Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1729
Hei. har en venn som fikk både shizofreni og bipolar lidelse etter overdose, / for høyt inntak av MDMA, han skulle egentlig vært død. denne personen var helt normal før dette skjedde. er det normalt at sånne psykiske lidelser oppstår etter MDMA? han er ikke den vennen jeg hadde før, lidelsene har forandret han helt, han er apatisk, har null empati og null forståelse for noe. savner vennen jeg hadde før
Anonym bruker
"Urolig Piggvar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja dette er normalt at kan skje ved overdoser av MDMA, mest sannsynlig er ikke dette permanent og han vil sakte komme tilbake til seg selv. Men er ingen garantier for det så det lureste er og få idioten til legen.
Anonym bruker
"Arktisk Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vil si det er helt normalt hvertfall at underliggende sykdom kan fort komme fram med rusbruk, spesielt misbruk og overdose. Om dette er rusmiddelet i seg selv eller den traumatiske opplevelsen som har skyld vet jeg ikke. MDMA kan være veldig skadelig på hjernen så det er ikke å se bort i fra at det kan ha skyld i dette, men kombinasjonen med traumatisk opplevelse, og i tillegg mulig underliggende sykdom, blir fort en oppskrift på psykiske plager. Apati og mangel på empati er i forhold til mine opplevelser normalt for en MDMA nedtur, og kan tenke meg at en dødelig overdose vil gi en kraftig nedtur/hangover, og potensielt permanente problemer. Det er ikke å se bort i fra at kompisen din kan bli bedre over tid så lenge han holder unna rusmidler og tar vare på seg selv, men de fleste kommer seg vel aldri helt etter en slik opplevelse.
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ikke uvanlig at bruk av rusmidler trigger og utløser schizofreni. Har ingen statistikk på mdma men hvertfall med hasj, amfetamin, kokain og sopp kjenner jeg til en del.
Det med at han er blitt en annen kan være mulig å reversere, så lenge han bare holder seg vekke fra mdma og annen narkotika, og bevist jobber med seg selv. Ta han med på turer, prøv å sosialiser han osv.

Man får ikke schizofreni eller BP av overdose Mdma, men mdma kan utløse en manisk episode for en med BP. Og man får heller ikke schizofreni av overdose med mdma, men kronisk psykose er mulig, noe som kan forveksles med schizofreni
Sist endret av Jorg; 6. juli 2020 kl. 00:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Urolig Piggvar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Normalt? Normalt å få schizoaffektiv lidelse av molly? Lol, arrogante tufs

Uansett TS. Du er en god venn å ha hører jeg . Fortsett med det<3
Vis hele sitatet...
Ja normalt, sier ikke at normal bruk av MDMA vil føre til noe sånt.. eller at det er ofte sånt skjer med misbruk engang.

Men at det ikke er spesielt unormalt at man kan ende opp med psykiske lidelser hvis man misbruker MDMA til de grader er allmennkunnskap for de som kan noe om det.

Så det som skjer med kameraten til TS er ikke noe som ikke kan skje med hvem som helst som misbruker MDMA gjentatte ganger..
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det blir ett helt annen ball game hvis noen har en underliggende seff!
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det blir ett helt annen ball game hvis noen har en underliggende seff!
Vis hele sitatet...
Man kan ikke vite hvem som er predisponert og ikke, det er ikke så enkelt som at det bare er underliggende hos de som har en schizofren mor. Det kan være en småparanoid tipptippoldefar som ingen så på som psykisk syk men bare litt opptatt av andre som gikk forbi huset, eller det kan være en tremenning med kortvarig psykose ingen i slekta har snakket høyt om, eller det kan være at man plutselig husker en noia razzia for tre år tilbake på trippen som sier klikk i hjernen. Så i praksis kan hvem som helst ha det underliggende, og i tillegg så kan rusmidler også utløse det hos personer hvor man ikke har funnet noen underliggende faktorer i arv eller miljø.
Trådstarter
53 8
takk for svar. ja glemte å si at han kom i en sterk psykose etter overdosen av MDMA og psykosen varte i mange mnd, kan psykose utløse shizofreni og BP? og det med at han går tilbake til seg selv hvis han ikke tar rusmidler lenger, han tar det aldri men er fortsatt apatisk å bryr seg ikke osv. tror aldri jeg får tilbake vennen jeg hadde.
Det er mulig å få psykose av narkotika og det er mulig at psykosen ikke er forbigående men kan føre til schizofreni.

Selvom man slutter å ruse seg kan det ta lang tid, årevis før man er mer seg selv igjen, og noen blir aldri helt seg selv igjen men som oftest bedre enn på det psykeste. Gi det tid og behandle han som før, men finn på andre ting enn å ruse dere og ha i bakhodet at han er psyk. Det må han og dere rundt han akseptere og forhåpentligvis blir det bedre om et år eller tre. Noen blir seg selv igjen av medisiner og behandling mens andre må være medisinerte resten av livet for å ikke havne i psykose igjen. Noen av medisinene kommer med bivirkning som apati og problemer med å ta utenforstående ting innover seg men syns ikke dere skal pese han for at han ikke er seg selv, han kan ikke noe for det.
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
kan du fortelle litt om hvordan han oppfører seg..
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
kan du fortelle litt om hvordan han oppfører seg..
Vis hele sitatet...
Tenker ikke det er så relevant å utlevere personer på nett på den måten. For alt vi vet kan han henge her å skjønne det er han det er snakk om, eller det kan få andre i samme situasjon paranoide for at det er de dem er snakk om som utleveres på nett og oppfattes rar av venner. Ikke noe for allerede sarte psyker.

Hvis du lurer på hvordan psykose er foreslår jeg at du lager en egen tråd hvor du ber folk om å dele egne erfaringer fra seg selv og ikke utlevere andre, hvertfall ikke sånn at personen kan gjenkjennes og identifiseres som kjenninger av personen i denne tråden kan med de detaljene som er presentert her.
Trådstarter
53 8
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
kan du fortelle litt om hvordan han oppfører seg..
Vis hele sitatet...
hei.kan ikke si så mye bare at han forstår ikke ting og han presser folk for penger å forstår ikke at andre ikke har god råd, og han sier mye rart, og ansiktsmimikken er helt "stiv, "flat", null følelser vises. osv
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av heihei67 Vis innlegg
hei.kan ikke si så mye bare at han forstår ikke ting og han presser folk for penger å forstår ikke at andre ikke har god råd, og han sier mye rart, og ansiktsmimikken er helt "stiv, "flat", null følelser vises. osv
Vis hele sitatet...
Hadde en kompis som var på en måte lik bare han sa ting som ikke gå mening som bsss hele tiden osv han fikk det etter amf det gikk over men det tok 4år. Ganske trist når det skjer sånne ting prøver å ha det litt gøyt med stoff og det funker opp alt.