Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2188
https://www.nrk.no/mr/mann-i-30-ara-...lle-1.15786125

Om man ikke tilkaller hjelp når noen har tatt overdose, hvorfor blir man ikke da siktet også for uaktsomt drap? Jeg har gått igjennom lignende saker på nettet men alle saker som omhandler dette blir henlagt. Er det noe jeg ikke helt har skjønt her eller er bare systemet så forbanna skakkjørt?
Det er vel en erkjennelse av hvordan politiet fremstår ovenfor rusmisbrukere. De fleste brukere vil heller daue enn å få "hjelp" av de guttene.
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Det er vel en erkjennelse av hvordan politiet fremstår ovenfor rusmisbrukere. De fleste brukere vil heller daue enn å få "hjelp" av de guttene.
Vis hele sitatet...
Joda det kan nok godt hende, men likevel hvorfor blir man ikke også siktet for uaktsomt drap?
Kriminelle som ikke er så veldig hyggelige kan finne på å henrette folk med en solid heroinsmell pga nettopp det her.
Sitat av Imawesome Vis innlegg
Om man ikke tilkaller hjelp når noen har tatt overdose, hvorfor blir man ikke da siktet også for uaktsomt drap? Jeg har gått igjennom lignende saker på nettet men alle saker som omhandler dette blir henlagt. Er det noe jeg ikke helt har skjønt her eller er bare systemet så forbanna skakkjørt?
Vis hele sitatet...
Det Fulmen sa
+
Leger har vel sikkert en feilmargin på i hvert fall 10-15min med tanke på å slå fast døds tidspunktet,
så med mindre man har innrømmet at man var der eller sitter der når ambulanse/politi/andre kommer
så blir det vanskelig for politiet å bevise. Man kan bare si at vedkommende var i live når man dro derifra.

Overdose dødsfall, i hvert fall blant voksne, blir nok minimalt etterforsket.
Sitat av Imawesome Vis innlegg
https://www.nrk.no/mr/mann-i-30-ara-...lle-1.15786125

Om man ikke tilkaller hjelp når noen har tatt overdose, hvorfor blir man ikke da siktet også for uaktsomt drap? Jeg har gått igjennom lignende saker på nettet men alle saker som omhandler dette blir henlagt. Er det noe jeg ikke helt har skjønt her eller er bare systemet så forbanna skakkjørt?
Vis hele sitatet...
Det er definitivt noe du ikke har skjønt. Har du vært i den situasjonen noen gang? Jeg har plukket opp telefonen uttalige ganger for personer som enten må på pumping eller reddes fra overdose.

Altså, medmenneskelighet er en gimmik, de fleste bryr seg katta om sine medmennesker.

Kanskje er det et overtall av svarene i tråden din som vil motsi meg, men omverden driter vel plent i andre. Livet går videre ass..

Og får ikke å snakke om at å se noen ta kvelden er traumatisk nok, så skal man lissom holdes ansvarlig for hva noen velger å dytte i trynet? Nei vet du hva, hver man sin tue.
Fins en god del dommer og siktelser på å ha forlatt noen i hjelpesløs tilstand.

Den 27 år gamle mannen som forlot en 15 år gammel jente livløs av overdose på hotellrommet etter at han hadde utnyttet hun seksuelt.

Mann dømt for å forlate skadet og bevisstløs kjæreste i en trapp i hjelpesløs tilstand

Mann tiltalt for å ha hensatt døende ponni i hjelpesløs tilstand


Husker og en sak en mann ble dømt for å være tilstede og ha latt den syke kona si ta selvmord etter hennes eget ønske.

Det er en egen paragraf nettopp pga det Kloakk sier.. Enhver er herre over egen kropp og ingen kan ansvarliggjøres for andres frie vilje.. Om man derimot er den som gir personen dødelig dose kan man straffes for drap hvis det kan bevises at avdøde ikke satt dosen selv.
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av celtseus Vis innlegg
Fins en god del dommer og siktelser på å ha forlatt noen i hjelpesløs tilstand.

Den 27 år gamle mannen som forlot en 15 år gammel jente livløs av overdose på hotellrommet etter at han hadde utnyttet hun seksuelt.

Mann dømt for å forlate skadet og bevisstløs kjæreste i en trapp i hjelpesløs tilstand

Mann tiltalt for å ha hensatt døende ponni i hjelpesløs tilstand


Husker og en sak en mann ble dømt for å være tilstede og ha latt den syke kona si ta selvmord etter hennes eget ønske.

Det er en egen paragraf nettopp pga det Kloakk sier.. Enhver er herre over egen kropp og ingen kan ansvarliggjøres for andres frie vilje.. Om man derimot er den som gir personen dødelig dose kan man straffes for drap hvis det kan bevises at avdøde ikke satt dosen selv.
Vis hele sitatet...
Okei. Så om man selger noe som så gjør at noen tar overdose og lemper personen ute så er det ikke drap? Men om man satt skuddet på noen så er det nok til en siktelse?

Skal se på lenkene du la til, er på mobil.
Hallo, for min del er det helt opplagt. Om jeg ikke klarer å redde personen selv så ringer jeg 113 har gjort det flere ganger.
Vi må ta vare på hverandre, verden er ikke alltid like hyggelig.
Klem og god jul fra Betty