Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2909
Vil strømselskapet stenge alle tilknyttede anlegg om jeg sliter med å betale regning for x leilighet og riskererer å få det stengt, vil y leilighet også bli stengt? Hvordan fungerer loven rundt dette?
Samme nettselskap hos begge leilighetene. Har blitt rammet hardt av strømprisene og ser dårlig ut dette framover....
Tror ingen stenger strømmen til noen oppi dette her, hadde blitt skriverier.
Spesielt om disse leilighetene har beboere som ikke er deg.

Men uansett, spør om utsettelse.
Jeg levde rundt 7mnd uten strøm mitt i Oslo på slutten av 90 tallet.
Hafslund plomberte sikringsskapet i trappeoppgangen (gammel bygård) grunnet manglende betaling.
Ble overaskende fort vandt til det. Det kjipeste var å dusje i kaldtvann, men jeg var ikke så opptatt
av hygiene heller på det tidspunktet.

Vi feiga ut når vinteren kom.
Går vel ca 1år fra du slutter og betale til de stenger strømmen.
Å gjemme seg for ubetalte regninger vil ikke hjelp, går ikke noe bedre for strutsen når den stikker hode i sanden for å tro den er borte. Beste rådet er å ta kontakt med med strømlevrandør og netteier, og forklar situasjonen. nå sier du ikke hvor mye strøm du bruker (kwh pr mnd) men ville tatt en titt på dette å se om du kan gjøre noen sparetiltak, samme med avtalen på strøm du har. det finnes mange dårlige avtaler der man betaler langt over hva spotpris er. spesielt idag med høye spotpriser
Et intersant tankeeksperiment her er hvor mange mennesker man trenger, som velger å leve uten strøm heller en å betale,
før strømgiganten må senke prisene.
Dette er en god generell guide:
https://www.inkassoguiden.no/artikle...e-strommen-din

Der står det bl.a "det er samlet gjeld til nettselskapet som er grunnlag for stenging og senere vurdering av åpning. Dog har elklagenemnda konkludert med at dette begrenses til kun å gjelde leveranse på et bestemt anlegg.
Dersom kunden har et nytt kundeforhold på en annen anleggsadresse, tilhørende samme nettselskap, så kan tidligere ubetalt gjeld til nettselskapet på annen anleggsadresse ikke legges til grunn, i vurderingen i forhold til om det nye anlegget kan stenges på grunn av et betalingsmislighold."

Altså det er kun anlegget hvor betaling blir vesentlig misligholdt som kunne stenges. Vesentlig misligholdt blir litt debatert men gjelder ofte flere ubetalte regninger og høgere beløp enn noen hunderlapper. Om du sitter med flere ubetalte regninger på leilighetene ville jeg ha valgt en leilighet å betalt utestående asap i første omgang for å unngå stenge begge to.
En tanke som har slått meg: Når vil det lønne seg å kjøpe en diesel-generator og lage strømmen selv? Da ryker miljøvernet rett ut vinduet iallefall.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
En tanke som har slått meg: Når vil det lønne seg å kjøpe en diesel-generator og lage strømmen selv? Da ryker miljøvernet rett ut vinduet iallefall.
Vis hele sitatet...
Er en del dårlige dieselaggregat der ute med spenningforstyrrelser, dette kan ødelegge utstyr du har hjemme.

Nå vet jeg ikke hvilken aggregat der ute som er bra, så velger bare dette fra Honda, av typen EU 30is til 29k som visstnok er ganske greit til ømfintlig utstyr.
Leverer 3000W ved maks effekt og kan kjøre i 8 timer ved 100% belastning. Tankvolum er 13 liter og pris til diesel ligger på ca. 12 kr/l i Bergen nå. En full tank tilsvarer da 156 kr og man får produsert 24 kWh på 8 timer driftstid.

Dette vil da tilsvare 6,4 kr/kWh og da tar man ikke med andre kostnader ala vedlikehold, innkjøpspris osv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
En tanke som har slått meg: Når vil det lønne seg å kjøpe en diesel-generator og lage strømmen selv? Da ryker miljøvernet rett ut vinduet iallefall.
Vis hele sitatet...
1l diesel i varmeenergi er ca. 38MJ/liter. Det tilsvarer ca. 10.5kWh. Dieselmotorer kan i beste fall såvidt bikke 50%, men realistisk sett vil 10-20kW maskiner ligge langt under det, så anta 30%. Dvs 1 liter diesel vil gi 3-4kWh elektrisitet. I beste fall må dieselen altså under 8 kroner literen for at du skal greie å få straum til under 2,- per kWh, og då har vi ikkje med vedlikehald.

Om vi derimot gjer det her litt meir fancy, og lager varmeveksler, slik at du får 4kWh elektrisitet og 6kWh varme frå dieselmotoren din, så vil reknestykket sjå penare ut.
Støtter det Vidarlo her skriver. Men hvis du atpåtil bruker varmeenergien fra motoren, altså den som blir blåst ut av radiatoren og eksospotta, til å fyre opp huset og/eller varmtvann. Ja, så blir det enda mere vinn. Nesten alt energitap fra en dieselmotor er som varmeenergi. Tapet varierer en del på modell av motor, men dieselmotorene fra tusenårsskiftet og etter har et varmetap på ca. 50 %, men eldre motorer har et høyere varmetap.

Men fordelen med en eldre dieselmotor, er at den kan nesten gå på hva som helst, bare det er flytende og fett. Altså det er ikke noe i veien for å kjøre en gammel dieselmotor på filtrert frityrolje, spillolje (tynnet ut med diesel) og andre ting. Det knakler og går. Om en har litt innsikt i kjemi, så kan en lage biodiesel av brukt frityrolje også, og drifte en motor med den.

Men ikke prøv det her med en nyere dieselmotor, det blir ikke gående bra.
Sist endret av aluminiumfluorid; 12. februar 2022 kl. 11:53.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Støtter det Vidarlo her skriver. Men hvis du atpåtil bruker varmeenergien fra motoren, altså den som blir blåst ut av radiatoren og eksospotta, til å fyre opp huset og/eller varmtvann. Ja, så blir det enda mere vinn. Nesten alt energitap fra en dieselmotor er som varmeenergi. Tapet varierer en del på modell av motor, men dieselmotorene fra tusenårsskiftet og etter har et varmetap på ca. 50 %, men eldre motorer har et høyere varmetap.

Men fordelen med en eldre dieselmotor, er at den kan nesten gå på hva som helst, bare det er flytende og fett. Altså det er ikke noe i veien for å kjøre en gammel dieselmotor på filtrert frityrolje, spillolje (tynnet ut med diesel) og andre ting. Det knakler og går. Om en har litt innsikt i kjemi, så kan en lage biodiesel av brukt frityrolje også, og drifte en motor med den.

Men ikke prøv det her med en nyere dieselmotor, det blir ikke gående bra.
Vis hele sitatet...

Hvor gammel diesel motor tenker du da? Selv om motor er gammel så betyr ikke det at man bare kan helle på en klump med gammel frityr olje og kjøre i vei. Det krever mer en som så. Både rensing og oppvarming. Du må ha en diesel pumpe som takler det osv. noen eldre militær biler som er laget for dette er sånn at man må starte dem på vanlig diesel for så og bytte over til spill olje/frityr etter man har fått opp varmen i motor.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Hvor gammel diesel motor tenker du da?
Vis hele sitatet...
For å være på den sikre siden, 1980 og tidligere. Men det er antageligvis en del modeller nyere enn dette, som er brukbare til dette også.


Sitat av 5FDP Vis innlegg
Selv om motor er gammel så betyr ikke det at man bare kan helle på en klump med gammel frityr olje og kjøre i vei.
Vis hele sitatet...
For det første er det ingen her, som har antydet at det er en klump fett. Normal frityrolje er planteoljer, som er flytende ved romtemperatur. Poengterte jeg ikke at det måtte være flytende kanskje? Spar deg med å legge idiotiske meninger på folk! Ellers så er det viktig at olja er så tyntflytende at den greit flyter igjennom oljefilteret, og kommer til i dieselpumpa. Det som er det viktigste med dieselpumpa er at dens bevegende deles blir smurt.


Sitat av 5FDP Vis innlegg
Det krever mer en som så. Både rensing og oppvarming. Du må ha en diesel pumpe som takler det osv. noen eldre militær biler som er laget for dette er sånn at man må starte dem på vanlig diesel for så og bytte over til spill olje/frityr etter man har fått opp varmen i motor.
Vis hele sitatet...
Skrev jeg ikke «dieselmotor på filtrert frityrolje, spillolje»? Igjen spar deg i å legg idiotiske meninger på andre. Altså filtrert er rensning. Ellers hvis du bruker slike brensler, så er det selvsagt inneforstått at brenslet må ha en temperatur, så det holder seg flytende, og holder dieselpumpa smurt.

Ellers så har jeg en Massey Ferguson 133, som går helt fint på diesel, som er utblandet med spillolje. Motoren er fra begynnelsen av 70-tallet eller i slutten av 60-tallet. Men det går helt fint. Det er heller ikke noe problem å starte den heller. Selv om motoren er kald. Kommer en med flytende og ren matolje, så kommer det til å gå like fint på den. Jeg har sett eldre dieselmotorer har gått på dette flere ganger.
Sist endret av aluminiumfluorid; 12. februar 2022 kl. 14:19.
Frityrolje på dieseltanken er det så mange eksempler på at jeg lurer virkelig på hvor du kan ha vært for å ha gått glipp av det.

Google
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
For å være på den sikre siden, 1980 og tidligere. Men det er antageligvis en del modeller nyere enn dette, som er brukbare til dette også.


For det første er det ingen her, som har antydet at det er en klump fett. Normal frityrolje er planteoljer, som er flytende ved romtemperatur. Poengterte jeg ikke at det måtte være flytende kanskje? Spar deg med å legge idiotiske meninger på folk! Ellers så er det viktig at olja er så tyntflytende at den greit flyter igjennom oljefilteret, og kommer til i dieselpumpa. Det som er det viktigste med dieselpumpa er at dens bevegende deles blir smurt.


Skrev jeg ikke «dieselmotor på filtrert frityrolje, spillolje»? Igjen spar deg i å legg idiotiske meninger på andre. Altså filtrert er rensning. Ellers hvis du bruker slike brensler, så er det selvsagt inneforstått at brenslet må ha en temperatur, så det holder seg flytende, og holder dieselpumpa smurt.

Ellers så har jeg en Massey Ferguson 133, som går helt fint på diesel, som er utblandet med spillolje. Motoren er fra begynnelsen av 70-tallet eller i slutten av 60-tallet. Men det går helt fint. Det er heller ikke noe problem å starte den heller. Selv om motoren er kald. Kommer en med flytende og ren matolje, så kommer det til å gå like fint på den. Jeg har sett eldre dieselmotorer har gått på dette flere ganger.
Vis hele sitatet...

Var litt kjapp med svaret. Men og kjøre traktoren din på 50/50 spill olje kontra 50/50 frityr olje. Blir ikke helt det samme. Selv om det går. Det kan være lurt og ha en liten tank med ren diesel som du kjører på før du parkerer. Da frityr olje kan ha en tendens til og levre seg i slanger når den blir stående. Spesielt når det er kaldt ute. Skal du kjøre frityr olje på ett aggregat som det hele begynte med. Ville jeg Værtfall startet på ren diesel og få tempen opp før jeg hadde kjørt 50/50 mix med frityr olje. Dagen biler tåler også plante oljer. Da det er blandet opp mot 20% av det i diesel
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Går vel ca 1år fra du slutter og betale til de stenger strømmen.
Vis hele sitatet...
Å nei da.
Skal ikke mer til enn 2-3mnd ubetalte regninger så fjerner de strømmen med null forvarsel.
Opplevd det selv 2 ganger bare siste 2 årene.
Sist endret av Flaffersen; 12. februar 2022 kl. 23:42.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg levde rundt 7mnd uten strøm mitt i Oslo på slutten av 90 tallet.
Hafslund plomberte sikringsskapet i trappeoppgangen (gammel bygård) grunnet manglende betaling.
Ble overaskende fort vandt til det. Det kjipeste var å dusje i kaldtvann, men jeg var ikke så opptatt
av hygiene heller på det tidspunktet.

Vi feiga ut når vinteren kom.
Vis hele sitatet...
Det var tider det. For en herlig sommer med manglende betaling og legendarisk spooning på høsten der før vi måtte gi tapt når vinteren kom
Sitat av Hidden_sniper Vis innlegg
Det var tider det. For en herlig sommer med manglende betaling og legendarisk spooning på høsten der før vi måtte gi tapt når vinteren kom
Vis hele sitatet...
Vi var fire kjipe og rusa gutter. Vil ikke si sommeren var jævlig, men definitivt ikke herlig.
Ingen spooning, verken legendarisk eller medioker.
Du gikk ikke glipp av noe.