Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1258
På Spotify har man muligheten til å se hvor avspillingene av en artist kommer fra, hvis man scroller ned og klikker på "biografien" inne på artisten. På omtrent alle norske artister, ligger "stadsbuoye" øverst, men hundretusenvis av avspillinger på de største artistene. Dette gir jo ganske lite mening ettersom stadsbuøyen er en bitteliten plass i Folldal kommune, nord for Rondane langt oppå fjellet. Det er riktignok et knippe gårder der som bærer navnet Stadsbuøyen, men det er vel heller tvilsomt at de står for alle disse avspillingene.

Så, dette er jo åpenbart en slags bug i spotify, men en veldig merkelig en vil jeg påstå. Kan noen her gjette seg frem til hvorfor denne lille plassen registreres med så mange avspillinger på Spotify? Kan det være en proxy som går gjennom der, kan det ha noe med mobilnettet å gjøre? Kanskje alle mobilavspillinger blir registrert der av en eller annen grunn? I såfall hvorfor akkurat denne lille plassen?

Ikke vet jeg, bare finner det litt interessant. La merke til det selv for noen måneder siden men det har blitt en snakkis nå i det siste.

Hva tror dere er grunnen til dette fenomenet?

Her er noen bilder av avspillingene på Spotify av tre random artister:





Sist endret av UncleSam; 24. februar 2022 kl. 15:27.
Jeg bor I nærheten av Arendal og hvis jeg er på 4g og sjekker min ip og hvor sen mener jeg er , så er jeg i olso. Sjolyststranda.
https://www.reddit.com/r/norge/comme...y_er_ut_i_fra/
Russisk kryptofarm i Alvdal?
En VPN som er plassert der?
Sist endret av SkammeligNykter; 24. februar 2022 kl. 20:08.
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
https://www.reddit.com/r/norge/comme...y_er_ut_i_fra/
Russisk kryptofarm i Alvdal?
En VPN som er plassert der?
Vis hele sitatet...
Den russiske bitcoinbedriften i Alvdal må gi opp virksomheten. kommunestyret i Alvdal bestemte det i januar i år
Sitat av Mk1 Vis innlegg
VPN
Vis hele sitatet...
Det gir ingen mening, det er ikke sånn at så mange bruker denne VPN at plassen ville havnet øverst på strømmingene til omtrent samtlige artister.
Fra @SkammeligNykter :
ymgve, 14 days ago
Har skjekket litt ekstra, ser ut som navnet kommer fra https://ipdata.co som leverer IP-til-lokasjon-info. Av en eller annen grunn er masse IP-addresser hos Telenor registrert med GPS-koordinater 62.0N 10.0E som er posisjonert i postnummer 2580 Statsbuøyen
Vis hele sitatet...
Tipper 62.0N 10.0E er en default verdi for uregistrerte adresser elns.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Fra @SkammeligNykter :


Tipper 62.0N 10.0E er en default verdi for uregistrerte adresser elns.
Vis hele sitatet...
Aha, der har vi vel antakelig svaret. Men det må ha skjedd relativt nylig, det er under ett år siden dette begynte å vises på Spotify.