Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2285
Hei.
Er det mulig/lovlig å innføre meskalin-holdige kaktuser til Norge ifra f. eks Amsterdam? Jeg tenker da på dødt kaktus-kjøtt, da jeg regner med det er en annen sak med noe "levende", da det går under andre saker. Jeg lurer også på sporer til psilocybyn-holdige sopper. Dette vil vel være OK?

Jeg vet at meskalin er på narkotikalisten, men f. eks peyote-kaktusen er ikke.
Er det noen som har erfaringer eller vet om dette er ok?

Planen blir da å legge den i baggasjen som sjekkes inn.

Mvh
Sist endret av chiller123; 3. april 2014 kl. 17:39.
Vet at psilocybyn sporer er ulovlig og innføre. Er usikker på det andre du lurer på, men det er nok ulovlig også.
Sist endret av EyesWideShut; 3. april 2014 kl. 18:00.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Den er ikke oppført i Narkotikalisten, men et lite søk avslørte denne: Veiledende liste over frø av planter som inneholder narkotiske stoffer som det ikke er lov å innføre eller omsette i Norge.
Denne listen er jo spesifikt for å forhindre innførsel av frø, og det er merkelig at kaktusene ikke er oppført i Narkotikalisten når andre vekster spesifikt er det (tre psilocybinholdige sopparter samt en egen oppføring som tar alle soppene: "Psilocinholdige sopper", coca planten, khat og cannabis)

Om du fremdeles velger å gjennomføre dette vil jeg følge med interesse om du velger å ta saken opp til retten, selv om jeg tviler på at en slik teknikalitet vil frifinne deg helt.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Den er ikke oppført i Narkotikalisten, men et lite søk avslørte denne: Veiledende liste over frø av planter som inneholder narkotiske stoffer som det ikke er lov å innføre eller omsette i Norge.
Denne listen er jo spesifikt for å forhindre innførsel av frø, og det er merkelig at kaktusene ikke er oppført i Narkotikalisten når andre vekster spesifikt er det (tre psilocybinholdige sopparter samt en egen oppføring som tar alle soppene: "Psilocinholdige sopper", coca planten, khat og cannabis)

Om du fremdeles velger å gjennomføre dette vil jeg følge med interesse om du velger å ta saken opp til retten, selv om jeg tviler på at en slik teknikalitet vil frifinne deg helt.
Vis hele sitatet...
Jeg lurer på å gjennomføre det.
Men jeg må lese mer juridisk. Det er ikke spesifisert ulovlig i alle fall. Men kaktusen vil inneholde narkotisk stoff. Vet du angående sporer, Dodecha? Han andre karen sier ulovlig. Jeg trodde det var et unntak da dette var sporer og ikke frø?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Såvareloven omfatter ikke sporer, så teknisk sett er sporer av psilocinholdige sopper lovlige, men i dette svaret fra ung.no sier Tollvesenet at de kan sende en bekymringsmelding til politiet som igjen kan dukke opp på døren.

Selve importeringen er som sagt lovlig, men sekundet du avler frem soppen har man begått brudd av Narkotikaforskriftene.
Narkotikalisten
"Sopper med innhold av psilocybin eller psilocin (Herunder bl.a. soppsporer og dyrkede, tørkede eller på annen måte bearbeidede sopper.)" Forbudt etter § 5

Kilde: Forskrift om narkotika (narkotikaforskriften)

Betal med spendon.

Skjønner ikke hvorfor sporer er forbudt da de ikke inneholder enten psilocin, psilocybin eller andre psykoaktive stoffer.
Sist endret av mathiasxx94; 3. april 2014 kl. 20:13. Grunn: Skriveleif
Ville vurdert å bestille fra et annet land enn Nederland. Alt som bestilles fra nederland er ca sikra å bli stoppet i tollen..

Har selv bestillt kaktus i posten uten problemer for noen år siden.. Men vet ikke om jeg bare var heldig

Ser at du tenker å ta kaktus med i bagasje.. Da blir det jo noe annet. Siden kaktus ikke står på narkotikalista - så kan det jo hende at tollerne ikke gidder å gjøre for stor deal ut av det.

Sopp-sporer hadde jeg latt være.. Slike ting kan bestilles i post fra langt mindre suspekte land.
Sist endret av Bearass; 4. april 2014 kl. 22:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hadde hatt hvilepuls med en kaktus i baggen hvis jeg møtte politi eller tollere. Så lenge de ikke har en mystisk kaktushund. Men tviler på det. Tror ikke tollere hadde beslaglagt kaktusen om de hadde funnet den i bagasjen engang..
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg har søkt en god del etter San pedro,- og Peruvian Torch frø og legal status, uten å bli helt klok på dette.

Jeg ser bla. at det selges frø og stiklinger fra "redlige" sider i Sverige.

Jeg har også lest på lovdata at såvareloven er opphevet, og jeg kan heller ikke finne nevnte frø på noen forbudsliste.

Ser dere i så fall for dere noen eventuelle legale problemer man kan havne i, ved å bestille San pedro,- og Peruvian Torch frø?

Pluss, hva er eventuell status for Iboga frø?
Sist endret av Aldous Huxley; 4. februar 2015 kl. 01:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uvaksinert 👍
Mescalinum er ikke lov og siden det er ett innhold i diverse kaktuser så er vel da ikke selve katusen lov heller. Siden frø brukes for å lage katus som har mescalin så er vel egentlig frø også forbudt.

Mescalinum:
" Tilvirkning, anskaffelse, omsetning, innførsel, utførsel, oppbevaring, besittelse og bruk av disse stoffene, drogene, plantene, soppene og blandingene med slikt innhold er forbudt"
Sist endret av daffe; 4. februar 2015 kl. 09:46.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Narkotikalisten
"Sopper med innhold av psilocybin eller psilocin (Herunder bl.a. soppsporer og dyrkede, tørkede eller på annen måte bearbeidede sopper.)" Forbudt etter § 5

Kilde: Forskrift om narkotika (narkotikaforskriften)

Betal med spendon.

Skjønner ikke hvorfor sporer er forbudt da de ikke inneholder enten psilocin, psilocybin eller andre psykoaktive stoffer.
Vis hele sitatet...
Samme som såvarefrøloven. Det er fordi det kan vokse opp til noe som har et "narkotisk" innhold.

Det er ikke fleinsoppen på bakken, eller å oppbevare et sporeprint på agar til mikroskopisk observasjon som de prøver å ramme. De prøver å ramme bruken og spredningen. Det er derfor fleinsoppen først blir ulovlig i det de plukker den, så å si, med den hensikt å tørke, spise eller spre den. Og de sidestiller frø og soppsporer, og jeg må ærlig si at du gjerne må forklare meg hvorfor frø til planter med ulovlig virkestoff og en spore som leder frem til en organisme med ulovlig virkestoff er forskjellig.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Samme som såvarefrøloven. Det er fordi det kan vokse opp til noe som har et "narkotisk" innhold.

Det er ikke fleinsoppen på bakken, eller å oppbevare et sporeprint på agar til mikroskopisk observasjon som de prøver å ramme. De prøver å ramme bruken og spredningen. Det er derfor fleinsoppen først blir ulovlig i det de plukker den, så å si, med den hensikt å tørke, spise eller spre den. Og de sidestiller frø og soppsporer, og jeg må ærlig si at du gjerne må forklare meg hvorfor frø til planter med ulovlig virkestoff og en spore som leder frem til en organisme med ulovlig virkestoff er forskjellig.
Vis hele sitatet...
Lovens lange arm har litt å streve med hvis de skal håndheve den tolkningen av lovverket, som eksempel er det sporbare menger av mescalin i de fleste kaktuser siden genene for enzymene som lager mescalin fantes alerede før kaktusene skilte lag og ble til en egen plantefamilie.

Et annet eksempel er at det fins langt mer dmt og bufetin i de vanlige gressfamiliene som phalaris, enn i for eksempel busken P. viridis som brukes i ayahausca. Selv appelsin, lime og sitrontre kan ha praktiske mengder med dmt i bladene.

Hvis man vil unngå problemer med tollvesenet så lønner det seg å ikke ha med f. eks San Pedro, L. williamsii, Mimosa Hostillis root bark, Hawaiian baby Woodrose osv på etiketter eller ordrebekreftelser siden de vil ta enhver unnskyldning til å sende ut en bot. Begrunnelser kommer i andre rekke. Det er også tvilsomt at tollvesenet vil hindre gartnerier i å selge T. Tercheckii. T. scopulicola, T. Validus eller andre aktive kaktuser siden de først og fremst tar det som eksplisitt måtte stå på urtelista.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Jeg syns vi skal være forsiktige med anta hva det er tvilsomt at tollverket vil gå etter. Det som er fakta her er at vi har en vid og bred lovgivning som prøver å fange opp alt.