Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3178
Politiet meldte om død person som viste seg å være en dukke. De sier at det ikke var naturlig å sjekke pulsen så det tok flere timer før de fant ut at liket var bare en dokke! Er det ikke sykt uforsvarlig å ikke sjekke om en dumpet kropp utsatt for noe kriminelt har puls? Sikre tekniske spor javell men hvis hun hadde blitt slått ihjel og dumpa der men ikke var helt død så kunne de ha reddet personen!

Saken
https://www.dagbladet.no/nyheter/mel...dokke/75980860

Utenlandske medier ler av norsk politi i dag!
Ikke klare å se forskjell på en dukke og ett menneske er for meg nesten like rart som å ikke sjekke etter puls om de trodde det var menneske.

Men, nå er de jo ikke akkurat samfunnets klokeste.
https://www.dagsavisen.no/demokraten...-vaere-en-ost/

Det er vel blitt 1-2 ganger i året de driter seg skikkelig ut i noen sånne drøye tilfeller.
Sitat av JatterMed Vis innlegg
Ikke klare å se forskjell på en dukke og ett menneske er for meg nesten like rart som å ikke sjekke etter puls om de trodde det var menneske.

Men, nå er de jo ikke akkurat samfunnets klokeste.
https://www.dagsavisen.no/demokraten...-vaere-en-ost/

Det er vel blitt 1-2 ganger i året de driter seg skikkelig ut i noen sånne drøye tilfeller.
Vis hele sitatet...
Hvem faen pakker inn en gauda ost slik?

Altså alle kan drite seg ut. Nå er ikke jeg nødvendigvis en gullunge, men skal sies at jeg har stor respekt for hva politiet gjør. Har selv arbeidet med politiet rundt et år og de er helt normale personer som prøver å gjøre en jobb så godt de kan. Jævla dårlige til å skyte da, det skal de ha.
Sitat av anonfreakv2 Vis innlegg
Hvem faen pakker inn en gauda ost slik?

Altså alle kan drite seg ut. Nå er ikke jeg nødvendigvis en gullunge, men skal sies at jeg har stor respekt for hva politiet gjør. Har selv arbeidet med politiet rundt et år og de er helt normale personer som prøver å gjøre en jobb så godt de kan. Jævla dårlige til å skyte da, det skal de ha.
Vis hele sitatet...
Alle har vel sine gode og dårlige erfaringer.
For min del har de kun vært dårlige, aldri opplevd at de gjør jobben de egentlig skal gjøre i de sakene de burde gjort det så har null problem med å gapskratte de gangene de driter seg skikkelig ut.

Henleggelsestatestikkene lyver ikke og det er skuffende.
Hadde de brukt mer tid på ordentlig arbeid enn de gjør på hasjrøykere så kanskje vi hadde vært noe sted men...
Så vidt jeg så var dukken pakket inn i plast og manglet hode. Jeg er ikke lege, men tenker at det er naturlig å hoppe over førstehjelp da.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Politiet må gjerne kritiseres i sitt arbeide men akkurat i dette tilfellet tror jeg kritikken deres er totalt malplassert. Jeg syntes også først det virket rart at det skulle ta så lang tid å bekrefte eller avkrefte om en person som ligger på bakken er død eller har fått et illebefinnende og trenger hjelp. Men, har dere sett bildet av hva som ble funnet?

Hvem av dere hadde sjekket puls på denne pakken?

Sist endret av m0b; 4. mai 2022 kl. 09:18.
En annen ting er at de kanskje holdt seg unna siden objektet åpenbart ikke var levende, og om det var et lik ville de ikke besudle åstedet før krimteknikere kom til stedet?
En annen ting er at hvis de mistenker det er et menneske utsatt for en kriminell handling, må de nærme seg pakken som et åsted, dvs det kan ligge ett hårstrå i terrenget i nærheten, være bilspor de vil sikre etc før de begynner å behandle selve pakken / liket. Det kan ta tid å hente ulikt utstyr for å nærme seg et slikt åsted med slike ting tatt i betraktning.
Det har ingenting med dumskap å gjøre slik jeg ser det, det er nok mer yrkesmessige rutiner.
Sitat av m0b Vis innlegg

Hvem av dere hadde sjekket puls på denne pakken?
Vis hele sitatet...
Det jeg lurer mer på er hvordan de unngår å sjekke muligheten for at det kan være liv. Greit om det er tydelig preg av å ha ligget en stund.

Men hva med om noen faktisk var pakket inn levende?

Nei, jeg er ikke en av neandertalerne som ler av politiet her. Men likevel litt nysgjerrig på at de ser bort i fra at noen kan være i live?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Om det ser ut som et åsted tipper jeg at det ikke er politifolka som kommer på stedet først sin oppgave å avgjøre, men patologens eller krimteknikernes.
Sist endret av m0b; 4. mai 2022 kl. 09:11.
Sitat av m0b Vis innlegg
Om det ser ut som et åsted tipper jeg at det ikke er politifolka som kommer på stedet først sin oppgave å avgjøre, men patologens eller krimteknikernes.
Vis hele sitatet...
Ja men da må det jo også være tydelig åsted for drap.
Jeg tenker mer på hva med den dagen noen potensielt er pakket inn levende.
Sitat av Dough Vis innlegg
Ja men da må det jo også være tydelig åsted for drap.
Jeg tenker mer på hva med den dagen noen potensielt er pakket inn levende.
Vis hele sitatet...
Hvor lenge tror du noen overlever innpakket på denne måten? Eller sagt på en annen måte, hvor lenge klarer du å holde pusten?
Hvis politiet finner "liket", mens "forbryteren" kjører avgårde, kanskje det hadde hatt noe for seg. Men når du finner en slik pakke ute i skogen. Hvor lenge tror du en slik kropp klarer seg uten luft?
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Hvor lenge tror du en slik kropp klarer seg uten luft?
Vis hele sitatet...
Litt OT, men jeg tror ca 7 minutter :')

Ser etter å ha lest artikkelen, og denne tråden at ting kan misforståes ja.
Sist endret av Superspurv; 4. mai 2022 kl. 11:30.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Hvor lenge tror du noen overlever innpakket på denne måten? Eller sagt på en annen måte, hvor lenge klarer du å holde pusten?
Hvis politiet finner "liket", mens "forbryteren" kjører avgårde, kanskje det hadde hatt noe for seg. Men når du finner en slik pakke ute i skogen. Hvor lenge tror du en slik kropp klarer seg uten luft?
Vis hele sitatet...
Hvis den må klare seg uten luft naturligvis ikke lenge.
Synes det er ganske tydelig at dette er iscenesatt for å få til noe slikt som dette. Er jo ingen som pakker inn dukker på denne måten før de kaster de.
Sist endret av einsteindragon; 4. mai 2022 kl. 11:47.
Sitat av m0b Vis innlegg
Politiet må gjerne kritiseres i sitt arbeide men akkurat i dette tilfellet tror jeg kritikken deres er totalt malplassert. Jeg syntes også først det virket rart at det skulle ta så lang tid å bekrefte eller avkrefte om en person som ligger på bakken er død eller har fått et illebefinnende og trenger hjelp. Men, har dere sett bildet av hva som ble funnet?

Hvem av dere hadde sjekket puls på denne pakken?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, det er jo noe litt annet når det er pakket slik, men for de som ikke visste det var pakket slik så blir det merkelig.
Samtidig, det ville vel ha stinket helt forferdelig? Død og forråtnelse luker vel ikke akkurat nybakte boller.
Sist endret av Veggen; 4. mai 2022 kl. 12:35. Grunn: Rettet opp sitering
De har vel pirket borti, evt sett hvordan dukken ligger med beina helt stivt. En person i livet opplever ikke dødsstivhet på den måten. Man kan se hvordan beina er hevet over bakken på bildet
Sitat av JatterMed Vis innlegg
Samtidig, det ville vel ha stinket helt forferdelig? Død og forråtnelse luker vel ikke akkurat nybakte boller.
Vis hele sitatet...
Nå råtner man ikke umiddelbart etter at man er død, da. Du har sikkert luktet på kjøtt før, som jo er døde dyr. Det er godt forbi dødsstivheten (modningen). Dødsstivheten er ikke forråtnelse.
Sitat av *pi Vis innlegg
Nå råtner man ikke umiddelbart etter at man er død, da. Du har sikkert luktet på kjøtt før, som jo er døde dyr. Det er godt forbi dødsstivheten (modningen). Dødsstivheten er ikke forråtnelse.
Vis hele sitatet...
Gasser og væsker vil allerede begynne å forlate kroppen etter 1-3 døgn fra dødstidspunktet da nedbrytende av celler begynner å skje nærmest umiddelbart.

Disse er veldig ubehagelige og distinktive lukter, ikke som rent kjøtt fra ferskvaredisken.
Sitat av SoppVandreren Vis innlegg
Gasser og væsker vil allerede begynne å forlate kroppen etter 1-3 døgn fra dødstidspunktet da nedbrytende av celler begynner å skje nærmest umiddelbart.

Disse er veldig ubehagelige og distinktive lukter, ikke som rent kjøtt fra ferskvaredisken.
Vis hele sitatet...
Ved romtemperatur eller høyere, ja. Men dette er ute i Rennebu (Trøndelag), og det er vår. Hva er da gjennomsnittstemperaturen hvert døgn? Er det fælt mye mere enn kjølerommet på et likhus? Du vet at lik kan fint oppbevares i uker og måneder på slike kjølerom, og det uten at forråtnelsen utvikler seg?
Sitat av SoppVandreren Vis innlegg
Gasser og væsker vil allerede begynne å forlate kroppen etter 1-3 døgn fra dødstidspunktet da nedbrytende av celler begynner å skje nærmest umiddelbart.

Disse er veldig ubehagelige og distinktive lukter, ikke som rent kjøtt fra ferskvaredisken.
Vis hele sitatet...
Ja, det er jo sant, når magen er på plass skjer det ting. Hvor fort det går kommer an på temperatur, og jeg vil ikke tro det nødvendigvis lukter så mye når det ligger innpakket ute nå. Et intakt dødt dyr utendørs stinker ikke så mye i starten, og dette antatte liket var jo innpakket i tillegg. Jeg ville ikke stusset på mangel på lukt her, hvis jeg kjente at det var stivt hadde jeg nok antatt at det var litt forbi hjertestarter-nivå.
Sist endret av *pi; 4. mai 2022 kl. 14:48.
Sitat av anonfreakv2 Vis innlegg
de er helt normale personer som prøver å gjøre en jobb så godt de kan. .
Vis hele sitatet...
Så, Alex-saken i Stavanger, hvor politiet traumatiserte en gutt for resten av sitt liv var dem på sitt beste? Er ikke akkurat første gangen politiet anklages for å være hard mot unger, for å si det mildt
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Men dette er ute i Rennebu (Trøndelag), og det er vår. Hva er da gjennomsnittstemperaturen hvert døgn?
Vis hele sitatet...
Gjennomsnittet vet jeg ikke, men at vi har hatt dager med opp til 14 og 16*C i skyggen kan jeg bekrefte. Da blir det også greit varmt i solsteken.

Nå husker ikke jeg om det ble nevnt noe om hvor lenge denne pakken har ligget der, så om det var vært utsatt for stekesol eller frostnetter vet vi vell ikke.


Sitat av aluminiumfluorid
Er det fælt mye mere enn kjølerommet på et likhus?
Vis hele sitatet...
Både ja og nei, vanlige likhus ligger på 2-4*C som senker farten på forråtnelse, mens rettsmedisinske likhus ligger på -15 til -25*C og likene er fullstendig nedfryst.

Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Du vet at lik kan fint oppbevares i uker og måneder på slike kjølerom, og det uten at forråtnelsen utvikler seg?
Vis hele sitatet...
Ja.

Sitat av *pi Vis innlegg
hvis jeg kjente at det var stivt hadde jeg nok antatt at det var litt forbi hjertestarter-nivå.
Vis hele sitatet...
Det hadde jeg også.
Det er sikkert en forklaring på dette mysteriet, men om den er fornuftig eller ei, må det vel en granskning til av ekstern type for å finne ut av, og det kan ta tid, lang type tid før vi får se.
Jeg for min del finner ikke noe spess med dette, siden politiet kan finne på det mest utrolige, spesielt hvis man utstyrer dem med skytevåpen, som igjen er leit, ikke for at de truer uskyldige borgere, men fordi de bruker hverandre som blink. Kanskje trodde de det var en bombe, eller kanskje de er vant til å omgås dukker på privaten, hvem vet ...
Sitat av SoppVandreren Vis innlegg
Gjennomsnittet vet jeg ikke, men at vi har hatt dager med opp til 14 og 16*C i skyggen kan jeg bekrefte. Da blir det også greit varmt i solsteken.
Vis hele sitatet...
Kikk på bildet M0b delte, og studer det litt. Hva er det denne dukken i presenningen ligger oppå?
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Kikk på bildet M0b delte, og studer det litt. Hva er det denne dukken i presenningen ligger oppå?
Vis hele sitatet...
Fair point! Studerte ikke bildet tidligere så er nok i ett kaldhøl og som du sier hadde ikke et lik gidd fra seg lukt her med dagens temperaturer.
Har alle glemt Turøy-ulykken? Når letemannskapet leitet i 4 døgn etter de to siste savnede og så plutselig innsåg levningene de allerede hadde samlet faktisk var 13 personer og ikke bare 11?
Finner du levninger/døde kropper så er det av og til så fitte krystallklart at dette ikke er levende og null vits å sjekke puls..