Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1919
Jeg kom tilfeldigvis over denne artikkelen fra Aftenposten 30. mars 1886, og tenkte det kunne være interessant for andre her. Det er et leserbrev fra en fyr som har oppsøkt en dame som selger en ny vidundermedisin. I tilfelle ikke alle orker å lese frakturskrift, har jeg transkribert begynnelsen av artikkelen:

Brev til alle Lidende

I Aviserne Landet rundt vil man jevnlig træffe følgende Avertissement:

"Om en Medicin, som oprindelig brev bragt fra Ostindien af en Missionær og som helbreder Tæring, Bronchit, Astma, Katarr, alle Hals- og Lungetilfælde, Nervesvækkelse, Søvnløshed, Nattesved, Hjertebanken, Krampe, Blodmangel osv., meddeles mod Svarporto.

Underretning af Redaktør H. P. Bergh, Adresse: Madame Nielsen, Universitetsgaden no. 9, Kristiania, der selv har prøvet Midlet med heldig Resultat."

Uden Gudskelov selv at trænge det, syndtes jeg dog, det skulde være godt at faa lidt Greie paa dette velsignede Lægemiddel, og henvendte mig derfor i Universitetsg. 9, hvor jeg efter noen Søgning endelig etsteds inde i Baggaarden fandt frem til Madame Nielsens Dør.

At de Oplysninger, jeg er fik var høist tilfredsstillende, vil enhver med lidt Eftertanke selv indse. Hr. Bergh kunde jeg ikke faa itale, da han havde taget sig en liden Tur til Amerika. De herværende Læger skulde nok have været saa uforskammede, at de havde søgt at lægge ham Vanskeligheter iveien ved Salget af Medicinen. Madamen meddelte mig imidlertid, at hun fortsætter Forretningen.

Medicinen heder Cannabis Sativa, og koster bare 12 Kr. pr. Æske. Hun har, lader det til, en rivende Afsætning. Da jeg spurgte, om Midlet virkelig var saa sikkert, som i Avertissementet forespeilet, svarede hun, at jeg kunde jo prøve. Jeg maa dog til min Skam erkjende, at jeg ikke efterfulgte hendes Opfordring, men gik uden at kjøbe.
Vis hele sitatet...
Innlegget er ganske langt, og forfatteren, Kristian Bing, konkluderer med at dette bare er juks og kvakksalveri. Nå tror heller ikke jeg at cannabis kan kurere alle disse sykdommene, selv om vi vet at det ble brukt i medisin før i tiden. Men det er interessant å vite at man fikk kjøpt cannabis i ren form i en bakgård i Kristiania allerede i 1886.

12 kroner esken høres ut som en god pris, men vanlige kroppsarbeidere på denne tiden tjente mellom 1 og 3 kroner dagen. Kundene må altså ha vært over middels velstående. (Det står riktignok ingenting om hvor stor esken er.)

Det har jo blitt dyrket hamp i Norge i uminnelige tider, men såvidt jeg vet var dette det vi i dag kaller industrihamp, altså ikke like THC-holdig som den indiske hampen Madam Nielsen har fått tak i. Det går videre frem av artikkelen at cannabisen kom i pulverform (finhakket plantemateriale?), som jeg antar at man blandet ut i drikke.

Det forekommer flere annonser for cannabis-holdige preparater til salgs på apoteker i Kristiania fra 1890-tallet og fram til rundt 1915. Her virker det riktignok som cannabis har vært en ganske liten bestanddel, og som oftest til utvortes bruk i form av salve. Denne artikkelen er den eldste norske førstehåndskilden jeg har sett som handler om salg av ren cannabis for inntak og effekt.
Sist endret av Ramaskrik; 7. juni 2013 kl. 02:52.
Hehe. Jeg husker jeg så en annonse fra victoria-tidens england hvor man kunne bestille heroin på postordre.
12 kroner på den tiden tilsvarer cirka 830,- i dag, Så avhengig av størrelsen på den såkalte esken så var det ikke så billig.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Trods dette hadde hun dog været så velvillig at give mig med på Veien et trykt "Brev til alle Lidende". hvilket jeg kommen hjem gav mig til at studere. I dette Brev er aftrykt saamange glimrende amerikanske Attester om denne Medicin, at selv den mest fostokkede Vantro maa forsvinde, længe før man er kommen halvveis i Texten. Der fortælles om "en gammel herre i døende Tilstand, at den første Aske*(1) av Cannabis Sativa stansede hans hoste inden faa Dage, den anden Aske* bragte ham ud af Sengen, og den tredie bragte ham ud i haven."

(1): Er litt usikker på om det er én eller to boksrtaver, så jeg tipper på ordet.

Tror du kan ha rett i det i alle fall er et tidlig tilfelle, siden det viker som om journalisten omtaler reklamene og medisinen som noe nytt.
Kan jo ha blitt omsatt privat eller med begrenset reklamering før det.

Tror han er sarkastisk ang. prisen. Det virker på meg som om han er litt satirisk svulstig fordi han føler at preparatet er slangeolje og at de som selger det smører tykt på.

Interessant PDF om historisk europeisk medisinsk cannabis

Morsom tråd, og kom du bare tilfeldigvis over artikkelen?
Sist endret av CaptainP; 7. juni 2013 kl. 05:17.
Sitat av CaptainP Vis innlegg
(1): Er litt usikker på om det er én eller to boksrtaver, så jeg tipper på ordet.

Tror du kan ha rett i det i alle fall er et tidlig tilfelle, siden det viker som om journalisten omtaler reklamene og medisinen som noe nytt.
Kan jo ha blitt omsatt privat eller med begrenset reklamering før det.
Vis hele sitatet...
(1) = Æske. Jeg er veldig nysgjerrig på størrelsen på esken, men et står det ingenting om. Apotekannonsene fra ti år senere var esker på 25 gram, men disse preparatene inneholdt bare små mengder cannabis.

Det kan godt hende at det har vært omsatt f.eks. på Østkanten, da ville det nok ikke blitt skrevet om i avisen. På den annen side er det tydeligvis en ressurssterk entrepenør-type som har råd til å reise fram og tilbake fra Amerika på denne måten.

På kontinentet (spesielt Frankrike, som var tidlig ute med å skaffe seg kolonier i Nord-Afrika) drev man jo og røyket cannabis på arabisk manér allerede fra tidlig på 1800-tallet. Så jeg regner med at det fantes folk som visste om det her i Norge også. Vi tenker ofte at folk den gangen reiste lite, og for bøndenes del stemmer det nok. Men norske sjøfolk reiste til både Afrika, India og Karibia, og jeg tipper de ikke sa nei takk til nye rusmidler de ble tilbudt. Men å ta med seg hjem og starte systematisk salg var nok enklest for rikfolk.
"Morfinen ble fremstilt i ren form for første gang i 1805. Derfra ble Heroin syntetisert fra morfin i 1874. Fra 1900 ble det særlig produsert som hostemedesin, faktisk. Og ettersom de smertestillende vi kjenner til i dag (f.eks paracetamol) enda ikke var oppfunnet ble opiater brukt til alt fra hodepine, menstruasjonssmerter, hoste og diare. I England og USA på 1800-tallet ble både Opium og Morfin solgt i dagligvare butikker som om det skulle vært salt og sukker. Forbruket var høyt men ettersom de fleste brukte det med måtehold, og var alminnelige mennesker med behov for effektiv medisin vakte det lite oppsikt. Mange brukte Morfin flere tiår av livet sitt hver eneste dag, og var til tross for dette velfungerende i arbeidslivet og verdsatt av samfunnet. Norge derimot, krevde resept for visse opiumspreparater allerede fra 1876. Andre ble solgt reseptfritt lenge. For eksempel hostesaft som inneholder Kodein. Dette krevde ikke resepter før vi nådde 1970-tallet." - Fra tråden min om Narkos/Narkotika http://freak.no/forum/showthread.php?t=240948