Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1162
Jeg lurer på følgende; Det er slik at turister utenfor schengen som er i Norge kan be om at det fylles ut et mva-refusjons skjema for varene de handler. Skjema og vare fremvises på et tollsted når de forlater landet, så tar de det toll-stemplede skjemaet til butikken som utstedet det og butikken tilbakebetaler momsen.

Er dette noe turistene har RETT til iflg lov, eller kan en butikk nekte å refusere momsen? Dette er for ordens skyld ikke helt det samme som taxfree, hvor et privat selskap er mellom-mann.
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Sitat av Greater_Apeness Vis innlegg
Jeg lurer på følgende; Det er slik at turister utenfor schengen som er i Norge kan be om at det fylles ut et mva-refusjons skjema for varene de handler. Skjema og vare fremvises på et tollsted når de forlater landet, så tar de det toll-stemplede skjemaet til butikken som utstedet det og butikken tilbakebetaler momsen.

Er dette noe turistene har RETT til iflg lov, eller kan en butikk nekte å refusere momsen? Dette er for ordens skyld ikke helt det samme som taxfree, hvor et privat selskap er mellom-mann.
Vis hele sitatet...
Hva skulle være grunnen til å nekte? Pengene tilhører jo ikke butikken either way.
Vil forøvrig tro de er nødt til å tilbakebetale dersom Tollen har sagt det.
Sist endret av Skinny; 12. april 2023 kl. 16:14.
Sitat av Skinny Vis innlegg
Hva skulle være grunnen til å nekte? Pengene tilhører jo ikke butikken either way.
Vil forøvrig tro de er nødt til å tilbakebetale dersom Tollen har sagt det.
Vis hele sitatet...
Når kundene kommer med stemplede skjema som butikken selv har utstedt må man selvsagt betale tilbake momsen, men jeg lurer på om en butikk MÅ utstede refusjonsskjemaet i utgangspunktet, kan man nekte eller er dette noe kunden har krav på.
Sitat av Greater_Apeness Vis innlegg
Jeg lurer på følgende; Det er slik at turister utenfor schengen som er i Norge kan be om at det fylles ut et mva-refusjons skjema for varene de handler. Skjema og vare fremvises på et tollsted når de forlater landet, så tar de det toll-stemplede skjemaet til butikken som utstedet det og butikken tilbakebetaler momsen.

Er dette noe turistene har RETT til iflg lov, eller kan en butikk nekte å refusere momsen? Dette er for ordens skyld ikke helt det samme som taxfree, hvor et privat selskap er mellom-mann.
Vis hele sitatet...
Om jeg ikke tar veldig feil så er dette et skjema du som kjøper skal fylle ut ved utførsel av varene og sende til butikken/selger.

https://www.toll.no/no/verktoy/skjem...erverdiavgift/

Om du åpner skjemaet står det litt om prosessen.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Om jeg ikke tar veldig feil så er dette et skjema du som kjøper skal fylle ut ved utførsel av varene og sende til butikken/selger.

https://www.toll.no/no/verktoy/skjem...erverdiavgift/

Om du åpner skjemaet står det litt om prosessen.
Vis hele sitatet...
Er klar over alt det der, mitt spørsmål er om butikken kan nekte å utstede skjemaet, og således la være å tilbakebetale moms.
Sitat av Greater_Apeness Vis innlegg
Er klar over alt det der, mitt spørsmål er om butikken kan nekte å utstede skjemaet, og således la være å tilbakebetale moms.
Vis hele sitatet...
Hva mener du? Slik jeg g forstår det så skal du printe ut skjemaet selv, levere i tollen og sende til butikken.
Så butikken "utsteder" ikke et skjema.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Hva mener du? Slik jeg g forstår det så skal du printe ut skjemaet selv, levere i tollen og sende til butikken.
Så butikken "utsteder" ikke et skjema.
Vis hele sitatet...
Vanlig praksis er at butikken fyller ut skjemaet til kunden, med kvitteringsnr osv. Det må signeres og stemples av butikken for å være gyldig, kunden kan såvidt jeg kan skjønne ikke printe ut skjemaet etter handelen og fylle det ut helt selv.
Sitat av Greater_Apeness Vis innlegg
Vanlig praksis er at butikken fyller ut skjemaet til kunden, med kvitteringsnr osv. Det må signeres og stemples av butikken for å være gyldig, kunden kan såvidt jeg kan skjønne ikke printe ut skjemaet etter handelen og fylle det ut helt selv.
Vis hele sitatet...
Jeg kikket litt på det, og det er frivillig for selger å gjøre dette.
Ofte håndteres dette av private selskaper, du har kanskje sett klistermerker på utenlandske butikker om tax refund fra Global Blue. De håndterer hele refusjonen og sender faktura til butikk eier i ettertid.

Den eksakte lovteksten om dette finner du i merverdi loven.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Jeg kikket litt på det, og det er frivillig for selger å gjøre dette.
Ofte håndteres dette av private selskaper, du har kanskje sett klistermerker på utenlandske butikker om tax refund fra Global Blue. De håndterer hele refusjonen og sender faktura til butikk eier i ettertid.

Den eksakte lovteksten om dette finner du i merverdi loven.
Vis hele sitatet...
Takk for svarene!
Hvorfor nekte? Orker ikke jobben? Det kan jo faktisk bidra til ekstra salg og bedre bunnlinje.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hvorfor nekte? Orker ikke jobben? Det kan jo faktisk bidra til ekstra salg og bedre bunnlinje.
Vis hele sitatet...
Det er ikke relevant for denne diskusjonen, men historien er at jeg er butikksjef og krangler med ledelse om disse skjemaene for tiden. De vil jeg skal slutte med det, jeg vil fortsette med de. Dersom jeg var lovpålagt å utstede de så hadde det passet meg veldig bra.
Sitat av Dough Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Har gitt det et forsøk, men jeg kunne ikke finne noe som var relevant til min sak. Der det omtales står det typisk at turisten KAN få tilbakebetalt moms på denne måten, fant ikke ut om det var pålagt. Videre er jeg ikke jurist og fant lovteksten forvirrende. Sitèr gjerne relevant paragraf hvis du har peiling på dette.
Problemstillingen du skisserer virker å være relatert til Merverdiavgiftsloven §6-25 - "varer til turister". Skatteetaten har i den såkalte "Skatte-ABC'en" omtalt denne problemstillingen, se særlig omtalen av første ledd. Jeg finner dessverre ingenting som sier at du som selger er lovpålagt å utstede refusjons-skjema til kjøper, og det finnes heller ingen rettsavgjørelser eller behandlinger i Skatteklagenemnden som tilsier at selger er pålagt å utstede skjema på kjøpers forespørsel.
Sitat av PlGsks Vis innlegg
Problemstillingen du skisserer virker å være relatert til Merverdiavgiftsloven §6-25 - "varer til turister". Skatteetaten har i den såkalte "Skatte-ABC'en" omtalt denne problemstillingen, se særlig omtalen av første ledd. Jeg finner dessverre ingenting som sier at du som selger er lovpålagt å utstede refusjons-skjema til kjøper, og det finnes heller ingen rettsavgjørelser eller behandlinger i Skatteklagenemnden som tilsier at selger er pålagt å utstede skjema på kjøpers forespørsel.
Vis hele sitatet...
Takk for svaret!
Av ren nysgjerrighet, hvordan er dette noe man kan krangle om?