Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 768
Driver prøver ordne kontrakt fordi jeg skal starte utleie av diverse elektronisk utstyr. Har sett litt rundt på lignende bedrifter og ser at de har kontrakt som ser ok ut. Kan jeg lovlig bruke deres kontrakt som mal, men personalisere den til min bedrift?

Er veldig i start-up fasen, så om du har noen andre tips og ting jeg burde vite om i utleie bransjen så sleng det ut!
Sist endret av Emilher1; 13. april 2023 kl. 12:01.
Ser ikke problemet med det, det kunne jo godt hende at du faktisk lagde det selv og det viste seg å være identisk.
Det er jo en grunn til at slikt ofte lages av advokater. Sett at den du kopierer ikke er "vanntett" og du havner i en situasjon der du taper penger? Personlig tror jeg nok at jeg ville gjort det litt annerledes om jeg måtte ha startet opp med å "låne kontraksmal" fra en annen bedrift.

Jeg ville gjort som du sier, tilpasset den til din drift, også ville jeg tatt den med til en advokat for gjennomgang.
Du kan fint personifisere malen til din bedrift og bruke den.

Hvor mye ressurser du velger å bruker på å utarbeide kontrakter burde være proporsjonalt med verdiene du sikrer gjennom avtalereguleringen, i dette tilfelle et leieforhold. Så om det er en god idé å stole på en random avtale fra en konkurrent er god nok, vil bero på om du leier ut mobilladere, biler eller musikkanlegg til større arrangementer.