Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  174 25220
Sitat av SaintVitus Vis innlegg
Jeg vet ikke hva som er riktig, men jeg forstår ikke helt at du kan påstå at den kommer fra et svart hull.
Vis hele sitatet...
Den kommer nok ikke fra det sorte hullets sentrum, men sorte hull er kilden til at en kvasar oppstår.
Man tror de kommer av diskene rundt sorte hull blir så varme at de kan begynne å lyse kraftig, samtidig som disken er såpass langt unna det sorte hullet at lyset kan unnslippe gravitasjonen.

Jeg siterer Provo fra noen poster over:
Partiklene som blåses ut av polene kommer fra kvasarer, men disse finnes aldeles ikke rundt alle sorte hull. Man tror fenomenet oppstår av såkalte akkresjonsdisker rundt enkelte supermassive sorte hull. Gass som faller i spiralform mot det sorte hullet i ekstremt høy hastighet oppnår en enorm temperatur på grunn av friksjon, og denne disken av materie lyser opp veldig sterkt, og kan forårsake såkalte "jets".
Vis hele sitatet...
Sist endret av Grimdoc; 5. oktober 2011 kl. 14:15.
Det jeg først og fremst ville frem til var at sorte hull ikke spyr ut en kvasar, som Xernox skriver. I Illustrert Vitenskap står det at det er en svært aktiv galakse, så jeg regnet bare med at det var riktig.
Sitat av SaintVitus Vis innlegg
I Illustrert Vitenskap står det at det er en svært aktiv galakse, så jeg regnet bare med at det var riktig.
Vis hele sitatet...
En "aktiv galakse" er definert som en galakse som har større lysutputt enn summen av alle stjernene, fordi den innehar en aktiv galaksekjerne – som regel kalt en AGN (Active Galactic Nucleus). En kvasar er en type AGN. Enkelte ganger omtales hele galaksen som en kvasar, men det er kjernen som besitter hele fenomenet, mens galaksen ellers jevnt over er antatt å være normal.
Ikke at jeg skal påstå å ha rett, men en kvasar, er ikke det "bare" ett gigantisk svart hull som er i ferd med å sluke en galakse? Så det vil si at i midten på en kvasar er det ett sort hull. Lyset og strålingen som som kommer fra en kvasar kommer ikke fra det sorte hullet i seg selv, men alt som er rundt hullet og er i ferd med å bli slukt, men enda ikke kommet innefor "event horizon".
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Men faen, da. Du må forstå at kildehenvisninger til "numerologen.no" og et tøvete forlag som spesialiserer seg i bøker om pseudovitenskap, ønsketenking og svindel ikke tas for god fisk i et forum som heter "Vitenskap og forskning".
Vis hele sitatet...
Men Wiki holder kanskje?

Einsteins teorier også da vel?

http://en.wikipedia.org/wiki/Wormhole

Tomt rom består av et stoff, dette stoffet er det som tøyes av masse. Dette stoffet har en grense.

Svart materie derimot er noe annet igjen enn tomt rom... Men det er en annen sak.
Sitat av EkNad Vis innlegg
Men Wiki holder kanskje?
Vis hele sitatet...
Hvis artikkelen hadde forsvart påstandene dine, men det gjør den ikke.

Sitat av EkNad Vis innlegg
Einsteins teorier også da vel?
Vis hele sitatet...
Hvis teoriene hadde forsvart påstandene dine, men det gjør de ikke.

Sitat av EkNad Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ingenting i artikkelen om ormehull støtter opp om de kontroversielle påstandene dine. Tvert om sier den deg midt i mot på flere punkter. Man har ikke funnet noen naturlig prosess som kan være opphav til ormehull i annet enn Planck-skala, ormehull er ikke to møtende sorte hull (men likner veldig, med unntak av bl.a. at ormehull ikke avgir Hawking-stråling) og ormehull kan ikke dannes som et resultat av gravitasjonskollapsen til et sort hull. Se også:

http://casa.colorado.edu/~ajsh/schww.html
http://casa.colorado.edu/~ajsh/collapse.html
http://www.newscientist.com/article/dn11745

Ei heller støtter den opp det du påstår om at sorte hull "bryter hull i romtiden". Du har kun definert en singularitet som et "brudd på romtiden", og funnet på konsekvensene av dette fra egen fri fantasi.

Sitat av EkNad Vis innlegg
Tomt rom består av et stoff, dette stoffet er det som tøyes av masse. Dette stoffet har en grense.
Vis hele sitatet...
Tomt rom består ikke av et stoff, og du blander nok sammen med kvantefluktuasjoner i vakuum og det faktum at rom kan ha en struktur og geometri på tross av at det er tomt.

Sitat av EkNad Vis innlegg
Svart materie derimot er noe annet igjen enn tomt rom... Men det er en annen sak.
Vis hele sitatet...
Du tenker på mørk materie, og du har helt rett i at det er noe annet, så jeg skjønner ikke hvorfor du tar det opp i det hele tatt, med mindre du tror du scorer poeng på namedropping.

Jeg minner om retningslinjene for underforumet, og tilfeldige linker til artikler som ikke forsvarer påstandene dine teller ikke som kildereferanse. Fremtidige innlegg hvor du ikke solid forsvarer kontroversielle påstander og synsing vil bli slettet, så med mindre du har noe skikkelig å komme med kan du like godt la være.
Sist endret av Provo; 6. oktober 2011 kl. 15:42.
vet du hvor mange atomer eller hva det nå heter det er i en punktum? i denne lille .? hørt det skal være helt sykt mye :P
Sitat av Awareness Vis innlegg
sånn som det virker som at universet har begynt så var det først en liten klump eller "ingen ting"? eller noe som sprengte og brettet seg utover og ble universet.
Vis hele sitatet...
Universet består sannsynligvis fortsatt av "ingenting". Vi er laget av molekyler, som er laget av atomer, som er laget av elektroner / protoner / nøytroner, som består av kvarker, som består av oscillitroner, etc...

Hva består de minste delene av? Hodepinen for øyeblikket er at det ser ut til å være INGENTING... og det kan foreløpig ikke forklares logisk...
Sitat av Whynot(faan...) Vis innlegg
Universet består sannsynligvis fortsatt av "ingenting". Vi er laget av molekyler, som er laget av atomer, som er laget av elektroner / protoner / nøytroner, som består av kvarker, som består av oscillitroner, etc...
Vis hele sitatet...
Oscillitroner..? Det eneste jeg finner om dette er noe rablende tullete alternativmøl, så jeg ville ikke tatt akkurat det for god fisk.

I følge standardmodellen består ikke kvarker av mindre bestanddeler, men er elementærpartikler. Det er så vidt jeg vet ingenting som tyder på at akkurat dette er galt.

Sitat av Whynot(faan...) Vis innlegg
Hva består de minste delene av? Hodepinen for øyeblikket er at det ser ut til å være INGENTING... og det kan foreløpig ikke forklares logisk...
Vis hele sitatet...
Hva mener du med dette? Når man sier at elementærpartiklene ikke består av noe annet, så betyr ikke det at de "er ingenting", men at de ikke har mindre bestanddeler.
Sitat av Provo Vis innlegg
Oscillitroner..? Det eneste jeg finner om dette er noe rablende tullete alternativmøl, så jeg ville ikke tatt akkurat det for god fisk.

I følge standardmodellen består ikke kvarker av mindre bestanddeler, men er elementærpartikler. Det er så vidt jeg vet ingenting som tyder på at akkurat dette er galt.


Hva mener du med dette? Når man sier at elementærpartiklene ikke består av noe annet, så betyr ikke det at de "er ingenting", men at de ikke har mindre bestanddeler.
Vis hele sitatet...
Hei, det jeg mente var at Standardmodellen er en teori, og kun det, som går ut på at kvarkene er elementærpartikler. En del forskere stiller spørsmålstegn ved om denne teorien stemmer, da det er gjort forsøk med resultater som kan tyde på at vi heller ikke her snakker om partikler, fordi de i disse forsøkene ikke oppfører seg som partikler (masse), men som bølger. Hva vi da snakker om, er det ingen som har funnet noe endelig svar på, men det finnes flere teorier rundt dette. En er strengeteorien(e), der man ikke nødvendigvis snakker om masse, men det store spørsmålet blir igjen: Hva ER masse? Eller hva er det vi OPPFATTER som masse?

Din kommentar om oscillitronet stemmer, det er kun en alternativ teori, og en lite dokumentert sådan. Et spennende tankeeksperiment, men med altfor lite hold, intet annet...

Man trodde også i sin tid at atomet var den minste partikkelen, hvilket jo viste seg å ikke stemme. At vi denne gangen skal ha kommet til "det endelige svaret" er kanskje å stikke hodet i sanden enda en gang? Når alt kommer til alt så finnes det en sannhet der ute som vi prøver å forstå, samtidig som den kunnskapen vi har klart å erverve oss er begrenset både av teknologien vi har til rådighet og av den menneskelige hjerne.

I likhet med deg, håper jeg, ser jeg med spenning fram til hva det neste blir rundt dette temaet...
Sitat av Whynot(faan...) Vis innlegg
Hei, det jeg mente var at Standardmodellen er en teori, og kun det, som går ut på at kvarkene er elementærpartikler. En del forskere stiller spørsmålstegn ved om denne teorien stemmer, da det er gjort forsøk med resultater som kan tyde på at vi heller ikke her snakker om partikler, fordi de i disse forsøkene ikke oppfører seg som partikler (masse), men som bølger.
Vis hele sitatet...
At partikler har bølgeegenskaper har vært kjent i snart 100 år, er et grunnleggende fundament for all kvantemekanikk, og er ikke noen motsetning til at kvarker er elementærpartikler. Det ser også ut til at du undervurderer hva det vil si at noe er en teori i vitenskapelig sammenheng.
Sitat av Provo Vis innlegg
At partikler har bølgeegenskaper har vært kjent i snart 100 år, er et grunnleggende fundament for all kvantemekanikk, og er ikke noen motsetning til at kvarker er elementærpartikler. Det ser også ut til at du undervurderer hva det vil si at noe er en teori i vitenskapelig sammenheng.
Vis hele sitatet...
Om du vil, kan du se det sånn... jeg tror all forskning går videre ved at man er åpensinnet. En teori er basert på det man per dags dato vet, bra, den forklarer en del, men historien er samtidig full av oopdagelser som setter stadfestede teorier til siden. En av de første i så måte er teorien om at jorden var flat. Hvis noe er "undervurdert" i denne sammenhengen, tror jeg det er den ydmykheten historien bør lære oss (ikke en egenskap jeg vanligvis setter i forsetet, by the way...)
Sitat av Whynot(faan...) Vis innlegg
Om du vil, kan du se det sånn... jeg tror all forskning går videre ved at man er åpensinnet. En teori er basert på det man per dags dato vet, bra, den forklarer en del, men historien er samtidig full av oopdagelser som setter stadfestede teorier til siden. En av de første i så måte er teorien om at jorden var flat. Hvis noe er "undervurdert" i denne sammenhengen, tror jeg det er den ydmykheten historien bør lære oss (ikke en egenskap jeg vanligvis setter i forsetet, by the way...)
Vis hele sitatet...
Det er litt moving-target-preg over innleggene dine nå.. Standardmodellen ligger helt ute i vitenskapens frontlinje, så at den kommer til å gjennomgå modifikasjoner og endringer er nærmest helt sikkert – men antageligvis på andre områder enn akkurat kvarkenes status som elementærpartikler. Det jeg mener er at det kan virke som du undervurderer betydningen av at noe er en teori i vitenskapelig sammenheng når du refererer til det som "kun en teori"; det antyder at du mener dette er like mye – eller lite – verdt som en hvilken som helst tullete hypotese fra ufaglærte tullebukker (jamfør "oscillitronene"). Når noe kalles en teori er det gjerne et omfattende rammeverk av en rekke meget veltestede og velbegrunnede hypoteser som både forklarer og forutsier resultater på en korrekt måte.

Hovedpoenget er at du ikke har noe grunnlag for påstandene du har kommet med om at partikler består av "ingenting", og at partiklers bølgeegenskaper motstrider at kvarker er elementærpartikler. Jeg la forresten også merke til at det ser ut som du mener at elektroner også består av kvarker, men det gjør de ikke – elektroner er elementærpartikler.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er litt moving-target-preg over innleggene dine nå.. Standardmodellen ligger helt ute i vitenskapens frontlinje, så at den kommer til å gjennomgå modifikasjoner og endringer er nærmest helt sikkert – men antageligvis på andre områder enn akkurat kvarkenes status som elementærpartikler. Det jeg mener er at det kan virke som du undervurderer betydningen av at noe er en teori i vitenskapelig sammenheng når du refererer til det som "kun en teori"; det antyder at du mener dette er like mye – eller lite – verdt som en hvilken som helst tullete hypotese fra ufaglærte tullebukker (jamfør "oscillitronene"). Når noe kalles en teori er det gjerne et omfattende rammeverk av en rekke meget veltestede og velbegrunnede hypoteser som både forklarer og forutsier resultater på en korrekt måte.

Hovedpoenget er at du ikke har noe grunnlag for påstandene du har kommet med om at partikler består av "ingenting", og at partiklers bølgeegenskaper motstrider at kvarker er elementærpartikler. Jeg la forresten også merke til at det ser ut som du mener at elektroner også består av kvarker, men det gjør de ikke – elektroner er elementærpartikler.
Vis hele sitatet...
Som jeg allerede har sagt, sidestiller jeg ikke standardteorien med teorien om oscillitronet - skulle komme klart fram i mitt tidligere innlegg.

Nei, jeg mener ikke at elektronet består av kvarker (men ser det kan se slik ut)

Når det kommer til hva partiklene (regner med du mener kvarkene) består av, er min "påstand" at vi faktisk ikke vet. Selv om det er bevist at elementærpartiklene har bølgeegenskaper, er det fortsatt ikke gjort forsøk eller oppdagelser som forklarer hvorfor. Tross den godt fundamenterte standardteorien er det en del forskere som stiller seg åpne, både for at kvarkene er delelige og for at de ikke nødvendigvis består av masse.


Har en påstand til: Vi risikerer å lukke oss ute fra nye oppdagelser (gjelder også forskere) dersom vi tviholder på det som er opplest og vedtatt i dag. Påstander som din om at framtidig forskning ikke vil endre kvarkenes status som elementærpartikler, kan dermed føre til at man blir stående igjen med skjegget langt nede i postkassen...;-)
Sitat av Whynot(faan...) Vis innlegg
Som jeg allerede har sagt, sidestiller jeg ikke standardteorien med teorien om oscillitronet - skulle komme klart fram i mitt tidligere innlegg.
Vis hele sitatet...
Det er fint, men jeg vil også nevne at det er galt å kalle "oscillitronet" en teori. Det er en hypotese.

Sitat av Whynot(faan...) Vis innlegg
Når det kommer til hva partiklene (regner med du mener kvarkene) består av, er min "påstand" at vi faktisk ikke vet. Selv om det er bevist at elementærpartiklene har bølgeegenskaper, er det fortsatt ikke gjort forsøk eller oppdagelser som forklarer hvorfor.
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare elementærpartikler som har bølgeegenskaper. All materie har bølgeegenskaper. Til og med makroskopiske objekter har bølgeegenskaper, men desto større masse noe har, jo mindre fremtredende er bølgeegenskapene, og de er følgelig umulig å observere eller detektere på noe vis i stor skala.

Når man spør mange nok ganger om "hvorfor", så vil man nødvendigvis til slutt treffe grunnfjellet. På ett nivå vil det ikke eksistere noe svar annet enn "det bare er sånn". Mye kan tyde på at denne bølge-partikkel-dualiteten ikke har noen årsak, men rett og slett er en fundamental representasjon av materie.

Sitat av Whynot(faan...) Vis innlegg
Tross den godt fundamenterte standardteorien er det en del forskere som stiller seg åpne, både for at kvarkene er delelige og for at de ikke nødvendigvis består av masse.
Vis hele sitatet...
Å stille seg åpen for at teorier er gale er noe alle seriøse vitenskapsmenn gjør. Men foreløpig er det – så vidt jeg vet i alle fall – ingen seriøse alternative teorier som åpner for at kvarker ikke er elementærpartikler.

At kvarker ikke "består av" masse, er allerede nå konsensus. Masse er en egenskap, ikke en bestanddel, på akkurat samme måte som ladning og spinn.

Sitat av Whynot(faan...) Vis innlegg
Har en påstand til: Vi risikerer å lukke oss ute fra nye oppdagelser (gjelder også forskere) dersom vi tviholder på det som er opplest og vedtatt i dag. Påstander som din om at framtidig forskning ikke vil endre kvarkenes status som elementærpartikler, kan dermed føre til at man blir stående igjen med skjegget langt nede i postkassen...;-)
Vis hele sitatet...
Dette er jo grunnleggende holdninger innen vitenskap, og ikke noe som er verdt å bekymre seg over. Jeg har dessuten slett ikke sagt at fremtidig forskning ikke vil endre kvarkenes status som elementærpartikler. Jeg sier at standardmodellen nærmest garantert vil gjennomgå endringer og modifikasjoner, men at kvarkenes status som elementærpartikler antageligvis ikke vil være endringen. Med andre ord, ja, det kan absolutt skje, men foreløpig har man ikke funnet noe som tyder på at kvarker ikke er elementærpartikler – dette kan selvsagt endre seg etterhvert som man gjør flere høyenergiforsøk som de i LHC.
Min 'teori' på hvordan universet oppstod: Det var et univers her før oss. Etterhvert slukket stjernene. Noen eksploderte som supernovaer og ble svarte hull. De svarte hullene slukte over milliarder av år alt av rester fra planteter og døde stjerner. Etter enda flere milliarder år, vil de svarte hullene tiltrekke hverandre og til slutt vil det bare være ett svart hull i universet. Da kan det ha blitt så kompakt at det blir ustabilt og eksploderer som et nytt bigbang, og et nytt univers oppstår.
Dette er bare et tanke ekspriment, så ikke skyt meg om det kan motbevises
Sitat av Dr.Landau Vis innlegg
Min 'teori' på hvordan universet oppstod: Det var et univers her før oss. Etterhvert slukket stjernene. Noen eksploderte som supernovaer og ble svarte hull. De svarte hullene slukte over milliarder av år alt av rester fra planteter og døde stjerner. Etter enda flere milliarder år, vil de svarte hullene tiltrekke hverandre og til slutt vil det bare være ett svart hull i universet. Da kan det ha blitt så kompakt at det blir ustabilt og eksploderer som et nytt bigbang, og et nytt univers oppstår.
Dette er bare et tanke ekspriment, så ikke skyt meg om det kan motbevises
Vis hele sitatet...
Jeg ser to umiddelbare problemer med hypotesen din. Det ene er at universet utvider seg. I 1929 fant Edwin Hubble ut at fjerne galakser forsvinner vekk fra oss, og at de fjerner seg raskere desto lenger vekk de er. Dette er konsekvent med et univers i utvidelse, og i alle tilfeller et problem for hypotesen din. De svarte hullene du nevner vil altså bevege seg vekk fra hverandre, og ikke mot hverandre.

Det andre problemet er at ekspansjonen av rom også startet i Big Bang. Det var ikke slik at Big Bang var en eksplosjon av materie i ett bestemt punkt i et tomt univers, men at hele universet, inkludert selve rommet, var i en veldig tett tilstand som ekspanderte utover til å bli til dagens univers (og vil fortsette å ekspandere tilsynelatende for alltid). Derfor er det nok ikke slik at hvis du komprimerer all materie i universet inn i ett enkelt sort hull, så vil det tilsvare starttilstanden i Big Bang.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det andre problemet er at ekspansjonen av rom også startet i Big Bang. Det var ikke slik at Big Bang var en eksplosjon av materie i ett bestemt punkt i et tomt univers, men at hele universet, inkludert selve rommet, var i en veldig tett tilstand som ekspanderte utover til å bli til dagens univers (og vil fortsette å ekspandere tilsynelatende for alltid). Derfor er det nok ikke slik at hvis du komprimerer all materie i universet inn i ett enkelt sort hull, så vil det tilsvare starttilstanden i Big Bang.
Vis hele sitatet...
Ord som alltid eller uendelig i denne sammenhengen, har jeg problem med og forholde meg til. Kan du eller andre forklare meg hva uendelig er? Jeg har alltid hatt en oppfatning av at alt tar slutt en gang i den form det eksisterer, men dukker opp igjen i ny regi. Det vil si i min tankeverden kan ikke universet ekspandere for alltid. Det vil kolapse som alt annet,men jeg kan ikke forklare det på annen måte enn at alt som stjerner, galakser osv. har sin ende.
anbefaler deg å se "into the universe" med stephen hawking. I denne serien (4ish episoder) tar han for seg en del fantastiske spørsmål, og snakker litt om noen forskjellige teorier på området.
Jeg har lest "Universet i et nøtteskall" av Stephen Hawking og der bruker han utrykk som "universet som er vårt opphav og til slutt vår skjebne". Nå skal ikke jeg prøve og forklare hva han legger i de ordene, men heller oppfordre andre til å lese den (den er også på norsk). Det er vel en av hans siste oppsumeringer av universet, men jeg har flere spørsmål enn svar etterpå, og bra er jo det. Jeg er overbevist om "med all respekt" at om hundre år, er mange av hans hypoteser død og begravet. Her er mange kloke hoder på denne tråden, så jeg håper fortsatt på at noen vil prøve å forklare meg uendelighet. Det er ikke alltid at de med et "navn" har svaret eller er best til allmen forståelse.
Sitat av oggen Vis innlegg
Ord som alltid eller uendelig i denne sammenhengen, har jeg problem med og forholde meg til. Kan du eller andre forklare meg hva uendelig er? Jeg har alltid hatt en oppfatning av at alt tar slutt en gang i den form det eksisterer, men dukker opp igjen i ny regi. Det vil si i min tankeverden kan ikke universet ekspandere for alltid. Det vil kolapse som alt annet,men jeg kan ikke forklare det på annen måte enn at alt som stjerner, galakser osv. har sin ende.
Vis hele sitatet...
Uendelig er rett og slett noe som ikke er endelig - Det tar ikke slutt.
De fleste har vel et problem med å forstå hvor ufattelig "uendelig" er, siden det meste annet vi har med å gjøre er endelig.
Man må bare akseptere det.

Stjerner og galakser har sin ende. Mange har alt dødd.
Og selv om ting skjer inni universet, så betyr det sannsynligvis ikke at universet snur akselerasjonen og blir mindre.
Det fins dog en hypotese om at universet pulserer eller oscillerer, slik at det har et vendepunkt der det til slutt blir lite ("big crunch"), for så å utløse et nytt big bang og vokse igjen. Men det eneste vi kan observere nå er at det vokser.
Andre hypoteser foreslår at universet ikke har noen start eller slutt (at det ikke er lukket).

Lesestoff: https://secure.wikimedia.org/wikiped...f_the_universe
https://secure.wikimedia.org/wikiped...f_the_Universe
Blir litt små paranoid av å lese om universet i blandt :P Det er jo utrolig vakkert og facsinerende, men samtidig veldig skremmende :/ Det plager meg at universet er såpass stort at det er utenfor våres grenser til å finne svaret på alt vi lurer på, er akkurat som om det teaser oss. "Dere får se litt, og forstå litt, men overhode ikke alt"
Har lest at noen tror sorte hull og det som blir sugd inn der, kommer til et annet univers, multiverse opplegget.
Hvis dette faktisk er sant, hva skjer når to sorte hull kolliderer?
Sitat av fth Vis innlegg
Har lest at noen tror sorte hull og det som blir sugd inn der, kommer til et annet univers, multiverse opplegget.
Hvis dette faktisk er sant, hva skjer når to sorte hull kolliderer?
Vis hele sitatet...
1+1=2. Med andre ord, to små sorte hull blir ett stort.
Jeg tør ikke komme med et inlegg, men vil bare legge ut en link fra ILLUSTRERT VITENSKAP!
Den bygger på Einsteins ligninger, men kan ikke bevises utifra hva vi kan se i universet.

Dette skulle holde meg innenfor reglementene til vitenskap.

http://illvit.no/spor-oss/hva-er-et-hvitt-hull
Sist endret av EkNad; 12. oktober 2011 kl. 17:58.
Sitat av Xernox Vis innlegg
1+1=2. Med andre ord, to små sorte hull blir ett stort.
Vis hele sitatet...
Hmm.. er du sikker på dette?

Leste litt rundt på nettet og fant dette

According to simulations made by G.A. Shields from the University of Texas, Austin, and E.W. Bonning, from Yale University, the result is often a powerful recoil. Instead of coming together nicely, the forces are so extreme that one black holes is kicked away at a tremendous velocity.

The maximum kick happens with the two black holes are spinning in opposite directions, but they’re on the same orbital plane – imagine two spinning tops coming together. In a fraction of a second, one black hole is given enough of a kick to send it right out of the newly merged galaxy, never to return.

As one black hole is given a kick, the other receives a tremendous amount of energy, injected into the disk of gas and dust surrounding it. The accretion disk will blaze with a soft X-ray flare that should last thousands of years.

So even though mergers between supermassive black holes are extremely rare events, the afterglow lasts long enough that we should be able to detect a large number out there in space right now. The researchers estimate that there could be as many as 100 of these recent recoil events happening within 5 billion light-years of the Earth.
Vis hele sitatet...
Sitat av EkNad Vis innlegg
Jeg tør ikke komme med et inlegg, men vil bare
Vis hele sitatet...
Du kom jo nettopp med ett innlegg :P Whats the problem?
Sitat av EkNad Vis innlegg
Jeg tør ikke komme med et inlegg, men vil bare legge ut en link fra ILLUSTRERT VITENSKAP!
Den bygger på Einsteins ligninger, men kan ikke bevises utifra hva vi kan se i universet.

Dette skulle holde meg innenfor reglementene til vitenskap.

http://illvit.no/spor-oss/hva-er-et-hvitt-hull
Vis hele sitatet...
Er det noe spesielt du vil frem til? Ingen har nektet på at hvite hull og ormehull eksisterer i løsninger av Einsteins likninger. Du har derimot blitt motsagt – med tilhørende dokumentasjon – på hva som skal til for at disse kan dukke opp. For eksempel kan ikke ormehull, og følgelig ikke hvite hull, oppstå som et resultat av en stjernes gravitasjonskollaps til et sort hull. Man har heller ikke funnet noen naturlig prosess som kan danne ormehull i større størrelse enn i Planck-skala, så eventuelle makroskopiske ormehull må ha blitt dannet før eller under inflasjonsperioden i Big bang, for så å bli strukket ut i inflasjonen – etter dagens teorier.

Det er for øvrig ingen grunn for å være redd for å legge ut innlegg, bare du backer opp kontroversielle påstander med troverdige kilder som ikke sier i mot deg selv.
Sitat av Provo Vis innlegg
Er det noe spesielt du vil frem til? Ingen har nektet på at hvite hull og ormehull eksisterer i løsninger av Einsteins likninger. Du har derimot blitt motsagt – med tilhørende dokumentasjon – på hva som skal til for at disse kan dukke opp. For eksempel kan ikke ormehull, og følgelig ikke hvite hull, oppstå som et resultat av en stjernes gravitasjonskollaps til et sort hull. Man har heller ikke funnet noen naturlig prosess som kan danne ormehull i større størrelse enn i Planck-skala, så eventuelle makroskopiske ormehull må ha blitt dannet før eller under inflasjonsperioden i Big bang, for så å bli strukket ut i inflasjonen – etter dagens teorier.

Det er for øvrig ingen grunn for å være redd for å legge ut innlegg, bare du backer opp kontroversielle påstander med troverdige kilder som ikke sier i mot deg selv.
Vis hele sitatet...
Så la meg spørre deg litt da, siden du later som å ha peil.

Hvordan har det seg at sort hull har link til et annet univers og et hvitt hull
Einsteins ligninger sier dette, men hvordan tror du dette romhoppet skjer? Er det ikke fordi romtiden bøyes uendelig mye? Dette trodde nemlig jeg. Det kan jo hende at jeg har misforstått, det er jeg usikker på.

En ting vet jeg, et romhopp må ha en årsak.

Så en annen ting jeg lurte på, flere steder i universet kan man se nye galakser bli skapt. Så vidt jeg husker ble de skapt av kvasarer.

Er dette riktig? Er det noen som vet hvilke prosesser jeg snakker om?

Mener å huske at de så dette i Hubble, og at de lurte på om galakseskyen kom fra et sort eller hvitt hull.

Jeg husker ikke direkte, men mener de sa det kom fra et omvendt sort hull, altså hvitt hull.

Men dette er flere år siden, så mulig det har kommet ny informasjon siden den tid.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av EkNad Vis innlegg
Så la meg spørre deg litt da, siden du later som å ha peil.

Hvordan har det seg at sort hull har link til et annet univers og et hvitt hull
Vis hele sitatet...
Det er din påstand at det har det, eg har aldri høyrt den påstanden før. Da må du vitterlig kunne underbygge det?
Sitat av EkNad Vis innlegg
Einsteins ligninger sier dette, men hvordan tror du dette romhoppet skjer?
Vis hele sitatet...
Eg skal ikkje påstå eg er velbevandra innan fysikk, men einstein sine likninger tilseier vel ikkje at svarte hol har tilknytning til eit anna univers? Så vidt meg bekjent er jo multivers hypoteser i beste fall?
Sitat av EkNad Vis innlegg
Så en annen ting jeg lurte på, flere steder i universet kan man se nye galakser bli skapt. Så vidt jeg husker ble de skapt av kvasarer.
Vis hele sitatet...
Da husker du nok feil. Kvasarer er nødvendigvis i kjerna av en galakse ifølgje wikipedia, men ikkje omvendt. wikipedia har litt om danninga av galakser.
Sitat av EkNad Vis innlegg
Mener å huske at de så dette i Hubble, og at de lurte på om galakseskyen kom fra et sort eller hvitt hull.
Vis hele sitatet...
Da husker du feil, eller har lest ei veldig lite kredibel kjelde.
Sitat av EkNad Vis innlegg
Jeg husker ikke direkte, men mener de sa det kom fra et omvendt sort hull, altså hvitt hull.
Vis hele sitatet...
Det omvendte av eit svart hol er fravær av masse...
Sitat av EkNad Vis innlegg
Men dette er flere år siden, så mulig det har kommet ny informasjon siden den tid.
Vis hele sitatet...
Eg trur ikkje noko av det du kjem med påstander om nokon sinne har vore seriøs informasjon frå ei kredibel kjelde.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er din påstand at det har det, eg har aldri høyrt den påstanden før. Da må du vitterlig kunne underbygge det?

Eg skal ikkje påstå eg er velbevandra innan fysikk, men einstein sine likninger tilseier vel ikkje at svarte hol har tilknytning til eit anna univers? Så vidt meg bekjent er jo multivers hypoteser i beste fall?

Da husker du nok feil. Kvasarer er nødvendigvis i kjerna av en galakse ifølgje wikipedia, men ikkje omvendt. wikipedia har litt om danninga av galakser.

Da husker du feil, eller har lest ei veldig lite kredibel kjelde.

Det omvendte av eit svart hol er fravær av masse...

Eg trur ikkje noko av det du kjem med påstander om nokon sinne har vore seriøs informasjon frå ei kredibel kjelde.
Vis hele sitatet...
EIN, DET VAR IKKJE DEG EG SPURTE

Dessutan, Ifølgje Einsteins teoriar så har some svarte hol og kvite hol forbindelse til anna univers.

EG SITERTE ILLUSTRERT VITENSKAP, Sjå i linken min.

Det omvente av eit svart hol er vel eit kvit hol, kvit hol spyr ut masse mens svarte hol et masse på grunn av tyngdekraft. I eit kvit hol går tida baklengs.

Igjen kjelda var Illustrert Vitenskap.
Sitat av EkNad Vis innlegg
EIN, DET VAR IKKJE DEG EG SPURTE

Dessutan, Ifølgje Einsteins teoriar så har some svarte hol og kvite hol forbindelse til anna univers.

EG SITERTE ILLUSTRERT VITENSKAP, Sjå i linken min.

Det omvente av eit svart hol er vel eit kvit hol, kvit hol spyr ut masse mens svarte hol et masse på grunn av tyngdekraft. I eit kvit hol går tida baklengs.

Igjen kjelda var Illustrert Vitenskap.
Vis hele sitatet...
Jeg ville vært forsiktig med å sitere Illustrert Vitenskap på generell basis, da det er et populærvitenskapelig medie. De nevner ofte ting som ligger litt i utkanten av hva som kan regnes for å være den "generelle oppfatningen blandt forskere". For all del, jeg liker veldig godt bladet selv, men jeg er også trent i kritisk tenkning og bruk av den vitenskapelige metode, og jeg forstår veldig godt hva de sier (og de er som regel ganske forsiktige i retorikkbruken, og gjør det ganske ettertrykkelig klart når det er "fringe science" det er snakk om), men (og jeg sier ikke at du nødvendigvis er en av dem) ikke alle gjør det.

Med det sagt, så tviler jeg litt på hele "hvite hull"-teorien. Jeg tenker på dette med masse/energibalanse rundt svarte hull: Såvidt jeg vet (og jeg kan godt ta feil) er det akseptert at universets energiregnskap går i null fordi energien som blir "svelget" av svarte hull blir returnert i form av Hawkingstråling, som kommer som et resultat av at hullet "fordamper". Hvis det er tilfellet, må det finnes en liknende effekt rundt et hvitt hull, bare omvendt, masse oppstår ikke fra intet, noe annet betyr at entropien i universet minker, og det bryter med termodynamikkens 2. lov.

Jeg prøvde å lete litt etter noe god info rundt dette, men fant ikke noe særlig.
Sitat av Orph Vis innlegg
Jeg ville vært forsiktig med å sitere Illustrert Vitenskap på generell basis, da det er et populærvitenskapelig medie. De nevner ofte ting som ligger litt i utkanten av hva som kan regnes for å være den "generelle oppfatningen blandt forskere". For all del, jeg liker veldig godt bladet selv, men jeg er også trent i kritisk tenkning og bruk av den vitenskapelige metode, og jeg forstår veldig godt hva de sier (og de er som regel ganske forsiktige i retorikkbruken, og gjør det ganske ettertrykkelig klart når det er "fringe science" det er snakk om), men (og jeg sier ikke at du nødvendigvis er en av dem) ikke alle gjør det.

Med det sagt, så tviler jeg litt på hele "hvite hull"-teorien. Jeg tenker på dette med masse/energibalanse rundt svarte hull: Såvidt jeg vet (og jeg kan godt ta feil) er det akseptert at universets energiregnskap går i null fordi energien som blir "svelget" av svarte hull blir returnert i form av Hawkingstråling, som kommer som et resultat av at hullet "fordamper". Hvis det er tilfellet, må det finnes en liknende effekt rundt et hvitt hull, bare omvendt, masse oppstår ikke fra intet, noe annet betyr at entropien i universet minker, og det bryter med termodynamikkens 2. lov.

Jeg prøvde å lete litt etter noe god info rundt dette, men fant ikke noe særlig.
Vis hele sitatet...
Det som er sikkert er at man idag vet svært lite om både sorte og hvite hull, derfor skal dere alle også være forsiktige med å være skråsikre(inkludert meg)på ting rundt dette.

Det jeg er så nysgjerrig på er OM ormehull finnes, hva i all verden er det som gjør at man kan hoppe masse fra et univers til et annet? Jeg prøver å forstå og jeg har gått i tro om at det er romtiden som brytes akkurat på linje med at andre ting brytes. Dermed får man en ustabil bro som går forferdelig langt. I massive sorte hull så bøyes romtiden uendelig. Kan dette være mulig, hvordan skjer dette?

Vet det er mye å spørre om, det meste av det vet ikke vitenskapen sikkert ennå heller, spennende å lese om forsøkene man gjør på bigbang, tyngdekraft og sorte hull i mini skala.

Ber om unnskyldning for at jeg har hatt såkalte svake kilder om Illustrert Vitenskap er noe slikt, alt bygger opp rundt Einsteins formler...

Einsteins ligninger om romtid er bevist riktige med en romsonde, derfor kan vi også regne med at Einsteins romtid formler også stemmer når det gjelder massive sorte hull og hvite hull.

http://natgeo.no/vitenskap/rommet/ro...ein-hadde-rett

Også fra ILLUSTRERT VITENSKAP ber om unnskyldning om dette er en svak kilde, som beskyttelse kan jeg si at jeg selv så at romsonden ble skutt opp på tv. Det er et ganske kjent og revolusjonerende romeksperiment som etterprøver Einsteins ligninger på bøyd romtid. Tiden går sagtere på jorden og der hvor romtiden bøyes. Står du på bakken så går tiden sagtere enn om du står på toppen av en skyskraper.

Hva skjer så når et massivt svart hull bøyer romtiden uendelig???
Sitat av EkNad Vis innlegg
Hvordan har det seg at sort hull har link til et annet univers og et hvitt hull
Einsteins ligninger sier dette, men hvordan tror du dette romhoppet skjer? Er det ikke fordi romtiden bøyes uendelig mye? Dette trodde nemlig jeg. Det kan jo hende at jeg har misforstått, det er jeg usikker på.
Vis hele sitatet...
Einsteins likninger åpner for hvite hull kun i forbindelse med "eternal black holes", altså hypotetiske sorte hull som alltid har eksistert og alltid vil eksistere. Hvite hull kan ikke oppstå i forbindelse med sorte hull som følger av en stjernes gravitasjonskollaps, og man har ikke funnet en naturlig prosess som kan resultere i hvite hull. Dette står i første avsnitt i Wikipedia-artikkelen om hvite hull.

Sitat av EkNad Vis innlegg
Så en annen ting jeg lurte på, flere steder i universet kan man se nye galakser bli skapt. Så vidt jeg husker ble de skapt av kvasarer.
Vis hele sitatet...
Det blir nok ikke riktig å si at galakser blir skapt av kvasarer. Kvasarer er en type aktiv galaksekjerne (AGN) som man antas skapes av at gass og annen materie blir dratt i en spiralform inn mot et enormt sort hull i sentrum av galaksen. Friksjon gjør at materien får en enorm temperatur og lyser meget sterkt. Dette har ingenting med hvite hull å gjøre.

Sitat av EkNad Vis innlegg
EIN, DET VAR IKKJE DEG EG SPURTE
Vis hele sitatet...
Dette er et diskusjonsforum, og hvem som helst har anledning, mulighet og rett til å svare og kommentere på det du skriver.

Sitat av EkNad Vis innlegg
Dessutan, Ifølgje Einsteins teoriar så har some svarte hol og kvite hol forbindelse til anna univers.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke helt slik det fungerer. Einsteins feltlikninger beskriver hvordan romtid kurver seg, og enkelte løsninger av disse kan tillate sammenhengende hvite og sorte hull, men dette er som sagt under helt spesielle forhold. Det betyr ikke at likningene sier at de faktisk eksisterer.

Sitat av EkNad Vis innlegg
Det som er sikkert er at man idag vet svært lite om både sorte og hvite hull, derfor skal dere alle også være forsiktige med å være skråsikre(inkludert meg)på ting rundt dette.
Vis hele sitatet...
Nå må du rulle inn littegrann. Her er det du som kommer med meget kontroversielle påstander som du ikke har klart å forsvare med troverdige kilder. Hvis du først henviser til Einsteins likninger for å hevde at ormehull kan eksistere, og så forkaster de samme likningene når de sier deg i mot om hva ormehullene egentlig er og hvordan de kan oppstå, så er det ingen grunn til å ta det du sier seriøst. Du klarer på ingen måte å kare deg opp av det gjørmehullet ved å beordre andre til å ikke være skråsikre, og fremstår tvert i mot ganske fjollete.

Sitat av EkNad Vis innlegg
Det jeg er så nysgjerrig på er OM ormehull finnes, hva i all verden er det som gjør at man kan hoppe masse fra et univers til et annet? Jeg prøver å forstå og jeg har gått i tro om at det er romtiden som brytes akkurat på linje med at andre ting brytes. Dermed får man en ustabil bro som går forferdelig langt. I massive sorte hull så bøyes romtiden uendelig. Kan dette være mulig, hvordan skjer dette?
Vis hele sitatet...
Som allerede presisert, ormehull og hvite hull kan ikke oppstå som resultat av en stjernes gravitasjonskollaps til et sort hull – dette står både i Wikipedia-artikkelen om hvite hull og den om ormehull, som du selv har linket til. Jeg har også nevnt tidligere at de aller fleste fysikere er i dag skjønt enige om at singulariteten (den uendelige krummingen) ikke er reell, da den ikke tillates gjennom kvantemekanikken. Et sort hull oppstår når gravitasjonskreftene overgår det maksimale degenerasjonstrykket, og materien kollapser inn til en tilstand hvor den tar minst mulig plass. Den "magiske" radiusen for når den totale kollapsen skjer er også grensen for hvor nærme noe kan komme før det ikke lenger har mulighet til å unnslippe – gjerne kalt "hendelseshorisonten" (event horizon). Materie som blir "fanget" av det sorte hullet blir komprimert sammen med den allerede eksisterende materien, og man trenger ikke hvite hull eller ormehull for å forklare dette.

Sitat av EkNad Vis innlegg
Einsteins ligninger om romtid er bevist riktige med en romsonde, derfor kan vi også regne med at Einsteins romtid formler også stemmer når det gjelder massive sorte hull og hvite hull. (...) Tiden går sagtere på jorden og der hvor romtiden bøyes. Står du på bakken så går tiden sagtere enn om du står på toppen av en skyskraper.
Vis hele sitatet...
Dette er allment kjent, og ingen har nektet på dette.

Sitat av EkNad Vis innlegg
Hva skjer så når et massivt svart hull bøyer romtiden uendelig???
Vis hele sitatet...
Hva skjer med hva? Tiden? En observatør som faller mot et sort hull vil ikke observere sin egen tid som abnormal. En observatør som ser noe falle mot et sort hull vil se at det faller saktere og saktere før det ser ut til å stoppe helt opp ved hendelseshorisonten, før det blir stadig svakere og mer rødskiftet, før det forsvinner fra syne.
Sist endret av Provo; 13. oktober 2011 kl. 22:57.
Sitat av Provo Vis innlegg
Hva skjer med hva? Tiden? En observatør som faller mot et sort hull vil ikke observere sin egen tid som abnormal. En observatør som ser noe falle mot et sort hull vil se at det faller saktere og saktere før det ser ut til å stoppe helt opp ved hendelseshorisonten, før det blir stadig svakere og mer rødskiftet, før det forsvinner fra syne.
Vis hele sitatet...
Er det noen smartinger som har sett noe bli slukt av et sort hull, og fått filmet dette, eller tatt bilder? Hadde vært veldig morsomt å sett en ekte video/bilder av dette, istedenfor ainimerte
Sitat av fth Vis innlegg
Er det noen smartinger som har sett noe bli slukt av et sort hull, og fått filmet dette, eller tatt bilder? Hadde vært veldig morsomt å sett en ekte video/bilder av dette, istedenfor ainimerte
Vis hele sitatet...
Hubble tar veldig bra bilder, men desverre er det også her grenser. Det nærmeste jeg fant var dette:
http://blogs.discovermagazine.com/ba...ubble-picture/ ikke akkurat veldig givende.

Man må også huske på at galakser er store. Veldig store. Så selv om sorte hull finnes i hopetall så er effekten de har på stjerner, galakser, planeter ol. veldig treg. Det tar mange, mange år for et sort hull å dra materie nærmere for til slutt å bli "slukt". Derfor er det ikke akkurat dagligdags å bevitne sorte hull i all sin destruktive prakt.
Takker
Hubble er fantastisk, ja! Håper de snart får noen flere spektakulære bilder

Også angående dette med at det er en sinnsykt stort sort hull i midten av hver galakse er litt skremmende for min del. Er det sånn at dette hullet til slutt vil ha spist hele våres galakser om noen miliarder år? Eller er det flere små sorte hull rundt den i midten som "beskytter" materie å bli sugd inn i hullet?
Jeg tror universet er evig på en eller annen måte. Ikke i størrelse, men i tid, om tiden "resettes" er nok mulig, men det er ikke mulig at ut av ingenting kom noe. Det er bare ikke mulig. De fleste er enige om at "dagens" univers oppstå via et "big bang". Men hva som var før er det ikke like mange som er enige i. Vi har ingen ordentlig teori om det, men den mest "brukte" teorien er vel at universet går i en syklus. Starter i big bang, utvider seg til et punkt hvor det begynner å "krympe" igjen, til det blir et lite punkt, og et nytt big bang skjer.


Uansett, kan ingen her si at de vet svaret. Alt er bare teorier. Noen få ting er bevist, men det er fortsatt ikke "bestemt". Det meste er bevist ut i fra dagens "fysiske lover." Men de kan være annerledes på et annet punkt i universe og mest sannsynlig vil de forandres. Nye ting blir oppdaget og "lovene" blir endret. De er på ingen måte "finale." Det vil de nok aldri bli.
Sist endret av Exxploit; 14. oktober 2011 kl. 19:03.
Jeg har alltid ment at noe kan ikke bli ingen ting, og ingen ting å bli noe, og så får teorier være teorier. Hvis så er riktig, forteller det meg også at for å få et Big Bang må det ha vært noe, og det må også ha vært noe foran der igjen og foran der igjen... Altså jeg må begynne å revurdere min mening om uendelighet og bare akseptere det «Grimdoc» forklarer om uendelighet, til tross for at det er svært vanskelig for meg. Jeg er veldig enig i «Exxploit» i at her er det mye ubesvart.

Forresten se på denne, bra: http://www.youtube.com/results?searc...rse&aq=f&aql=f

Sorry, det var denne : http://www.youtube.com/watch?v=17jymDn0W6U
Cosmic Journeys: Mysteries of a Dark Universe

http://www.youtube.com/watch?v=QUpWC...&feature=feedu
For å besvare trådstarters spørsmål.
1. Du har rett men feil. Spørsmålet er helt åpent, men de fleste svarer til teorien om implasjon hvor universet etter big bang utvidet seg i voldsom hastighet og betydning. Men dette er bare teorier verdt å merke. Svaret er at ingen vet.

2.Universet består mest av ting vi ikke forstår. eller ting vi registrerer men ikke har en anelse om hva er.

3. Vi forstår ikke gravitasjon men vi ser hvordan den virker. Når nok masse samles i en hviss tetthet vil de ta fyr. En stjerne er ikke annet en friksjon på en massiv skala.
Sitat av Exxploit Vis innlegg
Jeg tror universet er evig på en eller annen måte. Ikke i størrelse, men i tid, om tiden "resettes" er nok mulig, men det er ikke mulig at ut av ingenting kom noe. Det er bare ikke mulig.
Vis hele sitatet...
"Noe" kommer av "ingenting" stadig vekk gjennom kvantefluktuasjoner i vakuum. Det eneste holdepunktet du har for å si at "noe ikke kan komme av ingenting" er at det ikke går overens med dine observasjoner og intuisjon. Men at du ikke har observert det, og at det ikke er intuitivt betyr ikke at det ikke kan være sånn.

Sitat av Exxploit Vis innlegg
De fleste er enige om at "dagens" univers oppstå via et "big bang". Men hva som var før er det ikke like mange som er enige i. Vi har ingen ordentlig teori om det, men den mest "brukte" teorien er vel at universet går i en syklus. Starter i big bang, utvider seg til et punkt hvor det begynner å "krympe" igjen, til det blir et lite punkt, og et nytt big bang skjer.
Vis hele sitatet...
Du tenker på den sykliske modellen med alternerende "Big bangs" og "Big crunches", men observasjoner av den kosmologiske konstant og universets krumning tyder på at dette ikke er tilfelle i vårt univers. Ledende konsensus er at universet vil fortsette å utvide seg i all evighet.

Sitat av Skrue Vis innlegg
Når nok masse samles i en hviss tetthet vil de ta fyr. En stjerne er ikke annet en friksjon på en massiv skala.
Vis hele sitatet...
Jo, det er noe helt annet en friksjon. Stjerner drives av fusjonsenergi, hvor atomkjerner presses sammen til større atomkjerner. Denne prosessen gir et energioverskudd så lenge det resulterende grunnstoffet ikke er tyngre enn jern.
Sitat av Provo Vis innlegg
"Noe" kommer av "ingenting" stadig vekk gjennom kvantefluktuasjoner i vakuum.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare dette utsagnet på en slik måte at jeg forstår det, det vil si på en noe mer allmen lettforståelig måte. Det er veldig interessant utsagn, og det vil glede meg om du vil utrykke det litt mer detaljert, uten for vanskelige ord. Vi er noen som er ute etter å lære her...
Sitat av Provo Vis innlegg

Du tenker på den sykliske modellen med alternerende "Big bangs" og "Big crunches", men observasjoner av den kosmologiske konstant og universets krumning tyder på at dette ikke er tilfelle i vårt univers. Ledende konsensus er at universet vil fortsette å utvide seg i all evighet.
Vis hele sitatet...

Har selv ikke gjort opp noen mening om dette, men jeg har i alle fall fått en følelse av at den sykliske modellen var den mest "godtatte" men er fullt mulig du har riktig, men om det så måtte være på den måten, at universet vil fortsette å utvide seg til evig tid, så betyr det uansett at det på et tidspunkt startet, og da har det enten vært noe helt annet før, eller så har det vært en annet univers, og hvis det universet "sluttet" så er det vel bare logisk å tro at dette også vil "slutte"
Sitat av oggen Vis innlegg
Kan du forklare dette utsagnet på en slik måte at jeg forstår det, det vil si på en noe mer allmen lettforståelig måte. Det er veldig interessant utsagn, og det vil glede meg om du vil utrykke det litt mer detaljert, uten for vanskelige ord. Vi er noen som er ute etter å lære her...
Vis hele sitatet...
Kvantefluktuasjoner er kompliserte greier, og det kan virke helt sprøtt at "noe" kan komme fra "ingenting", men dette viser seg altså å være tilfellet. Det som gjør det mulig er noe som ligger i hjertet til kvantemekanikken, nemlig Heisenbergs uskarphetsrelasjon. Heisenbergs uskarphetsrelasjon sier at det er umulig å måle både posisjon og bevegelsesmengde for en partikkel helt nøyaktig. Med ord kan jeg skrive det hele som

Uskarphet i plassering * uskarphet i bevegelsesmengde er større enn eller lik en konstant

Dette betyr at jo mer vi vet om for eksempel posisjonen til en partikkel (si et elektron), dess mindre vet vi om dens bevegelsesmengde og vice versa. Hvorfor forholder det seg slik, tro? For å si det enkelt kan vi ikke se noe med større presisjon enn bølgelengden på den strålingen vi bruker til å finne det. Når det gjelder synlig lys da, så kan vi ikke se ting som er mindre enn omkring 5 titusendels millimeter. Å lokalisere noe med stadig kortere bølgelengder betyr at vi øker frekvensen, hvilket igjen betyr at hvert enkelt foton som lyset består av har større energi. Når fotonet vårt treffer elektronet vi er ute etter å lokalisere, kan vi finne posisjonen dens ganske nøyaktig (fordi bølgelengden er så liten), men det energiske fotonet vil forstyrre elektronets fart og dermed elektronets bevegelsesmengde. Bruker vi derimot lengre bølgelengder vil fotonet vårt ha mindre energi og dermed ikke forstyrre elektronet like mye, men da ofrer vi presisjon i elektronets posisjon (fordi bølgelengden er større).

Heisenbergs uskarphetsrelasjon sier også at det er en liknende situasjon når det gjelder presisjon i energimålinger av et system og hvor lenge systemet har denne energien. Du kan rett og slett ikke si at en partikkel har en definitiv energi i et definitivt tidspunkt. Jo større presisjon i energimåling, dess lenger tid krever det at systemet har denne energien. Tilsvarende kan ikke et system ha en definitiv energi i et kort tidsrom, så energien til et system kan svinge kraftig mellom forskjellige ekstremer så lenge tidsintervallet er lite nok. Det er dette som forårsaker det Provo snakket om:
Akkurat som du kan låne store summer av banken så lenge du betaler det tilbake fort nok, lar kvantemekanikken en partikkel "låne" energi så lenge energien blir "betalt tilbake" fort nok. På makronivå er på denne måten energiloven oppfylt.

Nå kan det hende du og andre er fristet til å tenke at denne uskarpheten skyldes at vi mennesker kommer inn i naturens drama for å måle, men dette er ikke tilfellet. Det er derfor det kalles for uskarphet og ikke usikkerhet, nettopp for å skille fenomenet fra helt triviell måleusikkerhet. Denne uskarpheten beskrevet over er en fundamental egenskap til det mikroskopiske univers, som oppfører seg helt kaotisk ved mindre og mindre avstander og tidsrom.

Selv i en helt tom boks vil disse usikkerhetene i energi og bevegelsesmengde eksistere, og de svinger kraftigere jo mindre boksen er og jo mindre tidsintervaller de foregår i. Er energien i disse fluktuasjonene store nok kan det oppsto materie i henhold til E=mc^2. For eksempel kan det ut av ingenting poppe ut et elektron og dens antipartikkel, et positron, til tross for at det var helt tomt rom i utgangspunktet. Disse virtuelle partiklene vil imidlertid annhilere hverandre momentant og på denne måten gi tilbake energien som var "lånt". Slikt foregår hele tiden, men siden fluktuasjonene i snitt kansellerer hverandre er tomt rom tilsynelatende stille og rolig.

Alt dette høres utrolig ut, eller hva? Kanskje nesten for godt til å være sant, men jeg kan forsikre deg om at dette ikke bare er noe gærne fysikere finner på for moro skyld. Kvanteeffekter i vakuum har virkninger vi kan observere, hvis resultatet stemmer nøyaktig med teorien. Et kjent eksempel er Casimir effekten, der vi har to nøytrale metallplater plassert uhyre nærme hverandre i komplett vakuum. Vakuumenergien knyttet til de virtuelle partiklene skaper en svak men observerbar tiltrekkende kraft mellom platene. Hvis hver plate for eksempel har arealet 1m^2 og avstanden mellom dem er 10^-6 meter, blir kraften på hver plate 0,0013N.
Sist endret av Sky; 15. oktober 2011 kl. 22:11.
Har ikke lest tråden, er for trøtt til å ta ting innover meg akkurat nå, men ville bare si at:

Det finnes en teori som sier at den totale negative energien i vacuum tilsvarer den totale energien / massen i universet (altså, det går i null), som igjen gjør at det at universet oppsto av ingenting plutselig ikke virker så umulig, da null er null. Altså, universet består av ingenting.

Håper jeg formulerte teorien noenlunde riktig.
Sist endret av Balderac; 15. oktober 2011 kl. 22:57.
Sitat av Exxploit Vis innlegg
Har selv ikke gjort opp noen mening om dette, men jeg har i alle fall fått en følelse av at den sykliske modellen var den mest "godtatte" men er fullt mulig du har riktig, men om det så måtte være på den måten, at universet vil fortsette å utvide seg til evig tid, så betyr det uansett at det på et tidspunkt startet, og da har det enten vært noe helt annet før, eller så har det vært en annet univers, og hvis det universet "sluttet" så er det vel bare logisk å tro at dette også vil "slutte"
Vis hele sitatet...
Som du kan lese på Wikipedia, er det Big freeze/varmedøden – et resultat av et univers som aldri slutter å utvide seg – som er mest akseptert i dag.

Selv om vårt univers ikke strekker seg uendelig langt tilbake i tid, så trenger ikke det å bety at det må ha vært noe før vårt univers. Stephen Hawking har en kjent analogi hvor han sier at å snakke om en tid før Big bang er som å snakke om et punkt nord for nordpolen.

Sitat av Balderac Vis innlegg
Det finnes en teori som sier at den totale negative energien i vacuum tilsvarer den totale energien / massen i universet (altså, det går i null), som igjen gjør at det at universet oppsto av ingenting plutselig ikke virker så umulig, da null er null. Altså, universet består av ingenting.
Vis hele sitatet...
Det er ikke riktig at universet ikke består av noe, og det er ikke vakuumenergien/den kosmologiske konstant som er negativ, men gravitasjonen. Hvis den samlede energien er null, noe den kan se ut til å være, kan hele universet være en uendelig lang kvantefluktuasjon. Levetiden til en slik fluktuasjon er omvendt proporsjonal med dens energi, og hvis energien er null kan følgelig fluktuasjonen eksistere uendelig lenge. Se Zero-energy universe og Vacuum genesis.
M- teori er den teorien man bruker for å forklare hvordan relativitetsteorien de veldig store tingene og de veldig små tingene henger sammen.

Strengteoretikerne tror at tyngdekfraft lekker fra en annen dimensjon, derfor består tyngdekfrafen av veldig små strikker som tøyes slik at tyngdekfraften oppstår. Dermed bøyes romtiden eller området som har stor masse.

Sletter du dette også så er du jo ren idiot.

Her har du iallefall linken som du alltid griner etter...

http://en.wikipedia.org/wiki/M-theory

Den er vel kanskje ikke "bra nok" for deg den heller.

Hvordan er det så du kan bevise at ormehull aldri oppstår av en stjerne? Finnes det grenser for hvor stor en stjerne kan bli? Mulig det...
Sist endret av EkNad; 16. oktober 2011 kl. 19:48.
Sitat av EkNad Vis innlegg
M- teori er den teorien man bruker for å forklare hvordan relativitetsteorien de veldig store tingene og de veldig små tingene henger sammen.

Strengteoretikerne tror at tyngdekfraft lekker fra en annen dimensjon, derfor består tyngdekfrafen av veldig små strikker som tøyes slik at tyngdekfraften oppstår. Dermed bøyes romtiden eller området som har stor masse.
Vis hele sitatet...
Igjen blir jeg usikker på om du forsøker å oppnå noe, eller om du bare ønsker å gjøre oss andre oppmerksomme på at det finnes noe som heter M-teori. Hvis det siste, så kan jeg berolige deg med at mange her har hørt om dette før. Og igjen må jeg påpeke at M-teori ikke forklarer et dugg av dine kontroversielle påstander, så den er totalt irrelevant i så måte.

Skal jeg være ærlig så synes jeg det virker som du forsøker å namedroppe mer og mer avanserte fysikkteorier i håp om at andre skal føle seg snakket over hode på og la deg slippe unna med dine tidligere uttalte kontroversialiteter. I tillegg til å være en uærlig diskusjonsteknikk er den også ganske ineffektiv.

Sitat av EkNad Vis innlegg
Hvordan er det så du kan bevise at ormehull aldri oppstår av en stjerne?
Vis hele sitatet...
Jeg trenger ikke å bevise noe som helst. Det er du som kommer med påstander om at dette er mulig, på tvers av vitenskapelig konsensus, og det er følgelig du som sitter med bevisbyrden. Jeg siterer fra en rekke artikler:

Sitat av Wikipedia: White hole
White holes appear in the theory of eternal black holes. In addition to a black hole region in the future, such a solution of the Einstein equations has a white hole region in its past.[2] However, this region does not exist for black holes that have formed through gravitational collapse, nor are there any known physical processes through which a white hole could be formed.
Vis hele sitatet...
Sitat av Wikipedia: Worm hole
Physicists have also not found any natural process which would be predicted to form a wormhole naturally in the context of general relativity … Lorentzian wormholes known as Schwarzschild wormholes or Einstein-Rosen bridges are bridges between areas of space that can be modeled as vacuum solutions to the Einstein field equations, and which are now understood to be intrinsic parts of the maximally extended version of the Schwarzschild metric describing an eternal black hole with no charge and no rotation. …Note that the Schwarzschild metric describes an idealized black hole that exists eternally from the perspective of external observers; a more realistic black hole that forms at some particular time from a collapsing star would require a different metric. When the infalling stellar matter is added to a diagram of a black hole's history, it removes the part of the diagram corresponding to the white hole interior region, along with the part of the diagram corresponding to the other universe.
Vis hele sitatet...
Sitat av http://casa.colorado.edu/~ajsh/schww.html
When a realistic star collapses to a black hole, it does not produce a wormhole
Vis hele sitatet...
Sitat av http://casa.colorado.edu/~ajsh/collapse.html
Do real black holes have wormholes like the Schwarzschild geometry? No.… The Kruskal diagram of the collapsing sphere shows that a normal horizon … forms, but there is no antihorizon. Instead of an antihorizon there is just the surface of the collapsing sphere …, within which lies the interior of the sphere, all the way down to zero radius …. There is no white hole, no mysterious second Universe, and no wormhole.
Vis hele sitatet...
Som du ser er det ganske tydelig konsensus her. Det eksisterer selvsagt alternative hypoteser og spekulasjoner, men de aller, aller fleste fysikere er altså enige i poengene jeg har sitert over.
Sitat av Provo Vis innlegg
Igjen blir jeg usikker på om du forsøker å oppnå noe, eller om du bare ønsker å gjøre oss andre oppmerksomme på at det finnes noe som heter M-teori. Hvis det siste, så kan jeg berolige deg med at mange her har hørt om dette før. Og igjen må jeg påpeke at M-teori ikke forklarer et dugg av dine kontroversielle påstander, så den er totalt irrelevant i så måte.

Skal jeg være ærlig så synes jeg det virker som du forsøker å namedroppe mer og mer avanserte fysikkteorier i håp om at andre
Vis hele sitatet...
Neida jeg namedropper ikke, kanskje det kan synes sånn for folk som ikke har satt seg ordentlig inn i fakta.

Jeg snakker om disse strikkene til strengteorien fordi jeg prøver å forklare tyngdekraften som påvirker rommet.

Tyngdekraften er den kraften vi vet minst om, dette fordi den er svært svak og fordi det er ekstremt små saker vi snakker om.

Derfor kom jeg inn på M-teori og strengteori. Fordi strengteoretikerne mener at tyngdekraften er så svak fordi den "lekker" fra noen av de andre dimensjonene. I andre dimensjoner er tyngdekraften svært sterk, i vår dimensjon er den svært svak. Små knøttsmå strikker som tøyes av massive objekter som feks jordkloden. Dermed krummes romtiden ved at disse svært små strikkene tøyes.

Dette er en teori, vi vet ikke at dette er gjeldende, for det er selvfølgelig vanskelig å bevise. Romsonden har imidlertid bekrefet at romtiden krummes pga jordkloden, dette er bevist.

Jeg er usikker på hvordan du ressonerer Provo, for du syntes å forstå tyngdekraft som noe som ikke påvirker noe som helst, som noe som bare ER der.

Jeg er overbevist om at det er noe der som tøyes med tyngdekraften, du har nok rett i at evige sorte hull må til for å lage et hvitt hull..

Men jeg er sikker på at jeg har rett i at det er noe som tøyes med tyngdekraften. Det er noe vi ikke kan se eller måle som tøyes i rommet med tyngdekraften, dette "noe" tror jeg også har en grense. Du kan ikke tøye tyngdekraft uendelig uten at noe skjer tror jeg.
Sitat av EkNad Vis innlegg
Neida jeg namedropper ikke, kanskje det kan synes sånn for folk som ikke har satt seg ordentlig inn i fakta.
Vis hele sitatet...
Der avslører du vel egentlig en rimelig graverende mangel på forståelse for hvordan den vitenskaplige metode fungerer.