Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3029
Leste en post for et par dager siden om noen som ville ha en underforum med anmeldelser til filmer, så jeg tenkte jeg skulle slippe ut min første anmleldelse. Jeg er ikke god på dette, men tenkte jeg skulle gi det en sjanse. Vet at sikkert de fleste freakere har fått med seg filmen, men er sikkert noen som ikke har sett den enda og kanskje er interisert i å lese. Jeg så den først igår btw.

Tittel: Die Hard 4.0
Sjanger: Action
Terningskast 5!

Handlings referat:
Generelt sett så handler hele filmen om hacking og it. Det er da veldig klisje, der Bruce må ta opp kampen mot terrorhackerne med all odds imot seg.
Det hele starter med at FBI blir hacket, og de sender da John McClane (Bruce Willis) ut for å hente inn en potensiel hacker kalt Jeremy (Justin Long).
Og det viser seg at bad guysa (terrorhackere) i filmen har brukt Jeremy til å lage en kode som ikke skulle bruke til gode formål som Jeremy trudde. Den første action scenen i filmen er da disse bad guysa prøver å drepe Jeremy etter han har lagd denne koden til dem, men Bruce Willis kommer da til redning. De overlever da dette (ofc) og etter mye grubling mener Jeremy at de bad guysa skal bruke koden han har lagd til "Fire-Sale"
Fire sale er et digitalt terror angrep, der man hacker seg inn og stenger av strøm, økonomi, transport, vann gass og alt som holder landet oppe, eller som de sier i filmen "They will send us back to stone age"
Etter mye overdreven action, pang pang og hacking tyr da bad guysa til å kidnappe datteren til Bruce Willis.
Etter mer action og godsaker snur da lykken seg til Good guysa og de starter å få overtaket på å stoppe firesale, nå gjenstår det bare å få tak i datteren til Bruce.
Som alle andre filmer er det da en lykkelig slutt i dette og ja, når dere nesten har sett hele filmen og tenker, æsj så skuffende, hvor er Yippe-kai-yay motherfucker? Så avslutter John McLane sin siste action scene med en spydig kommentar og en herlig Yippe-kai-yay som gir en frysninger nedover ryggen:P


Jeg mener dette er en god action film, og får pulsen opp relativt fort, pluss en god latter innimellom av Bruce sine smarte og ironiske kommentarer som hører hjemme til alle Die -hard filmene.
Og ja, filmen er overdreven, men ville den vært bra vis den ikke hadde vært det?

Håper jeg ikke ødela lysten for noen til å se filmen nå, som sagt så har jeg null peiling i å skrive anmeldelser. Er sikkert noen handlings feiler også, sliter litt med hukkommelse ja.
Sist endret av Cadex; 14. juli 2007 kl. 15:53. Grunn: endret tittel for å bevisstgjøre spoiling
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dette var dårlig... Du avslører alt for mye.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Synes selv filmen var relativt bra.. til å være action film. Og det meste av det som hadde med data å gjøre var jo helt på trynet.. Men har sluttet å bry meg om slikt. Bullshit data på film er i samme klasse som at alle biler eksploderer som om motoren var byttet ut med samme vekt i C4 når de blir skutt på. Det er ikke realistisk, men fortsatt god underholdning.

Filmen får megapluss for å ha med Kevin Smith som skuespiller =)

Og megaWTF for "Hi, I'm a Mac"-karen som hackeren o_O
(Jeg kjente han ikke igjen da jeg så filmen, men syntes jeg hadde sett han et sted før. Var ikke før et par dager senere at jeg fant ut av det)
Er sikkert noen handlings feiler også, sliter litt med hukkommelse ja.
Vis hele sitatet...
Og grammatikken. Og omtalen består av lite annet enn et handlingsreferat, og "filmen var bra, terningkast fem."
Hva er vitsen med å se filmen nå når du har sagt alt? (Jeg har sett den før) Det er ikke meningen å skrive slutten i en anmeldelse, men heller hva du synes om filmen. Anbefaler forresten alle til å se den.
Hva er vitsen med å se filmen nå når du har sagt alt?
Vis hele sitatet...
Bryr folk som går for å se en Die Hard film seg virkelig om historien? Trodde folk var fornøyde hvis de fikk se noen fete action scener, og høre Bruce Willis si yippi yippi yay motherfucker. Hadde du--hvis du ikke allerede hadde sett filmen, og leste denne omtalen først--virkelig ment at det ikke hadde vært noen grunn til å se filmen lenger? Det finnes helt sikkert filmer man får mindre ut av om man kjenner hele historien på forhånd, men dette er vel neppe en av dem?
jeg syntes filmen var underholdene hele veien jeg. Anbefales på det sterkeste hvis man er glad i skikkelig amerikansk action med masse eksplosjoner, bilkjøring og våpenbruk
Hva heter den sangen Mclane og hackeren hører på i bilen som hackeren klager på?

Jeg lagde en tråd om dette men den ble closed siden fordi jeg fikk svar av en admin (som var feil) Så for å ikke bli bannet spør jeg her til dere som har sett filmen :P
Helst tittelen på sangen ikke en liste av sanger som er med i filmen...
Sitat av SecretAgentMan
Hva heter den sangen Mclane og hackeren hører på i bilen som hackeren klager på?

Jeg lagde en tråd om dette men den ble closed siden fordi jeg fikk svar av en admin (som var feil) Så for å ikke bli bannet spør jeg her til dere som har sett filmen :P
Helst tittelen på sangen ikke en liste av sanger som er med i filmen...
Vis hele sitatet...
Ett lite søk på IMDB.com gav meg dette: http://www.imdb.com/title/tt0337978/soundtrack

Hvis jeg ikke tar feil var det Clearwaters John hørte på?
Jeg har ikke sett filmen, så for å gi tilbakemelding på anmeldelsen må jeg si at du skriver som en 7-åring..

En anmeldelse bør være seriøs og da krever hvertfall jeg at anmelderen skriver på en seriøs måte.
Når du bruker ord som "bad guysa" o.l. mister jeg lysten på å lese.

Terningkast: 2

EDIT: Jobb litt med retskirivning og ord delings feil...
Sist endret av Pope; 14. juli 2007 kl. 16:47.
Likte ikke anmeldelsen, dårlig språk og du røper for mye.

Selve filmen likte jeg veldig godt og vil gi terninkast 5. Har ikke sett de første tre filmene enda men ser fram til å se dem.
Trådstarter
Okei, takk for tilbakemeldinger, skjønner nå at anmeldelser ikke er min sterke side=)
Beklager vis jeg ødela filmen for noen, tenkte ikke over at "anmeldelsen" var en spoiler, så beklager dette. Å ja, vet selv at jeg sliter litt med gramatikk.
Jeg så filmen idag, øøh igår med tanke på klokkeslettet.. Og jeg må si at jeg likte filmen veldig godt. Er enig i at den passer ypperlig for de som liker hardbarka, amerikansk action med eksplosjoner og skyting i hytt og pine, men det var liksom noe mer enn det..

Min Anmeldelse:
En hacker kalt Matthew har laget en kode for en gruppe muldvarper innen FBI som han trodde skulle bli brukt til et godt formål. Isteden har disse muldvarpene fått ulike hackere til å hjelpe dem for så å drepe de etter at jobben ble gjort og nå var det Matthew sin tur. Samtidig får John McClane i oppgave fra FBI å hente inn Matthew og det hele ender med at John og Matthew unslipper morderene sammen og må med hjelp fra USA's regjering stoppe muldvarpene fra å senke hele USA's elektroniske system..
En utrolig god, og actionfylt film med spenning fra start til slutt. Gode film og lyd effekter gjorde denne verdt en god 5'er fra meg. Kjempe bra, absolutt verdt de usle 80 kronene for kinobilletten.
Skulle gjerne sagt noe her men filmrullen låste seg og smelta, så fikk bare sett halve eller noe.
Sist endret av CryptoN; 16. juli 2007 kl. 01:59.
Sitat av CryptoN
Skulle gjerne sagt noe her men filmrullen låste seg og smelta, så fikk bare sett halve eller noe.
Vis hele sitatet...
lol? pengene tilbake?
Sitat av simdal
lol? pengene tilbake?
Vis hele sitatet...
Gratisbilett.
Skal se den igjen i dag.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Jeg vil først hylle idèen din om å skrive en slags filmanmeldelse og jeg håper mange vil følge i ditt fotspor når det gjelder andre filmer de har sett.

Når det er sagt så bør du jo som mange har påpekt lære deg å skrive en brukbar filmanmeldelse før du publiserer den på for eksempel dette forumet.
Det er ingen som er interessert å lese et handlingsreferat fra en film de har tenkt å se, og enda mindre et dårlig handlingsreferat som dette.
Skrivefeil og/eller gramatikkfeil gjør ingen ting, siden moderatorer helt sikkert kan gå inn å forandre småfeil, men jeg syns denne blir for svak selv om man ser bort fra dette.

Men som sagt, jeg hyller forsøket
Trådstarter
Okei, som sagt så beklager jeg for dårlig anmeldelse, så lager en ny, lest litt mer om hvordan man skriver, here we go.


Film tittel: Die Hard 4.0
Viktige skuespillere: Bruce Willis, Timothy Olyphant, Maggie Q, Justin Long, Jeffrey Wright.
Regisør: Len Wiseman
Genre: Action

Yippi-ka-yey motherfucker
Die Hard 4.0 lever opp til sine forventninger, med hesblesende action og underholdning.
Da FBI sitt datanettverkene blir hacket, der de stopper trafikk, elektrisitet og sender ut flere falske alarmer med hjelp av innleide hackere fra hele verden, som blir drept etter jobben er gjort. Da blir John Mclane sendt ut for å hente inn en potensiel hacker som kunne stått bak dette. Det endre med at Hackeren Matt Farrel og John Mclane havner mellom terroristene, å sammen prøver de å stoppe dette digitale terroristangrepet.
Men dette blir også personelig for John Mclane og havner i en ny krig mellom å redde gisler å stoppe samfunnet for å rase sammen.

Bruce Willis lever opp til sitt Die Hard rykte, der han kommer med kjappe morsomme replikker og stadig flere og heftigere actionscener.
Samspillet mellom John Mclane og datahackeren Justing Long er undeholdende og bra, der tilsutt viser det seg at den lille datahackeren klarer å bli helt, eller "that guy" som blir fortalt i filmen. Jeg vil ikke si filmen har noe budskap, enn å få pulsen opp og underholde med masse overdreven action. Handlingen i filmen vil jeg også si er ganske tynn, men personelig liker jeg dette best i en hardbarka actionfilm.
Men en annen side som kan tolkes er at det ikke er bare de tøffe actionheltene som kan hjelpe, f.eks så har du datahacker #2 i filmen som heter Warlock (Freddy) som også er med på å hjelpe imot dommedag. Dette ble kanskje å gå litt dypt inn i filmen, men en film kan tolkes på mange måter. Selv liker jeg å holde det enklest mulig og bare lene seg bak å nyte filmen. Denne filmen anbefalles på det sterkeste til alle dere actionjunkies.

Terningkast: 5

Håper dette endret intrykket av filmen etter min første svake "anmeldelse"
Den er ganske kort, men still learning=)
Sist endret av Kugie; 16. juli 2007 kl. 21:50.
Trådstarter
Haha korn:P Joa sant det, filmen var overdreven til det ytterste, men synes dette er herlig God action er ikke realistisk synes jeg=)
Den heter vel egentlig "Live Free or Die Hard" i følge imdb (http://imdb.com/title/tt0337978/)
Gir den terningkast 5
Sitat av Masticore
Den heter vel egentlig "Live Free or Die Hard" i følge imdb (http://imdb.com/title/tt0337978/)
Gir den terningkast 5
Vis hele sitatet...
ja også er ikke imdb noe fasit heller da... Sjekk litt rundt før du begynner å plapre i vei om dritt du har null peiling på! Den heter Live Free or Die Hard i USA og Die Hard 4.0 i resten av verden...
Sist endret av simdal; 17. juli 2007 kl. 02:17. Grunn: leif
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av simdal
ja også er ikke imdb noe fasit heller da... Sjekk litt rundt før du begynner å plapre i vei om dritt du har null peiling på! Den heter Live Free or Die Hard i USA og Die Hard 4.0 i resten av verden...
Vis hele sitatet...
Han har strengt tatt et poeng da, at den heter EGENTLIG "live free or die hard" siden det er orginaltittel, hvorfor de ulike land skal forandre tittel i tide og utide aner jeg ikke. Hvorfor han lager en post om det derimot vet jeg ikke.
Denne anmeldelsen var hvertfall bedre og mer "proff" en den andre.

Du kunne kanskje skrive hvordan han ble kjent med hackeren Matt Farrel og du kunne i hvertfall nevne datteren til Mclane. Du burde også nevne hvorfor de hacket datanettverkene og de tre stegene i "fire sale".
Trådstarter
zipp, det med datteren, ville ikke det vært en spoiler? tenkte på det, men da vet jo alle som leser den at datteren blir kidnappet=)
Den nye var en del bedre ja, men det er fortsatt veldig mange skrivefeil altså...