Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2336
Sikkerhet/Utvikling
CodeBarbarian's Avatar
Hei alle Linux fantatikere!

Jeg har nå drevet med forskjellige programmeringsspråk i 3 år, og en tanke plutselig slo meg. For et år siden, hørte jeg om LFS.
eller "Linux From Scratch". Og tenkte å prøve meg på det. Så er det jo slik at man liker ikke å jobbe alene på slike ting. Så det jeg lurer på, er om det er noen her på freak-forum som har lyst å bidra? for å prøve å lage noe ved bruk av LFS?

Ihvertfall vist det er noen som føler at en gnist ble tent her? Så vær så snill og kontakt meg via PM. Har brukt linux i over 2 år nå, og kjenner jeg blir bare mer og mer glad i det.

Så til noen spørsmål:
  1. Er det noen her som har prøvd det før? Isåfall hvordan gikk det?
  2. Er det noen her som blir med på å sette opp et lite utviklings(Freelance) team?

Jeg håper det er mange som liker ideen og føler interessen øke. Jeg ønsker at man skal melde seg inn på vegne av interese. Uansett programmerings kunnskaper! Så er det viktigste å ha interesse for hva man driver med. Da lærer man ihvertfall best.

Mvh CodeBarbarian
Sist endret av CodeBarbarian; 29. desember 2010 kl. 01:57. Grunn: Grammatiske skrivefeil og m.m
Trenger du bare kodere, eller trenger du også beta-testere / ideer?
Sikkerhet/Utvikling
CodeBarbarian's Avatar
Trådstarter
Jeg trenger alt! Kodere, designere, Kreative ideer, beta testere osv!

Alle er velkommene. Som sagt: "how to make open source? First off all, get everyone involved!"
Sist endret av CodeBarbarian; 29. desember 2010 kl. 01:58.
Okei, da kan jeg melde meg som betatester! Håper at du lager noe unikt, og ikke noe som er helt likt alle mainstream distroene
Sikkerhet/Utvikling
CodeBarbarian's Avatar
Trådstarter
Hørtes bra ut onClipEvent!

Men til alle dere andre: Det er ikke nøye hvilket nivå dere er på i programmering, alt kan læres!
Lyst å være med! Kommenter eller send PM

Mvh
CodeBarbarian
Har du tenkt på å fungere som "founder" eller pådriver for dette prosjektet eller?
Høres intressant ut, kan du fortelle mer hvordan du ser for deg ferdig produkt?
Sikkerhet/Utvikling
CodeBarbarian's Avatar
Trådstarter
Jeg har selv tenkt til å bidra med koding og ideer. Men jeg kan også ta ansvar ved å hoste både servere & sub-deposits.

Sålangt er jeg veldig usikker på hvordan slutt prosjektet kommer til å bli. Men jeg ser ikke bort i fra å sette sammen
(K)(U)(X)(edu)ubuntu" som gir navnet "Kuxedu- buntu" som betyr at man setter sammen ubuntu, kubuntu, Xubuntu, edubuntu til en distribusjon, slik at da kan man installere flere grafiske miljøer enklere, isteden for å manuelt installere alt.

En liten liste jeg prøver og oppfylle:
- * Eksprimentere med andre installasjons muligheter.
- * Prøve å finne et alternativ til å øke spille kompatibiliteten på distroen.
- * Gi brukere et valg, at etter installasjon får de velge immelom et helt biblotek av skins, themes, fonts, software, design, tweak muligheter osv.
- * Gi støtte for bedre IDE editorer på linux.

Det var det jeg kom på i farten!

Så tenke jeg å utfylle roller:
- Prosjekt Leder: (Den med mest erfaring innen området)
- Kodere: (Alle som skal bedrive med grundig kode. Ikke overfladisk kode.)
- Designere(Alle som liker å jobbe på design, farger og dem som legger på skallet.)
- Oversettere: (Alle som vil oversette ifra et språk - til et annet språk.)
- Ideskapere: (Alle som kan komme med kreative ideer og jobbe rundt om å sette dem i et strukturert bilde)

Og det kommer sikkert flere roller som jeg ikke kommer på for øyeblikket.

Mvh CodeBarbarian
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det slår meg at det er uklart kva du vil? LFS vil jo - slik eg tolkar det - sei at du ikkje nyttar eit pakkesystem, men installerer alt frå botnen, kompilert frå kildekode, utan noko til å halde styr på versjoner og avhengigheter?

Så snakker du om å introdusere features som alternative installasjonsmåter, spillkompabilitet og mykje anna. Det er vel mål som er vanskelige å nå med LFS i den opprinnelege tydinga? Dessuten er vel stortsett dei som er i målgruppa for LFS såpass kompetente at om det er råd å massere eit spel til å kjøre i wine / crossover så får dei det til på eit vis, utan alt for grafiske vegvisarar...

Alternativet er jo strengt tatt det gentoo er/var? Ein distro ein kompilerer sjølv, med pakkehåndtering og heile røkla?

Og når du dreg inn ubuntu-derivater i det blir eg enda meir forvirra...

Hadde vore artig å få oppklara dei par spørsmåla
Godt å se at du blir glad i Linux, men det kommer ikke helt frem hva du vil ? Å lage en distro helt fra bunnen av virker ikke som den helt store ideen. Tror heller at entuiasmen din kan brukes innen noe som bygger opp linux. Det er nok av linux prosjekter der ute som trenger folk. Hva med å hjelpe til med desktop'en du liker? xfce/gnome/kde/lx..?
Sikkerhet/Utvikling
CodeBarbarian's Avatar
Trådstarter
Hele poenget med denne posten var å se om det var noen intereserte som hadde lyst å få til et lite prosjekt i retningen mot linux! Vist det var noen intereserte så kunne vi som startet på dette i lag finne ut av va vi kunne gjøre videre!

Mvh
CodeBarbarian
Du klarner ikke mye opp om hvor du vil henn. Vis du vil ha noe som ligner på en kryssning av de forskjellige versjonene av Ubuntu så vil er det jo ganske rart at du vil bygge det helt fra scratch. Ubuntu er jo gjerne en god distribusjon for nybegynnere så hvorfor skal du basere det på ett en distrubusjon som mangler alt er ett mysterium.

I steden for å bruke en så ribbet distro som LFS så vil det jo vere bedre å bruke Arch eller Gentoo der man kan installere akkurat de pakkene man vil, men har allerede en integrert pakkebehandler.

Og vis man skal bruke LFS og ikke kan å installere et brukermiljø til X via terminalen så burde man ikke bruke LFS.
▼ ... over en uke senere ... ▼
FreakOS, lurer på hva som kommer til å være hjemmesiden. [!]

Men fra spøk til alvor, ikke forhåndsinstaller noen desktop environment, la brukeren velge.
Kanskje legge noen gzip arkiv med de forskellige valgene, å et lite bootstrap.sh script for hvær.
Meg og Donkeybrain kan være med på designbiten! Bare å fyre løs med hva dere trenger. Vi har begge Adobe CS5 Mastercollection og går Medier og Kommunikasjon.
Om du trenger hjelp med betatesting så er det bare å si ifra...
Treningsnarkoman
fcknfreak's Avatar
høres interessant ut!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg er enda litt usikker på hva du egentlig vil her. Hva er formålet? Hva vil du oppnå? Hvor kommer LFS inn i bildet?
Har dette prosjektet startet, eller ble du demotivert av de kvalmende, negative tilbakemeldingene?

Det høres dog ut som ett artig prosjekt, og jeg kan helt sikkert være med å bidra litt her og der. Jeg kan dog stille litt av det samme spørsmålet som har blitt stilt over. Ønsker du virkelig å begynne på en ny distro fra scratch, eller tenkte du mer på å skreddersy pakkene som ligger ferdiginstallert?

I så fall kunne det jo kanskje vært verdt å ta en titt på Tiny Core Linux. Jeg har ikke prøvd den selv, men den gir deg visst bare ett bittelite skall så må du selv installere det du ønsker å bruke.

Forøvrig vil jeg motivere deg til å fortsette prosjektet, hvis dette virkelig er noe du har lyst til å prøve på. Det er nok en flott måte å lære seg mer om både datamaskinen din, så vel som linux. Stå på!
Sitat av Milligan Vis innlegg
Har dette prosjektet startet, eller ble du demotivert av de kvalmende, negative tilbakemeldingene?
Vis hele sitatet...
Unnskyld? De fleste var bare realistiske, og spurte om hva han egentlig skulle gjøre. Jeg så ingen kvalmende og negative tilbakemeldinger.
Sikkerhet/Utvikling
CodeBarbarian's Avatar
Trådstarter
Beklager for at jeg ikke har svart på en stund. Har vært på ferie. Nei prosjektet har ikke startet enda. Bare dokumentasjon, ide muldring, servere og programvare har blitt diskutert. Jeg mangler enda ihvertfall 1-2 programmerere til som kan bidra.

Bmariuz: Kan du ta kontakt med meg over PM så skal jeg sende deg diverse informasjon og slik iløpet av uken?'
Milligan: Du er hjertelig velkommen til å være med. Kan du også ta kontakt med meg over PM så skal jeg sende deg diverse informasjon?
64k: For å være ærlig så er det en team avgjørelse. Hverken hjemmeside eller prosjekt side har blitt diskutert til dags dato. Skal oppdatere fremgangen her på freak.

Beklager til dere andre angående hvor det var jeg ville hen. Kommunikasjon har ikke alltid vært min sterkeste side. Jeg lagde denne tråden for å se om det var noen som var intereserte i å være med i et slikt prosjekt. Hele poenget var å se om det var noen som fikk et lite glimt av nysjerrighet. Enkelt og greit så har jeg postet på en del forum og fått respons om både ideer og fremgangsmåter. Mens her har derre spørt hva jeg skal fram til? Vell jeg skal prøve å lage en linux distro og sette sammen et lite utviklings team. Jeg har ikke store kunnskaper om hvilken løsninger eller framgangs måter dette kan gjøres på. Men jeg vet at med hjelp, tålmodighet og team-work! Så går alt an!

Mvh Code Barbarian
Hvorfor låse seg til hva de som skrev LFS mener er riktig?
Skal man være flere personer er det likegreit å holde seg unna det og heller gjøre som man selv vil imho.

Da kan man i tillegg implementere et ferdig pakkesystem og benytte seg av deres pakkebrønner.
Sist endret av Goophy; 10. januar 2011 kl. 13:03.
Jeg tror det kan ta lang tid, men skal jeg være posetiv så er det jo "mulig", hadde vært kult å lagd et brukervennlig os mes instant search og innebygde programmer som flash, java osv... Eneste jeg kan programmere er java og php, og de skillsa jeg har er ikke i pro level.
Sikkerhet/Utvikling
CodeBarbarian's Avatar
Trådstarter
Men du er velkommen til å være med på teamet allikevel Vi kan alltids finne oppgaver til deg Hjemmeside mekking kansje?
Sitat av CodeBarbarian Vis innlegg
Men du er velkommen til å være med på teamet allikevel Vi kan alltids finne oppgaver til deg Hjemmeside mekking kansje?
Vis hele sitatet...
Ja jo jeg lærer akuratt nå ganske godt me php og php sikkerhet, det er bare til å ta kontakt evt skrive meg ned viss det blir noe ut av det så kan jeg eventuellt prøve å bidra
Jeg kan sikkert hjelpe til med litt på designbiten + webdesign. Hva er det egentlig snakk om av design her?
Når det gjelder koding er det bare html, css og såvidt litt php og javascript jeg kan, men gui og evt. nettside kan jeg hjelpe til med.
Sikkerhet/Utvikling
CodeBarbarian's Avatar
Trådstarter
Velkommen skal du være ihvertfall
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sikkerhet/Utvikling
CodeBarbarian's Avatar
Trådstarter
Det er vell på tide å ta denne opp igjen! Hvis folk enda er insteresert så begynner jeg å sette sammen et team i løpet av uken. Kommenter eller send PM om du er interesert!

Mvh
CodeBarbarian