Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2892
Noen som vet hva det kan skyldes? Selve oppvaskmaskinen blir skitten innvendig. Virker som den ikke renser seg selv...? Noen som har opplevd lignende? Tips for å fikse det? Den er relativt ny (1år gammel)
Kjør igjennom med rensetablett?
du tømmer slamfilteret gjevnlig i bunnen av maskinen?
Rengjøring av bla. filteret i bunnen av maskinen.
Flere tips
Obs. Produktplassering.
Har du fylt på glansemiddel? Evt salt?
Sjekk at oppvaskmaskinen faktisk vasker med varmt vann. Åpne døra noen ganger i løpet av programmet og kjenn etter. Hadde en oppvaskmaskin en gang som begynte å samle opp fettet fra oppvasken, og da var det temperaturen på vannet som var problemet.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Kjør igjennom med rensetablett?
Vis hele sitatet...
Rensetabelett renser ikke særlig godt. Bruk heller sitronsyre (en hel pose) og kjør på det varmeste programmet, så er alt av skit og kalk borte.
Sjekk de små hullene i de to roterende spylerne, en oppe og en nede.
De hadde tetta seg her en gang med papir fra en etikett eller et eller annet…
Du skal kunne plukke de ut.
Sist endret av Dough; 7. februar 2022 kl. 03:41.
Åpne maskinen midt i et program og kjenn om det er varme i maskinen. Er det kaldt er varme elementet gått, det kan skje og fåresake ikke ren vask��
Sitat av maniiac Vis innlegg
Sjekk at oppvaskmaskinen faktisk vasker med varmt vann. Åpne døra noen ganger i løpet av programmet og kjenn etter. Hadde en oppvaskmaskin en gang som begynte å samle opp fettet fra oppvasken, og da var det temperaturen på vannet som var problemet.
Vis hele sitatet...
Det er akkurat det som er problemet. Den vasker ikke varmt og fett samler seg. What to do?
Sitat av Antiex Vis innlegg
Den er relativt ny (1år gammel)
Vis hele sitatet...
Sitat av Antiex Vis innlegg
What to do?
Vis hele sitatet...
Garanti sak?
Sist endret av meitemark; 8. september 2022 kl. 11:21.
Huseier sin... Varmeelementet som har røket?
Sitat av Antiex Vis innlegg
Huseier sin... Varmeelementet som har røket?
Vis hele sitatet...
Ta kontakt med huseier. Dersom varmeelementer ryker på en 1 år gammel oppvaskmaskin er det garantisak og ingen utlegg for noen av dere.
Sist endret av meitemark; 8. september 2022 kl. 11:21.
reklamasjon sak, 5 år reklamasjon så verken du eller huseier må betale for noe av dette så lenge maskinen er innenfor 5 år fra kjøpdato
Om maskinen er ett år så er det mest sannsynlig ikke filteret, men om du har vasket noe med mye drit på. Som f eks(100% et eksempel) div vaskekluter som ikke er skyldt så kan det være det er bunnfilteret.

Sjekk filteret uansett, den er som regel veldig enkel å ta ut og skylde den ren.


Hvordan har du funnet ut at den ikke vasker varmt?
Sist endret av Naturgrønn; 7. februar 2022 kl. 23:59. Grunn: Din far og din lillesøster...
Siden ingen har svart obvious. Skyller du av matrester før du putter dem inn? Om du bruker maskinen som en søppelbøtte vasker den ikke.
Jeg tenkte vaskemaskin.... Sorry,,
Husk å skyll godt før man setter inn alt i oppvaskmaskin, om man ikke kjør dette vil filter tette seg. Selv om det ser rent ut etter vask vil ikke oppvasken bli ren, dette er også testet på tv 2 hjelper deg for å bevise forskjellen.
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Husk å skyll godt før man setter inn alt i oppvaskmaskin, om man ikke kjør dette vil filter tette seg. Selv om det ser rent ut etter vask vil ikke oppvasken bli ren, dette er også testet på tv 2 hjelper deg for å bevise forskjellen.
Vis hele sitatet...
Dette er overkill og sløsing av vann. Viktigste er fjerning av matrester. Men den vanligste feilen folk gjør er at de ikke har oppvaskmiddel i forvask-programmet. Det vil effektivisere vasken betydelig! Mye av årsaken til at folk sluttet med dette er at man gikk over til oppvasktabletter.

Litt pulver i forvasken og ting blir betydelig mye renere selv om du ikke skyller ting godt.
Sitat av etse Vis innlegg
Dette er overkill og sløsing av vann. Viktigste er fjerning av matrester. Men den vanligste feilen folk gjør er at de ikke har oppvaskmiddel i forvask-programmet. Det vil effektivisere vasken betydelig! Mye av årsaken til at folk sluttet med dette er at man gikk over til oppvasktabletter.

Litt pulver i forvasken og ting blir betydelig mye renere selv om du ikke skyller ting godt.
Vis hele sitatet...
Er faktsisk ikke tull, hva tror du skjer når du setter tallerkener og kniver i makskin som er tillsmusset av matrester. Da går alt av rester rundt i maskinen når den vasker. Når de testet resutlat på tv kom det langt over godkjent resultat av mikroorganismer på vaksen enn en maskin der man har skyllet godt av. det å ikke skylle kan også gå utover garantien
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Er faktsisk ikke tull, hva tror du skjer når du setter tallerkener og kniver i makskin som er tillsmusset av matrester. Da går alt av rester rundt i maskinen når den vasker. Når de testet resutlat på tv kom det langt over godkjent resultat av mikroorganismer på vaksen enn en maskin der man har skyllet godt av. det å ikke skylle kan også gå utover garantien
Vis hele sitatet...
Jeg sa: "Viktigste er fjerning av matrester". Men du trenger ikke skylle bedre enn det. Altså det skal ikke være pasta og ris på tallerkenen. Men om det er rester fra saus og fett på tallerknen går det vekk. Men blir mye bedre om du bruker vaskemiddel i forvaskprogrammet.
Sist endret av etse; 8. februar 2022 kl. 21:18.
Er ikke mye bry eller bruk av vann som skal til hvis man gjør til en vane å skylle tallerkener rett etter bruk.

Å bruke forvaskprogrammet er sikkert heller ikke dumt, men er det lurt hvis det å spare vann er en prioritet slik du nevnte @etse?
Jeg vasker opp for hånd så jeg vet ikke. Det er kanskje en del av det ordinære vaskeprogrammet uansett?
@vindaloo de fleste kjører forvask-programmet uansett, de har bare ikke oppvaskmiddel i det, så effekten er veldig redusert. Som du sier, det er en del av det ordinære vaskeprogrammet. Man må gjerne velge express-program for å droppe det.

En moderne vaskemaskin bruker cirka 10 liter vann på en full vask. De er utrolig sparsomme og effektive. Jeg bruker sikkert 10 liter bare på å vaske opp en enkelt gryte for hånd, så jeg har startet å putte alt som tåler oppvaskmaskin inn i oppvaskmaskinen.
Sitat av etse Vis innlegg

En moderne vaskemaskin bruker cirka 10 liter vann på en full vask. De er utrolig sparsomme og effektive. Jeg bruker sikkert 10 liter bare på å vaske opp en enkelt gryte for hånd, så jeg har startet å putte alt som tåler oppvaskmaskin inn i oppvaskmaskinen.
Vis hele sitatet...
Vann er en ting, strøm er en annen faktor. Sparer man strøm på å fylle opp oppvaskmaskinen med kjeler, stekepanner og andre store ting man enkelt og raskt kan vaske for hånd? Har vann og oppvarming inkludert i felleskostnadene der jeg bor, så jeg vet jo svaret i mitt tilfelle, men om man tar utgangspunkt i at både vann og strøm er en kostnad man må dekke; Er oppvaskmaskinen mer vann- og energieffektiv enn håndvask?
Energien ved oppvask går mest til oppvarming av vann. Så kort fortalt: større vannbruk betyr mer energi brukt.

Vinninga går opp i spinninga om man er blandt de som skyller alle tallerkenene i varmt vann til de er nesten rene før man setter de i oppvaskmaskinen. Tror mye av grunnen til at mange gjør dette er at de har opplevd at vaskemaskinen ikke vasker helt rent. Og det tror jeg i mange tilfeller kan løses ved å faktisk bruke den rett (altså vaskepulver i forvask-programmet).

Video om temaet om man vil se: https://youtu.be/_rBO8neWw04
Sist endret av etse; 10. februar 2022 kl. 00:06.
Nå har jeg både vann og varmt vann i husleia, så økonomisk sett hadde det vært billigst for meg å vaske opp for hånd. Men dessverre blir det ikke rent nok, og jeg er for makelig til å gjøre det. :-)