Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  71 10785
VG melder om at en buss fra Valdresekspressen er blitt kapret, og alle ombord i bussen inkludert bussjåføren er drept. Gjerningsmannen skal ikke være etnisk norsk. Mye er dog uklart fortsatt. Det samme skjedde i 2003 på samme rute da en asylsøker drepte en passasjer og bussjåføren med kniv. Hva tror dere, er det noe organisert denne gangen?

Noen som vet noe mer?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10144877
Sist endret av PeterP; 4. november 2013 kl. 20:31.
Terror/psykisk sykdom..grensen er vell ganske tynn.
"Alle ombord" er veldig misvisende når man snakker om en buss og her er det bare snakk om 3 personer, og terror er det garanter ikke. Jeg synes det er dårlig måte av VG på å skaffe flest mulige hits.
Sist endret av toxicity; 4. november 2013 kl. 20:39.
Vet ikke om jeg får lov til å synes det er morsomt: De annonserer at "Alle ombord ble drept", men det var bare 3 ombord.

Ninjaed av toxicity
Sist endret av Likyhane; 4. november 2013 kl. 20:39.
Tror de hadde fått like mange hits om de skrev at 3 stk. var drept.
Sist endret av Prblmvksn; 4. november 2013 kl. 20:40.
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Tror de hadde fått like mange hits om de skrev at 3 stk. var drept.
Vis hele sitatet...
Hvorfor tror du det? Når man skriver at alle ombord på en buss blir drept, får jeg mer lyst til å lese den enn når man skriver at 3 personer ble drept på en buss.
Kudos til brannvesenet som har pågrepet personen. Skal bli interessant høre hvordan pågripelsen foregikk.
Jeg tror det fordi saken er såpass tragisk at folk som vil lese gjør det uansett.
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Tror de hadde fått like mange hits om de skrev at 3 stk. var drept.
Vis hele sitatet...
Hva med 2?
Sitat av wintip Vis innlegg
Hva med 2?
Vis hele sitatet...
Eller 1 for den slags skyld. Et menneskeliv er ett menneskeliv. Hvor mange som ble drept skal egentlig ikke ha noe å si. Tragisk er det uansett

Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Ingen overraskelse at gjerningsmannen ikke var etnisk norsk i alle fall. Knivkulturen gjelder nå til dags.
Vis hele sitatet...
Skulle egentlig ikke gi kp. Det er sant at de fleste ran og voldsepisoder blir gjort av innvandrere, men synes likevel det er feil å anklage grupper ut ifra enkeltindivider.
Sist endret av Avatar; 4. november 2013 kl. 20:53.
Lurer på hvordan han klarte å drepe alle. En burde jo få panikk og jumpe jævelen.
Spennende pågripelse tho, noen som tror mannen gikk til angrep mot brannvesenet? Er vel ikke vanlig at de arresterer personer.
På en annen side så fikk jeg ikke inntrykk av at mannen ville drepe flere, i og med at han ikke angrep de som stoppet for å hjelpe, men ble i bussen.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Lurer på hvordan han klarte å drepe alle. En burde jo få panikk og jumpe jævelen.
Spennende pågripelse tho, noen som tror mannen gikk til angrep mot brannvesenet? Er vel ikke vanlig at de arresterer personer.
På en annen side så fikk jeg ikke inntrykk av at mannen ville drepe flere, i og med at han ikke angrep de som stoppet for å hjelpe, men ble i bussen.
Vis hele sitatet...
Folk trodde jo de var en ulykke. Kan jo være dørene var ødelagte, og at han ikke kom seg ut.
Sitat av PeterP Vis innlegg
Det samme skjedde i 2003 på samme rute da en asylsøker drepte en passasjer og bussjåføren med kniv.
Vis hele sitatet...
Og fordommene sitter fremdeles sterkt.

"Bussjåfør Audun Bøland (39) og en asylsøker ble i 2003 drept da en 26 år gammel mann kapret Valdresekspressen i Fagernes."
Syk fyr.. og med kniv. Da var han ikke helt god, for å si det mildt. Huff, hva blir denne verden av...
Skulle egentlig ikke gi kp. Det er sant at de fleste ran og voldsepisoder blir gjort av innvandrere, men synes likevel det er feil å anklage grupper ut ifra enkeltindivider.[/quote]

Har jeg anklaget noen? Jeg sa jeg ikke var overrasket. Er jo en grunn til at jeg trodde det.


Fordommer? Fyren var jo ikke-etnisk norsk den gang og.
http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/02/16/361689.html
Bra det var brannvesenet og ikke politiet som kom til stedet først iallefall...

"Nei, gjerningsmannen er fortsatt på frifot. Ja, politiet kom til stedet først, men vi var usikre på om mannen var farlig eller ikke, og valgte å stå og se på bussen noen timer først."
Sist endret av DumDiDum; 4. november 2013 kl. 21:08.
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Fordommer? Fyren var jo ikke-etnisk norsk den gang og.
http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/02/16/361689.html
Vis hele sitatet...
Beklager så mye. Leste ikke saken ordentlig og dummet meg ut.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Bra det var brannvesenet og ikke politiet som kom til stedet først iallefall...

"Nei, gjerningsmannen er fortsatt på frifot. Ja, politiet kom til stedet først, men vi var usikre på om mannen var farlig eller ikke, og valgte å stå og se på bussen noen timer først."
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt om jeg klarer å skjelne ironi fra dine virkelige meninger, og om det du har i hermetegn er virkelig eller ikke, men uansett...

Det er ikke alltid den beste løsningen å storme bevæpnet inn mot en gjerningsmann som har forskanset seg med gisler. Det kan fort utløse verre konsekvenser enn om de tar en vurdering av situasjonen og vurderer andre muligheter. Akkurat i dette tilfellet er alle på bussen drept uansett, så da kan man jo selvsagt si at alt annet ville vært bedre, men dette er ting politiet ikke nødvendigvis vet når de kommer til stedet.

Forøvrig kan det være mange grunner til tragedien. Det er nok neppe ment som terror når man kaprer en Valdresekspress med tre andre mennesker i bussen. Mer sannsynlig tror jeg at det er personlige problemer som fører til desperasjon, enten det er sinnslidelser, ekteskapsproblemer, økonomiske problemer eller en avslått asylsøknad/hjemsendelsesordre. Det kan ligge mye til grunn og jeg vil være varsom med å spekulere for mye før politiet gir mer info.
Sitat av Likyhane Vis innlegg
Vet ikke om jeg får lov til å synes det er morsomt: De annonserer at "Alle ombord ble drept", men det var bare 3 ombord.

Ninjaed av toxicity
Vis hele sitatet...
Enda litt verre når det står at han først drepte busssjåføren, og så etterpå drepte han resten som var på bussen. Og "resten" her var 2 personer.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Syk fyr.. og med kniv. Da var han ikke helt god, for å si det mildt. Huff, hva blir denne verden av...
Vis hele sitatet...
Det lever over 7 milliarder mennesker på denne jorda. Slike tilfeller som dette må man regne med. Når det bor så mange mennesker skjer ting som dette, og masse annet.
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Ikke-etniske nordmenn står bak langt fler drap i Norge enn det abb gjorde 22. Juli, bare så du vet det.
Vis hele sitatet...
Den gjennomsnittlige etniske nordmannen er 30 kilo overvektig og har en liten penis.

Begge de setningene har ingen betydning i en diskusjon ettersom det bare er idiotiske utsagn uten kilder til å bekrefte det.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Den gjennomsnittlige etniske nordmannen er 30 kilo overvektig og har en liten penis.

Begge de setningene har ingen betydning i en diskusjon ettersom det bare er idiotiske utsagn uten kilder til å bekrefte det.
Vis hele sitatet...
Gammel liste som ikke er oppdatert etter 2008: http://no.metapedia.org/wiki/Etniske...av_innvandrere

10 av 14 partnerdrap begått av ikke-etnisk norske:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10111476

Drap fra 2003 til 2012: https://www.politi.no/vedlegg/lokale...dlegg_2012.pdf. Her kan det være verdt å merke seg at de opererer med norsk statsborgerskap. Av de "norske" er en stor del ikke-etniske nordmenn. Totalt blir tallet stort.

Det er ikke til å komme bort fra det faktum at folk med utenlandsk opprinnelse topper kriminalstatistikker her til lands. I enkelte fengsler er majoriteten folk ikke-etnisk nordmenn. Da jeg satt inne i 2009 var det nok 50/50. Med tanke på antall i befolkningen er de overrepresentert. Tallene lyver ikke.
Sist endret av Prblmvksn; 4. november 2013 kl. 22:53.
Sitat av cold Z Vis innlegg
Det lever over 7 milliarder mennesker på denne jorda. Slike tilfeller som dette må man regne med. Når det bor så mange mennesker skjer ting som dette, og masse annet.
Vis hele sitatet...
Jeg har bodd og jobbet i Sør-Sudan. De fleste hvite som gjør det tjener godt med penger, fordi selv nødhjelpsorganisasjonene er tvunget til å gi heftige risikotillegg for å få folk til å dra dit (de statlige norske satsene lå på rundt 18000kr i måneden skattefritt i reint risikotillegg før, men garantert høyere nå). Får menneskene i Ådal risikotillegg?

Hele konseptet med at vi skal ta inn noen hundretalls mennesker fra et land med millioner av krigstraumatiserte mennesker (30-40 år med borger/frigjøringskrig), hvor majoriteten bor i stråhytter uten innlagt strøm, hvor flere stammer fortsatt går uten klær og putte dem her oppe i kalde, mørke nord.. et sted de har absolutt null forutsetninger for å takle er så hinsides tåpelig at det er vanskelig å finne ord.

Ikke gavner det de vi tar inn, ikke gavner det oss og ikke hjelper det Sør-Sudan. Det gjør livet til absolutt alle involvert verre. Ekstra synd er det forøvrig fordi vi bør være ekstremt stolte over at Sør-Sudan har blitt ett fritt land, fordi Norsk Folkehjelp spillte en ekstremt viktig rolle der (Norsk Folkehjelp og Ghadaffi var mer eller mindre de to eneste store støttespillerene SPLA hadde.. FN, Kirkens nødhjelp og resten av Europa støttet implisitt arabiske Sudan).
Sist endret av DumDiDum; 5. november 2013 kl. 00:02.
Det er problemet med en gang det kommer slike debatter der en av utenlandsk opprinnelse er tiltalt for en grov forbrytelse. Når man kommenterer at dette er tilfelle blir man beskyldt for å være rasist og det som verre er.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Likyhane
"Alle ombord ble drept", men det var bare 3 ombord.
Vis hele sitatet...
Hvis alle ombord ble drept, og det var 3 ombord og 3 stykker ble drept ble jo alle drept. det er 3/3, det. 1/1, 100%, alle sammen.
Sist endret av Duckie; 5. november 2013 kl. 00:12.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Det er problemet med en gang det kommer slike debatter der en av utenlandsk opprinnelse er tiltalt for en grov forbrytelse. Når man kommenterer at dette er tilfelle blir man beskyldt for å være rasist og det som verre er.
Vis hele sitatet...
Ja, det er jo fordi endel av utsagnene i denne tråden er rasistiske. Personlig synes jeg ikke det er verdens undergang, fordi jeg synes det er helt forståelig at folk ikke klarer å holde rede på nøyaktig hvorfra absolutt alle kommer.. og det er forferdelig vanskelig å holde tunga rett nok i munnen til at alt man sier blir riktig.

Denne Sør-Sudaneseren har verken felles religion (Sør-Sudan har herlig blanding av evangelisk kristendom og stammetro, samtidig), kulturell bakgrunn, språk (vel, utenom at arabisk brukes som handelspråk i Sør-Sudan, på lik linje med at vi prater Engelsk med Sør-Europeere) eller noe som helst til felles med de muslimske innvandrene i Norge. Å trekke fram kriminalitet begått av muslimske innvandrere med oppholdstillatelse, igjennom familiegjenforening eller regelrett født i Norge er dermed reint rasistisk, fordi det er ikke andre fellesnevnere enn mørk hudfarge der.

Å synes at asylpolitikken vår er håpløs burde derimot vært mulig uten å bli stemplet som rasist.. noe som dessverre ofte ikke går.
Sist endret av DumDiDum; 5. november 2013 kl. 00:30.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Det er problemet med en gang det kommer slike debatter der en av utenlandsk opprinnelse er tiltalt for en grov forbrytelse. Når man kommenterer at dette er tilfelle blir man beskyldt for å være rasist og det som verre er.
Vis hele sitatet...
Vel, de fleste jeg ser som kommenterer dette på for.eks facebook skriver ting som "De jævla innvandrerne, få dem ut!" og lignende. Fordommer etter fordommer.

Det som er ekstra trist, er at jeg ser stadig folk som skriver dette med en link til fyret.nu under, noe som gjør meg utrolig oppgitt.
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Syke folk kommer til Norge for å utføre syke handlinger.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Ikke gavner det de vi tar inn, ikke gavner det oss og ikke hjelper det Sør-Sudan. Det gjør livet til absolutt alle involvert verre. Ekstra synd er det forøvrig fordi vi bør være ekstremt stolte over at Sør-Sudan har blitt ett fritt land, fordi Norsk Folkehjelp spillte en ekstremt viktig rolle der (Norsk Folkehjelp og Ghadaffi var mer eller mindre de to eneste store støttespillerene SPLA hadde.. FN, Kirkens nødhjelp og resten av Europa støttet implisitt arabiske Sudan).
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig med posten din, men før noen sier "det gagner faktisk de som kommer hit istedenfor å sulte ihjel!" vil jeg si: vi hjelper en ubeskrivelig liten prosent med gigantiske kostnader. Aftenposten hadde en oversikt over hvor mange av innvandrerne som kommer i jobb, og jeg husker de som lå lavest var somaliske kvinner på 20%. For hver innvandrer vi trygder kunne reddet minst 10, kanskje 100 på lang sikt om vi gjorde det riktig. Å få Afrika og midtøsten på beina burde være fokuset, ikke å ha et lotteri om hvem som får komme til Norge hvor de neppe ville fått jobb selv om de ønsket.
Sitat av Ru11er Vis innlegg
Syke folk kommer til Norge for å utføre syke handlinger.
Vis hele sitatet...
Syke folk kan utføre syke handlinger uavhengig av hvor de kommer fra.

Dette var en handing av personlig desperasjon.

Eller tror du alle Sør-Sudanere er busskaprere og mordere?
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Jeg er helt enig med posten din, men før noen sier "det gagner faktisk de som kommer hit istedenfor å sulte ihjel!" vil jeg si: vi hjelper en ubeskrivelig liten prosent med gigantiske kostnader.
Vis hele sitatet...
For ikke å snakke om at Sør-Sudan er et fantastisk jordbruksland, så at de er såpass avhengige av nødhjelp som de er nå er direkte tragikomisk. Menneskene i Abijei og Blue Nile (hvor det er mest problemer for øyeblikket) er uansett ikke de som kommer hit, fordi det er ikke forbanna veiforbindelser dit en gang. Nødhjelpsorganisjonene sender ting oppover på flåte.

.. som vanlig, de som kommer hit er de som har råd og mulighet til å skaffe flybillett.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Syke folk kan utføre syke handlinger uavhengig av hvor de kommer fra.

Dette var en handing av personlig desperasjon.

Eller tror du alle Sør-Sudanere er busskaprere og mordere?
Vis hele sitatet...
Tøys. Etter 30-40 års borgerkrig for å slippe løs fra direkte undertrykking og organisert slaveri fra nord så har en veldig. veldig høy andel av dem psykiske problemer ja. Veldig mange har en skremmende lav terskel for å drepe andre også (merkelig hvordan terskelen blir lavere når man bare har gjort det endel).
Ta et fly ned hvis du vil se selv. Du får visum på flyplassen nå faktisk (fly til Kampala først, og til Juba derifra)...

.. alle mennesker er virkelig, virkelig ikke like.
Sist endret av DumDiDum; 5. november 2013 kl. 01:00.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Tøys. Etter 30-40 års borgerkrig for å slippe løs fra direkte undertrykking og organisert slaveri fra nord så har en veldig. veldig høy andel av dem psykiske problemer ja. Veldig mange har en skremmende lav terskel for å drepe andre også (merkelig hvordan terskelen blir lavere når man bare har gjort det endel).
Ta et fly ned hvis du vil se selv. Du får visum på flyplassen nå faktisk (fly til Kampala først, og til Juba derifra)...

.. alle mennesker er virkelig, virkelig ikke like.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt om du leste hva jeg skrev? Det du sier er ikke noen motsetning til innlegget mitt. Hvilken setning var det du mente var tøys?
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jeg vet ikke helt om du leste hva jeg skrev? Det du sier er ikke noen motsetning til innlegget mitt. Hvilken setning var det du mente var tøys?
Vis hele sitatet...
Du sa at det ikke er noen sammenheng mellom syke mennesker og hvor de kommer fra. DumDiDum sa det motsatte.
Hvorfor diskuterer dere Sør-Sudan? Og hvorfor får dere det til å høres ut som om snille Norge reiser jorda rundt for å sanke innvandrere? Innvandrerne i Norge har kommet hit av egen vilje. Det handler altså ikke om norsk bistand, men om vi skal la folk som står på terskelen få lov til å komme inn, eller stenge dørene, hvis vi da i utgangspunktet skal diskutere innvandring. Personlig ser jeg ikke hvordan det er relevant til denne saken.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 5. november 2013 kl. 01:23.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Du sa at det ikke er noen sammenheng mellom syke mennesker og hvor de kommer fra. DumDiDum sa det motsatte.
Vis hele sitatet...
Nei. Jeg sa:
Syke folk kan utføre syke handlinger uavhengig av hvor de kommer fra.
Vis hele sitatet...
Altså:
En syk mann kan gjøre syke ting. Uansett hvilket land han er fra.

Altså:
En syk norsk mann kan gjøre syke ting.
En syk sør-sudansk mann kan gjøre syke ting.
En syk mann kan gjøre syke ting.

Er noe av dette feil, mener du? Eller var det bare at dere mistolket det jeg skrev?
slipp inn syke folk i landet og syke ting skjer! regjeringen kan bare fortsette med det og de skal få se hvor mye rasisme vi har i vente framover.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Nei. Jeg sa:


Altså:
En syk mann kan gjøre syke ting. Uansett hvilket land han er fra.

Altså:
En syk norsk mann kan gjøre syke ting.
En syk sør-sudansk mann kan gjøre syke ting.
En syk mann kan gjøre syke ting.

Er noe av dette feil, mener du? Eller var det bare at dere mistolket det jeg skrev?
Vis hele sitatet...
Det vi krangler om er at det er større andel prosentvis med syke mennesker fra folk som har opplevd fattigdom, krig osv.

Og vi slipper de inn i landet vårt med et smil.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jeg vet ikke helt om du leste hva jeg skrev? Det du sier er ikke noen motsetning til innlegget mitt. Hvilken setning var det du mente var tøys?
Vis hele sitatet...
Nei, det er forsåvidt sant. Utsagnene dine er nemlig så vage at det er ekstremt vanskelig å skrive noe som står i direkte motsetningsforhold til dem.

Når du skriver at 'Syke folk kan utføre syke handlinger uavhengig av hvor de kommer fra', som er regelrett sant, impliserer du derimot at det er uviktig at denne personen var fra Sør-Sudan. Gitt historien til Sør-Sudan og tilstanden landet og befolkningen er i er dette tøys.

Når du skriver 'Dette var en handing av personlig desperasjon' så tolker jeg dette som en ansvarsforskrivelse. Altså, vi må ikke dømme andre enn nøyaktig denne personen for dette. Vel, alle som går til denne type handlinger, inkludert Breivik, er per definisjon desperate, så det er rimelig uinteressant observasjon. Faren vi selv utsetter oss ved å ta inn folk burde, for alle normale mennesker iallefall, være endel av beslutningsgrunnlaget.

Når du skriver 'Eller tror du alle Sør-Sudanere er busskaprere og mordere?' så er det lettere å ta deg for tøys.. fordi veldig, veldig mange sør-Sudanesere er faktisk mordere (i den forstand at de har tatt andres liv). Både igjennom løsrivelsen med Sudan (som morsomt nok i stor grad brukte Sør-Sudanesiske rivaliserende stammer til å slåss for seg) og igjennom interne stammekonflikter i Sør-Sudan. LRA og Kony opererte også i Sør-Sudan en stund forøvrig. Dette har rett og slett vært et av de mest voldelige områdene i verden over lang, lang tid nå.. og de har aldri hatt noen organisert stat, så dette er snakk om sivilbefolkning mot sivilbefolkning.

Det er såpass simpelt som at enten flyktet man Sør-Sudan eller så var man endel av krigen.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Nei. Jeg sa:


Altså:
En syk mann kan gjøre syke ting. Uansett hvilket land han er fra.

Altså:
En syk norsk mann kan gjøre syke ting.
En syk sør-sudansk mann kan gjøre syke ting.
En syk mann kan gjøre syke ting.

Er noe av dette feil, mener du? Eller var det bare at dere mistolket det jeg skrev?
Vis hele sitatet...
"En syk mann kan gjøre syke ting. Uansett hvilket land han er fra." er en helt unødvendig påstand hvis ikke poenget ditt er at nasjonalitet ikke har noe med psykisk sykdom å gjøre. Det er da absolutt ingen som er uenige med det du skrev om man tar det bokstavelig.

Det samme gjelder:
"Eller tror du alle Sør-Sudanere er busskaprere og mordere?"
Ingen med en fungerende hjerne tror at man må bli en morder om man er født innenfor grensen til Sudan eller Afrika. Så den eneste måten jeg kunne tolke spørsmålet var "Tror du det er noe sammenheng mellom Sør-Sudanere og mordere?"

Sitat av EoT Vis innlegg
Hvorfor diskuterer dere Sør-Sudan? Og hvorfor får dere det til å høres ut som om snille Norge reiser jorda rundt for å sanke innvandrere? Innvandrerne i Norge har kommet hit av egen vilje. Det handler altså ikke om norsk bistand, men om vi skal la folk som står på terskelen få lov til å komme inn, eller stenge dørene, hvis vi da i utgangspunktet skal diskutere innvandring. Personlig ser jeg ikke hvordan det er relevant til denne saken.
Vis hele sitatet...
Denne saken, og mange andre mord, er et resultat av å ta i mot psykisk syke (og friske) innvandrere.
Så klarte jeg altså å la meg lure med på enda en innvandringsdiskusjon. At jeg aldri lærer. Dere får fortsette å forbanne alle innvandrere og håpe på stengte grenser. Lykke til med det.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Denne saken, og mange andre mord, er et resultat av å ta i mot psykisk syke (og friske) innvandrere.
Vis hele sitatet...
Tror du vedkommende ikke hadde drept, eller hatt det bedre hvis han ikke fikk innpass? For hvis du tror Den norske stat katalyserer massakrer hos egne innbyggere eller besøkende turister, så er jo det en ganske annen sak... Alternativet er i så fall at man skiller mellom norske og (shit au, siden det av en eller annen grunn er landet som brukes) sør-sudanske liv, noe som er reinspikka rasisme. Greit nok det, bare innrøm det.

For dere som falt av og reagerer: Mener man at et norsk liv er mer verdt enn et utenlandsk, og dermed at Verden hadde vært en bedre plass all together hvis denne mannen befant seg i et annet land, så er man en rasist.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 5. november 2013 kl. 01:51.
Sitat av EoT Vis innlegg
Hvorfor diskuterer dere Sør-Sudan? Og hvorfor får dere det til å høres ut som om snille Norge reiser jorda rundt for å sanke innvandrere? Innvandrerne i Norge har kommet hit av egen vilje. Det handler altså ikke om norsk bistand, men om vi skal la folk som står på terskelen få lov til å komme inn, eller stenge dørene, hvis vi da i utgangspunktet skal diskutere innvandring. Personlig ser jeg ikke hvordan det er relevant til denne saken.
Vis hele sitatet...
Les nyhetene, deretter kommenter. Personen var fra Sør-Sudan:
http://www.aftenposten.no/nyheter/--...r-7362575.html

Sør-Sudan og dets historie er dermed relevant i forhold til påstanden om at hvem som helst kunne gjort dette, som har blitt forsøkt brukt som "forsvar".

Asyl-institusjonen er relevant all den tid denne personen var asylsøker, bosatt på et nyopprettet asylmottak som kommunen stemte enstemmig imot skulle opprettes.


Du kan gjerne si at dette handler om åpne dører, men det er flere av oss som er imot asylpolitikken vår som er for mye enklere turistvisum(omtrent umulig å få fra f.eks. Ukraina), innføre kortsiktige (men oversiktlige, rettferdige) arbeidstillatelser, fordi fungerende mennesker som beriker det norske samfunnet trenger vi ytterst desperat.. fordi det finnes jævli mye ålreite folk rundt omkring. Folk som ønsker å bidra burde virkelig, virkelig være hjertelig velkomne, men de nekter vi innpass.
Sitat av EoT Vis innlegg
For dere som falt av og reagerer: Mener man at et norsk liv er mer verdt enn et utenlandsk, og dermed at Verden hadde vært en bedre plass all together hvis denne mannen befant seg i et annet land, så er man en rasist.
Vis hele sitatet...
"Ute av syne, ute av sinn" er et fenomen som gjelder hos skremmende mange (dog riktignok hovedsakelig små barn). Så lenge vi i Norge har det bra, er det liksom ikke så nøye hva som skjer ellers i verden.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Så klarte jeg altså å la meg lure med på enda en innvandringsdiskusjon. At jeg aldri lærer. Dere får fortsette å forbanne alle innvandrere og håpe på stengte grenser. Lykke til med det.
Vis hele sitatet...
Vi to diskuterte ikke innvandring. Og igjen kommer du med et utsagn basert på følelser og ikke logisk tenkning (lev opp til navnet ditt please): jeg fordømmer ikke alle innvandrere ved å si at det er en sammenheng mellom psykisk helse og å komme fra et krigsherja land. Det er ren fakta.
Sitat av EoT Vis innlegg
Tror du vedkommende ikke hadde drept, eller hatt det bedre hvis han ikke fikk innpass? For hvis du tror Den norske stat katalyserer massakrer hos egne innbyggere eller besøkende turister, så er jo det en ganske annen sak... Alternativet er i så fall at man skiller mellom norske og (shit au, siden det av en eller annen grunn er landet som brukes) sør-sudanske liv, noe som er reinspikka rasisme. Greit nok det, bare innrøm det.

For dere som falt av og reagerer: Mener man at et norsk liv er mer verdt enn et utenlandsk, og dermed at Verden hadde vært en bedre plass all together hvis denne mannen befant seg i et annet land, så er man en rasist.
Vis hele sitatet...
Hva med de som kommer til Norge for "å ta straffa" ?
Hva om denne personen ble tatt for tre drap i Sudan vs Norge.
En (nordmann) som drepte datteren og kona fikk 21 år, men ble sluppet ut i sist uke etter 10 år.
Ikke vet jeg straffene i Sudan, men jeg vet de er mer enn 10 år.
Hvilket land hadde du drept noen i?
Sitat av EoT Vis innlegg
Mener man at et norsk liv er mer verdt enn et utenlandsk, og dermed at Verden hadde vært en bedre plass all together hvis denne mannen befant seg i et annet land, så er man en rasist.
Vis hele sitatet...
Du forstod tydeligvis ikke posten min. Prøv å les den gjennom litt mindre emosjonelt ladede briller.
Sist endret av bloodshotEyes; 5. november 2013 kl. 02:04.
Sitat av EoT Vis innlegg
Tror du vedkommende ikke hadde drept, eller hatt det bedre hvis han ikke fikk innpass? For hvis du tror Den norske stat katalyserer massakrer hos egne innbyggere eller besøkende turister, så er jo det en ganske annen sak... Alternativet er i så fall at man skiller mellom norske og (shit au, siden det av en eller annen grunn er landet som brukes) sør-sudanske liv, noe som er reinspikka rasisme. Greit nok det, bare innrøm det.
Vis hele sitatet...
Tja, han hadde iallefall ikke hatt det verre i Sør-Sudan, og han hadde hatt familie, nettverk og stamme der. Det er vanskelig å se for seg at det kunne gått verre der.

.. og når det gjelder det å verdsette liv, så får du slutte å tøyse. Hvor mye er klærne dine verdt? Hvor mye datamaskinen du skrev på nå verdt? Selv de fattigste i Norge kunne enkelt reddet titalls liv årlig ved å gi pengene til fattige barn i fattige land, men ingen av oss gjør det (noen få gir noen småpenger, men aldri så det merkes).. og grunnen er åpenbar:

.. som absolutt alle andre på jorda så bryr vi oss mer om menneskene som er nærme oss. Det betyr familie og venner først, deretter bekjente og deretter nordmenn flest. Vestlige kommer for de aller fleste litt foran resten av verden, men ikke spesielt mye. Folk fra andre steder har samme perspektiv, men der er de heldigvis ikke tåpelige nok til å være flaue over det.

Sitat av kjerstin Vis innlegg
Hva med de som kommer til Norge for "å ta straffa" ?
Hva om denne personen ble tatt for tre drap i Sudan vs Norge.
En (nordmann) som drepte datteren og kona fikk 21 år, men ble sluppet ut i sist uke etter 10 år.
Ikke vet jeg straffene i Sudan, men jeg vet de er mer enn 10 år.
Hvilket land hadde du drept noen i?
Vis hele sitatet...
Sør-Sudan

Helt annet land. Sudan er faktisk rimelig sivilisert og velordnet i sammenligning.
Sist endret av DumDiDum; 5. november 2013 kl. 02:07.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Syke folk kan utføre syke handlinger uavhengig av hvor de kommer fra.

Dette var en handing av personlig desperasjon.

Eller tror du alle Sør-Sudanere er busskaprere og mordere?
Vis hele sitatet...
Sjansen er større for at en person derfra skal gjøre noe slikt, enn en etnisk norsk.

Se på alle ranerne som skjer i Oslo om dagen. Uten sammenligning såklart, men alle begås av ikke-etnisk norske. I alle fall 90% eller mer.

Sitat av EoT Vis innlegg
Hvorfor diskuterer dere Sør-Sudan? Og hvorfor får dere det til å høres ut som om snille Norge reiser jorda rundt for å sanke innvandrere? Innvandrerne i Norge har kommet hit av egen vilje. Det handler altså ikke om norsk bistand, men om vi skal la folk som står på terskelen få lov til å komme inn, eller stenge dørene, hvis vi da i utgangspunktet skal diskutere innvandring. Personlig ser jeg ikke hvordan det er relevant til denne saken.
Vis hele sitatet...
Når folk her til lands drepes av innflyttere er det naturligvis relevant å diskutere som vi nå gjør!

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Så klarte jeg altså å la meg lure med på enda en innvandringsdiskusjon. At jeg aldri lærer. Dere får fortsette å forbanne alle innvandrere og håpe på stengte grenser. Lykke til med det.
Vis hele sitatet...
Kan du se noe sted i diskusjonen at dette har blitt sagt? Snakk om å overdrive a. Typisk dere på venstresiden.
Tviler på at det er terror i dette tilfellet. Ser mer ut som psykisk sykdom, og da mener jeg det blir feil i utgangspunktet å sette terror-merkelappen på det som har skjedd.

Uansett mener jeg dette kommer som et utslag av den liberale innvandringspolitikken Norge har valgt å føre. Er vel noe som heter at man ligger som man reder? Man høster som man sår.

Dette er ikke første gang dette skjer og neppe siste gang heller. Dere får takke dere selv for at dere ikka har noen som helst kontroll på hvem som går i våre gater.
Sitat av Duckie Vis innlegg
Hvis alle ombord ble drept, og det var 3 ombord og 3 stykker ble drept ble jo alle drept. det er 3/3, det. 1/1, 100%, alle sammen.
Vis hele sitatet...
framsiden på VG: "Huset til Duckie fra freak forum begynte å brenne - Ingen kom levende ut". Lenger nede i teksten får man vite at ingen var hjemme. 0% mennesker i huset, og derfor kom ingen ut.
Tragisk sak. Spennende å se om den nye regjeringen klarer å opprettholde sine løfter og får personen sendt tilbake til hjemlandet sitt for å sone der.

"Drapssiktede skulle sendes ut av landet fredag. Han skulle transporteres uten eskorte fra politiet, noe som tyder på at han ikke ble vurdert som farlig for seg selv eller sine omgivelser." Genious. Enten har de bomma alvorlig på den psykiske vurderingen av han, eller så har de bommet veldig på avslaget av søknaden hans og han virkelig hadde noe å frykte i hjemlandet og heller tar endel år i fengsel her. Either way så er det på tide og iverksette hjemsending av asylsøkere for soning i sitt eget land og ikke bare sende tilbake noen få prosenter av balkanske-kriminelle.