Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 4545
Har trent endel å tenkt positive tanker en stund nå til en ganske grei effekt, noe utenom det jeg kan gjøre?
Hva er det du mener med psyke?
Få deg en jobb, få gode rutiner i livet og begynn å tren fast. Slutt å drikk alkohol/dop hver helg, omgå deg selv med folk som du ser en fremtid med. Gå utenfor din egen komfortsone når du har muligheten.
Kosthold er 70 prosent av trening!!!! Kan ikke understreke hvor viktig vitaminer er, vitamin mangel er årsaken 80% blir innlagt pga covid, vitamin mangel kan linkes til depresjon og mer..

Trener 1 - 2 ganger uken, men kostholdet er on point, har fått en psyke nå som er skummelt! Top on the world bro
Ideelt sett viktig å holde seg unna rus og hyppig alkoholbruk, ikke bruke for mye tid på internett og sosiale medier, kutte ut venner som skaper drama og dårlige vibber, ha hobbyer man liker, skaffe seg mål og mening, få alle hindringer ut av veien en etter en hvis man har ugjorte ting med Nav eller gjeld og sånn, stå opp med sola og få nok D-vitamin, ha riktig døgnrytme, gå turer, begynne med en sosial sport, jobbe med psyken hos psykolog og gå skikkelig inn for å få det bedre og forstå seg selv selvom det tar tid og kan være hardt, sette pris på nuet.
Feiler det psyken din noe spesielt? Hvis ikke så er det jo klassikerne, da. Balanser aktivitet og hvile, ha en viss stabilitet i rutinene dine, ha prosjekter som oppleves meningsfulle, sørg for gode relasjoner.

Har du spesielle tankemønstre som er negative for deg så er det sikkert lurt å jobbe med dem, men ellers så tror jeg sånne "si positive ting i speilet" - greier har begrenset verdi. Alt det du gjør som ikke handler spesifikt om psyken din er viktigere for psyken.
Dette var spennende info Optimakia. Hvilke artikler kommer disse tallene fra? Hvis 80% av innlagte med covid bare har vitaminmangel burde jo dette være en vekker for mange

"Kosthold er 70 prosent av trening!!!! Kan ikke understreke hvor viktig vitaminer er, vitamin mangel er årsaken 80% blir innlagt pga covid, vitamin mangel kan linkes til depresjon og mer.."
Ta medisiner som legen eller psykolog skriver ut og ikke droppe de
Prøvd psykedelisk sopp?
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Prøvd psykedelisk sopp?
Vis hele sitatet...
Fyren er 15 år gammel, man burde i det minste vente til man er 20+
Finnes så mange andre metoder for å bedre den mentale helsen, spesielt med en hjerne som er i en så stor forandringprosess som den allerede er i.
Sist endret av Jorg; 26. februar 2022 kl. 01:18.
Meditasjon kan jeg absolutt anbefale for å forbedre psyken. Definitivt det beste verktøyet jeg selv har testet ut.
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Prøvd psykedelisk sopp?
Vis hele sitatet...
Ja, hjalp litt det egentlig. Vet ikke om det var soppen som gjorde det men i etterkant klarte jeg komme meg ut av et depressiv mørket som konsumerte meg. Fortsatt like tom med null mål å ambisjoner en å sitte med nåla i armen tho

Sitat av pipestilk Vis innlegg
Meditasjon kan jeg absolutt anbefale for å forbedre psyken. Definitivt det beste verktøyet jeg selv har testet ut.
Vis hele sitatet...
mediterte en stund tilbake og følte det hjalp meg i en periode hvor jeg var skikkelig deppresiv, følte det hjalp litte når humøre ble greit

Sitat av Jorg Vis innlegg
Fyren er 15 år gammel, man burde i det minste vente til man er 20+
Vis hele sitatet...
mye lurere jeg peprer i meg så mye som mulig nå som hjernen min fortsatt er i utvikling(overdrivelse)
å ta det mens hjernen min fortatt utvikles er optimalt, fordi jeg former hvordan hjernen blir resten av livet, så psykadelika kan være et fantastisk vis jeg bruker det riktig
Sist endret av sunnny01; 26. februar 2022 kl. 06:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av sunnny01 Vis innlegg
Ja, hjalp litt det egentlig. Vet ikke om det var soppen som gjorde det men i etterkant klarte jeg komme meg ut av et depressiv mørket som konsumerte meg. Fortsatt like tom med null mål å ambisjoner en å sitte med nåla i armen tho


mediterte en stund tilbake og følte det hjalp meg i en periode hvor jeg var skikkelig deppresiv, følte det hjalp litte når humøre ble greit


mye lurere jeg peprer i meg så mye som mulig nå som hjernen min fortsatt er i utvikling(overdrivelse)
å ta det mens hjernen min fortatt utvikles er optimalt, fordi jeg former hvordan hjernen blir resten av livet, så psykadelika kan være et fantastisk vis jeg bruker det riktig
Vis hele sitatet...
Nei det er absolutt ikke når du former hjernen at det er optimalt. Har du tenkt på om det kanskje er nettopp rus som har gjort at du ikke føler deg bra i hodet?
Sitat av optimakia Vis innlegg
Kosthold er 70 prosent av trening!!!! Kan ikke understreke hvor viktig vitaminer er, vitamin mangel er årsaken 80% blir innlagt pga covid, vitamin mangel kan linkes til depresjon og mer..

Trener 1 - 2 ganger uken, men kostholdet er on point, har fått en psyke nå som er skummelt! Top on the world bro
Vis hele sitatet...
OT: Den påstanden må du dokumentere. Kan ikke la sånt stå uten begrunnelse selv om det er off-topic.
Sist endret av loppetrusa; 26. februar 2022 kl. 10:29. Grunn: edit
Kutt alt av sosiale medier. Snap, tiktok, fb, insta, etc. Ingen unntak.
Her er en enkel og grei liste over ting som kan forbedre hverdagen din.

- 1. prioritet! Kan ikke få sagt det nok, men søvn er superviktig! Lag faste rutiner hvor du får minst 7-9 timer søvn.

- Spis variert og bruk gjerne tiden på å lære å lage gode matretter. En kjempegod ting å ha med seg videre i livet.

- Hjernen og kroppen din er under sterk utvikling. Ta så lite sentralstimulerende virkestoffer (rus) som mulig.

- Skriv dagbok hvor du kan reflektere dine tanker og hendelser i livet.

- Finn en hobby som du kommer til å elske. Musikk, tegning, gaming eller lignende.
Gjør aktiviteter/ hobbyer som gjør deg glad og gir energi og mestringsfølelse. Ikke la deg sluke opp av dårlige tanker. Prat evt med noen profesjonelle som kan hjelpe deg med å endre tankemønsteret.
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Har du tenkt på om det kanskje er nettopp rus som har gjort at du ikke føler deg bra i hodet?
Vis hele sitatet...
Tenkt tanken ja, men kom frem til at alle nattene jeg tilbrakte på instutesjon. alene, kald, sulten, uten måte å kontakte omverden, gjorde susen for å kneke meg. alle de tusen timene stirrende i veggen… i de korte periodene jeg hadde tlf kunne jeg se alle vennene mine gå videre i livene sine, alle som jeg orginalt ruset meg med som ble nykter å begynnte skole. Ikke at jeg er deprimert, men lever med den konstante smerten i brystet som bare drar vekk med benzo

Sitat av Druepådue Vis innlegg
Gjør aktiviteter/ hobbyer som gjør deg glad og gir energi og mestringsfølelse. Ikke la deg sluke opp av dårlige tanker. Prat evt med noen profesjonelle som kan hjelpe deg med å endre tankemønsteret.
Vis hele sitatet...
Gjort alt dette i par månder nå, som hjalp meg komme ut av et depresiv mørket som slukte meg levende. Var sikker på jeg ble ta mitt eget liv, så begynnte jeg ta ansvar for psyken min selv. Men å gå til psykolog hjelper uansett null når man ikke kan være ærlig om problemmene sine pågrunn av konsekvenser det kan med bringe

Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Kutt alt av sosiale medier. Snap, tiktok, fb, insta, etc. Ingen unntak.
Vis hele sitatet...
Jobber med saken men finner ingenting fylle dagene med uten. Har gradvis gått nedover i skjermtid tho
Sist endret av sunnny01; 26. februar 2022 kl. 20:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Slutt å spise og drikke alt som gir en godfølelse dvs. alt fra sjokolade og te til alkohol, piller osv og erstatt det med sunn og proteinrik mat kombinert med det å være fysisk aktiv mesteparten av dagen. Gå lange turer i skog og mark, fjellturer, gjør mye husarbeid osv. Først når du er blitt trett av fysisk arbeid kan du sette deg ned og nyte livet og ha en sunn og stabil psyke.
Hold deg også unna folk som prater, diskuterer og krangler mye. Det fører bare til stress og irritasjon og er ikke sunt for psyken.
Sitat av freak55 Vis innlegg
Slutt å spise og drikke alt som gir en godfølelse dvs. alt fra sjokolade og te til alkohol, piller osv og erstatt det med sunn og proteinrik mat kombinert med det å være fysisk aktiv mesteparten av dagen.
Vis hele sitatet...
Allerede begynnt, bortsett fra å kutte ut knark. litt av poenge med å få god psyke er jo sånn at når jeg har knark så får jeg bedre funk hehe
Anbefaler yoga.
Jeg gjør det hver morgen.
Man endrer sinnstilstand på en bedre måte enn rusmidler.
Prøv å ta deg en liten pause med hva en du tar, bruk edrutid på å fokusere på deg selv. Du kan jo alltids starte på igjen senere haha, og litt mindre i toleranse er kjekt d og!

Fikk tips av legen min om at jeg måtte spise frokost oftere, for det hadde mye å si med tanke på humør utover dagen. Idk om det er sant for frokost er så ork
Jeg er overbevist om at hvis alle hadde vært i naturen/frisk luft MINST 45 min om dagen så hadde man ikke slitt med psyken lengre. Kom deg ut på tur!!
Sitat av sunnny01 Vis innlegg
Allerede begynnt, bortsett fra å kutte ut knark. litt av poenge med å få god psyke er jo sånn at når jeg har knark så får jeg bedre funk hehe
Vis hele sitatet...
Det er umulig å få bedre psyke når du bruker knark. Det blir som å pisse i buksen for å holde varmen, dvs. det blir bedre en kort stund og så gir det totalt motsatt effekt.
Så lenge du holder på med knark så vil du bare forverre psyken din, så da blir det meningsløst å søke råd hos andre.
Slutt å bruke dop. Må du iheletatt stille spørsmål til psyken din er ikke rus noe for deg. Dvs hvis du har som mål å bli junkie med paranoid personlighetsforstyrrelse så er det bare å kjøre på. Hvis ikke burde du bruke tid å krefter på andre ting.
Sitat av PerGotTheStashh Vis innlegg
Prøv å ta deg en liten pause med hva en du tar, bruk edrutid på å fokusere på deg selv. Du kan jo alltids starte på igjen senere haha, og litt mindre i toleranse er kjekt d og!
Vis hele sitatet...
Fantastisk tips, bruker ta pauser fra stimmulanter hvor jeg fokuserer mye på kosthold å trening
Fuck Mr. Plod!
Sitat av sunnny01 Vis innlegg
Fantastisk tips, bruker ta pauser fra stimmulanter hvor jeg fokuserer mye på kosthold å trening
Vis hele sitatet...
Det tror jeg ikke noe på. Når var sist du tok pause? Hvor lenge varte pausen?

Var det pause eller var du bare tom for penger?
BRAND ∞ STRONG
Litt pause er bedre en ingen.
Jeg bruker å kjøre fire dager bruk og tre jeg hvor sover og spiser.
Primært fordi jeg ikke får spesiell funk etter det. Tror det er en medvirkende årsak til at jeg ikke er helt fucked.
Lvl 5 Taskenspiller
Hvis du ønsker deg en bedre psyke bør du i hvert fall drite i å skyte dolcontin, ref den tråden du nettopp startet.
Seriøst kis, det ene sekundet klager du din nød over at du har det vondt og vanskelig i livet, og sekundet etter pisser du i buksa i et forsøk på å holde deg varm. Psyken din tåler ikke den livsstilen du velger, og ja, jeg skriver VELGER, for det er ingen som tvinger deg til å trykke kroppen din full av rusmidler. Jeg forstår at rus virker som en nødvendighet for deg akkurat nå, men det eneste den gjør er å dytte mer problemer inn i fremtiden din.
Sitat av Nøddy Vis innlegg
Det tror jeg ikke noe på. Når var sist du tok pause? Hvor lenge varte pausen?

Var det pause eller var du bare tom for penger?
Vis hele sitatet...
Er vell samme grunnen hvorfor jeg har pause men går ikke en dag frivilig nykter nei
Fuck Mr. Plod!
Sitat av sunnny01 Vis innlegg
Er vell samme grunnen hvorfor jeg har pause men går ikke en dag frivilig nykter nei
Vis hele sitatet...
Akkurat, du tar ikke pauser. Drogene tar pause fra deg.

Pass på deg selv
New generation
colakork's Avatar
Fokuser på fremtiden og hva du kan gjøre for deg selv nå for å komme dit du vil i fremtiden.

Er ikke mye forventet av deg nå.

Gå på skole og lever aviser i fritiden så er du mer hardtarbeidende enn 80% av menneskene rundt deg.

Sånn serr. Du er en kid. Du kan være en kid i Norge når du er 25 år også, det går fint.

Bare ta noen tak når du ser for deg en fremtid som er fristende.

Så tar du det steg for steg også ser du om den fremtiden er så fristende, hvis ikke så dropper du det og finner noe nytt.

Du har hele ungdommen og 20åra på å forstå livet. Også har du hele livet foran deg etterpå på å prøve ut ting med den forståelsen du har oppbygget deg.

Gutten. Du kan gjøre hvaaa du vil. Bare ikke la deg stresse. Husk at det er en grunn til at du og ditt familietre har kommet så langt i sivilisasjonen, du er utrolig
Fuck Mr. Plod!
Istedet for å fokusere på å bli edru, hva med å ha ett mål om å kun røyke cannabis?

Slutt med opiater, benzo, stimulanter.
Noen påpekte at du er 15 år, stemmer dette? Jeg kan forstå dette med instutisjon siden for mye frihetsberøvelse gjør man bitter og deprimert, men også sulten viss som du sikkert forstår. Det virker som du burde ha mye mer ambisjoner med livet ditt, som ikke involverer kun rus.

Det er greit å være nyskjerrig og ha lyst å prøve ting, MEN se på rus som en luksus du når som helst kan ta igjen, bare senere i livet, med bedre forutsetninger for et bedre liv med, eller uten rus. Det angrer jeg virkelig på og jeg begynte like tidlig som deg med mange de samme holdningene du presenterer her.

Det kan være kjedelig å være nykter uten mål og meining, så begynn å tenk frihet til å gjøre det du vil med penger, istedet for å for eksempel henge med drittfolk i rusmiljøet som ikke vil noe annet enn å utnytte folk for penger og ruse seg. Da får du det ikke noe bra du heller, og vil bare ruse deg mer og mer, og kjøre psyken og pengeboken i dass, for det er faktisk en luksus å ruse seg. For verden handler alt for mye om penger. selvfølgelig ikke alt, som for eksempel familie eller gode venner. Håper du innser at du har bedre muligheter enn meg som er 30år 15 år i gamet og drittlei av ruslivet utenom viss det er hasj. Du skal jo opp og frem du nå. Selvom hodet/psyken ikke er helt på plass, så er det blandt annet fordi du er så ung med testosteron og hormoner, ikke bare rus. Livet går veldig mye opp og ned i den alderen. Ønsker deg lykke til
Sitat av sunnny01 Vis innlegg
Er vell samme grunnen hvorfor jeg har pause men går ikke en dag frivilig nykter nei
Vis hele sitatet...
"Går ikke frivilig nykter"?? Da kan du bare glemme å få en forbedret psyke og innleggene her blir bortkastet arbeid for din del.

Du går ikke nykter dersom du går over på sunn mat og fysisk aktivitet hele dagen. Da produserer kroppen de samme stoffene på en naturlig måte.

Prøv imidlertid å trappe ned langsomt dersom du bruker legemidler eller annet dop.
Sist endret av freak55; 5. mars 2022 kl. 10:58.
Fysisk aktivitet, mye. Og ha prosjekter å drive med. Når du ikke jobber med dem, tenker du på dem. Har man ingenting å ta seg til mentalt eller fysisk så er dette en oppskrift på depresjon.
Nå er det ikke for å være bajas, men seriøst, du kan spise sunt, trene, sove og "tenke deg glad" til krampa tar deg, men har du relasjonstraumer er det der jobben starter for å få ett bedre liv. Det høres helt forferdelig ut å sitte sulten, ensom, og se at vennene ens går videre mens man selv står igjen på perrongen. Jeg har vært ca samme stedet, bare uten institusjon. Det suger, og jeg er lei meg for at du har det sånn. Du sier at du ikke kan ta kontakt med psykolog fordi det potensielt blir konsekvenser av det du sier, og jeg tror deg når du sier det. Jeg vil allikevel minne om at de har taushetsplikt, så lenge det ikke omhandler noen akutt fare for deg selv eller andre (jeg går også utifra at det er tilfellet her). Man kan allikevel ha god nytte av en psykolog, selv om man ikke forteller alt til vedkommende. De aller fleste med traumer må jobbe seg dit over tid uansett for å våge å fortelle om det som har skjedd, men det betyr ikke at det er nyttesløst frem til det øyeblikket.

Det er vanvittig mange ting en psykolog kan lære deg, som antagelig hadde hjulpet på livskvalitet, evnen til selvomsorg og redusert rusbruken din. Og ikke minst gitt deg troa/håpet om ett liv med færre/ingen rusmidler. Jeg kom fra ett hjem hvor alle grensene jeg hadde ble tråkka over, hvor privatlivet mitt ble invadert, og hvor hun som skulle og burde ha vært moren min, brukte det å overse meg som våpen for å få meg til å innordne meg henne. Jeg skal ikke pakke det inn eller late som om det var enkelt å komme til 31 år, faktisk har jeg mange ganger vært overraska over at jeg fikk til det, for jesusfuck det har vært på hengende håret. Allikevel er livet mitt sinnsykt mye bedre enn det var for bare ett år siden, og iallefall for 10 år siden. Poenget er i alle tilfeller at det er hjelp å få, og det er håp der fremme en plass. Selv om du ikke tror på det nå.

Det som er så lett å glemme når man har vokst opp i stummende mørke, er hvor tilpasningsdyktig man er som overlever. Det er det nemlig mange som ikke gjør. Det riktige er selvsagt å si at man som 15 åring ikke bør drive med dop, og spille fotball og hva vet jeg. Det som er mer realistisk for mennesker som fikk utdelt dårlige kort fra start, er å forsøke så godt man kan å gi større plass til positiv innflytelse og gode valg i livet sitt, enn man gir til dårlige venner og benzo. Hvis du, hver dag når du våkner, gjør en eneste ting bedre i dag enn du gjorde i går, så kommer du overraskende mye lengre enn du skulle tro, på relativt kort tid. Ta en xan eller liner mindre, sov noen timer mer, tren og spis sunt oftere, og omgi deg med mennesker som gir deg noe å være sammen med, ikke tapper deg. Skriv om det du føler, prat med de du stoler på, finn noen å stole på hvis du ikke har de, les en bok, gjør noe kreativt. Det er ikke så jævlig viktig hva det første steget på veien er, det viktige er at du fortsetter å sette ett bein foran det andre og beveger deg ett annet sted enn der du er nå. Jeg pleier å si at hadde det ikke vært for trassen, hadde jeg ikke vært her mer. Iblant holder det at du blir så sinna på verden at du tenker du faen steike ta skal vinne, bare for å bevise at de tok feil om deg.

Det er antagelig mange mennesker jeg gikk på barneskolen, ungdomskolen og videregående med, som tenkte at jeg var junkie ett sted i Oslo nå. Jeg er straks ferdig med en bachelorgrad i psykologi, så det nytter. Det var ikke lett, og jeg er ferdig mye senere enn mange jeg vokste opp med. Men jeg tenker det er bedre å blomstre sent enn å visne. Jeg heier på deg iallefall, finn veien din igjennom krattet, ideelt sett uten å ta livet av deg på veien.