Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2587
Nå sitter jeg dypt i det...historien er som følger:

Den 25 mai leide jeg og dama filmen "Stranger than fiction" på den lokale videosjappa. Ca. en drøy måned etterpå oppdaget jeg at vi hadde glemt å levere filmen, og noen dager etter jeg leverte den fikk jeg ett brev fra "Delta regnskap AS" om at jeg ikke hadde levert filmen til rett tid, og at jeg dermed måtte betale 1800; i overleie!

Finnes det ingen regler eller retningslinjer på dette? (f.eks. at man kjøper filmen om man ikke leverer etter "x" antall dager)

Takker og bukker for all hjelp og alle forslag til hva en fattig man kan gjøre
Dette hørtes jo fryktelig mye ut. Hos Mix med oss og du mister filmen må du betale ca. 400 spenn. Ellers kan du jo gå ned på sjappa og legge deg helt flat og beklage. Kanskje du slipper billig unna.
Sitat av svaagan
Nå sitter jeg dypt i det...historien er som følger:

Den 25 mai leide jeg og dama filmen "Stranger than fiction" på den lokale videosjappa. Ca. en drøy måned etterpå oppdaget jeg at vi hadde glemt å levere filmen, og noen dager etter jeg leverte den fikk jeg ett brev fra "Delta regnskap AS" om at jeg ikke hadde levert filmen til rett tid, og at jeg dermed måtte betale 1800; i overleie!

Finnes det ingen regler eller retningslinjer på dette? (f.eks. at man kjøper filmen om man ikke leverer etter "x" antall dager)

Takker og bukker for all hjelp og alle forslag til hva en fattig man kan gjøre
Vis hele sitatet...
du har antageligvis skrevet under på noen avtalevilkår, som den ansatte i butikken sa at du burde lese gjennom, også sa du neida, bare kast den

viss ikke, så kan jeg uansett ikke hjelpe deg.
Vært bortig det samme. fikk regning på 1400 på en film som jeg ikke hadde levert.
Men er bare å gå ned å klage som juling. de kan ikke kreve mer en filmens verdi. Du fikk vel ikke noe purring heller på filmen? for det fikk ikke jeg så det endte med at jeg slapp å betale faktisk.
Spør butikken om de syns det er naturlig å betale så stor sum? Eller så kan du si at du har mistet filmen og kun betale innkjøpsprisen.
De kan vel kreve opptil det de kan ha tapt i fortjeneste om filmen hadde blitt leid ut under optimale forhold, det vil si hver dag etter at du burde ha levert den.
Sitat av svaagan
Nå sitter jeg dypt i det...historien er som følger:

Den 25 mai leide jeg og dama filmen "Stranger than fiction" på den lokale videosjappa. Ca. en drøy måned etterpå oppdaget jeg at vi hadde glemt å levere filmen, og noen dager etter jeg leverte den fikk jeg ett brev fra "Delta regnskap AS" om at jeg ikke hadde levert filmen til rett tid, og at jeg dermed måtte betale 1800; i overleie!

Finnes det ingen regler eller retningslinjer på dette? (f.eks. at man kjøper filmen om man ikke leverer etter "x" antall dager)

Takker og bukker for all hjelp og alle forslag til hva en fattig man kan gjøre
Vis hele sitatet...
Det som er cluet i en leiekontrakt er vel at du må betale for den tiden du i praksis har nektet dem å leie filmen ut på ny til andre.
Sitat av Crustydemon
Vært bortig det samme. fikk regning på 1400 på en film som jeg ikke hadde levert.
Men er bare å gå ned å klage som juling. de kan ikke kreve mer en filmens verdi. Du fikk vel ikke noe purring heller på filmen? for det fikk ikke jeg så det endte med at jeg slapp å betale faktisk.
Vis hele sitatet...
Skal nedover å klage i morra, selv om det var utrolig sløvt å ikke få levert filmen i tide. Har ikke fått noe purring før regninga fra helvete kom nei, får ta det med i den lite fyllte sekken med argumentasjon i morra
Litt OT: Men en kompis av meg leide en film, så leverte han den inn i rett tid. Og noen år etterpå fikk han brev om at de enda ikke har fått filmen og han må betale en gjeld på 30.000,- (Men så gikk de nedover, så sa de det og de skjønte jo det med en gang at det måtte være en feil. Så det gikk bra;P)

(Reglene er slik at du må betale 50,- for hver dag du ikke leverer den)
Sist endret av RampLest; 20. juli 2007 kl. 01:18.
I regninga stod det 40; pr. dag overleie, men går det an å finne slike regelverk noen plass?
Har utleieren plikt til å ha det/informere kundene om det? Jeg husker ikke å ha underskrevet noen som helst papirer da jeg fikk leiekort hos videobutikken.
De må i alle fall kunne vise til at du har signert en leiekontrakt, ellers har de ikke noen sak, men jeg regner med at du skrev under noe når du leide den?

Det er uansett er meget useriøst firma dersom de bare lar regningen løpe uten å gjøre noen forsøk på å kontakte deg når overleien blir så dramatisk. Jeg hadde ikke godtatt å betale en slik pris, og jeg har i grunn liten tro på at de har lovhjemmel for å fremme et slikt krav.

Dette er ting du må spørre om! De må fremlegge bevis på at du har skrevet under en kontrakt som stipulerer overleie og regler rundt den, og de må vise til hvilke forskrifter de forholder seg til når de krever inn 8-10 ganger varens verdi i overleie. Ta eventuelt kontakt med forbrukerrådet
Jeg fikk et slik leiekort for en tid tilbake, men da erindrer jeg ikke å ha skrevet under på noe, har aldri skrevet under på noe som helst når jeg har leid film der.
Sitat av svaagan
Jeg fikk et slik leiekort for en tid tilbake, men da erindrer jeg ikke å ha skrevet under på noe, har aldri skrevet under på noe som helst når jeg har leid film der.
Vis hele sitatet...
Tja, dersom de ikke kan dokumentere at de har gjort deg kjent med konsekvensene av å ikke levere inn filmen igjen har de en dårlig sak. Uten at du har signert noe kan de heller ikke dokumentere at det var du som leide filmen.

Det opplevde jeg selv en gang. Jeg kom for å leie film og fikk beskjed om at det var 150,- i overleie (småpenger i denne sammenheng, men dog) og jeg kunne ikke komme på å ha leid den aktuelle filmen. Jeg bad dem legge frem dokumentasjon på at det faktisk var jeg som hadde leid denne filmen, noe de ikke kunne og derfor nektet jeg å betale. Det måtte de godta og slettet derfor kravet.
Høres bra ut, har også sendt mail til forbrukerrådet nå, så jeg satser på en løsning som er litt billigere enn 1800 hvertfall, skal skrive en liten rapport så snart jeg får ordna opp litt med videoutleiet.

Har også opplevd at man kan leie på andre personers kort uten å vise ID på det aktuelle videotleiet btw.
Sitat av RampLest
Litt OT: Men en kompis av meg leide en film, så leverte han den inn i rett tid. Og noen år etterpå fikk han brev om at de enda ikke har fått filmen og han må betale en gjeld på 30.000,- (Men så gikk de nedover, så sa de det og de skjønte jo det med en gang at det måtte være en feil. Så det gikk bra;P)

(Reglene er slik at du må betale 50,- for hver dag du ikke leverer den)
Vis hele sitatet...
men det er vel noen regel som sier at butikken på varsle kunden etter xx dager?
Kan legge til at en utleiefilm koster mer enn en kjøpefilm grunnet utleierettighetene. Videosjappa kjøper ikke bare en DVD men også en lisens til å leie ut den aktuelle filmen.
Har vært i kontakt med forbrukerrådet i dag. Har nå sendt en skriftlig klage til videobutikken, der jeg har oppsummert deler av denne tråden, samt innbetalt 250; isteden for 1800; til sjappa. Noe forbrukerrådet sa var greit i og med at jeg var uenig i prisen på overleiet (har rett til dette fram til saken er avklart eller noe sånt, husker ikke navnet på hjemmelen).

Takker for hjelpen til alle NFFere som har hjulpet meg så langt!

Kommer tilbake med enden på visa...
Hvis de er like stae etter alt dette, så skriver du her på forumet hvilket firma dette gjelder, så boikotter vi med glede. Er som oftest nok av griske videoshapper, ærlig talt.
1800 kr hørtes jævlig mye ut. Tror jeg glemte å levere den en gang, da jeg kom tilbake med den ett par dager etterpå måtte jeg betale 20kr ekstra elns.
De har ikke snøballsjangs til å kjøre deg på denne. Har vært borti flere utleiesjapper som ikke har noen kontrakt å gi kundene, og kan ikke tro de har mye retten med seg om de krever en slik overpris.

Uten å ha gitt deg en kontrakt som du har skrevet under. Uten å ha sendt purring. Nei, peis på med forbrukerrådet så kanskje de lærer litt. Det gjorde jeg med et lokalt bilverksted, de la seg like fort på ryggen som Paris Hilton på hotell.
Man kan ikke få 1800 kr i overbot, jeg leverte min et par dger senere en gang og da måtte jeg betale 20 kr.
Sitat av Matti94
Man kan ikke få 1800 kr i overbot, jeg leverte min et par dger senere en gang og da måtte jeg betale 20 kr.
Vis hele sitatet...
Hvis du leser tråden så er det her snakk om ca 2 mnd, ikke 2 dager.
Sitat av Crustydemon
Vært bortig det samme. fikk regning på 1400 på en film som jeg ikke hadde levert.
Men er bare å gå ned å klage som juling. de kan ikke kreve mer en filmens verdi. Du fikk vel ikke noe purring heller på filmen? for det fikk ikke jeg så det endte med at jeg slapp å betale faktisk.
Vis hele sitatet...
Jo, de kan kreve mer enn filmens verdi. De kan kreve alt det økonomiske tapet de har hatt pga at de ikke hadde hatt denne filmen å leid ut.
Sitat av mainer
Jo, de kan kreve mer enn filmens verdi. De kan kreve alt det økonomiske tapet de har hatt pga at de ikke hadde hatt denne filmen å leid ut.
Vis hele sitatet...
Neppe. Ikke over to måneder uten å gjøre noen forsøk på å skaffe filmen tilbake eller erstatte den... Hadde de gjort vedkommende som leide filmen oppmerksom på det, via telefon, post eller annet ville det selvsagt vært noe annet, men i dette tifellet kan jeg aldri tenke meg at de kan kreve inn alle potensielt tapte inntekter...