Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 5090
Som flere sikkert har fått med seg har flere personer omkommet i snøskred den siste tiden.

Jeg skal selv holde meg langt unna fjellet. Men, teoretisk sett. Hvis man havnet i et snøskred, hva kan man gjøre for å øke sjansene for å overleve?

Hva vil man dø av? For lite oksygen eller det å bli klemt ihjel?
Vet dere om små triks? Bør man søke dekning ved nærmeste tre hvis man ser et snøskred komme mot seg?
Jeg vil tro at hvis du står på ski, får du enten prøve å kjøre fra det, eller prøve å kjøre skrått, så skredet ikke treffer deg. Jeg har liten tro på at det vil funke, men det eneste jeg kommer på i farten. (Det er ikke snakk om langrennsski her, men slalom ol)
-Har hørt at det å svømme i snøskredet kan være lurt.
-Som oftest er det deg selv som utløser snøskredet, så det å hoppe oppover kan faktisk redde deg.
-Lag lutflommer om du havner under snøen. Det er nok mangel på luft som dreper flest(ingen kilder)
-Gjør deg så stor som mulig(trekk pusten etc) slik at du lager størst mulig plass hvis du blir begravet.
-Kom deg ut til siden av skredet.

Da har jeg vel oppsumert det viktigste google kunne gi meg.
Det aller viktigste for å unngå å bli tatt av skred, er å velge ruter som ikke er skredutsatt. Det vanligste kjennetegnet på en rute som er skredutsatt, er at den har en helling på over 30 grader. Selv om du kjører en renne som er slakkere enn 30 grader, vil du fortsatt være utsatt hvis du har bratt terreng over deg. Ruten du velger bør heller ikke har mange terrengfeller. En terrengfelle er f.eks trær og steiner, som vil slå deg i hjel om det går skred.

Om du først blir tatt av skred er det ikke særlig mye du kan gjøre. Du kan forsøke å skape en luftlomme forran ansiktet ditt. Det kan du gjøre ved å ta kryssgrep(hånd over skulder). Det vil gi deg noen ekstra minutter.

Hvis du bevisst oppsøker farlig terreng er det viktig at du ikke kjører alene. Om du først blir tatt er kameratene dine din eneste reelle redning. De kan fort lokalisere deg med S/M, og grave deg ut med mindre du ligger veldig dypt. Det finnes også personlig sikkerhetsutstyr på markedet, som f.eks skredsekker(ABS, Snowpulse) og Avalung.

Dødsårsakene kan være mange, men de vanligste er kvelning og taumer. Du kan lese mer om de her: http://tidsskriftet.no/article/1833107/
Ha en skredbrikke på deg.
Eller vent, ha minst to. I ulike plagg slik at du fortsatt er lett å finne selv om en skulle falle av i tumultene.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Ha en skredbrikke på deg.
Eller vent, ha minst to. I ulike plagg slik at du fortsatt er lett å finne selv om en skulle falle av i tumultene.
Vis hele sitatet...
Det er et veldig dårlig tips. RECCO brikkene gir en flask trygghet, da det knapt finnes søkerutstyr til disse i Norge. Blir man tatt av skred er det ikke tid til å vente på hjelpemannskaper, som er de eneste som i så tilfelle besitter slikt utstyr. Det man derimot skal ha om man ferdes i farlig terreng er en skredsøker(S/M). Da kan dine kamerater hurtig lokalisere deg og starte graving.

EDIT:
http://www.digi.no/87655/snoskred-br...alsk-sikkerhet
Sist endret av Erikj; 27. mars 2013 kl. 12:31.
Sitat av Vesuv Vis innlegg
Det er et veldig dårlig tips. RECCO brikkene gir en flask trygghet, da det knapt finnes søkerutstyr til disse i Norge. Blir man tatt av skred er det ikke tid til å vente på hjelpemannskaper, som er de eneste som i så tilfelle besitter slikt utstyr. Det man derimot skal ha om man ferdes i farlig terreng er en skredsøker(S/M). Da kan dine kamerater hurtig lokalisere deg og starte graving.

EDIT:
http://www.digi.no/87655/snoskred-br...alsk-sikkerhet
Vis hele sitatet...
Jeg skrev da ikke at du skulle stole på den?!
Selvsagt, hvis man er så inni hampen kørka at man legger seg stille ned og venter på å bli funnet, eller man bevisst drar ut i farlig terreng fordi man har ei brikke, så fortjener man ikke bedre. Men, i tilfelle mannskapene har søker, så er det bedre å ha brikker enn å ikke ha det. Det er ingen falsk trygghet, det er et supplement.

Etter din logikk skulle også sykkelhjelmer være falsk trygghet - og det er de, hvis du tror de gjør deg til supermann og du sykler som en idiot, noe du ellers ikke ville ha gjort. Men det er det ingen som gjør; idioter er idioter uansett, men har de hjelm er det litt mindre sjanse for at de dør.

Selv om søkerutstyr er lite utbredt er fortsatt brikker en god idé.
Har også hørt at man skal crawle mens man er i bevegelse i skredet for å presse snøen under deg, og heve deg oppover, og når det begynner å stanse skal man lage så stor luftlomme man kan ved å holde hendene i en bue foran fjeset ditt.
Et lite tips er at man kan spytte for å vite hva som er opp og ned. Er ikke alltid like lett å vite hva som er opp og ned når man er på hode under mange meter med snø. Så kan du da prøve å grave. Noe som er svært vanskelig i en slik situasjon.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Ha en skredbrikke på deg.
Eller vent, ha minst to. I ulike plagg slik at du fortsatt er lett å finne selv om en skulle falle av i tumultene.
Vis hele sitatet...
RECCO er en likbrikke som brukes til å gjøre funn av lik i snøen. Det er fordi det tar så mye lengre tid å få en RECCO-søker på plass enn kameratredning med S/M.

De første 15 minuttene er kritisk, derfor er kameratredning på stedet det mest effektive. Selv om de har en RECCO-søker i anlegget.
Ble engang tatt av et mindre skred. Kan trygt si at det verste er å holde kaldt, alt fra vrangstanker
Til et helvetes panikk. Klarte å komme meg selv ut av det lille skredet, men tør ikke å tenke på et større
Det selges jakker med tube som du kan få frem oppe fremfor trynet, tuben går igjennom jakken og ut på ryggen nede ved ræva. Da kan du dra pust inn fra området rundt trynet og puste igjennom tuben slik at den siler ut ved ræva di. Da skal man ha oksygen i en god stund dersom det er helt tett.

Selges også vester som er nesten som en oppblåsbar redningsvest, du drar i ei snor så popper en airbag opp bakom hodet ditt. Oppdriften i ballongen skal sørge for at du ikke blir begravd, og den oransje fargen gjør det lettere å finne deg.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg skrev da ikke at du skulle stole på den?!
Selvsagt, hvis man er så inni hampen kørka at man legger seg stille ned og venter på å bli funnet, eller man bevisst drar ut i farlig terreng fordi man har ei brikke, så fortjener man ikke bedre. Men, i tilfelle mannskapene har søker, så er det bedre å ha brikker enn å ikke ha det. Det er ingen falsk trygghet, det er et supplement.

Etter din logikk skulle også sykkelhjelmer være falsk trygghet - og det er de, hvis du tror de gjør deg til supermann og du sykler som en idiot, noe du ellers ikke ville ha gjort. Men det er det ingen som gjør; idioter er idioter uansett, men har de hjelm er det litt mindre sjanse for at de dør.

Selv om søkerutstyr er lite utbredt er fortsatt brikker en god idé.
Vis hele sitatet...
Når du tipser om RECCO-brikker i en tråd som handler om hvordan man skal overleve et snøskred, forventer man at det er utstyr man kan stole på. Joda, RECCO-brikker har også et formål. Det hjelper letemannskapene å lokalisere lik. Nå snakker vi riktignok om tiltak man kan gjøre for å overleve her, og da er RECCO utelukket. De ble nærmest markedsført som skredsøkere for noen år siden, den gangen de sydde disse inn i jakker. Jeg har selv bekjente som trodde RECCO var synonymt med s/m og at de lett ville bli funnet, men det er helt feil, og en myte vi ikke må videreføre. Søkeutstyret man bruker for å lokalisere RECCO er kostbart, derfor er det veldig få som har det.

Hva er det du snakker om egentlig? Hvis man blir tatt av et skred kan man ikke gjøre annet enn å "legger seg stille ned og venter på å bli funnet". Hvis man er begravet er man totalt avhengig av at noen graver deg ut hurtig. Da må man stole på utstyret sitt. Blir du totalbegravd av et snøskred håper jeg for din del at det er en skredsøker, og ikke en RECCO-brikke du har, Myoxocephalus.

Du har åpentbart mangel på innsikt. Jeg har aldri snakket om supermannfakter her. Når det er sagt er jeg veldig imot "ABS-gutta" som tror de er udødelig. Jeg kjører selv med Snowpulse, men det gjelder å ha et sunt forhold til sikkerhetsutstyret du bruker.
Ettersom snøen veier mye så er det lite du kan gjøre om du først blir tatt, grave / svømme i sne, er nytteløst. Alle vet hvordan det er å gå i mye sne, hvordan tror dere det da er å ligge under mye sne?
Beste jeg kan tenke på er å krølle seg sammen for å lage en luftlomme, det kan gi deg noen ekstra minutter som teller mye. Og bruk hodet før du setter utfor bakker..
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Selvsagt, hvis man er så inni hampen kørka at man legger seg stille ned og venter på å bli funnet,
Vis hele sitatet...
Så inni hampen kørka når alternativet er?

Det beste viser seg gang på gang å bli funnet i tide. Redningshunder gjør jobben x antall ganger raskere enn mennesker, det er dokumentert.

"Man sier gjerne at «20 mann med sondestenger bruker 20 timer på å gjennomsøke et område på 100×100 meter, mens en lavinehund bruker 20 minutter."

20x20x3=1200 ganger så effektivt det..
Ikke beveg deg i skredutsatt lende aleine og/eller dersom du har liten erfaring med å oppholde deg i skredutsatte områder.
Har gått endel toppturer, og så lenge man vet hva man driver med og velger sikre ruter er det ingen problem.
I tillegg: en god smt (sender mottager), søkestang og en skikkelig spade (ikke sånn superlett karbondrit) er et minimum av utstyr å ha med seg.
Snøen i et skred setter seg fort og blir grusomt hard, så en solid spade er særs viktig. Slå også av smarttelefonen, da denne har en tendens til å jamme ut smt-en, noe som gjør det vanskligere å plukke opp signalet for de som leter etter deg.

Blir man først tatt av skred er det om å gjøre å prøve å lage seg så stor luftlomme som mulig, ved å prøve å oppta størst mulig areal. En skredsekk kan bidra med dette, men ikke stol blindt på at den funker.

Det er ofte snakk om et 18-minuttersvindu. Innen 18 minutter slipper man vanligvis opp for luft, og hypotermien tar til, så makkerredning er den viktigste redningen. Redningsmannskaper leiter etter lik...

Leste om en franskmann som brukte 6 timer på å grave seg selv ut, for deretter å grave seg ut i en snøstorm. Karen gravde seg ned igjen og overlevde han. Så man kan jo ha flaks og
Ha en sånn med deg.
Ellers så er det jo det vanlige som folk over her sier, ikke gjør noe dumt.
Ting som er lure å ha med seg er
  • Skredsender
  • Spade
  • Probe (en lang stang)
  • SPOT enhet
  • Satellitt-telefon
  • VHF
  • Førstehjelpsskrin
spis snøen rundt deg for å lage luftrom.. lærte det av mcgyver
Spytt for å finne ut hva som er opp og ned, leste om en mann som var 40cm under snøen, men døde etter å ha gravd seg 3 meter ned...
Sitat av Cydonia Vis innlegg
Hva vil man dø av? For lite oksygen eller det å bli klemt ihjel?
Vis hele sitatet...
Fra 0 til 2 meters snødybde vil man nok ha den tvilsome sjansen å dø av oksygenmangel.

Kommer også an på flere faktorer, som om man er den som utløser skredet og har en viss mulighet til å kontrollere ting, eller om man blir begravd av et skred som har rukket å bygge opp både hastighet og masse.

I så fall kan man nok si at et skred ikke er overlevbart på grunn av de store kreftene kroppen utsettes for.

Vi har søk etter 3 personer her ute på Senja akkurat nå.
Den ene snøscooteren pluss en del mindre ting som er funnet er så fragmentert at stort sett bare spesielt interesserte kan si hva det en gang har vært.

De omkomne antas å befinne seg under 8-25 meter med snø, sånt overlever man ikke.
Det beste du kan gjøre er selvsagt å holde deg så langt unna skredutsatte områder som overhodet mulig. Holdningen er at "Dette skjer ikke meg". Skredsøker, mobiltelefoner og teknisk utstyr som angivelig skal hjelpe deg kan fort bli en falsk trygghet. Selv om du har noen gode venner med deg, så er det ikke sikkert at disse kan hjelpe deg hvis de blir tatt av skredet de også.
Det finnes mye hjelp i teknisk utstyr, men om du ikke vet hvordan du skal legge opp ruter, unngå terrengfeller. lære deg forstå snøen. bruke varsom.no er en god hjelp. om du vil lære å kunne oppholde seg i skredfarlig terreng anbefaler jeg deg å bli med på kurs, skredworkshop. Vil du kjøpe en masse utstyr er det litt hjelp i det også. men sett deg inn i hva du kjøper. lær hvordan det brukes når det hjelper osv. eksempel kan være ABS-sekkene, som ikke er fungerende før du kjører nedover og har opparbeidet fart. avalung vil du ikke kunne finne fram når du først er tatt, den må være så tilgjengelig at du ikke trenger å bruke hender for å finne fram når du ligger under.
Alt utstyret har god funksjon om det er rette omstendigheter, da kan det redde deg.
viktigst av alt er erfaring og kunnskap det gjør at du kan være rimelig trygg, selv om du aldri kan være helt sikker på at ingen ting vil skje når du befinner deg i skredterreng.