Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3159
Hei Folkens.


Jeg skal til utlandet å studere fra 1.Mars.
Vet at hovedspråkene jeg skal lære der er C++, C#, JavaScript, MS SQL og litt Python.

Utover disse språkene, er det noen språk det er greit å ha generell kunnskap om?
Tenker f.eks Java. Når man kan C++, C# og går over til .NET, er det noen grunn til å også lære Java, eller er det litt mer etter egne valg?

Tenker kanskje i forhold til om noen av dere jobber innen utvikling og om dere holder dere til de språkene dere kan, eller om dere kanskje utforsker flere språk for å være, kanskje mer fleksibel?

Nå er jeg helt grønn på det å jobbe som utvikler utenom at jeg har holdt på med C++ og C# i snart 1 år og fant ut at jeg vil studere å lære mer.


Takk!
Tviler på at du har noe igjen for å lære både Java og C#, de er såpass like at jeg tror det er mer forvirrende enn hjelpsomt i starten. Når du har kodet i et av dem profesjonelt, bør det være lett å bytte hvis det skulle behøves. For å ha utbytte av å lære flere språk, tror jeg det er bedre å se på noe som er virkelig annerledes f.eks haskell,F#, lisp eller assembly.
Takk lor3ntz.

Har hørt mye snakk om assembly, men ikke satt meg inn i hvordan det er.
Har hørt flere si at hvis du lærer deg C++ og C# f.eks så er ikke Java noe problem å hive seg ut i etter at du har på en måte jobbet en del med C da.


Men er det noen som vet hvordan det er å få seg en jobb mens man studerer?
Er det vanskelig å få en jobb innen utvikling mens man studerer? Evt. hvor langt ut i studiet må jeg være for å ha en sjanse på å få en jobb. Jeg tenker sånn at det må kanskje være greit for en arbeidsgiver å ta en 1 år - 2.års student og ansette den personen og bruke den personen sine vinklinger, erfaringer og forme personen til å passe bedriften.

Men igjen, jeg har aldri jobbet profesjonelt som utvikler, så dette håper jeg noen her kan svare på
Jeg ville så absolutt tatt en god kikk på C. Det gir deg en dypere forståelse av minneallokering, pekere, dynamisk allokering, linking, statiske/dynamiske biblioteker, systemkall, strenger og så videre, noe som gir deg et bedre grunnlag for å lære språk på et høyere nivå.
Sist endret av Ozma; 29. januar 2018 kl. 22:46.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvis du tenker på jobb muligheter i fremtiden, så anbefaler jeg deg å ta Java 8 sertifisering(https://www.whizlabs.com/ocajp-scja/)

da mange arbeidsgivere ser på dette som en pluss å ha
Tja, til sertifisering. Kanskje det legges noe vekt på det hvis du er ganske fersk, men det er ganske mye annet rundt det å jobbe som utvikler som er viktig.
Jeg holder vertfall på å ta denne sertifiseringen da jeg ser mange kompiser av meg på studiet har fått jobb ganske enkelt etter dem har tatt dette (vi studerer sammen master i Informatikk)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av cplpro Vis innlegg
Jeg holder vertfall på å ta denne sertifiseringen da jeg ser mange kompiser av meg på studiet har fått jobb ganske enkelt etter dem har tatt dette (vi studerer sammen master i Informatikk)
Vis hele sitatet...
Mtp. trådane du poster her på bruket, trur eg ikkje ei sertifisering er det som vil redde deg. Det er heller forståelse av faget som mangler. Har du forståelse, er det litt uviktig om du kan detaljane i Java, for du kan finne det ut på en ettermiddag med stack exchange.
Sitat av cplpro Vis innlegg
Hvis du tenker på jobb muligheter i fremtiden, så anbefaler jeg deg å ta Java 8 sertifisering(https://www.whizlabs.com/ocajp-scja/)

da mange arbeidsgivere ser på dette som en pluss å ha
Vis hele sitatet...
Hvilke da? Kan du nevne én? Jeg sliter litt med å se for meg hvilken seriøs arbeidsgiver som lar seg blende av en online-quiz til 19 euro..?

Sitat av cplpro Vis innlegg
Jeg holder vertfall på å ta denne sertifiseringen da jeg ser mange kompiser av meg på studiet har fått jobb ganske enkelt etter dem har tatt dette (vi studerer sammen master i Informatikk)
Vis hele sitatet...
Regner med de kompisene dine ville fått jobb enkelt uansett. Bransjen skriker jo etter programmerere for tiden. Hva får deg til å tro at denne "sertifiseringen" har noe å si? I tillegg er det den aller laveste, enkleste, mest basale pakken du linker til..? Når jeg googler, så virker det som om dette er noe folk stort sett bare bruker som et lite øvingssteg på veien mot en ordentlig sertifisering.
Python er absolutt i mine øyne "the most powerful programming language" fordi du kan gjøre nesten alt(vil jeg påstå!).

Selvfølgelig har jeg stor respekt for assembly, C og C++, siden det er grunnlaget for forståelsen på hvordan programmere maskiner, og kommer aldri til å angre på at jeg lærte det(programmerer det titt og ofte!).
Som lor3ntz nevner (haskell, F# og lisp) er alle funksjonelle programmeringspråk, men føler det er likevel viktig å ha vært gjennom begge paradigmer. Når det er sagt så er både python og javascript multi-paradigme-programmeringspråk.

Det finnes tonnevis av jobber for .Net og java programmerere, men akkurat nå synes jeg det er mest spennende med javascript og python.

Mitt råd er: gjør det du synes er morsomt , det er uansett ikke bortkastet!

ps: Drit i sertifiseringer, du trenger ikke det for å bli god