Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2389
Hei,

jeg ønsker å utdanne meg til elektriker. Har fra før av spesiell studiekompetanse innen realfag, så slipper allmenn fag som norsk og matte (antar jeg?). Lurer på om det er noen mulighet til å "speede" opp utdanningen med å ta flere av elektrofagene samtidig?

Har funnet disse folkene: https://k2utdanning.no/elektriker/. Deltidsutdanning som elektriker, men står ingenting om hvor lang tid det tar. Antar også at det kan koste en del kroner.

Kan også nevne at jeg er i midten av tjueårene og hvis det eksisterer en mulighet til å slippe å studere med 16-17 åringer hadde det vært kjekt Men dersom det er eneste løsning gjør jeg selvsagt det!

Synes det er vanskelig å finne informasjon på dette, så setter uendelig stor pris på tilbakesvar
Sist endret av Link_Swifty; 3. januar 2022 kl. 11:59. Grunn: Fant mer info
Kanskje fagopplæringskontoret kan hjelpe deg? Ville tatt og hørt hva de sier uansett
Jepp.... Har hatt samme spørsmål tidligere, og har fått svar.
Man har ungdomsrett helt til en viss alder, er det ikke 24 eller 25 år gammel? Husker ikke nøyaktig.

Jeg har for lengst fullført VGS med fagbrev i IKT-servicefaget, og har ikke påbygning til generell studiekompetanse, men oppfyller kravene til 23/5 regelen.

Jeg angrer på at jeg ikke gikk elektrofag, fordi det er det mest populære på videregående, som jeg ikke har rett til å komme inn på lenger. Jeg blir prioritert sist i køen dersom jeg skulle søke. Derfor må jeg evt flytte til en by der det ikke er så mange studenter, eller prøve meg på å finne en bedrift som vil la meg være lærling i 5 år.
Du mister ungdomsretten idet du tar fagbrev.
Det enkleste er å betale for skolegangen, og få plass som hjelpearbeider i 5 år.

Ikke mange er interessert i lærlinger over lang tid, da disse ikke kan jobbe alene.
Det kan en instruert hjelpearbeider.
Jeg gikk drittlei av kontorarbeid for en del år siden, og bestemte meg for å bli elektriker istedenfor. Jeg stod akkurat der du er nå – på et diskusjonsforum uten å få noen konkrete svar på det jeg lurte på. Så jeg kan forhåpentligvis gjøre prosessen lettere for deg ved å dele mine egne erfaringer.

Det viktigste først: Jeg hadde allerede akademisk utdannelse, men å hoppe på fagbrev-løpet som 30-åring er det smarteste jeg har gjort. Det er en bransje som konstant trenger flere folk, og jeg har ikke gått en eneste dag permittert gjennom hele lockdown-perioden. Jeg har gått fra å såvidt kunne henge opp en TV på egenhånd til å kunne gjøre det aller meste av oppussing hjemme uten hjelp (du plukker opp MYE når du jobber tett sammen med snekkere, rørleggere og murere 37,5 timer i uken). Vi er sterkt på vei inn i det grønne skiftet, der elektrisitet trolig kan plasseres helt på topp av virkemidler som trengs for å nå målene. Følelsen av å ha papirer innenfor et felt som aldri vil bli utdatert gir ro i sjelen, og mulighetene for å spesialisere seg innenfor spesifikke retninger blir flere og flere.

De tre vanligste veiene til fagbrev er:
1. 2 år på skole, 2,5 år i bedrift
2. 5 år som hjelpearbeider i bedrift, skolen tas som privatist for egen regning utenfor arbeidstid
3. 4,5 år i bedrift, 9 måneder av disse er du på skolen én dag i uken (med vanlig lønn).

Det første alternativet passer best for de som fremdeles bor hjemme hos foreldre og ikke har løpende utgifter, da du ikke har en krone i inntekt de første 2 årene.
Det andre alternativet har den høyeste startlønnen, da du ikke er registrert som lærling og dermed har krav på minstelønn som ufaglært arbeidstaker. Bedriften du jobber i har null ansvar for utdanningsløpet ditt, og alle kostnader relatert til skole/eksamener og annet faller på deg selv.
Det tredje alternativet gir deg voksenlærlingsstatus i bedriften, og du har lønn fra første dag. På samme måte som en vanlig lærling starter du på laveste lønnstrinn, og stiger jevnlig hele veien mot fagbrevet. Dette var veien jeg gikk, og jeg passerte lønnen jeg hadde fått med alternativ 2 (hjelpearbeider) etter rundt 2,5 år, og den ble høyere og høyere. Her har bedriften ansvar for alt av opplæring, og du har rundt 9 måneder der du har én arbeidsdag i uken på skole (med full lønn) for å lære teorien (Dette er det man kaller VG3, som i praksis er en oppsummering av VG1/VG2-pensumet med litt ekstra og en eksampen på slutten).

Fremgangsmåten for å komme i gang er litt opp til deg selv. Av egen erfaring anbefaler jeg å ta kontakt med de mest interessante bedriftene på egenhånd og høre om de trenger voksenlærlinger. Jeg valgte å oppsøke bedriftene personlig og fikk levert søknadene direkte i hånden på ledelsen (anbefales fremfor "å sende en mail"), og hadde såpass griseflaks at jeg fikk napp på andre forsøk. Bedriften tok seg av alt av kontakt mot opplærlingskontoret og tilrettela for lærlingløpet, og jeg var på plass i arbeidsklær én uke etter jeg startet prosessen.

Håper du fikk svar på litt av det du lurer på - bare å spørre om det er noe som er uklart.

Lykke til!
Sist endret av Mafferåå; 5. januar 2022 kl. 11:41.
Godt innlegg du over! Jeg vil poengtere at elektrobransjen her lokalt nekter å vurdere folk som ikke har skolebiten. Så det er vanskeligere å komme inn på elektro uten relevant skole sammenlignet med tømrer/murer/rør
Tusen takk for svar folkens! Det endte meg at jeg søkte meg til K2 utdanning med to dager i uken og eksamen i etter ett år. Dere har vært super behjelpelige
Sitat av Jerna Vis innlegg
Godt innlegg du over! Jeg vil poengtere at elektrobransjen her lokalt nekter å vurdere folk som ikke har skolebiten. Så det er vanskeligere å komme inn på elektro uten relevant skole sammenlignet med tømrer/murer/rør
Vis hele sitatet...
Det var kjipt å høre :/ Ifølge han som ble kontakten min hos opplæringskontoret hadde de svært gode erfaringer med voksenlærlinger som startet rett på gulvet, da denne gruppen ofte er høyt motivert for å lære noe nytt og er kvitt skoleleiheten. Det begynner å bli noen år siden jeg startet (2014), så holdningen kan selvsagt være en helt annen i dag.

Sitat av Link_Swifty Vis innlegg
Tusen takk for svar folkens! Det endte meg at jeg søkte meg til K2 utdanning med to dager i uken og eksamen i etter ett år. Dere har vært super behjelpelige
Vis hele sitatet...
Så bra, liker motivasjonen din!

En kjapp observasjon: Inne på K2 fant jeg "Som privatist må du ta eksamen i ELE 3003 og ELE 3002". Dette er de samme to eksamene jeg tok etter de nevnte 9 månedene med én skoledag per uke, som altså var en del av lærlingsløpet bedriften min la opp til.

Nå regner jeg ikke med K2 tar seg betalt 100k for noe som uansett er integrert i det påfølgende lærlingsløpet, men vil oppfordre på det sterkeste til å ta en telefon til opplæringskontoret for elektrofag i ditt fylke og høre hva de mener om planene dine. Det koster deg 15 minutter og du får snakke med noen som kan bransjen i ditt område ut og inn og vet nøyaktig hva som skal til for å få foten innenfor dørene.