Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1257
Hei.

To personer har drevet et ENK (DA) sammen en stund. Person A startet dette firmaet for noen år siden sammen med Person C. Person C sluttet for ca to år siden, og Person B tok over den ledige halvdelen vederlagsfritt. Nå skal Person B ut av firmaet. Siden Person B ikke har gått inn med verdier, så har vel ikke den personen krav på å ta med seg verdier ut? Skal sies at omsetning og overskudd er gått vesentlig opp, til dels på grunn av jobben Person B har gjort, men også på grunn av andre faktorer, så det er vanskelig å verdsette ting nøyaktig her.

Verken Person A eller B er vanskelige i denne situasjonen og opptatt av at ting skal gå rett for seg. Er det rett og rimelig at Person B får med seg X-% av firmaverdi, eller bør Person B fratre uten å ta med seg noe, siden det ikke ble tilført verdier ved tiltredelse?

Jeg er åpenbart Person A eller B, men prøver å holde ting så saklig og upartisk som mulig
Om person B har bidratt kraftig til at omsettning og overskudd er gått opp, så er det ganske så urettferdig å påstå at person B ikke har tilført verdier til bedriften. selv om det ikke nødvendigvis skjedde ved tiltredelse.

Om jeg gir deg en gullklump til 500 dollar gratis, vil du da gi den bort gratis igjen, eller selge den for det den er verdt?
Hva mener du med "får med seg x% av firmaets verdi"? Et DA er det en egen juridisk entitet? Hva er det B ønsker å ta med seg?
Aldri vært borti DA så kjenner ikke selskapsformen. Er det feks kundeportefølje B ønsker? Er det penger ut av selskapets driftskonto? Er det en firmabil?

Verdiene blir vel i selskapet, med mindre annet var skriftlig avtalt?
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Jeg synes ikke person B skal få med seg verdier uten å ha tatt med seg noe inn, men heller en sluttpakke som reflekterer bidraget til vedkommende.

Edit: fikk inntrykk av at du ønsker folks personlige mening. Beklager hvis jeg misforsto.
Sist endret av Skinny; 7. april 2023 kl. 19:30.
Trådstarter
Takk for svar sålangt. Tar gjerne imot flere.

For å utdype. Det er ingen konflikt mellom A og B - dette er mer et føre var spørsmål - og det er deres personlige meninger jeg er ute etter. Om noen har greie på det juridiske så er det også fint, altså.

Med "får med seg x% av firmaets verdi" så mener jeg egentlig en sluttpakke, som Skinny sier. En sum som reflekterer bidraget til B. Dette er et firma som ikke går mye i pluss, så det arbeidet som har blitt gjort har blitt gjort gratis. Alt av inntekter har gått til videre drift av firmaet. Siste 12 mnd, så har det vært en "boom" med økte inntekter, og da er det på en måte rett og rimelig at B skal få med seg noe av den kaka. Spørsmålet er hvordan man setter en verdi på det. Vanskelig å måle hvor mye som kommer av B sitt bidrag. Person A er den som har stått for mesteparten av jobben - så man kan si at eierskapet på papiret er 50/50, men reelt sett så har nok Person A stått for 90% av arbeidet og B vært mer å regne som en støttespiller - men absolutt hatt en viktig men mer tilbaketrukket rolle.
Mine betraktninger er at dette er ikke et AS der B eier en bestemt andel av selskapet. Jeg forstår DA mer som at to eller flere driver et selskap sammen, da kan de ikke opprette et ENK men et DA. Ved oppstart er evt. risiko likt fordelt mellom deltakere. Risiko kan være lån, kapital som legges inn til driftsmidler, osv.

Person B som i realiteten ikke tatt risiko da han kom til dekket bord, og heller ikke har bidratt spesielt mye, jeg ville vel bare sagt "ha en fin dag og lykke til videre". Med mindre det finnes avtaler som tar for seg avlønning, bonuser eller spesielle sluttbetingelser så tenker jeg person B kan velge å bli i DA og over tid høste gevinst i form av overskudd, eller kan velge å gå sin egen vei å få et klapp på skuldra på vei ut døra. I mine øyne har ikke person B hverken rett til eller opptjent noen form for bonus eller sluttpakke.
Ser ingen grunn til at B skal få med seg noe ekstra. Der vil i såfall være eb påskjønnelse, men aldri hørt om at arbeidstakere får med seg noe verdi når man slutter. Hvis denne personen har bidratt til vekst for selskapet, så har jo denne personen bare gjort jobben sin. Går ut ufra at B har fått og før lønn for dette under arbeidsforholdet allerede.
§ 2-33.
(1) Utløsingsummen beregnes på grunnlag av verdien av selskapets virksomhet på det tidspunkt som etter § 2-32 skal legges til grunn for beregningen. Ved verdiberegningen skal det tas hensyn til om selskapet fortsetter driften. Deltakernes kapitalkonti etter balansen i siste årsregnskap, korrigert for senere innskudd og utdelinger, skal ved verdiberegningen regnes som forpliktelser eller eiendeler for selskapet.
(2) Selskapets egenkapital beregnet etter første ledd deles likt mellom deltakerne. I selskap med delt deltakeransvar skal det likevel deles etter den avtalte regel om ansvar for selskapsforpliktelser.
Sitat av TroNnY Vis innlegg
Hei.

To personer har drevet et ENK (DA) sammen en stund. Person A startet dette firmaet for noen år siden sammen med Person C. Person C sluttet for ca to år siden, og Person B tok over den ledige halvdelen vederlagsfritt. Nå skal Person B ut av firmaet. Siden Person B ikke har gått inn med verdier, så har vel ikke den personen krav på å ta med seg verdier ut? Skal sies at omsetning og overskudd er gått vesentlig opp, til dels på grunn av jobben Person B har gjort, men også på grunn av andre faktorer, så det er vanskelig å verdsette ting nøyaktig her.

Verken Person A eller B er vanskelige i denne situasjonen og opptatt av at ting skal gå rett for seg. Er det rett og rimelig at Person B får med seg X-% av firmaverdi, eller bør Person B fratre uten å ta med seg noe, siden det ikke ble tilført verdier ved tiltredelse?

Jeg er åpenbart Person A eller B, men prøver å holde ting så saklig og upartisk som mulig
Vis hele sitatet...
Først må du fortelle oss om det er et ENK eller et DA.
Jeg har ingen erfaring med DA, men hoved poenget i et DA er at "deltagerene" deler ansvaret og risiko. Det burde vel også være verdt noe?

Du sier at person B overtok en andel, dere må vel ha en form for avtale hva denne andelen betyr?
Betyr det eierskap i selskapet? Ansvar for å dekke underskudd?
Hva med at begge stiller med et rimelig forslag, så forhandler man seg til en løsning der fra?
Det som er interessant er mulighetene for fremtidig overskudd og hvilket bidrag B har gjort for dette. F.eks kan 5 - 10 x halvparten av neste års forventet overskudd være en utløsningssum.

Det som dere har gjort sammen frem til nå ville jeg regnet som oppgjort hvis ikke selskapet sitter på mye egenkapital.

Et DA må også bestå av minst to fyskiske/ juridiske personer så hvis en går ut må dere endre selskapsform.
Sist endret av Lilleoslo; 9. april 2023 kl. 13:25.