Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2792
Jeg skal lage en dokumentarfilm i vinter, og er dermed på jakt etter temaer og mennesker som dere kunne tenkt var spennende å se en dokumentar om.

Er du, eller kjenner du en fyr med en usedvanlig, går igjennom noe spesielt eller har en spennende historie å fortelle? Har laget en del filmer om slike folk tidligere, folk som går sin egen vei her i livet! Men akkurat nå er jeg tom for idéer, har noen tips til meg? Hadde vært veldig greit om du kommenterte et tips (eller spørsmål), eller send det på melding!
hvor holder du til selv?
Hvor langt bort er du villig til å reise for å møte et gøy intervju-objekt?
Hva er budsjettet ditt..??
Trådstarter
2 0
Holder til i Oslo, og vi er villige til å reise så langt pengene rekker! Budsjettet er litt uklart akkurat nå, men det blir et sted mellom 15-25 lapper.
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Går du TV-skolen i Lillehammer? Virker litt sånn.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Forbannet Tumler"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ossen har det blitt med dokumentaren ? Fikk du noe respons ?
En positivt vinklet dokumentar mot pokermiljøet i Oslo, ville vært en meget god ide nå. Istedenfor å ta seg en rolig turnering på klubb, må vi nå ut på byen og hate livet istedenfor.
Sist endret av SkyMarshal; 18. mars 2018 kl. 15:33.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
En positivt vinklet dokumentar mot pokermiljøet i Oslo, ville vært en meget god ide nå. Istedenfor å ta seg en rolig turnering på klubb, må vi nå ut på byen og hate livet istedenfor.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker at den dokumentaren feiler allerede når du etterspør en positivt vinklet dokumentar. At du MÅ på byen å hate livet er vel ditt eget problem og ikke ett resultat av håndhevingen av loven?
Tja. Kall det et motsvar til svartmalingen i media. Pokerklubbene har gitt mange tusen nordmenn et flott alternativ til byen i helgene. Flott miljø, mennesker fra alle samfunnslag og en trygg og fin atmosfære. Jeg har vært i miljøet i 10 år, og har ingen negative erfaringer.

Det at en lov finnes, betyr ikke at den er bra.
Sist endret av SkyMarshal; 18. mars 2018 kl. 18:40.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Tja. Kall det et motsvar til svartmalingen i media. Pokerklubbene har gitt mange tusen nordmenn et flott alternativ til byen i helgene. Flott miljø, mennesker fra alle samfunnslag og en trygg og fin atmosfære. Jeg har vært i miljøet i 10 år, og har ingen negative erfaringer.

Det at en lov finnes, betyr ikke at den er bra.
Vis hele sitatet...
Poker har vel blitt lovlig?
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Poker har vel blitt lovlig?
Vis hele sitatet...
Nei, var ikke dette noe FRP og Høyre skrøyt på seg sammen med gratis alkohol og røyk på bensinstasjoner i Norge, samt evig åpne butikker rundt i landet?

Syntes i hvert fall denne siden forklarte lovverket i praksis på en oversiktlig måte
En veldig annereledes dokumentarfilm jeg vil anbefale er ''Hatets vugge''. Denne dokumentaren følger det høyreekstreme partiet Gyllent Daggry i en turbulent periode i gresk politikk – fra 2012, da alle partiets representanter i nasjonalforsamlingen ble fengslet over anklager om å drive en kriminell organisasjon, til partiet ble landets tredje største i valget tre år senere.

Dokumentaren har vunnet flere priser, og den er gjennomført på en unik måte. Ressigør/ produsent har ingen formell utdannelse, men har jobbet med å lage dokumentarfilmer i 15 år.

Filmingen startet i 2012, som et noe merkelig prosjekt som viste en ekstrem politisk gruppe (merk Nynazistisk gruppe) ta form i Hellas. Nå er dette partiet det tredje største partiet i Hellas, og de hadde slettes ikke trodd at dette skulle sprees. Slike grupperinger ser vi får større og større fotfeste flere steder i europa idag. Det er kanskje derfor dokumentaren er så bra, den viser utviklingen i Hellas og hvordan folk blir ''immune'' mot hatspråk og vold i politikken, og til slutt får slike partier fotfeste. Dette er en veldig sterk dokumentar som jeg mener alle bør se.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av knert1 Vis innlegg
Nei, var ikke dette noe FRP og Høyre skrøyt på seg sammen med gratis alkohol og røyk på bensinstasjoner i Norge, samt evig åpne butikker rundt i landet?

Syntes i hvert fall denne siden forklarte lovverket i praksis på en oversiktlig måte
Vis hele sitatet...
Poker NM ble i 2017 holdt på Gardermoen i Norge og hadde pengepremier. Det ble dekket av TV2 og hele pakka.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Poker NM ble i 2017 holdt på Gardermoen i Norge og hadde pengepremier. Det ble dekket av TV2 og hele pakka.
Vis hele sitatet...
Dette var jeg ikke klar over, interessant...

Men det er likevel ulovlig og det finnes kun to unntak

Etter lotteriloven er det kun åpnet for lovlig pokerspill med innsats og gevinst på følgende områder:

Poker i vennelag, jfr. lotterilovens § 5 andre ledd bokstav c.
NM i turneringspoker, jfr. forskrift om lotteri m.m (lotteriforskriften) §8.
Det eksisterer i dag gratisturneringer som ofte blir kalt freerolls. Det er lovlig å arrangere pokerturneringer uten pengeinnskudd. Det er likevel viktig å være klar over at det er ulovlig å markedsføre utenlandske pengespillselskap på slike arrangement.
Vis hele sitatet...