Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 643
Hei

Noen som vet om det er lov for utleier å tillate broren min og kjæresten hans å bo i leiligheten under deler av leieperioden?

Vi vil bruke en standard husleiekontrakt fra Forbrukerrådet.

Jeg vil trolig kunne være der da, men det vil bli vanskelig fordi leiligheten er så trang. Jeg vil også måtte sove på sofaen.

Det står ikke noe om det i kontrakten. Broren min og kjæresten kommer ikke til å betale leie.

Faren min sa at de ikke kommer og tidligere sa de at de kunne bo hos dem om de kom på besøk, men nå har de visst ombestemt seg og sier at dersom de kommer sammen så vil de måtte bo i leiligheten jeg leier.

Dette kan potensielt bli rundt måneder dette året i forbindelse med sommerferie og juleferie.

Jeg vil selvfølgelig si ifra at jeg ønsker at de skal bo hos mine foreldre mens de er her i Norge og ikke hos meg. Jeg har sagt ifra at jeg ikke ønsker det til mine foreldre.

Den største forskjellen er vel egentlig at jeg vil føle meg tryggere dersom det ikke er lov. Jeg vil mest sannsynligvis uansett ikke føle komfortabel med å klage til tredjepart eller iverksette andre tiltak/konsekvenser for det dersom de flytter inn likevel, ettersom det er familie.

Jeg leier hele leiligheten og ikke et rom i leiligheten forresten. Det er bare ett soverom og kombinert stue/kjøkken der.
Sist endret av indigomoon; 30. mars 2023 kl. 21:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja du ha besøk. Dette virker mer som et familie issue enn kontrakt. Broren din og dama kan ikke forvente at de skal bo gratis hos deg og ta soverommet ditt. La de sove på stua om de kommer. Liker de det ikke får de dra til foreldrene dine. Det er ikke ditt problem.
Sitat av indigomoon Vis innlegg
Hei

Noen som vet om det er lov for utleier å tillate broren min og kjæresten hans å bo i leiligheten under deler av leieperioden?
.
Vis hele sitatet...
Hvis dette ikke bare er besøk så er det fremleie må gies godkjennes fra utleier.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...-17#KAPITTEL_7