Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 778
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Egentlig er vel svaret åpenbart, men så enkelt er det dessverre ikke. Har nylig vært 7 uker på avrusning fra Subutex. Kom hjem idag, og har allerede snorta flere striper og drukket en 6er pils...

Trappet ned på avrusning, og tok den siste dosen Subutex forrige lørdag. Faen for et abstinenshelvete jeg har vært igjennom. Og nå som abstinensene i stort sett har gått over så kommer jeg hjem og skaffer meg 2 tabletter på 8mg. Det vil si at jeg har nok Subutex bortimot 1 uke fremover...

Dro frivillig på avrusning og var fast bestemt på å slutte med dette, men etter bare noen få timer hjemme sitter jeg her med Subutex. Føler meg som en total fiasko og at de 7 ukene på avrusning var bortkastet...

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå...Jeg var på god vei, men har nå feilet totalt! Tror det blir vanskelig å slutte igjen og at jeg på nytt er inne i en ond sirkel.

Alle tips og råd mottas med stor takknemlighet.
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Kan tillegge at jeg er en mann på 30 år, og narkotika/alkohol har vært en fast del av livet mitt siden jeg var 14-15...Har vært på behandling og avrusning såpass mange ganger at jeg faktisk ikke har telling lengre. Jeg klarer ikke å ha det godt uten en eller annen form for rus. Det er som om jeg holder på å ødelegge livet mitt, men samtidig føles det som om det toget har gått for lenge siden.
Kanskje klarer jeg aldri å slutte med rus, selv om det er mitt høyeste ønske i hele verden. Skjønner ikke hva som feiler meg...
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg slutta å ruse meg når jeg var 31 og toget ditt har langt fra gått! Livet er jo egentlig knapt igang, tenk at for bare 15 år siden var du et barn! Nå er du ung voksen, og om 15 år frem i tid er du voksen men langt fra gammel. For om 15 år frem i tid har du enda 35-40 år igjen å leve! Tenk så waste of life det er å fortsette å waste livet når du egentlig kan ha så mye bra i vente foran deg Ingen angrer på at de klarte å slutte med rus men man angrer hver dag år etter år på at man ikke har slutta.. Ikke sitt enda en måned av livet enda et år.. Å bare angre på at livet ditt er som du er, at du skulle ha slutta i fjor og slutta i fjor og slutta i fjor.. Slutt NÅ og ikke se deg tilbake

Det er to ting du må fokusere 100% nå for å klare det,, det ene er terapi, tørre å kjenne på alt inni deg, skammen og selvhatet men også finne styrke og selvkjærlighet i de gode egenskapene dine og drømmene du hadde før du begynte å ruse deg. Grave med psykologen om hvor det gikk gærent og hvorfor og tilgi deg selv for det når du får lære at flykten din inn i rus sannsynligvis er en normal reaksjon på noe annet du har mangla..
For å få utbytte av psykolog er det en forutsetning at du er helt åpen og at du kommer i kontakt med følelsene dine og ikke sitter der å tenker at du er teit eller sperrer følelsene dine og ikke har tro på terapien.

Det andre du må gjøre er å forstå hjernen din. Mennesker er vanedyr og hjernen fungerer sånn at vi assosierer for eksempel rus med visse type følelser, visse type tanker, visse type folk, viss type musikk, viss type omgivelser osv sånn at hjernen vil ha rus selvom man egentlig ikke vil det.
For meg så ommøblerte jeg kåken, malte kjøkkenet, skifta gardiner og alt sånn. Flytte til en helt annen kåk er enda bedre.. Jeg kutta ut tvert alle som rusa seg og minte meg om rus, en del syns sikkert jeg var overlegen som slutta å svare men etter å ha vært borte i tre år for å prioritere den rusfrie veien min hilser alle med gode klemmer når jeg møter de tilfeldig nå. Oppsøker fortsatt ikke steder jeg har pleid å være rusa eller folk jeg rusa meg med henger men hender jo man møter noen på butikken..
Det andre du må forstå om hjernen din er at når man har rusa seg over lang tid så er hjernen satt sammen anderledes pga rusen og det tar tiiiiid før hjernen "tilbakestille seg" til default. De sier et år rusfri da begynner de positive endringene i hjernen å skje. Er fordi det tar tid og hjernen fortsatt er avhengig og vanedyr at de fleste sprekker lenge før det har gått et år...
Men vær streng med deg selv og tenk når du får lyst til å ruse deg at suget er kortvarig og du får langvarig gevinst i lengden av å motstå! Og at hvis du ruser deg får du bare kortvarig gevinst av rusen og langvarig bakside av det i lengden...

Vet ikke hva mer jeg kan si as men du må bare bestemme deg NOK en gang for alle. Det hjelper ikke å bare ikke ville ruse seg men du må være så disiplinert at å ruse seg ikke er et alternativ. Lover deg du blir nesten som født på ny når du har klart det 1-2 år, da har du fått merke gevinsten og blir mye lettere å be djevelen på skulderen om å holde kjeft når han prøver å manipulere deg til å ta "bare i dag en gang til"

Du klarer det! Og DET er VERDT det!
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Egentlig er vel svaret åpenbart, men så enkelt er det dessverre ikke. Har nylig vært 7 uker på avrusning fra Subutex. Kom hjem idag, og har allerede snorta flere striper og drukket en 6er pils...

Trappet ned på avrusning, og tok den siste dosen Subutex forrige lørdag. Faen for et abstinenshelvete jeg har vært igjennom. Og nå som abstinensene i stort sett har gått over så kommer jeg hjem og skaffer meg 2 tabletter på 8mg. Det vil si at jeg har nok Subutex bortimot 1 uke fremover...

Dro frivillig på avrusning og var fast bestemt på å slutte med dette, men etter bare noen få timer hjemme sitter jeg her med Subutex. Føler meg som en total fiasko og at de 7 ukene på avrusning var bortkastet...

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå...Jeg var på god vei, men har nå feilet totalt! Tror det blir vanskelig å slutte igjen og at jeg på nytt er inne i en ond sirkel.

Alle tips og råd mottas med stor takknemlighet.
Vis hele sitatet...
Ikke et råd men spm. Får du god rus ut av å fordele 2 8mg Tabs på 2uker i linere? Isåfall vil jeg prøve d samme
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke et råd men spm. Får du god rus ut av å fordele 2 8mg Tabs på 2uker i linere? Isåfall vil jeg prøve d samme
Vis hele sitatet...
Ikke akuratt tråden å dele metoder for å innta rus når tråden er opprettet for råd om hvordan slutte med rus...
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke et råd men spm. Får du god rus ut av å fordele 2 8mg Tabs på 2uker i linere? Isåfall vil jeg prøve d samme
Vis hele sitatet...
Uten toleranse har du god rus i 32 dager på to 8mg. 0.25-0.5mg er perfekt for meg.
Får du abstinenser etter en dag med sub, etter 1 uke uten?
Det er lov å sprekke, men det er ikke lov å gi opp. Kast det du har igjen i dass, og prøv å finne noe produktivt å fylle dagene med.
Hvis du ikke klarer å kaste dem - Legg dem til side og øv deg på å ha dem tilgjengelig uten å ta dem