Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1476
Har en eiendom der det i detaljreguleringsplan for området er regulert inn en framtidig vei over min eiendom til boligtomter som ikke er bebygd.

Det foreligger ingen tinglysing eller andre avtaler for å tillate at denne veien skal bygges på min eiendom, kun reguleringsplanen.

Kan nevne at "motpart" er privat, ikke kommune eller stat.

Har jeg juridisk rett til å nekte at veien legges over min eiendom?
Sef kan du nekte. Men i ytterste konsekvens kan kommunen eksproprietere den veien hvis den er viktig nok.

Er det viktig for deg, vil jeg anbefale at du snakker med en advokat.

Skader vel heller ikke å snakke med kommunen om hvordan ting foregår.
Veier bruker lett å la seg ekspropriere, så det kan være du må avse denne parsellen. Veier overtas som oftest uansett av det offentlige til slutt så det kan være de står for kjøpet/ekspropriasjonen.

Du vil antagelig bli tilbydd et beløp for hver kvadratmeter, og denne summen bruker å være relativt lav. Det er fordi eiendommen din er detaljregulert til vei, noe som gjør at du uansett ikke kan bygge noe på parsellen. Hvis du vil være vanskelig kan du ta saken til skjønnsretten, noe som vil koste kommunen din 100 000 eller så, men skjønnsretten bruker å være ganske nådeløs i utmålingen og det er flere eksempler på at de setter "erstatningssummen"/kjøpesummen til kr 0. Dette fordi verdien av eiendommen din ikke taper seg i verdi. Dette stiller seg jo selvsagt annerledes fra sak til sak, feks om du bare gir bort et hjørne av eiendommen eller må akseptere en veg gjennom sentrale deler av eiendommen din, som i praksis deler den i to.
Du kan bruke 100000 på en ny reguleringsplan og prøve å få kommunen til å godkjenne den.

Selv om det er en vei de i reguleringsplanen så er det ikke sikkert den legges der.

Det kan være innvendinger mot det, fra Statens vegvesen, naboer, eier, osv. Slike ting kommer somregel ikke frem før ting skal bygges.

Så hør med eier av de ubebygde tomtene om hva den tenker, eller lag en ny reguleringsplan, eller bare vent ee vel dine muligheter.
Kanskje det smarte her er å informere de som bygger om at veien går over din eiendom, og at du er villig til å selge den delen av eiendommen til de? Du kan vel få et skikkelig bra tilbud der siden du har mye leverage?

Kan ikke mye om lover og regler på dette. Men regner med at du har mye på din side, og at du her kan gjøre en veldig god fortjeneste på å selge den delen av eiendommen din sett at det ikke er snakk om en stor del av tomten?