Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2059
Hei. Har fått ett litt underli problem ned min HDD. Den kommer opp på min datamaskin, og jeg kan trykke meg inn på mapper. Problemet er at det tar evig lang tid og gå inn på mapper som ligger på harddisken. Så per nå er den ubrukelig. Jeg har nå tatt den ut å satt den i en sånn portabel hardisk leser og koblet den til via USB. Det hjalp heller ikke. Er det noen som har en løsning for meg? Eller er harddisken tapt ?
Harddisken din er nok bare full av crap eller er fra steinalderen en gang.
Godt mulig disken begynner å få en del bad sectors, mao. begynner å bli defekt, men vaskelig å si uten å ha den foran seg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av FreeMyKiwi Vis innlegg
Harddisken din er nok bare full av crap eller er fra steinalderen en gang.
Vis hele sitatet...
Kva baserer du det på? FYI har vel aksesstidene på disker vore rimelig konstant <20ms dei siste 20 åra.

Lang aksesstid er veldig typisk teikn på at disken er i ferd med å ta kvelden. Kva seier SMART info frå disken om tilstanden? Mange read errors?
Neat freak
Trådstarter
Sitat av FreeMyKiwi Vis innlegg
Harddisken din er nok bare full av crap eller er fra steinalderen en gang.
Vis hele sitatet...
vet ikke om jeg gidder å svar på dette engang, men nei. Den er ikke fra steinalderen eller full av crap.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kva baserer du det på? FYI har vel aksesstidene på disker vore rimelig konstant <20ms dei siste 20 åra.

Lang aksesstid er veldig typisk teikn på at disken er i ferd med å ta kvelden. Kva seier SMART info frå disken om tilstanden? Mange read errors?
Vis hele sitatet...
Jeg skal sjekke når jeg kommer hjem. Er det mulig å få ut noe av hardisken hvis den skulle ta kvelden? Har vært meget uheldig og mistet MYE bilder over årene pga defekte hardisker, og her ligger såklart de siste jeg har igjen. Er en del nyttig på hardisken men er nok bildene jeg helst ville ha fått ut.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tmortenk Vis innlegg
Jeg skal sjekke når jeg kommer hjem. Er det mulig å få ut noe av hardisken hvis den skulle ta kvelden? Har vært meget uheldig og mistet MYE bilder over årene pga defekte hardisker, og her ligger såklart de siste jeg har igjen. Er en del nyttig på hardisken men er nok bildene jeg helst ville ha fått ut.
Vis hele sitatet...
Kor viktig er innhaldet? Er du villig til å betale ti-tolv tusen for det? I så fall kontakter du IBAS

Elles er godt tips å boote med tilfeldig linux-distro, og bruke t.d. dd_rescue for å forsøke å lage eit så komplett image av disken som mogeleg. Det krev at du har nok diskplass tilgjengeleg for å lage kopi.
Det hendte meg en gang at den ene disken i kassa, over natta hadde skiftet filsystem og tilsynelatende var hele disken død. Jeg lastet ned Recuva og EaseUs Data, husker ikke hvem jeg hadde mest suksess med. Men jeg må si at disse to programmene er de eneste programmene jeg faktisk har kjøpt lisens nøkkel til, den ene varte bare et år, men den andre mener jeg var lifetime. Jeg fikk tilbake nesten all data jeg hadde, og hadde jeg tatt meg lenger tid hadde jeg sikkert fått ut mer.

Det tar greit med tid, jeg måtte la pcen stå på i 2 døgn på 2TB med data, hvorav 5 timer er dypt søk på disken. En annen ting som er genial med det programmet er det at hvis du opplever at windows krasjer uventet eller gjør en restart uventet er all progresjon lagret. Så for hver gang du søker så søker du etter tapt data.
Sitat av 420master Vis innlegg
Recuva og EaseUs Data
Vis hele sitatet...
Det å bruke programvare for å få ut data fungerer fint hvis det bare er problemer med filtabellen/systemet, men i trådstarters tilfelle kan det være hardwarefeil, og da vil en slik operasjon bare forverre problemet.

tmortenk: Om du fortsatt får tilgang til disken, om enn tregt kan du bare prøve å kopiere ut data, enten på måten vidarlo foreslo (kopi av hele disken), eller ved hjelp av Roadkil's Unstoppable Copier. Det programmet er mitt "goto" program for å kopiere disker som har begynt å "trøbble", eller om jeg bare vil flytte mye data kjappere enn Explorer klarer. Har reddet noen ti-talls TB med det programmet.
Neat freak
Trådstarter
https://imma.gr/69855x4f194

dette var resultatet. men jeg skjønner fint lite av det.:O
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tmortenk Vis innlegg
https://imma.gr/69855x4f194

dette var resultatet. men jeg skjønner fint lite av det.:O
Vis hele sitatet...
Du skal ha CrystalDiskInfo, ikkje CrystalDiskMark

https://osdn.net/projects/crystaldis...Info7_5_1.exe/

Forøvrig indikerer ytelsen på disken at den i praksis er død.
Sist endret av vidarlo; 9. februar 2018 kl. 21:16.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Det å bruke programvare for å få ut data fungerer fint hvis det bare er problemer med filtabellen/systemet, men i trådstarters tilfelle kan det være hardwarefeil, og da vil en slik operasjon bare forverre problemet.

tmortenk: Om du fortsatt får tilgang til disken, om enn tregt kan du bare prøve å kopiere ut data, enten på måten vidarlo foreslo (kopi av hele disken), eller ved hjelp av Roadkil's Unstoppable Copier. Det programmet er mitt "goto" program for å kopiere disker som har begynt å "trøbble", eller om jeg bare vil flytte mye data kjappere enn Explorer klarer. Har reddet noen ti-talls TB med det programmet.
Vis hele sitatet...
Så klart er det hardware feil så, men her kan det jo virkelig være enten eller. Iogmed at han får lastet mappene og den ikke har støtskader så nåla skader cd'en så vil software være tilstrekkelig. Men har ikke vært borti dette programmet så skal ikke uttale meg om det. Eneste jeg leste meg opp på var det at de anbefalte og legge noen tusen på recovery HVIS man hørte skrapelyder
▼ ... over en uke senere ... ▼
har hatt noe lignende.
hva sier chkdsk med "reperasjon" ?
og hva sier S.M.A.R.T infoen ?
Det er nok bad sector.