Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 1505
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hei jeg lurte bare på hva folk kjøper og bruker for ekstraksjon, tinkturer og lignende?

Jeg er helt naiv og ny på dette emnet, og vet bare innledningsvis at jeg kanskje bør bruke ren etanol, helst, kontra anti bac og lignende, jeg vil helst bare ha høy renhet og etanol?

Tar jeg feil av noe da? Er 96% best for ekstraksjon, funker 40% nesten like bra, er det en perfekt "range" som for isopropanol til vasking og desinfeksjon (70%)?

Er det lett tilgjengelig for privatpersoner, må jeg finne 96?

Helt blank på dette

Sist endret av meaculpaUIO; 1. februar 2022 kl. 20:41.
Hei! Har lest litt forskjellige om det. Jeg tenker det beste alternativet er helt klart 96.

Ved lavere alkoholstyrker som f.eks. 40-60prosent vil det ta lenger tid å få prosessen til.

Er litt blank selv, bare lest litt her og der
Er det til cannabisbruk du tenker? Jeg brukte noe industrisprit handla på blankbil elns (?) og det funka fjell for å lage olje iallfall.
Isopropanol mener jeg det var.

https://blankbil.no/produkt/eksterio...opanol-5-liter
Sist endret av NokErNok; 1. februar 2022 kl. 21:05.
Jeg bruker antibac utstyrsyrsdesinfeksjon 95% etanol . Det er til olje som jeg røyker, ville ikke drukket det da.

Jo mindre % jo mere vann og dermed mer klorofyll++ så oljen blir bedre med rendre alkohol, man kan også tørke den med epsom salt til en viss grad
Sist endret av Bluesky_; 1. februar 2022 kl. 21:16.
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Jeg bruker antibac utstyrsyrsdesinfeksjon 95% etanol . Det er til olje som jeg røyker, ville ikke drukket det da.

Jo mindre % jo mere vann og dermed mer klorofyll++ så oljen blir bedre med rendre alkohol, man kan også tørke den med som salt til en viss grad
Vis hele sitatet...
Ja faen det var jo det jeg også bruke. Men hva brukte jeg isopropanolen til da? Bongrens kanskje..
Sist endret av NokErNok; 1. februar 2022 kl. 21:16.
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
99-100% ren Aceton.
Funker nesten like bra som butan og fordamper 100% i romtemperatur på rundt 24 timer.
Med ett par timer ekstra, samt litt purging i etterkant er man safa.
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Jeg bruker antibac utstyrsyrsdesinfeksjon 95% etanol . Det er til olje som jeg røyker, ville ikke drukket det da.

Jo mindre % jo mere vann og dermed mer klorofyll++ så oljen blir bedre med rendre alkohol, man kan også tørke den med epsom salt til en viss grad
Vis hele sitatet...
Er det antibac med KUN etanol eller med andre alkoholer?
Sitat av Speedfrik Vis innlegg
Er det antibac med KUN etanol eller med andre alkoholer?
Vis hele sitatet...
Mener på det, har faktisk tatt en slurk av det uten noe problem og så står det hvertfall det på nettsiden til boots, har ikke flaska her nå. Men uansett så blir det ikke noe rester igjen når man fordamper det
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Trådstarter
Men hva om man ønsker å drikke eller spise det senere, kan man fortsatt bruke ISO, aceton, antibax
Sist endret av meaculpaUIO; 1. februar 2022 kl. 21:33.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
99-100% ren Aceton.
Funker nesten like bra som butan og fordamper 100% i romtemperatur på rundt 24 timer.
Med ett par timer ekstra, samt litt purging i etterkant er man safa.
Vis hele sitatet...
Min erfaring at det funker greit nok men olja blir en del mørkere enn med etanol.

Om man bruker etanol, ISO eller aceton så anbefaler jeg såkalt "winterizing" , at man fryser blandingen i to døgn før man filtrere på nytt før man fordamper det

Rick Simpson oil er laget med aceton
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Men hva om man ønsker å drikke eller spise det senere, kan man fortsatt bruke ISO, aceton, antibax
Vis hele sitatet...
Ja bare man fordamper det 100% kan du blande det i smør, vape juice alkoholeller hva enn uten at det gjør noe
Sist endret av Bluesky_; 1. februar 2022 kl. 21:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Men hva om man ønsker å drikke eller spise det senere, kan man fortsatt bruke ISO, aceton, antibax
Vis hele sitatet...
Jeg blanda med det samme som bluesky og putta oljen i smør som jeg brukte i brownies. Gikk helt greit og ikke noe ubehag, snarere tvært imot.
Fryste ikke ned noe blanding, bare fordampa på ei kokeplate.
Sist endret av NokErNok; 1. februar 2022 kl. 21:37.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Trådstarter
Men dere to tåler jo oktan injisert inn i øyet som søndags chill

Hvordan avgjør man at all alkohol/metanol/isoprop osv er fordampet?
Sist endret av meaculpaUIO; 1. februar 2022 kl. 21:40.
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Men hva om man ønsker å drikke eller spise det senere, kan man fortsatt bruke ISO, aceton, antibax
Vis hele sitatet...
Har laget edibles, olje og vape juice med det, ikke merket noen negative effekter så langt.
Gjenstår jo å se om ett år eller 10 men

Skulle aller helst brukt ISO, men virker som det er veldig vanskelig å få tak i ren ISO, eller det har vært i allefall.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Men dere to tåler jo oktan injisert inn i øyet som søndags chill

Hvordan avgjør man at all alkohol/metanol/isoprop osv er fordampet?
Vis hele sitatet...
Hahaha nei absolutt ikke. Jeg venta til jeg hadde en passe seg masse. Egentlig bare satsa på at det var borte.
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Når det slutter å være flytende + 24-48 timer til lufting.
Hvis du lager shatter så fordamper all alkoholen vekk i prosessen og du står igjen med fast materiale som er 70-90prosent thc (om jeg forstår det riktig)

Dette materialet kan brukes til edibles, mekk, vape-carts osv.

Hvis du vil lage en potent olje trenger du ikke alkohol.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Hvis du lager shatter så fordamper all alkoholen vekk i prosessen og du står igjen med fast materiale som er 70-90prosent thc (om jeg forstår det riktig)

Dette materialet kan brukes til edibles, mekk, vape-carts osv.

Hvis du vil lage en potent olje trenger du ikke alkohol.
Vis hele sitatet...
Er ikke shatter mere glassaktig og noe lysere? Iallfall den olja jeg hadde ble så si svart og ganske hard og seig. Oppbevarte den i sprøyte som jeg varma med hårføner før bruk.
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Er ikke shatter mere glassaktig og noe lysere? Iallfall den olja jeg hadde ble så si svart og ganske hard og seig. Oppbevarte den i sprøyte som jeg varma med hårføner før bruk.
Vis hele sitatet...
Det kan faktisk komme ann på strain som blir brukt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det kan faktisk komme ann på strain som blir brukt.
Vis hele sitatet...
Hæ, serriøst? Kan det ikke heller ha med når man velger å høste? F. eks når du har melkehvite trikomer eller mørkebrune f. eks? Ikke peiling jeg iallfall, men når jeg har sett på utube folk som lager shatter så er det en litt større prosess en bare å fordampe bort sprit?
Det jeg så brukte aceton og vakuummaskin.
Det med mørkhet på shatter har med hvor lang tid plantematerialet er i kontakt med spriten. Jo kortere tid jo klarere materiale.

Lenger tid --> mørk materiale

I metoden jeg tenker på fylles glass med materiale og sprit for deretter å siles ut. Det som siles ut fordamper man på lav temp
Sist endret av Jerna; 1. februar 2022 kl. 21:59.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Det med mørkhet på shatter har med hvor lang tid plantematerialet er i kontakt med spriten. Jo kortere tid jo klarere materiale.

Lenger tid --> mørk materiale
Vis hele sitatet...
Aha, men har det noe med renheten på selve produktet å gjøre? Da jeg lagde olje sto den vell i 1-2 dager.
Ja da brukte vi samme metode
Sist endret av NokErNok; 1. februar 2022 kl. 21:59.
Det som det ble produsert shatter av var blader og rester som ellers ville blitt kastet. Trim er optimalt
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Shatter is an extract, which is a type of cannabis concentrate produced using a combination of cannabis plant matter and solvents. The appearance of shatter weed is typically translucent, though its coloring can range from bright, honey-like amber to a darker yellow shade like corn oil.

Visually, all shatters may appear to have the same consistency, but the physical texture of individual marijuana shatter products can vary from extremely brittle to a taffy-like snap-and-pull quality, leading some to categorize the latter as pull 'n' snap. This inconsistency gives some insight into an individual product's concentration of cannabinoids.

Specifically, shatter that's higher in tetrahydrocannabinol (THC) will result in a product that has more sap or oil while a product with a higher level of tetrahydrocannabinolic acid (THCA) will be much more brittle and glass-like by comparison. At room temperature, THC concentrate is a sappy oil, giving shatter with a high THC content a more viscous consistency, whereas THCA is solid at room temperature, yielding a fragile concentrate that's easier to break apart.

https://weedmaps.com/learn/dictionary/shatter
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Så ikke strain, det var feil men mengde thc/thca
Vet ikke helt hva jeg ville kalt det på bildet der...
Det på bildet der ligner men er usikker. Har begrenset erfaring
Synes det ser mest ut som wax. Shatter slik jeg har sett det er hardere og mere som glass (typ breaking bad meth) mens det der ser noe seigere ut ala wax.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Trådstarter
Seigt og oljete, tung terpen lukt

Takk for alle svar gjengen fint at dere assistenter stiller opp når jeg en sjelden gang ikke er skråsikker på noe

Takker for alle innspill
Sist endret av meaculpaUIO; 1. februar 2022 kl. 22:20.
Kondensfjerner 904 er isopropanol og finnes på bensinstasjoner over alt.