slipper defragmentering
* Alternativer, aka du har flere programmer og systemer du kan velge mellom.


@ OP
Du kan kjøre linux virtuelt med ViurtalBox, da får du testet det uten at du gjør noen endringer til maskinene din.
Sist endret av xShadyx; 12. mars 2011 kl. 14:49.
Sitat av xShadyx Vis innlegg
* Raskere
* Gratis
* OpenSoruce
* Mye mindre sikkerhets hull en windows
* Enklere å opdatere
* Dønn stabilt så lenge du ikke føcker med config filer
* Du slipper defragmentering
* Alternativer, aka du har flere programmer og systemer du kan velge mellom.


@ OP
Du kan kjøre linux virtuelt med ViurtalBox, da får du testet det uten at du gjør noen endringer til maskinene din.
Vis hele sitatet...
Tillater meg å kaste litt stein i glasshuset ditt:

* Mye mindre sikkerhetshull en windows - Er du nå sikker på dette? bare fordi man ikke hører noe særlig om virus, exploits og trojanere til Linux så betyr det ikke at det ikke finnes hull i software som brukes i linux miljøet, tvert imot.

* enklere å oppdatere - eneste jeg kan gå med på her er at ja, det er forsåvidt enklere å slippe å reboote etter en oppdatering, men i all enkelhet er oppgradering av windows en ganske automatisert sak nå om dagen, med mindre du ikke vil det selvsagt.

* Dønn stabilt så lenge du ikke føcker med config filer - Det samme kan man i stor grad si om windows også, bare bytt ut "config filer" med drivere

* Du slipper defragmentering - Det kan man da med windows også?
Ser jeg har feilquota her, jeg snakket selvsagt om;

* Alternativer, aka du har flere programmer og systemer du kan velge mellom.
Sitat av ztaale Vis innlegg
* Du slipper defragmentering - Det kan man da med windows også?
Vis hele sitatet...
Stemmer dette? Jeg vet at ZFS, UFS, HFS, RFS, GFS og EXTn ikke fragmenteres i stor grad, ja de er jo alle unix/linux baserte, mulig det er noen flere, men NTFS og FAT32 er ikke fragmentfrie, jeg er dog litt usikker på FAT64 aka exFAT.

Sitat av xShadyx Vis innlegg
@ OP
Du kan kjøre linux virtuelt med ViurtalBox, da får du testet det uten at du gjør noen endringer til maskinene din.
Vis hele sitatet...
Det er trolig enklere å kjøre en LiveCD fra CD eller minnepinne.

http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/
Sitat av LarVael Vis innlegg
Om du bare skal kjøre en live distro behøver den ikke være så stor, 1-2gb skal vel holde (med mindre du laster ned DVD image av ønsket distro). Den bør nok være helt tom ja, mtp. at UNetbootin formaterer den før den slenger inn linux. Du kan riktignok opprette egne mapper på den etterpå og bruke den som vanlig minnepenn i tilleg om du ønsker det. Fungerer å bruke ekstern harddisk også ja, men er usikker på hvordan det blir om du har flere partisjoner på den, altså mtp. bootingen. Uansett, pass på at du velger riktig stasjon i UNetbootin, kjiipt å wipe feil disk.

Som sagt, ulempen med å kjøre "live" er at endringer du gjør blir borte ved omstart, så om du ønsker å installere andre programmer og ha muligheten til å lagre data så bør du heller installere linux på normal måte (enten på minnepenn, ekstern harddisk, eller gå all inn å installere ved siden av windows)
Vis hele sitatet...
Så hvis jeg skjønte deg rett, kan jeg tømme minnepennen/e-harddisken først. Fikse linux virtuelt på den også legge tilbake filene på harddisken?
Tusen takk for hjelpen, forresten!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av fxxked Vis innlegg
Stemmer dette? Jeg vet at ZFS, UFS, HFS, RFS, GFS og EXTn ikke fragmenteres i stor grad, ja de er jo alle unix/linux baserte, mulig det er noen flere, men NTFS og FAT32 er ikke fragmentfrie, jeg er dog litt usikker på FAT64 aka exFAT.


Det er trolig enklere å kjøre en LiveCD fra CD eller minnepinne.

http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/
Vis hele sitatet...
Fragmentering i windowsverdenen er jo uansett uinteressant lengere da Windows kjører bakgrunnsdefragmentering når den ser at det passer og har gjort dette siden Vista og nyere NTFS.
Utenom de hjerneskada kidsene som legger inn Windows 7 AWESOME FUCKING WIN version x54 som har disabled alt av tjenester som finnes så de skal få 100FPS i CS.
Sitat av ztaale Vis innlegg
Tillater meg å kaste litt stein i glasshuset ditt:

* Mye mindre sikkerhetshull en windows - Er du nå sikker på dette? bare fordi man ikke hører noe særlig om virus, exploits og trojanere til Linux så betyr det ikke at det ikke finnes hull i software som brukes i linux miljøet, tvert imot.

* enklere å oppdatere - eneste jeg kan gå med på her er at ja, det er forsåvidt enklere å slippe å reboote etter en oppdatering, men i all enkelhet er oppgradering av windows en ganske automatisert sak nå om dagen, med mindre du ikke vil det selvsagt.

* Dønn stabilt så lenge du ikke føcker med config filer - Det samme kan man i stor grad si om windows også, bare bytt ut "config filer" med drivere

* Du slipper defragmentering - Det kan man da med windows også?
Vis hele sitatet...
Mente selve operativsystemet hadde mindre sikkerhetshull enn Windows, her regnet jeg ikke med programmer som du har lastet ned i ettertid.

Alt av opdateringer har gått smerte fritt for meg på linux, Pacman -Syy + Pacman -Suu så har jeg alt det nyeste.

Filformatet i linux lagrer filene på disken sånn at de ikke blir degramentert. Windows har forbedret seg på dette punktet med at det blir kjørt i bakgrunnen.
Vurder alle dine behov i ett operativsystem og velg deretter. Det er ikke alle som har like god nytte av linux selv om det er fint, flott og gratis.
Ehhh, hvor vil du med dette? mener du at update systemet til Windows IKKE funker? at man blir sittende med utdatert programvare?

Eller promoterer du at ditt linux system har ett update system som funker? if so, wow, #WINNING
Sitat av ztaale Vis innlegg
Ehhh, hvor vil du med dette? mener du at update systemet til Windows IKKE funker? at man blir sittende med utdatert programvare?

Eller promoterer du at ditt linux system har ett update system som funker? if so, wow, #WINNING
Vis hele sitatet...
Om jeg tolker han riktig er poenget hans at i linux får du og enkelt oppgradert 3-parts programvare veldig enkelt. I windows får du gjerne forskjellige varsler fra de ulike programmene om at de vil oppdateres, mens i linux har du en applikasjoner som updater alle for deg.
Hva med at alle dere andre som kommer med idiotiske kommentarer er stille (jeg ser på deg!), og så kan det hende tråden faktisk kommer tilbake on-topic så kSharp får med seg noe og får prøvd linux?

Start en egen tråd.
kSharp's Avatar
Trådstarter
Da har jeg følgt ditt råd flexd, og har lastet ned windows installer til Ubuntu. Når jeg skal til og installere det, ser jeg at jeg kan velge mellom en del forskjellige størrelser på installasjonen. Hva er forskjellen på OS'et om jeg velger 20gb fremfor 10gb?
Sitat av Grix Vis innlegg
Det er gratis, det kjører mye raskere (spesielt på svake maskiner), og det er mye mer tilpassbart og rik på muligheter.
Vis hele sitatet...
Men hva må man kunne? må jeg kode oppe mapper liksom? eller kan jeg bruke den som vanlig. laste ned film, høre på musikk på spotify og bære på nett genereøøt uten komplikasjoner?
Sitat av kSharp Vis innlegg
Da har jeg følgt ditt råd flexd, og har lastet ned windows installer til Ubuntu. Når jeg skal til og installere det, ser jeg at jeg kan velge mellom en del forskjellige størrelser på installasjonen. Hva er forskjellen på OS'et om jeg velger 20gb fremfor 10gb?
Vis hele sitatet...
Det er bare spørsmål om hvor mye plass du vil dedikere til Linux partitisjon din.

Ubuntu klarer seg vel lenge med 20gb.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
kSharp: Flere pakker som følger med fra starten (disse kan du også installere senere) SE EDIT!
olaPola: Det blir enklere og enklere å bruke. Jeg anbefaler deg å bare prøve det (som også blir enklere og enklere). T.d. med Live-CD.

Edit: Oops, tipper Zaek har rett på denne.
Sist endret av Jonta; 12. mars 2011 kl. 16:21.
Sitat av kSharp Vis innlegg
Da har jeg følgt ditt råd flexd, og har lastet ned windows installer til Ubuntu. Når jeg skal til og installere det, ser jeg at jeg kan velge mellom en del forskjellige størrelser på installasjonen. Hva er forskjellen på OS'et om jeg velger 20gb fremfor 10gb?
Vis hele sitatet...
Det er bare hvor stor del av disken din du vil dedikere til Ubuntu. Jeg har ganske liten disk, så vidt jeg husker valgte jeg 30gb. Men både 10 og 20gb vil være mer enn nok :-)
kSharp's Avatar
Trådstarter
Valgte en installasjonsstørrelse på 20gb, og er i gang med oppdateringsverktøyet for ubuntu, og det jeg har sett hittil er ren magi i forhold til windows.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av kSharp Vis innlegg
Valgte en installasjonsstørrelse på 20gb, og er i gang med oppdateringsverktøyet for ubuntu, og det jeg har sett hittil er ren magi i forhold til windows.
Vis hele sitatet...
Vent til du skal ha eventuell 3d-acceleration med obskure \ gamle kort og\eller lydkort ;-)
Eventuelt merkelige usupporterte trådløskort.

Men det er det vi har forumet for, så sleng ut spørsmål underveis dersom du har noen nøtter.
kSharp's Avatar
Trådstarter
Når jeg skal laste ned et program for installasjon, hvilken filformat burde jeg velge? Ser det er .rpm - tar.gz - YUM for linux osv.

Det er forsåvidt snakk om Adobe Flash Player, var to andre alternativer der også; APT for Ubuntu 9.04+ og .deb for Ubuntu 8.04+.
Jeg installerte Gnash SWF Flash plug-in til Mozilla Firefox, men jeg får fortsatt ikke sett det jeg skal se.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Anbefalt er vel å bruke pakkebehandleren så mye som mulig. Da du har Ubuntu kan du bruke noe enda enklere; Ubuntu Software Center.

Rimelig selvforklarende, og hvis ikke finnes det sikkert videoer på YT. Installasjon av programmer er en smule annerledes enn i t.d. MS Windows.
Sitat av kSharp Vis innlegg
Når jeg skal laste ned et program for installasjon, hvilken filformat burde jeg velge? Ser det er .rpm - tar.gz - YUM for linux osv.

Det er forsåvidt snakk om Adobe Flash Player, var to andre alternativer der også; APT for Ubuntu 9.04+ og .deb for Ubuntu 8.04+.
Jeg installerte Gnash SWF Flash plug-in til Mozilla Firefox, men jeg får fortsatt ikke sett det jeg skal se.
Vis hele sitatet...
Start ett terminal vindu og skriv sudo apt-get update

og når den er ferdig sudo apt-get install flashinstaller-plugin (tror jeg, litt usikker på pakkenavn).

Hvis den sier det er feil kan du skrive sudo apt-cache search flash, så skal du se forskjellige pakker med 'flash' i navnet :-)
kSharp's Avatar
Trådstarter
Jeg fant Adobe Flash Plugin 10 i Ubuntus programvaresenter, og når jeg trykker "mer informasjon" så står det: Tilgjengelig fra kilden "maverick-partner". Og når jeg prøver å bruke denne kilden, så skjer det nada.

Noen tips til hva jeg kan gjøre? Som tråden indikerer, er jeg helt ny i Linux.

Edit: Skal prøve det du sa nå, Flexd.
Sist endret av kSharp; 12. mars 2011 kl. 18:31.
Du kan fint bruke .deb pakker i ubuntu.

Det er mer eller mindre like enkelt som og laste ned og installere en exe fil på windows.

.yum er for red hat / fedora og den slags.

Du kan forsåvidt laste ned Google Chrome som har innebygd flashplayer.
kSharp's Avatar
Trådstarter
Startet et terminal vindu og brukte sudo apt-get install browser-plugin-gnash, så løste jeg problemet og flash player fungerer. Da har jeg lært litt mer, takk for hjelp.
Nå trenger jeg litt hjelp her;
Okei, jeg har lasta ned unetbooting-programmet også den nyeste versjonen av linux mint.
Når jeg er inne på programmet så velger jeg fra iso, istedet for versjon 9 som jeg kan laste ned direkte fra programmet.
Jeg har også formatert harddisken, men når jeg formaterer kan jeg velge mellom exFat også NTFS. Da velger jeg exFat.

Men når jeg skal velge disk i programmet, så får jeg ikke opp den eksterne harddisken. Da må jeg trykke på den knappen som viser alle mulige disker.
Så kommer problemet mitt:
Når jeg restarter (har gjort det tre ganger nå) så får jeg ikke opp noe som helst, den bare kjører vanlig. Men en gang så fikk jeg opp den: Windows er ikke ekte - meldinga, den forsvant andre gangen..

Uansett, noen tips på hva jeg bør gjøre? :s
Sist endret av oppned5; 12. mars 2011 kl. 18:54.
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Sitat av oppned5 Vis innlegg
Nå trenger jeg litt hjelp her;
Okei, jeg har lasta ned unetbooting-programmet også den nyeste versjonen av linux mint.
Når jeg er inne på programmet så velger jeg fra iso, istedet for versjon 9 som jeg kan laste ned direkte fra programmet.
Jeg har også formatert harddisken, men når jeg formaterer kan jeg velge mellom exFat også NTFS. Da velger jeg exFat.

Men når jeg skal velge disk i programmet, så får jeg ikke opp den eksterne harddisken. Da må jeg trykke på den knappen som viser alle mulige disker.
Så kommer problemet mitt:
Når jeg restarter (har gjort det tre ganger nå) så får jeg ikke opp noe som helst, den bare kjører vanlig. Men en gang så fikk jeg opp den: Windows er ikke ekte - meldinga, den forsvant andre gangen..

Uansett, noen tips på hva jeg bør gjøre? :s
Vis hele sitatet...
DU må inn i BIOS og endre oppstartsrekkefølge. Fra HDD til USB.
Hvordan gjør jeg det?
Er helt nytt for meg dette her.. :/
Sitat av oppned5 Vis innlegg
Hvordan gjør jeg det?
Er helt nytt for meg dette her.. :/
Vis hele sitatet...
Start en egen tråd :-)
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Sitat av oppned5 Vis innlegg
Hvordan gjør jeg det?
Er helt nytt for meg dette her.. :/
Vis hele sitatet...
Noen linker som kan hjelpe:
http://fikspc.efikkan.com/?article=h21010
http://www.ehow.com/how_5805266_set-bios-boot-usb.html
Sitat av kSharp Vis innlegg
Jeg fant Adobe Flash Plugin 10 i Ubuntus programvaresenter, og når jeg trykker "mer informasjon" så står det: Tilgjengelig fra kilden "maverick-partner". Og når jeg prøver å bruke denne kilden, så skjer det nada.

Noen tips til hva jeg kan gjøre? Som tråden indikerer, er jeg helt ny i Linux.

Edit: Skal prøve det du sa nå, Flexd.
Vis hele sitatet...
Du kan installere programmer fra ubuntus programveresenter også. Det er bare en grafisk del til apt-get :-) Det er en "Install" knapp der tror jeg, så blir du spurt om passord på samme måte som for sudo.