Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  85 7144
Sitat av Jonta Vis innlegg
Nå har jeg fått testet Opera 10 beta med litt mer realistiske antall tabs enn hva DonTomaso kaller "mange". Et stykke igjen til det jeg vanligvis har, men fortsatt rundt 40.
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre hvorfor du har behov for såpass mange faner når du surfer til vanlig?
Det er også mulig å skifte mellom tabs ved hjelp av ctrl+tab eller å holde nede høyre musetast og scrolle opp eller ned.

Vil Opera oppdatere seg til betaen når man installerer den, eller installerer den seg ved siden av den versjonen man har fra før?
Legger seg som standard i C:/Program Files/Opera 10 Preview/ (på windows), men det er en smal sak å endre det til /Opera/.

Og da overskriver den jo de gamle filene.
Sist endret av akselsm; 4. juni 2009 kl. 22:01.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Angry Vis innlegg
Tools -> Appearance -> Toolbars -> Tab bar -> Wrapping
Vis hele sitatet...
Ah, takker. Står dog på det at defaultene bør være gode, med forbehold om at jeg bruker abnormalt mange tabs på oppløsning som ikke gir så mye frihet til utviklere (1024*768, fortsatt normen tho)
Sitat av EmanOn Vis innlegg
Kan jeg spørre hvorfor du har behov for såpass mange faner når du surfer til vanlig?
Vis hele sitatet...
Heh, det kan du. Har et problem med å lukke dem. Jobber med saken.
Det er også mulig å skifte mellom tabs ved hjelp av ctrl+tab eller å holde nede høyre musetast og scrolle opp eller ned.
Vis hele sitatet...
Vet om den første metoden. #2 ikke relevant da jeg sitter på laptop. Er jo litt uvant at det popper opp et helt eget "vindu" for dem, og at man må slippe Ctrl-tasten for å komme til taben
Det jeg syns var de beste nye tingene var visual tabs og turbo mode. Er fortsatt litt usikker på hva jeg skal velge mellom når det kommer til chrome og opera 10 though :P
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Har du sjekka proxyinnstillingene i O10? Sjekk innstillingene i IE og skriv inn de samme i O10.
Vis hele sitatet...
hvor sjekker jeg dette? bruker firefox til vanlig btw
Heimegut
DonTomaso's Avatar
Trådstarter
Sitat av vlohm Vis innlegg
Bare jeg som ikke får sett videoer? Og hva heter wand fila med alle passordene?
Vis hele sitatet...
wand.dat, og den ligger i documents and settings\<brukernavn>\programdata\Opera.
det loader sider opp til 1,4 KB en gang i blandt, det må vell bety at det er en form for kontakt med nett...?
begynner å bli hypp på å prøve opera nå!
Sitat av akselsm Vis innlegg




Første bilde er sensurert pga for mange identifiserende faktorer (selv om ingen bør ha problemer med å finne ut hvem jeg er).

For de som lurer, er Stumble-menyen og -knappen fra http://operastumbler.com.
Vis hele sitatet...
Du kunne tatt med at man må være medlem der for å laste det ned

Er du nødt til å ha den programmet for å få fanene til å være dere oppe som på bilde 1.
Nei, det er bare å dra eller dobbeltklikke på de tre prikkene over adressefeltet. Slås av og på med Tools->Appearence->Toolbars->Tab Bar->Enable Thumbnail Previews.

Og jeg synes det er logisk at OperaStumbler krever login, siden den snakke[r/t] med StumbleUpon-kontoen din. Dessverre har SU sendt cease and desist-brev til han som driver OS, og knappene redirecter nå bare til stumbleupon.com/toolbar, som er en frame-løsning laget av StumbleUpon selv. Utvikleren som har laget OS jobber nå med å få til en versjon som ikke er så hacky (gamle versjonen ga visst stor load på sidene til SU), og som SU kan akseptere.

I mellomtiden lagde en liten stumble-knapp som går direkte til SU-toolbaren. Den er buggy og ekkel å bruke, men den er bedre enn ingenting. Trykk på lenken for å legge til Stumble!-knapp, trykk Yes og dra knappen til hvor du vil.

Stumble!
Vel, nå har jeg funnet en bug tror jeg, eller en feil. Jeg åpnet www.tv2.no, og da fikk jeg med ett en feilmelding. Noen som har samme problem?
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Vel, nå har jeg funnet en bug tror jeg, eller en feil. Jeg åpnet www.tv2.no, og da fikk jeg med ett en feilmelding. Noen som har samme problem?
Vis hele sitatet...
Jeg får ikke opp noe feilmelding, så tviler på at det er en Bug.
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Vel, nå har jeg funnet en bug tror jeg, eller en feil. Jeg åpnet www.tv2.no, og da fikk jeg med ett en feilmelding. Noen som har samme problem?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg det har skjedd til meg og. Jeg skulle åpne en YouTube-link, men det sto bare ERROR.
Facebook bugger så sinnsykt i Opera til meg. Noen andre? Nytter ikke å søke opp venner, trykke på venner, få opp venneliste etc. etc.
Vet noen hvordan jeg kan føre over alle lagrede passord, bokmerker og slikt til opera fra firefox?
Vet om den første metoden. #2 ikke relevant da jeg sitter på laptop. Er jo litt uvant at det popper opp et helt eget "vindu" for dem, og at man må slippe Ctrl-tasten for å komme til taben
Vis hele sitatet...
Det "vinduet" er uvant ja, men jeg foretrekker egentlig det fremfor å måtte bla meg gjennom hver eneste tab når jeg vet hvilken jeg skal til. Men det er jo smak og behag / en tilpassningssak.

Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Vet noen hvordan jeg kan føre over alle lagrede passord, bokmerker og slikt til opera fra firefox?
Vis hele sitatet...
For bokmerker i firefox velg Bokmerker -> organiser bokmerker.
Der trykker du på menyen importer og sikkerhetskopier og velger eksporter HTML..
Lagre et fritt valg sted.
Så går du i Opera og velger file->import and export->import netscape/firefox bookmarks og henter inn fra filen du lagret over.
Da skal du ihvertfall ha bokmerkene dine. Jeg vet ikke hvordan det er med passord.

Til dere som ikke får video til å fungere, har dere aktivert Turbo? For da lastes bla ikke flash inn for at det skal gå raskere.
Ellers hvis dere finner bugs (særlig de som finner url / måter å reprodusere de på) vil jeg anbefale å ta en titt på http://www.opera.com/support/bugs/ siden jeg regner med Opera blir glade hvis dere sier ifra.
Det eg misliker sterkt er at alle bilder blir opna med full zoom omtrent..
Synes det er greit, jeg. Da vet jeg hvor stort bildet er. Hvis det er tekst, er det lett å trykke Ctrl+rullehjul for å zoome ut, i stedet for å ikke skjønne hvorfor teksten er uleselig. Synes det er utrolig irriterende i IE når et stort bilde holder på å laste, og "gjør bilde stort"-ikonet ikke dukker opp før etter at bildet er ferdiglastet.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av akselsm Vis innlegg
Synes det er utrolig irriterende i IE når et stort bilde holder på å laste, og "gjør bilde stort"-ikonet ikke dukker opp før etter at bildet er ferdiglastet.
Vis hele sitatet...
Huff ja, er det fortsatt slik altså?

Men må si meg enig med Hatred om det med full zoom. Bilder som blir lastet opp til nff.bitsex.net og er større enn skjermoppløsning, og så vil man se hele bildet på én gang så stort som mulig i fullskjerm, og sitter på laptop..

Kan forresten si at den tabs ved siden av hverandre i skroll ikke virket. Ble fire tabs i bredden her, resten var ikke synlig, kun i Ctrl+Tab-boksen. Lukket jeg en av de fire ble det plass til en ny.
Er det noen som har en god urlfilter.ini, som faktisk tar reklame fra norske sider...
Sitat av EmanOn Vis innlegg
Det "vinduet" er uvant ja, men jeg foretrekker egentlig det fremfor å måtte bla meg gjennom hver eneste tab når jeg vet hvilken jeg skal til. Men det er jo smak og behag / en tilpassningssak.



For bokmerker i firefox velg Bokmerker -> organiser bokmerker.
Der trykker du på menyen importer og sikkerhetskopier og velger eksporter HTML..
Lagre et fritt valg sted.
Så går du i Opera og velger file->import and export->import netscape/firefox bookmarks og henter inn fra filen du lagret over.
Da skal du ihvertfall ha bokmerkene dine. Jeg vet ikke hvordan det er med passord.

Til dere som ikke får video til å fungere, har dere aktivert Turbo? For da lastes bla ikke flash inn for at det skal gå raskere.
Ellers hvis dere finner bugs (særlig de som finner url / måter å reprodusere de på) vil jeg anbefale å ta en titt på http://www.opera.com/support/bugs/ siden jeg regner med Opera blir glade hvis dere sier ifra.
Vis hele sitatet...
Tusen takk
Vet du hvordan jeg kan få alle sidene jeg har i verktøylinja over til opera?
Heimegut
DonTomaso's Avatar
Trådstarter
Sitat av snegler Vis innlegg
Er det noen som har en god urlfilter.ini, som faktisk tar reklame fra norske sider...
Vis hele sitatet...
Du kan få min. Den er en miks mellom egne blokkerte reklamer og inputs fra div nettsider og spyware-programmer.
Sitat av ellef Vis innlegg
Facebook bugger så sinnsykt i Opera til meg. Noen andre? Nytter ikke å søke opp venner, trykke på venner, få opp venneliste etc. etc.
Vis hele sitatet...
Det funker ikke å huke av "Husk meg" heller. Eller dvs. det funker å huke den av, men neste gang jeg kommer tilbake er det "glemt"
Sitat av snegler Vis innlegg
Er det noen som har en god urlfilter.ini, som faktisk tar reklame fra norske sider...
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri hatt noen problemer med Fanboys liste: http://fanboy.co.nz/adblock/opera/. Kombinert med Element Hider fra samme sted, fungerer det bedre enn jeg noen gang har sett Adblock Plus virke.

For stilark som tar flere "tomme plasser" fra norske sider, er det en ide å se hva http://userstyles.org har å tilby. Mange har postet sine sidespesifikke reklameblokkere der, enten til Stylish i Firefox eller til Operas "My style sheet".
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Kjappere enn firefox. Like trygt?
Vis hele sitatet...
Opera har alltid vært tryggere enn FF. Var ikke før ganske nylig at FF fikk tetta alle sikkeretshullene sine.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Du kan få min. Den er en miks mellom egne blokkerte reklamer og inputs fra div nettsider og spyware-programmer.
Vis hele sitatet...
Hmm. Ikke søren om noen filer jeg legger inn vil fungere... Noen som har hatt problemer med content blocking tidligere?

Edit: nevermind. Det var linket til feil fil i opera:config... Default fungerer ikke i ubuntu... (Altså, den som står som standard fungerer, men ikke den som dukker opp om du trykker default...)
Sist endret av snegler; 8. juni 2009 kl. 23:48.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Opera har alltid vært tryggere enn FF. Var ikke før ganske nylig at FF fikk tetta alle sikkeretshullene sine.
Vis hele sitatet...
Åjavel? Det at man finner flere sikkerhetshull hos Firefox kan ikke ha sammenheng med at kildekoden er åpen, og at den har blitt gransket av mange flere enn Opera?
Selvfølgelig. Men Opera og Mozilla er ganske like, og fantastisk mye flinkere enn Microsoft og Apple på å lappe hull når de først avdekkes. Se side 36 i Symantec Global Internet Security Threat Report for detaljer: http://eval.symantec.com/mktginfo/en...2009.en-us.pdf

(I 2008 var gjennomsnittlig "window of exposure" på en stikkprøvekontroll av sikkerhetshull 1 dag i Opera, <1 dag i Firefox. I 2007 var tallene 2 dager for Opera og 3 dager for Firefox)

Men så lenge sikkerhetshullene ikke er avdekket, gjør de vel ingen skade? Bare ikke "slemmingene" finner dem først.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Vil bare si ifra at betaversjon 2 er ute nå.

Har prøvd den litt nå og det ser for det meste ut til å være utseendet som har blitt pusset opp enda litt mer. Virker lysere enn det har vært før.

I stedet for at jeg copy-paster ting kan dere se full liste over endringer her (windows)

Opera 10 beta 2 kan lastes ned her
Her kjører vi Chrome, det funker til det meste, ja unntatt nettbanken da. Raskere nettleser skal man lete lenge etter. Om en fane skulle kræsje så må ikke hele driten startes på nytt som i andre.
Er det mulig å få bildene til å lastes inn med høy kvalitet by default? Godt mulig jeg er blind, men jeg får bare gode bilder om jeg høyreklikker 'reload image in full quality'

Takk.
Heimegut
DonTomaso's Avatar
Trådstarter
Sitat av Neocon Vis innlegg
Er det mulig å få bildene til å lastes inn med høy kvalitet by default? Godt mulig jeg er blind, men jeg får bare gode bilder om jeg høyreklikker 'reload image in full quality'

Takk.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det vil funke hvis du slår av Opera Turbo.
Du tror rett. Mange takk.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Her kjører vi chrome, prøvde opera beta 10 for ett par dager siden, det skulle eg ikke ha gjort. Hele vista klikka til helvete, ikke mulig å skru tilbake eller noe, berga bilder og andre filer såvidt. Aldri mer en beta fra opera.
Nok en gang er det en ny betaversjon.
I denne har de nok en gang pusset opp utseendet mer, bla vil man kunne plassere tabs på sidene isteden for å ha de over, og man får opp en liten blå sirkel for tabs som er ferdiglastet i bakgrunnen.
Betaen er skal visstnok være mye mer stabil enn de forrige og er oversatt til nesten 40 språk.
Beta 3 kan lastes ned her.
Her er en mer detaljert change-logg for windows, som inkluderer en fiks som gjelder bruk av webfonts i windows 98!

-
Og Brutle, Oi! Synes du burde sende en bugrapport til Opera, hvis du ikke alt har gjort det.
Et par screenshots for de som måtte ønske det:




Endringer gjort i forhold til standard skin er at jeg har fjernet New Tab-knappen og Show Panels-knappen, ellers ser det slik ut etter installasjon. Legg merke til den blå dotten på Engadget-tabben, som er det nye attention state-ikonet, i stedet for å gjøre tabben fet eller kursiv, slik det ble gjort før.

Øverste bilde viser Operas muligheter utover bare å fungere som nettleser, mens nederste bilde eksemplifiserer bruken av thumbnails på tabbene når de ligger på siden, og det nye menyvalget File -> Show Menu Bar, som fjerner menyen.

Ikonene nederst til venstre viser status for Link (synk av speed dial, bokmerker, notater, custom searches og historikk), Unite (webserver) og Turbo (proxy).
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hva er Opera turbo, det står bare: opera turbo is currently not available , it was not possible to establish a connection