Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 8023
Har vitnet intellektuelle mennesker blir helt pro konspirasjons! Kan litt forstå hvorfor enkelte blir det, men smarte folk?
Jeg ser på det litt som hvordan en bipolar person kan bli når de er hypoman eller manisk. En ekstremt tro på egne evner, ser gjerne mønster der det ikke nødvendigvis er noe og kobler urelaterte ting sammen. Fra utsiden fremstår det selvsagt som helt usammenhengende og ustrukturert, fordi det er det. Det er gjerne et snev av sannhet i bunnen av enhver konspirasjon, men det tas helt ut av kontekst.

Hvis personen "bare er hypoman" så kan du somregel få de til å se det ved å få dem til å beskrive hele problemstillingen og stille gode og strukturerte spørsmål. Det er gjerne mangelen på en faktisk struktur som får det til å fremstå mer sammensatt en det egentlig er. Heller personen mot den maniske delen av spekteret så må man bare vente til de er på en bedre plass.
BRAND ∞ STRONG
Jeg regner med at du mener konspirasjonsteori tenkere, ikke "konspirasjonsteori teknikere"?
Ellers får du ha meg unnskylt og kan se bort fra svaret mitt.

Kan det bunne i at man har hatt en følelse av utenforskap selv om det høres merkelig ut og man skulle tro det var motsatt?
Altså at det at man i ulike konspirasjonsteori miljøer jo er færre en majoriteten er med på å øke følelsen av samhold de i mellom.

Jeg har lest folk forsøke å forklare hvorfor noen søker seg til f.eks. nynazistmiljøer o.l. med lignende begrunnelse.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Selv smarte folk er ikke smarte hele tiden, og har som regel de samme tendensene til tankefeil. Å være smart er ikke "motgift" mot konspirasjonsteorier og liknende måter å ta systematisk feil på, å være rasjonell er det. Dessverre er det også vanskelig, ikke noe som faller seg særlig naturlig for menneskehjernen.
Mtp slik dette ordet blir brukt, hva betyr det?
Har mer inntrykk av dette ordet er ett ad hominem argument, muligens resultat at samfunnet har blitt mer polarisert og dogmatisk.
Hva som var konspirasjonsteori for ikke lenge siden er dagens realitet. Dette er såklart en konspirasjonsteori.
Jeg er ikke enig med x hypotese, det er konspirasjonsteori, dermed har jeg rett. Vi har også nyere ord som forsåvidt har samme funksjon, spesielt viss emne er betent. Men ikke misforstå, vi har folk som tror jorden er flat og ekstremister eksisterer. Men slik det blir brukt havner alt i en bås, og det bringer ikke med seg noe positivt viss man ønsker en saklig diskusjon hvor å komme frem til en sannhet er målet..

Men jeg er nok en konspirasjons teoretiker, da jeg ikke mener eller tror på alt man skal mene og tro om alt. Kanskje vi trenger nytt ord, konspirasjonsrealist kanskje? Bare ett forslag hehe
Sist endret av sneipen; 18. januar 2022 kl. 16:45.
Ingen er universelt smarte; kloke hoder briljerer på visse fronter, og skorter tilsvarende på andre. Mennesker har også et iboende behov for å skape en mening med tilværelsen, og ved å skjønne (for) mye, kan det bli en tung byrde å bære
Problemet til idealistisk besatte mennesker er mangel på nyanser. Basert på mediene, så kan det tidvis se ut som at verden mellom høyre og venstre satt opp som to poler mot hverandre. Jeg tror mye av essensen ligger i at det er hjernens natur å "se gjentagende mønstre" som er skjult fra materien å deretter danne konklusjoner ut i fra en intuitiv forståelse av virkeligheten. PÅ andre siden så tror jeg ikke det er rart mennesker er skeptiske til offentlig informasjon som kommer fra mediene, hvor mesteparten av utenriks nyhetene kommer mye fra samme kilde/mediekonsern. Sjeldent får vi i vesten positive nyheter om Russland og Russland får sjeldent positive nyheter om USA. At det finnes misstro til omtrent alt som kommer av nyhetsinformasjon vil jeg selv i hvertfall ikke ha problemer med å skjønne. Så er det samtidig vanskelig å sette fingen på hvorfor. Personlig har jeg en hypotese om at det muligens bunner ut i at enkelte tipper over til flat earth, angst for romreptiler , Trump er redningen og at muslimer tar over verden teorier. SÅ blir mange barn helt ut med badevannet hvor faktiske konspirasjoner havner i skyggen, bør være under enhver tvil. Men det tar ikke bort elefanten i rommet som er medier som ikke alltid sier sannheten og det igjenn hjelper ikke på veksten av enda mer konspihoder. Man trenger ikke akuratt være dum for å føle at det er det tidvis er riv ruskende galt med hoverdstrømsinformasjonen vi får. Det er for lettvint og bruke sekkebrepet konspirasjonsteoretiker om alle kritiske røster.
Fordi de føler seg utstøtt av samfunnet. Kanskje har de vaner som blir sett ned på, slik som rusmisbruk.
De mener selv at de ikke gjør noe galt, og at de ikke burde bli sett ned på.
Da er eneste mulighet å si at det gjeldene paradigme i samfunnet er galt.
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Har vitnet intellektuelle mennesker blir helt pro konspirasjons! Kan litt forstå hvorfor enkelte blir det, men smarte folk?
Vis hele sitatet...
Hva legger du i begrepet "smart"? Kan du kanskje gi eksempler
på at folk du anser som "smart" har falt ned i "kaninhullet"?

For meg virker det som om det er en blanding av nysgjerrighet
og skepsis til autoritet som ofte er "inngangsdøren" til verdenen av
konspirasjonsteorier. Tanken om hemmelige selskaper som styrer
verden bak kulissene er jo unektelig fascinerende. Men så graver
man litt i disse forestillingene og skjønner etterhvert at det meste
er et lappeteppe av fordreide fakta, myter, og ikke sjelden ren løgn.
Konspirasjons teori ble først brukt av CIA etter drapet på Kennedy.

Ordet konspirasjons teoretiker brukte de for å diskreditere de som stilte spørsmål rundt drapet. Noen hadde vel en annen idé på hvorfor han ble drept en den offisielle forklaringen.


Slik ble order konspirasjonsteori til.
Sist endret av GoSætra; 18. januar 2022 kl. 18:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Verden er et forvirrende sted. Shit skjer i bunn og grunn ganske tilfeldig. Dette kaoset er ikke kontrollert av noen, selv USA med alle sine ressurser vil aldri være i stand til å styre verden - det er for mye å holde styr på, for mange tilfeldigheter og blindsoner. Det er en av faktorene som bidrar til konspirasjonsteorier - mennesker prøver å finne et mønster og danne en forståelse av hendelser som er svært vanskelige å forstå seg på. Man finner opp hypoteser med en viss grad av troverdighet for å skape en følelse av kontroll i en verden som egentlig er utenfor din kontroll.

Det føles tryggere å "vite" at Bill Gates prøver å ta over verden sammen med kinesiske myndigheter som slapp ut COVID fra laboratorier, mens Bush sendte passasjerfly i retning WTC enn at det kan eksistere svært dødelige og smittsomme sykdommer der ute som ingen har peiling på eller at veldig overbeviste mennesker plutselig kan angripe nabolaget ditt uten at du forstår hvorfor.

Du "vet" = du har en viss "kontroll" og tror at du er mer forberedt.

VS

Ting skjer av kompliserte årsaker = du er i mørket, du er sårbar.

En annen ting med konspirasjonsteorier er at man får en følelse av å være spesiell. Du "vet", du er smart, annerledes, the boy who understood, mens alle de andre sauene sover og aner ikke at de venter på å bli slaktet. Føles nice å ikke være en del av flokken, egoboost av dimensjoner. Enkelte mennesker har ingenting annet tilgjengelig for å holde selvtilliten noenlunde gående.

Konspirasjonsteorier har større sammenheng med psykologi enn intelligens. Med det sagt vil allsidig intelligens, kritisk tenkning, kunnskap og selvinnsikt beskytte en gitt person fra å havne i kaninhullet. Det er også viktig å poengtere at enkelte konspirasjonsteorier har endt opp med å være sanne, så man må nesten ha en konkret person med en konkret teori fremfor seg for å bedømme om vedkommende er på bærtur. De fleste er på bærtur da.
Sist endret av Stray Wanderer; 18. januar 2022 kl. 19:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sosiale medier har en stor rolle i det mener jeg. Hver eneste bruker av feks Facebook får sin egen skreddersydde nyhetsfeed og ekkokammer, og kan da få et forvrengt bilde av virkeligheten. Når man plutselig blir bombardert av saker og artikler som ser ut til å stemme delvis eller er i samme kategori som det man er interessert i så kan man bli påvirket ganske kraftig.

Kildekritikk og forskning burde vært et fag tidligere i skolen så ungdom lærer seg å være kritiske og søke informasjon på en måte som er forsvarlig
Sier meg i grunnen enig med NodSquad her; dagens konspirasjonsteorier er vel noe i gaten av de gamle myter og sagn som det da het på folkemunne. Sosiale medier åpner muligheten for å spre en eventyrlig teori til et større, og kanskje mer passende, publikum
Sitat av GoSætra Vis innlegg
Konspirasjons teori ble først brukt av CIA etter drapet på Kennedy.

Ordet konspirasjons teoretiker brukte de for å diskreditere de som stilte spørsmål rundt drapet. Noen hadde vel en annen idé på hvorfor han ble drept en den offisielle forklaringen.


Slik ble order konspirasjonsteori til.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du skal sjekke opp i den påstanden der, for det stemmer ikke.
Det er forsket veldig mye på, da det faktisk er et stort problem for samfunnet. Spesielt i US.

Hovedkonklusjonen er at de ikke har forståelse og viten om hva det må gjelde, f eks systemet som styrer samfunnet. Trenger ikke ha noe med intellekt å gjøre. Forskjellige personligheter, forskjellige hoder. Forskjellige interesser.

Han fysikeren Andreas som var å se på NRK hadde en serie der ene episoden var om konspirasjoner. Finner den vel på nrk nett TV.

Men selvfølgelig er det konspirasjoner i verden. Men neppe illuminati og verdensherredømme osv. Hehe
Sist endret av Naturgrønn; 19. januar 2022 kl. 13:21.
Det er forstyrrende fakta som kommer frem om man undersøker hvor få hender som besitter utrolige mengder penger og verdier.

Ikke rart man blir mistroisk når man ser eksempel på eksempel på at pengene rår over alt
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Denne tråden er jo på kanten til morsom, gitt måten trådstarter har oppført seg på i etterkant av den:
Summen av dette hinter vel om ein spennande kjeldebruk, som gjerne antyder at trådstarter er inne i det konspiratoriske landskapet.

Så fågelwrap; korleis endte du opp der?
konspirasjonsteorier er konspirasjonsteorier like mye som narkotika er narkotika.
altså mye forskjellig.
så hva skal til for at en person kan klassifiseres som konspirasjonsteorietiker? de som oppriktig tror jorden er flat?
og alle som ikke tror epstein tok livet sitt? er de nøyaktig den samme kaka? svar: nei

og som nevnt, hva med alle teoriene som viste seg å være sanne? ettersom det er faktum så kan man ikke avfeie konspirasjon bare fordi det er en konspirasjon alene. da sitter du på sannelig på en flott hest.

okej, har dere sett de konspirasjons videoene som finnes om månelandingen? de er veldig veldig veldig overbevisende, jeg tenker det er ikke bare bare for hver enkelt å sortere alle argumentene rett i søppla mens man sitter å glor, og det betyr helt klart ikke at du er dum.
du skal sitte på stødig mye informasjon om usa, sovjet og nasa på 60 tallet, endel fysikk, mye om verdensrommet, radioaktivitet, månen og alt annet som nevnes i dokumentarene når du kan det.

men om du som en relativt smart person blir litt usikker av disse dokumentarene om månelandingen, seinere kalt en uintelligent konspirasjonsteoretiker på bærtur så synes jeg det blir litt feil, da de fleste egentlig bare henger seg på "smart" toget, sitter på sin hest og kan selv aldeles ingenting verdensrommet eller noe annet relatert, det eneste de vet er at dette er en kjent konspirasjonsteori og at det er akseptabelt, nesten påtvunget å flire høyt.
Sitat av magnet Vis innlegg
hva med alle teoriene som viste seg å være sanne?
Vis hele sitatet...
Som for eksempel?

har dere sett de konspirasjons videoene som finnes om månelandingen? de er veldig veldig veldig overbevisende
Vis hele sitatet...
Er de? Jeg har aldri sett et godt argument, langt mindre noen veldig, veldig gode.


du skal sitte på stødig mye informasjon om usa, sovjet og nasa på 60 tallet, endel fysikk, mye om verdensrommet, radioaktivitet, månen og alt annet som nevnes i dokumentarene når du kan det.
Vis hele sitatet...
Egentlig ikke, de fleste kommer langt med litt enkel logikk og sunn fornuft. Det vanligste problemet med slike "konspirasjoner" er antall mennesker som må være med på den.

Men rett skal være rett, jeg fikk faktisk nyss i en (sannsynligvis) ekte konspirasjon på 90-tallet. Jeg kjøpte den vel aldri helt, men samtidig gjorde den nok inntrykk til at jeg husker den den dag i dag. Jeg tror det var på Usenet hvor en systemansvarlig i en større telecom-aktør stusset over et server-rom som han ikke hadde tilgang til. All data gikk gjennom dette rommet, så det er nærliggende å tro at dette var en del av Echelon.
Kanskje litt på siden av spørsmålet, men YouTube kanalen Nexpo
tar for seg mange av de kjente konspirasjons teoriene og internett fenomener/mysterier som har sirkulert de siste 20 årene.
De debunker mange av de, men flørter også en del med tanken på at ting kan være ekte.
Holder man tungen rett i munnen og bruker hodet så er det en intersant guide inn i en syk verden av merkelige og tidvis
veldig ubehagelige videoer og sider som 4chan.

Legger også til internett klassikeren GEMINI HOME ENTERTAINMENT
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Denne tråden er jo på kanten til morsom, gitt måten trådstarter har oppført seg på i etterkant av den:
Summen av dette hinter vel om ein spennande kjeldebruk, som gjerne antyder at trådstarter er inne i det konspiratoriske landskapet.

Så fågelwrap; korleis endte du opp der?
Vis hele sitatet...
Joe Rogan har åpnet øyene mine!

Angående follow up om TOS til facebook, kan garantere jeg leste det i TOS.. Har søkt opp nå, finner faktisk ingeting og det er ganske intersant.
Når jeg leste TOS om covid relaterte så var det en haug med pro government narrative til pizer og moderna sitt narrative. (i et underligende ord) om det.

Nå som covid ikke er "farlig" som Joe Rogan sa, nå er det snakk om coverup? https://nypost.com/2021/06/23/china-...up-virologist/ det er så mye som stinker om covid at dette gjør meg gjerne til en konspirasjonsteorist.

Ta for eksemplet til det vestlige media om Donald Trump, men ingen av de media snakker om de argumentene han faktisk har.
Nei, dem twister til sitt eget narrative akkurat som CNN gjorde på Joe Rogan sitt bilde ved å bruke grønn filter, så han så mer syk ut når han hadde "covid".

Media styres av penger, og saueflokken av media.
Hver gang jeg ser slikt som dette minnes jeg på dette gullkornet fra 2+2 (ett poker forum). "I have confirmed this by thinking about it".

Smarte folk kan være riktig dumme iblandt og folk som ser på seg selv som smart, er riktig så dum mesteparten av tiden.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Joe Rogan har åpnet øyene mine!
[...]
Media styres av penger, og saueflokken av media.
Vis hele sitatet...
For Joe Rogan er altså ikkje kommersielt, og styrt av penger?

Det er tragisk at du ikkje ser det sjølv, men du er altså relativt djupt i eit kaninhull av feilinformasjon. Ikkje lytt til Joe Rogan; skaff deg eit breitt informasjonstilfang frå mange kjelder. Stortsett så er media i den vestlege verda relativt gode, spesielt dei litt meir trauste som Washington Post, New York Times, Aftenposten, BT, NRK, også viare. Har dei feil korrigerer dei stortsett.
For mye hasjrøyking og isolering
Konspirasjonsteorier oppstår gjerne i informasjonsvakum, og informasjonsvakum (i ymse former) er så klart forførende for genuint intellektuelle/nysgjerrige mennesker. I prinsipp er et mysterium et mysterium, enten det er konspirasjonsteori eller fysikk. Intellektuelt nysgjerrige mennesker elsker mysterier, nettopp fordi de er uoppdaget territorium for intellektet.
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Har vitnet intellektuelle mennesker blir helt pro konspirasjons! Kan litt forstå hvorfor enkelte blir det, men smarte folk?
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at det er intellektuelle mennesker?
Sitat av Rupert_S Vis innlegg
Konspirasjonsteorier oppstår gjerne i informasjonsvakum
Vis hele sitatet...
Nja, da snakker vi vel helst om skrullete teorier som ufoer og aliens. I saker som 9/11, JFK, Covid og månelanding er det ingen mangel på korrekt informasjon.
Jeg betrakter konspirasjonister som ett episenter av anti -intellektualitet.

Du kan ikke kalle deg kritisk tenker når alt du gjer er og sluke alt som ikke er "mainstream media" rått og ukritisk men tar det for sannhet.
Det finnes ikke noen informasjons vakum, vi har internett til alt.

My unpopular opinion
Sist endret av Mokkasinen; 21. april 2022 kl. 12:29.
Konspirasjonsteorier er bare desinfirmasjon og støy spredd med vilje av lyssky "etteretningsorganisasjoner" for å enklere kunne diskreditere kritiske stemmer som "gærne konspi fanatikere". Vi har ikke mer demokrati og frihet enn """de""" gir oss, og samme om du tror på 'etablerte sannheter' eller 'konspivås' - du er en sau åke som.
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Om du ikke har en bastant mening ovenfor ting du ikke kan bevise, vil heller ikke følelser ta over "logikk og fakta".

Om en forsøker å ha en mest mulig nøytral holdning til det meste, kan du jo kanskje virke snodig eller til og med psykisk syk, men jeg for min del, helt genuint, har lite til ingen personlige meninger om saker som blir "konspiratoriske", ei heller saker som for meg ikke gir en konkret betydning.

Før i tiden, kunne jeg bli engasjert av ting som ikke egentlig gir mening, bare for å ta ett eksempel: Månelandingen.

Det eneste jeg oppnår ved å tenke om månelandingen var iscenesatt, eller om gutta i tørketrommel'en faktisk var der på besøk, er å aktivere en hel haug av følelser. Da er det ikke lenger hjernen som "tenker", det er de ulike følelsene en person får av ulike ting, som igjen iverksetter ufattelige reaksjoner i hele kroppen, langt forbi hjernen sin evne.

La oss ta Joe Rogan som "eit døme": Om du set deg i hans stol, du har frie tøylar til å snakke om det som engasjerer deg, med ein person du sjølv har klare forventningar om kva du vil snakka med om, ville du jo sjølvsagt etterkvart byrja og snakka ut ifrå følelsane i kroppen din som vart aktivert, og ikkje den logiske hjernen. Det er ein menneskeleg funksjon.

Det er det samme i ett slagsmål, det begynner med ord, for så at det eskalerer og følelsene dine blir overaktivert. Det ender med at du må få utløp for følelsene, de har rett og slett overaktivert hjernen. Hele personen sin kropp er til slutt blitt overaktivert.

Nå kan jo ikke ett slagsmål og ein konspirasjon trekkes klare paraleller mot, men om en lærer om sine egne følelser, så vil du nok forstå at det ikkje kommer av intelligensen til ein person, men heller hvilke følelser og hvilke deler av kroppen som blir aktivert.

Inlegget jeg nå har skrevet, har jeg ingen beviselige fakta til å "backe opp", men jeg utfordrer deg gjerne til å prøve å få kontakt med følelsene i kroppen din, lære deg hvilken følelse som du faktisk kjenner på. Er det redsel eller sinne ? Frykt eller interesse ? For min del ble det ett helt annet liv etter dette, da jeg kan stort sett forholde meg likegylding til ting som tydeligvis er engasjerende for "over halve befolkningen".

Kanskje noen av dere kan relatere til det jeg skriver, noen mener kanskje jeg er på båbærtur, minst! Det setter igang frykt, kanskje til og med skam. Men nå trykker jeg "Send inn svar", så håper jeg ikke for mangen tær ble tråkket på, men der igjen, dette er ett åpent diskusjonsforum på internett.

Dette er mine tanker om konspirasjoner, hverken mer, eller mindre!

Sitat av Herr potet Vis innlegg
Konspirasjonsteorier er bare desinfirmasjon og støy spredd med vilje av lyssky "etteretningsorganisasjoner" for å enklere kunne diskreditere kritiske stemmer som "gærne konspi fanatikere". Vi har ikke mer demokrati og frihet enn """de""" gir oss, og samme om du tror på 'etablerte sannheter' eller 'konspivås' - du er en sau åke som.
Vis hele sitatet...
Om du føler deg som en sau, så vil du også føle deg som en sau. Det er det som gir følelser så vanvittig stor makt over egen person.

Bli kjent med deg selv og hva som foregår i magen til tider, finn så ut hva følelse det er. Med nok innsikt, tid og forståelse, klarer du å overkjøre følelser sånn at du ikke føler deg som en sau lenger.
Sist endret av Mr.Septik; 21. april 2022 kl. 13:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Skal ta spørsmålet alvorlig selv om TS tydeligvis byttet leir.

Jeg tror ikke IQ beskytter veldig mye mot sånt. Hjernevasket kan alle bli. Man ser det jo i andre tilfeller, f eks voldelige relasjoner, ressurssterke og intelligente folk er også lette å manipulere hvis forholdene ligger tilrette. Vi handler mer på emosjoner enn vi tror, og tilhørighet er en viktig drivkraft. Hjernen er også en meningsmaskin som leter etter mønstre, og finner det, også når det ikke finnes noen. Og vi ønsker alle å bekrefte narrativet vi har valgt oss, når vi først er investert i det. Smarte folk er ofte nysgjerrige og søkende, og har du høy IQ og lite å bruke den til ser jeg for meg at man kan havne i kaninhullet ganske kjapt.

Jeg tror utdannelse er en bedre beskyttelse. Det vil jo i stor grad korrelere med IQ. Jeg tror smarte folk har like mye tankefeil som andre, men høyere utdanning hjelper deg å bli bevisst på dem, og å avsløre ugyldige slutninger og dårlige kilder. Bare det å faktisk kunne lese og forstå en forskningsrapport eller tolke statistiske data ville jo avslørt veldig mye. I tillegg er folk uten utdanning, særlig i land som USA, utsatt for mange faktorer som kan dytte i den retning. Sosial utenforskap er nevnt her, og tillit til autoriteter er jo lav av mange gode grunner hos denne gruppen.

Så om det finnes korrelasjon mellom IQ og konspirasjonstenkning vil jeg tippe den er negativ på grunn av utdanningsnivå, men jeg tror uansett IQ er en dårlig forklaringsmodell på den typen adferd. I det hele tatt tror jeg ikke folk gjør dumme valg fordi de er dumme, eller smarte valg fordi de er smarte. Det er lettvinte forklaringer som for det første bidrar til å skjerpe motsetningene og dytte folk lenger utpå, og for det andre tilslører strukturelle, sosiale problemer som faktisk bør adresseres.
Sist endret av *pi; 21. april 2022 kl. 17:42.
Jeg har også stil meg spm her endel ganger.
Utifra min erfaring så virker det som endel som har blitt svikta av nær familie eller det offentlige (ofte helsevesen) har en tendens til å "finne" sin egen sannhet.
Sitat av Herr potet Vis innlegg
Konspirasjonsteorier er bare desinfirmasjon og støy spredd med vilje av lyssky "etteretningsorganisasjoner"
Vis hele sitatet...
En konspiratorisk forklaring på konspirasjonsteorier. Vakkert.

Sitat av Fulmen Vis innlegg
Nja, da snakker vi vel helst om skrullete teorier som ufoer og aliens. I saker som 9/11, JFK, Covid og månelanding er det ingen mangel på korrekt informasjon.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke uttale meg om du har rett eller feil, men det er i hvertfall uvanlig å mene at UFOer og aliens er genuine mysterier, mens JFK-drapet ikke er det

Som regel pleier det vel å være motsatt, type: "Jeg tror ikke på UFOer, aliens og konspirasjonsteorier, men akkurat JFK-drapet er ganske mystisk!"
Det er vel som de sier: Det er svært liten forskjell på Høy Intelligens og Galskap.
Eller som det blir i dette tilfellet: Høy Intelligens trengs, og spesielt kreativitet, for at folk skal klare å tro på ting som dette.
I oss andre med normal intelligens så er det ganske absurd og egentlig galskap at noen kan være så overbevist om at USA's regjering stod bak terrorangrepet i 2001. Tross mangel på bevis, man stiller nesten spørsmål om de egentlig tror på disse tingene. Kanskje bare sier de at de gjør det for å få mest mulig oppmerksomhet rettet mot seg.

At det finnes såkalte UFOer (eller romfarttøy) og Romvesener (eller intelligent liv fra andre planeter), det er noe også vi med normal intelligens tror på. I alle fall om man ikke er blant de som avfeier all uavhengig forskning som såkalt "fake news".
Intelligens er objektivt. Og folk kan tro på hva de vil, men høy IQ korrelerer hvert fall med kritisk tenking, og da blir fort veldig mange konspirasjonsteorier utelukket

Nå er det ikke så mange som går rundt og preacher om at månelandingen faktisk var ekte og at mennesker ikke er lizards, så de som konspirerer kommer du til å høre mer av.
Sitat av stinkdyr Vis innlegg
Nå er det ikke så mange som går rundt og preacher om at månelandingen faktisk var ekte og at mennesker ikke er lizards, så de som konspirerer kommer du til å høre mer av.
Vis hele sitatet...
Månelandingen er laget i et filmstudio, og definitivt ikke ekte. Men for å få den til å se mest mulig ekte ut, satte de opp filmstudioet på månen.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av vidarlo Vis innlegg
For Joe Rogan er altså ikkje kommersielt, og styrt av penger?

Det er tragisk at du ikkje ser det sjølv, men du er altså relativt djupt i eit kaninhull av feilinformasjon. Ikkje lytt til Joe Rogan; skaff deg eit breitt informasjonstilfang frå mange kjelder. Stortsett så er media i den vestlege verda relativt gode, spesielt dei litt meir trauste som Washington Post, New York Times, Aftenposten, BT, NRK, også viare. Har dei feil korrigerer dei stortsett.
Vis hele sitatet...
Selvsagt er Joe Rogan styrt av penger som verden er, men det som skremmer meg er når en kar med mikrofon blir muted fordi spørsmål?

Mye Joe Rogan sier er crazy shit, hørte også i en episode der Joe prøvde å styre retningen mot hans agenda (vaksine er dårlig) uten hell. Problemet er selvsagt alt dette om majoriteten voter på 1 løsningen, så skal faen ikke 5 prosenten komme med annen løsning, det nekter vi.

Disse avisene du oppnevner er Amerikansk utenom NRK, dem er 100 prosent betalt av legemiddel industrien, NRK er statelig, dem må være enig med majoriteten! Hadde NRK skrevet en artikkel som setter feks vaksine i spørsmål hadde det blitt en storm, majoriteten betaler NRK tross alt.

Eneste nyhetskanaler i Norge er resett og steigan som faktisk tørr å stille spørsmål andre kanaler ikke tørr.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Selvsagt er Joe Rogan styrt av penger som verden er, men det som skremmer meg er når en kar med mikrofon blir muted fordi spørsmål?

Mye Joe Rogan sier er crazy shit, hørte også i en episode der Joe prøvde å styre retningen mot hans agenda (vaksine er dårlig) uten hell. Problemet er selvsagt alt dette om majoriteten voter på 1 løsningen, så skal faen ikke 5 prosenten komme med annen løsning, det nekter vi.

Disse avisene du oppnevner er Amerikansk utenom NRK, dem er 100 prosent betalt av legemiddel industrien, NRK er statelig, dem må være enig med majoriteten! Hadde NRK skrevet en artikkel som setter feks vaksine i spørsmål hadde det blitt en storm, majoriteten betaler NRK tross alt.

Eneste nyhetskanaler i Norge er resett og steigan som faktisk tørr å stille spørsmål andre kanaler ikke tørr.
Vis hele sitatet...
Du gjer det fullstendig åpenbart at du er langt nede i kaninhullet. Det du kjem med her er klassisk konspivås. Det einaste som mangler er trippelparanteser.
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Disse avisene du oppnevner er Amerikansk utenom NRK, dem er 100 prosent betalt av legemiddel industrien,
Vis hele sitatet...
Dette er jo ren konspirasjonsteori.



Sitat av fågelwrap Vis innlegg
NRK er statelig, dem må være enig med majoriteten! Hadde NRK skrevet en artikkel som setter feks vaksine i spørsmål hadde det blitt en storm, majoriteten betaler NRK tross alt.
Vis hele sitatet...
Ikke hvis dem hadde tatt opp et faktisk problem. Men det er akkurat ikke det du eller antivaxere har tatt opp her.


Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Eneste nyhetskanaler i Norge er resett og steigan som faktisk tørr å stille spørsmål andre kanaler ikke tørr.
Vis hele sitatet...
Der nådde du bunnen av alle bunner, av hva kildekritikk angår. Med denslags uttalelser, sitter du egentlig å stempler deg selv i panna med et stempel, som etterlater skriften "idiot!". Dette stemplet er litt vanskelig å vaske bort med såpe og vann, for å si det slik.

Her beviser du, hvor lett det er å bli konspirasjonsteoretiker for deg selv og andre. Det er egentlig flaut.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du gjer det fullstendig åpenbart at du er langt nede i kaninhullet. Det du kjem med her er klassisk konspivås. Det einaste som mangler er trippelparanteser.
Vis hele sitatet...
Tror på at du mener det, kan huske filmer der jeg tenkte "herregud konspirasjonsteoretiker er så taper" Men mer og mer tiden går blir det ganske opplagt! Alt myndigheten gjør er politisk rettet mot hvor det gir gevinst.

For eksempel, nå nylig har en bru oppi nord splittet norge i 2. Militæret tilbydet å komme med en midlertidig bru på øyeblikket virkning, men det ble avslått fordi dem skal bygge en bru som tar tid.

Hvorfor? Det er en politisk spill mot hvor sårbar infrastrukturen er, om dem hadde tatt militære tilbudet hadde problemet det vært løst ila en dag eller maks 2.

Her kan vi bare:
Agree to disagree!

Dette er jo ren konspirasjonsteori.
Vis hele sitatet...
Brought to you by Pfizer

Dette sier mye, kanskje alt?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
For eksempel, nå nylig har en bru oppi nord splittet norge i 2. Militæret tilbydet å komme med en midlertidig bru på øyeblikket virkning, men det ble avslått fordi dem skal bygge en bru som tar tid.
Vis hele sitatet...
https://www.ifinnmark.no/brukollapse...s/5-81-1600132

Du bommer jo fundamentalt. Vegvesenet har derimot bruer som er lange nok, men det tek tid å transportere og montere. Sivile bruer har litt andre krav enn militære, m.a. til tryggleik og. Så det er ikkje gitt at ei løysing som tilfredsstiller militær bruk vil kunne passere sivilsamfunnet sine krav.


Sitat av fågelwrap Vis innlegg

Brought to you by Pfizer

Dette sier mye, kanskje alt?
Vis hele sitatet...
Det beviser at Pfizer betaler for reklame. Det beviser ikkje at det påverker redaksjonell linje.

Det er forøvrig veldig illustrerande for deg at du vel å bruke denslags. For det avslører ingenting, og beviser endå mindre.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
https://www.ifinnmark.no/brukollapse...s/5-81-1600132

Du bommer jo fundamentalt. Vegvesenet har derimot bruer som er lange nok, men det tek tid å transportere og montere. Sivile bruer har litt andre krav enn militære, m.a. til tryggleik og. Så det er ikkje gitt at ei løysing som tilfredsstiller militær bruk vil kunne passere sivilsamfunnet sine krav.




Det beviser at Pfizer betaler for reklame. Det beviser ikkje at det påverker redaksjonell linje.

Det er forøvrig veldig illustrerande for deg at du vel å bruke denslags. For det avslører ingenting, og beviser endå mindre.
Vis hele sitatet...
Beklager, tok feil på med brua.. Hørte dette på bygde sladder men var sikker jeg hadde lest en artikkel også om det.

Ang pfizer betaler reklame sier jo alt, en legemiddel industri som betaler i en "krise" der vaksine er alt som snakkes om, det sier litt. Om en tredjepart skal / kan kjøpe "annonse" i en media kanal, da blir det interessekonflikt.

Hos meg høres det veldig sketchy ut! Kan også påpeke dem jeg kjenner som har hatt covid uten vaksine har bare vært små syk, samme linje som de med vaksine.

Tror vi lar den diskusjon dø ut, vi begge er låst på egen narrative.
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Beklager, tok feil på med brua.. Hørte dette på bygde sladder men var sikker jeg hadde lest en artikkel også om det.

Ang pfizer betaler reklame sier jo alt, en legemiddel industri som betaler i en "krise" der vaksine er alt som snakkes om, det sier litt. Om en tredjepart skal / kan kjøpe "annonse" i en media kanal, da blir det interessekonflikt.

Hos meg høres det veldig sketchy ut! Kan også påpeke dem jeg kjenner som har hatt covid uten vaksine har bare vært små syk, samme linje som de med vaksine.

Tror vi lar den diskusjon dø ut, vi begge er låst på egen narrative.
Vis hele sitatet...
Litt "feigt" å avslutte en samtale når du åpenbart kan ha mer å tape, ved å holde diskusjonen gåande

Har tatt 3 vaksiner, kjente ikke noe til noen av dem, familien ble smittet, men jeg har gått klar sykdommen hele veien

Er jeg kanskje ikke normal, da verken vaksine eller virus rører meg ?

Vet du hvordan amerikansk tv reklame går for seg som regel ? Legemiddelprodusenter hauser opp noe nytt som du kan få av legen din ved de å de plagene osv. Å sammenligne norsk legemiddelreklame og amerikansk, er vel muligens det samme som å sammenligne paracetamol og ibuprofen i Norge med Oxycodone og Pseudoefedrin der, men det er flere år siden jeg har sett noe reklame!

Om du skal holde ditt personlige narrativ som en fasit opp mot et annet menneske sin personlige fortelling, vil det jo aldri kunne bli rettferdig ? Eller sammenlignbart ?

Også det å gripe etter: "Ja, men Pfizer...."

Ja, et legemiddelfirma er en lønnsom virksomhet, og i amerika kan/kunne du reklamere for alt. Men det betyr jo ikke at du må gjøre som reklamen sier..

Les litt mer bøker, det er bra bra!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Ang pfizer betaler reklame sier jo alt, en legemiddel industri som betaler i en "krise" der vaksine er alt som snakkes om, det sier litt. Om en tredjepart skal / kan kjøpe "annonse" i en media kanal, da blir det interessekonflikt.

Hos meg høres det veldig sketchy ut! Kan også påpeke dem jeg kjenner som har hatt covid uten vaksine har bare vært små syk, samme linje som de med vaksine.

Tror vi lar den diskusjon dø ut, vi begge er låst på egen narrative.
Vis hele sitatet...
Kvifor seier det alt? Det er åpenbart at det kan oppstå interessekonflikter, t.d. om 90% av annonsene er frå ein aktør. Men du har ikkje sagt noko om omfanget. Ut frå videoen er ikkje omfanget spesielt stort; statiske plakater av det slaget er ikkje dei dyraste TV-reklame-typane.

Og kven andre enn tredjeparter er det som kjøper TV-reklame...? Forøvrig er jo det litt av motivasjonen bak almennkringkastarar som NRK, men du slakter jo det som konsept, på det absurde grunnlaget at majoriteten betaler, og ergo er dei avhengige av å holde seg inne med majoriteten. Det er åpenbart ingen som har fortalt deg om det lovpålagte konseptet om redaksjonell uavhengighet.

Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Beklager, tok feil på med brua.. Hørte dette på bygde sladder men var sikker jeg hadde lest en artikkel også om det.
Vis hele sitatet...
Det er rimeleg avslørande for deg. Basert på relativt lite informasjon hopper du til ekstremt bastante konklusjoner om at nokon står bak og har interesse av at scenarioet du har tenkt ut skjer. Det er nettopp det som er i kjerna av konspirasjonsteorier; å finne mønster som ikkje er der.

Så du tok gjerne feil, men det er fordømt illustrerande for tankemåten din.
Sist endret av vidarlo; 5. juni 2022 kl. 13:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.