Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  88 6510
Vet ikke om dere har fått det med dere, men det fortjener uansett å nevnes.

Firefox v.1.0 slippes (ETA) 9 november. Altså i morgen. Så det kommer neppe til å komme et bedre tidspunkt til å bytte til firefox.
Jeg har ikke helt oversikten over hvilke forbedringer denne versjonen har å by på, men mine erfaringer med firefox sier meg at dette kommer til å bli noe som både IE og Opera kan se opp til.
Det bør også nevnes at versjon 1.0 er en ferdig versjon, men mozilla satser alikevell på at de så raskt som mulig kommer til å slippe en 1.1 versjon som fikser evnt. problemer som skulle dukke opp i 1.0.

For mer info kan du lese på:
http://www.mozilla.org/products/firefox/
Hva blir forskjellen på denne og Preview Release? De aller største, merkbare forskjellene altså.
The Rhymenocerous
polle's Avatar
\o/
DETTE er gode nyheter, ikke nye, men gud som jeg gleder meg

:firefox:

*skamme seg over at jeg atm sitter i opera* bruker vanligvis firefox, men er på annen maskin nå..
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Det er godkos. Snart er det på tide å henge opp plakatene rundt om i landet. Da vil flere mennseker bli oppmerksom på dette. Mozilla Norge-karene jobber på spreng for å få ferdig den norske releasen. Der vil det blandt annet være searchplugins for ordbok.no og qxl. det skal også nevnes at det er folk på dette forumet som har laget disse.
Sist endret av Kakcoo; 8. november 2004 kl. 22:33.
Tror jeg skal henge opp plakater i Bergen i morgen . Sa ihvertfall att jeg skulle gjøre det for en god stund siden..
Jeg har faktisk ventet på dette, for jeg har sagt til meg selv at når Firefox v.1.0 så skal begynne å bruke Firefox.

Så får vi se, jeg som ikke får så mye spyware; kommer jeg til å få mindre med denne?

Dette er jo noe jeg selv vil få svar på
Rett og slett antall feil. Jeg har ikke opplevd noen feil i preview releasen, men de skal bare fikse de mest ultrakritiske feilene fra Preview Releasen. Firefox 1.0 branchen ble "feature complete" i 0.9.

Det som er mer spennende med denne utgivelsen er jo at Firefox og Mozilla branchene skal synkroniseres. Det få ikke vet er at Firefox _egentlig_ er kun for å teste ny teknologi mens hovedsatsningen er på Mozilla. Firefox har nå fått mye nye og spennende teknologi som f.eks. XUL og dette skal da implementeres i Mozilla også. Dette er en lang prosess og vil gå helt ut til Mars 2005, som også vil være da Firefox 1.1 vil komme med enda mer ny og spennende teknologi
Man kan legge til at en helnorsk versjon også blir sluppet så fort den er ferdig. (Det regnes med at den er ferdig torsdag, 11/11). Det er mye nytt i 1.0, bl.a. er Single Window Mode (en extenion for tabbrowsing) innebygget. I tillegg blir enkelte searchplugins byttet ut i den norske versjonen. ebay byttes ut med qxl, ordbok.no legges til og det bil også være en searchplugin for nummersøk på telefonkatalogen.no

Dette er det jeg kom på nå i farta, hold dere oppdatert, titt innom http://firefox.no/
Å-å-å! Hvor jeg gleder meg til den norske versjonen. Tøft med qxl, ordbok og telefonkatalog. Er det FF-fans som lager den norske versjonen?
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
mongeland. Det er Vidar Braut Haarr og Håvard Mork som startet Mozilla Norge. For mer info om det, besøk Firefox.no
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
RoadKill: Du har å møte opp på Dr. Livingstone i Bergen den 20. nov på Mozilla Norges Release-party.

Og heng en plakat i Strandgaten slik at jeg kan se på den.
Henger nokk opp noen der ute ja. Skal prøve og huske rel. partyet, men om jeg husker på det så er det ikke sikkert jeg kommer inn en gang. Er det ikke alle rettigheter? Kan ta på meg <geek></geek> t-shirten så går det nokk bra .
Er meget fornøyd med Mozilla Firefox, nettopp lastet den ned. Har ikke oppdaget noe feil med den..enda..

Opera er en stor BUG!
Hva er så buggy med Opera? Bruker det daglig, har aldri vært plaget med bugs egentlig.
Låser seg. Testet det ut et par ganger. enkelte sider jeg ikke kunne gå inn på uten at det låste seg..ble dritt lei det til slutt og sverger nå til mozilla
jeg bruker firefox til å surfe og opera til å laste ned filer.
Du har jo da også det faktum at Firefox er open-source. Altså gratis. Opera er shareware, og med mindre du kjøper en serial, har du reklame der. Du kan jo alltids hente en serial en eller annen plass, men det blir som å naske i butikken. Gratis! Lovlig! Firefox!
håper ikke bokmerkene mine forsvinner når jeg oppdaterer..

Gleder meg!
Om dette er Versjon 1.0 som skal komme idag(9.Nov)

http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/releases/0.10.1/Firefox%20Setup%201.0PR.exe
emcee: det er PR (Preview) versionen. Releasen har ikke kommet enda.
Opprinnelig postet av charzer
Du har jo da også det faktum at Firefox er open-source. Altså gratis. Opera er shareware, og med mindre du kjøper en serial, har du reklame der. Du kan jo alltids hente en serial en eller annen plass, men det blir som å naske i butikken. Gratis! Lovlig! Firefox!
Vis hele sitatet...
Jeg har cracket Opera, for å bruke en nettleser jeg finner bedre enn Firefox (merk at dette er min personlinge mening, mener ikke å skape noen flame war i en Firefox-thread :P). Synes det er verdt det. Det er mange som ikke vil prøve Opera en gang fordi det har reklamebanner. Men bah. Hvis du nekter å støtte Opera Software med penger av prinsipp fordi du ikke liker reklamebanneret taper du vel ingenting på å cracke programmet og se om du kanskje liker det, du får vel ikke store samvittighetskvaler for det hvis du uansett ikke hadde brukt Opera hvis du ikke hadde cracket det. Liker du det kan du eventuelt betale senere hvis du vil. Er teit å bruke som argument at det har reklamebanner. At det er closed source, derimot, er et flott argument jeg ikke skal klage på.

Carry on :P
[off-topic]Sorry for å spore litt av, men hva er det som er så bra med firefox contra opera?[/off-topic]
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Spug. Jeg gikk over i fra Opera til Firebird. Var storfornøyd.

Psyc0re. Utdrag fra en artikkel jeg jobber med: Det som er så genialt med firefox, er at du har muligheten til å sette opp programmet etter dine egne behov. Når du har innstallert det, er det en vanlig nettleser med høy sikkerhet og støtte for fane-basert nettlesing. Deretter laster man ned alt av tillegspakker man måtte ønske. Slike tillegspakker kan blandt annet gjøre slik at du kan blokkere reklamebannere eller navigere ved enkle musekoordinasjoner.

Hvis du skjekker ut update.mozilla.org, så ser du hva firefox har å by på.
Sist endret av Kakcoo; 9. november 2004 kl. 00:47.
Kakcoo: Sorry jeg var litt uklar ... vet om alle features til firefox, men hva er det den har som ikke andre har? (IE teller ikke ... ) btw. Mouse gestures i firefox er jo en katastrofe i forhold til opera.... på toppen av alt så har firefox en tendens til å få skrift til å se jævelig ut etter min mening, men vet at det kan ”fikses”.
Anbefaler denne for lesning om FireFox.
http://kalsey.com/2004/09/why_i_dont_recommend_firefox/

Jeg liker firefox, og føler meg lost in space når jeg havner i opera eller ie, på tross av at jeg har brukt begge i adskillig lengre tid enn firefox. På tross av dette, må jeg si meg dundrene enig i denne bloggen, og hvis dere klarer å lese den uten fanatiske øyne, så skjønner dere kansje hvorfor det er så vanskelig å få folk til å skifte fra ie, og til noe annet, som sett i praktiske øyemed, hos oss "et PAR hakk over normalen" innen datakunnskap.

Psyc0re: Hva FF har i forhold til opera er heller hva den IKKE har. Den er ikke ferdigbundlet med en masse forskjellige programmer. Hvis du klarer å huske så langt tilbake i tiden som da Netscape ver det samme som internett, så var det en forholdsvis enkel affære. Så fant noen glupinger på at man skulle bundle den med alskens dill. HTML editor og alt annet. Det samme skjer med Opera nå, og det er skuffende å se at de beveger seg ut i den samme møkken. Det er noen som liker å få alt i ett, men det er av en eller annen grunn de samme som misliker IE bare fordi er IE.

Jeg sluttet å bruke Opera etter at jeg ikke klarte å få programmet til å forstå at når jeg trykket på en maillink, så skulle det systemdefinerte mailprogrammet åpnes. Jeg satte det i systemet, jeg stillte inn Opera, men samma faen, det ville at M2 skulle brukes. I den samme tiden sto det en reklame oppe i høyre hjørne som foreslo at jeg skulle laste ned/oppgradere til den nyeste utgaven (da 7.21) . So i did. I håp om at det ville fikse noe. Bare for å oppdage at den jeg hadde lastet ned var EKSAKT den samme filen som jeg plages med. Der og da konkluderte jeg at Opera var noe dritt, og skulle bort. For hvem har bruk for et program som nekter å la seg konfigurere. Selv IE var mere villig der.


anyhow, for å ikke gjøre denne tråden om til en nettleserkrig, så ønsker jeg å si, at så lenge Opera fungerte, og IKKE kom med masse ferdiglagde ekstrafunksjoner, så likte jeg det VELDIG godt. IE brukte jeg til jeg gikk over til FF, og jeg viste at jeg var godt beskyttet bak Proxomitron, selv om IE var usikkert. Nå bruker jeg FF, og jeg kommer vel til å holde meg til den inntil de også får ideen om at alt å må legges med. Og på grunn av det uhyggelige avanserte språket som brukes rundt nettlseren FF, så kan jeg trygt si, at ovenfor avanserte databrukere er det greit å hinte frampå om den (har vervet noen i klassen min) men til nybegynnere, er den håpløs.

(langt nattinnlegg)

mm
Opprinnelig postet av Raymond
håper ikke bokmerkene mine forsvinner når jeg oppdaterer..

Gleder meg!
Vis hele sitatet...
Jeg tviler for at bokmerkene dine forsvinner. ;-)
Om du installerer Firefox i Windows får du en forespørsel om å importere bokmerker fra andre nettlesere som er installert fra før av, meget handy funksjon.
Det er ikke noen serlig nye features i 1.0, de siste egenskapene ble lagt til i 1.0 Preview Release. Firefox 1.0 er bare en finpusset version, de har tatt knekken på nermere 300 bugs, for at 1.0 skal være så smooth som overhode mulig.
Opprinnelig postet av meitemark
Psyc0re: Hva FF har i forhold til opera er heller hva den IKKE har. Den er ikke ferdigbundlet med en masse forskjellige programmer. Hvis du klarer å huske så langt tilbake i tiden som da Netscape ver det samme som internett, så var det en forholdsvis enkel affære. Så fant noen glupinger på at man skulle bundle den med alskens dill. HTML editor og alt annet. Det samme skjer med Opera nå, og det er skuffende å se at de beveger seg ut i den samme møkken. Det er noen som liker å få alt i ett, men det er av en eller annen grunn de samme som misliker IE bare fordi er IE.
Vis hele sitatet...
Det må bare sies at fra og med Opera 7.60 (som nå er i betastatus) vil man kunne velge, når man installerer Opera, om man vil bruke det bare som en nettleser eller som en web suite (nettleser, mail og chat). (Velger du kun nettleser vil det da mest sannsynlig være umulig å få foreslått M2 i stedet for det mailprogrammet du skulle ønske å bruke.)
Meite: Jeg er uenig i at firefox er vanskelig for nybegynnere. Jeg ga FF 0.8 til foreldra mine og har ikke merka noen forskjell fra ie. At de klarer å bruke det sier egentlig ganske mye, mora mi trenger bruksanvisning for å brenne en cd (og bruksanvisningen forklarer hvordan man bruker wizarden i programmet). Eneste forksjellen er at mamma hele tida spør om vi bruker "den-der-mozzarella"
http://www.mozilla.org/products/firefox/switch.html

Der står det alt hvordan du gjør byttet ditt fra IE/andre til firefox

Gleder meg!
Nå er firefox 1 ute
Måtte kjøre innstalasjonen tre ganger før den klarte å fullføre hele uten å få feilmelding, men alle bokmerker og extentions er der ihvertfall

http://home.no.net/analkos/firefox.jpg
surfer på firefox 1.0 nu, funker hest det :P (brukte firefox før og)

Hadde ingen problemer under installasjonen hlr
huhei som vi gleder oss!
Fikk denne mailen av firefox.no


STIFTELSEN MOZILLA LANSERER NETTLESEREN FIREFOX 1.0

Programvare basert på åpen kildekode gir innovasjon i opplevelsen av Internett.

MOUNTAIN VIEW, California, USA. – 9. november, 2004 –

Stiftelsen Mozilla, en ideell organisasjon med hovedmålsetting å opprettholde valgfrihet og innovasjon på Internett, annonserte i dag verdensomspennende tilgjengelighet av nettleseren Mozilla Firefox 1.0. Utviklingen av Firefox er blitt drevet av ønsket om en mer robust, brukervennlig og sikker opplevelse på nett. Mozilla Firefox ankommer like etter forrige måneds meget vellykkede forhåndsvisningsutgave, som ble lastet ned av over 8 millioner mennesker, noe som betydelig bidro til siste del av utviklingen.

Dagens annonsering markerer den verdensomspennende lanseringen av Mozilla Firefox - med umiddelbar tilgjengelighet for Windows, Mac OS X og Linux – som en gratis nedlasting fra mozilla.org og med CD fra Mozilla-butikken. Firefox er nå tilgjengelig på mer enn et dusin forskjellige språk og mange flere er på vei.

“Vi er overlykkelige over å kunne annonsere denne milepælen for stiftelsen Mozilla og for nettleseren Firefox, som har blitt gjort mulig takket være den utrettelige innsatsen til hundrevis av frivillige bidragsytere og utviklere over hele verden,” kommenterte Mitchell Baker, president i stiftelsen Mozilla. ”Nå kan nye millioner nyte en bedre opplevelse på Internett.”

# Prisvinnende Internett-opplevelse
Nettleseren Mozilla Firefox har allerede mottatt fantastiske anmeldelser og priser for sin stabilitet, sikkerhet og innovative egenskaper.

* Blokkering av hurtigvinduer (Pop-ups) – Firefox inkluderer en integrert blokkering av hurtigvinduer som lar brukeren – ikke nettstedet – bestemme når de vil se hurtigvinduer.

* Beskyttelse mot nettkriminalitet – Firefox hjelper brukeren med å beskytte seg selv mot nettkriminalitet, som for eksempel ”phishing” (forsøk på å lure brukeren til å gi fra seg passordet sitt) og ”spoofing” (falske nettsted som utgir seg for å være populære, sikre nettsted) ved å tydelig vise den ekte identiteten til sikre nettsted.

* Raskere, enklere og mer tilgjengelige søk – Firefox integrerer tett støtte med ledende søketjenester, som Google, Yahoo!, eBay, Amazon, Dictionary.com, Creative Commons og flere, direkte i verktøylinjen. Den nye startsiden for Firefox gir også til tilgang til informasjon om Firefox, ressurser og programvaretips, koblet sammen med Googles søkeboks.

* Mer effektiv nettlesing – Firefox’ innovative fanebaserte nettlesing gir brukeren mulighet til å laste mange nettsider i samme nettleservindu, noe som forbedrer hurtigheten og brukervennligheten. Firefox introduserer også ”Levende bokmerker”, som gir brukeren mulighet til enkelt å se overskriftene fra de ferskeste nyhetssaker og blogger.

* Kan utvides med hundrevis av programtillegg – Mer enn 100 programtillegg er tilgjengelig for Firefox i dag, inkludert verktøylinjer for A9.com, Google og Yahoo!, som gjør Firefox mer tilpasningsvennlig og behagelig å benytte.

* Enkel overgang – Med Firefox’ enkle overgang fra Internet Explorer og andre nettlesere. Firefox importerer dine eksisterende bokmerker, passord, informasjonskapsler og annen data.

Firefox har mottatt er stort antall anbefalinger og bransjepriser inkludert Laptop Magazines “Editor’s Choice Award”, “Best in Show” på Linux World høsten 2004, “Beste åpen kildekode-løsning” på Linux World høsten 2004, og første plass i Maximum PCs “Softy Awards” for 2004.

# Stort nettverk for brukerstøtte
Med tusenvis av bidragsytere og støttespillere involvert i utvikling, dokumentasjon, testing og markedsføring av Mozilla Firefox finnes det er rikt utvalg av ressurser for brukerstøtte og verktøy tilgjengelig. Dokumentasjon på nett, innføringer, OSS (”Ofte stilte spørsmål”) og lenker til kommersielle partnere for brukerstøtte finnes på http://www.mozilla.org/. Uavhengige nyheter, kommentarer og brukerstøtte fra bidragsyterne fåes fra mozillaZine på http://www.mozillazine.org/.

# Få tak i Firefox
Mozilla Firefox 1.0 kan lastes ned gratis eller kjøpes på en CD-ROM-utgave med en guidebok fra stiftelsen Mozilla på http://www.mozilla.org/.

# Om stiftelsen Mozilla
Stiftelsen Mozilla, etablert i juli 2003, er en ideell organisasjon uten profittmål, med hovedmålsetting å opprettholde valgfrihet og innovasjon på Internett. Stiftelsen gir organisatorisk, juridisk og finansiell støtte til åpen kildekode-prosjektet Mozilla. Stiftelsen er lokalisert i Mountain View, California og er avkommet til den første nettleseren som ble utstrakt brukt – Netscape. Lær mer om stiftelsen Mozilla på http://www.mozilla.org/.

# Om Mozilla Norge
Mozilla Norge, etablert i oktober 2003, er en ideel organisasjon uten profittmål, med hovedmålsetting å opprettholde valgfrihet og innovasjon på Internett for nordmenn. Stiftelsen birdrar Mozilla-stiftelsen med oversettelse til bokmål og nynorsk, markedsføring innad i norge, og teknisk brukerstøtte for bedrifter og hjemmebrukere.

Pressekontakt:
Colin Crook
Sparkpr

+1-415-321-1887

Pressekontakt Mozilla Norge:
Vidar Braut Haarr
Mozilla Norge

48 00 08 80

mvh,
--
Vidar Braut Haarr
http://www.firefox.no/
Vis hele sitatet...
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Cybergasm, det gjorde jeg også
skjønner ikke at noen kan være negative til en så bra nettleser.....opera er bare jall.....for mye dritt der uansett......har brukt firefox i over 1. år og syns bare synd på IE og Opera brukere.......har dog opplevd at windows versjonen kan "henge" seg litt.....men men...
Vet Mozilla Norge sånn ca. når 1.0 norsk kommer ut?
Venter på at den skal komme i gentoo nice pakke system
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
mongeland.. Tenker du på den norske versjonen? Ja. Den er ute. Den var tilgjengelig bare minutter etter den engelske versjonen var sluppet.
http://207.200.85.49/pub/mozilla.org...0/win32/nb-NO/
Microsoft påstår at 90 % fortsatt bruker IE......sikkert riktig det hvis alle som har windows bruker IE......men det er neppe tilfellet........
Takker, så ikke den.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av fyrstekaka
skjønner ikke at noen kan være negative til en så bra nettleser.....opera er bare jall.....for mye dritt der uansett......har brukt firefox i over 1. år og syns bare synd på IE og Opera brukere.......har dog opplevd at windows versjonen kan "henge" seg litt.....men men...
Vis hele sitatet...
Vet du hva du ikke skjønner? At en slik holdning som du har mot medbrukere kan kun skade Firefox.
Jeg digger da firefox.....??
Ahh, har kun sittet i norsk FF noen minutter, men det var morsomt med norsk, spesielt med ordbok, qxl og spesiel caplex!
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
mongeland, er folk fra nFF som har laget de search-pluggene.
reallife? han hadde iallefall laget en for nFF.