Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1833
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Hei, mistet førerkortet i 2018, kan ta det igjen om noen mnd.

Jeg ble tatt med såkalt høypromille (regnet om utifra thc) og de vil at jeg avlegger full ny førerprøve.

Har snakket litt med andre som har mistet førerkortet av samme årsak. Og ingen av de som jeg snakket med måtte avgi urinprøver etter 3 år..(?)

Hvordan blir dette for meg? Søker man bare som normalt og håper på det beste?

Takk for innspill
hadde nok søkt som vanlig og vært clean til du tar ny førerprøve, hvis de sjekker der, om det skjer vet jeg ikke
Hør med politiet om det er krav til urinprøve, om ikke bare søk så kanskje det går. Til meg var det ikke krav om det fra politiets side (alkohol og piller) men avla prøver får å være på den sikre sida. Ingen spurte om dokumentasjon da jeg søkte førerkort.

Sitat av RaveX Vis innlegg
Om du fortsatt bruker rusmidler, kan du heller klare deg uten førerkort. Du har ikke noe i trafikken å gjøre da. Hilsen en som mistet ett familiemedlem grunnet en ruspåvirket sjåfør
Vis hele sitatet...
Man kan lovlig kjøre "rusa" på f. eks benzo om man går på dette fast noe som er langt værre enn litt thc i blodet. Eller å kjøre fjern i heletatt bare til sammenligning.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Hei, mistet førerkortet i 2018, kan ta det igjen om noen mnd.

Jeg ble tatt med såkalt høypromille (regnet om utifra thc) og de vil at jeg avlegger full ny førerprøve.

Har snakket litt med andre som har mistet førerkortet av samme årsak. Og ingen av de som jeg snakket med måtte avgi urinprøver etter 3 år..(?)

Hvordan blir dette for meg? Søker man bare som normalt og håper på det beste?

Takk for innspill
Vis hele sitatet...

Jeg mistet den i 12 måneder i fjor pga 0,5 promille thc og søkte om tilbakelevering. Ikke hørt noe om pissing og vandel ble godkjent for 6 dager siden. Bare søk på vegvesen.no så får du vente å se
Sist endret av Daw-G; 31. mai 2021 kl. 17:21.
Anonym bruker
"Sjuk Falk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mista lappen i 2 år pga kjøring påvirket av div rus midler. Alt ble regnet om til en utrolig høy promille. (Nesten 2 i promille på thc når jeg ikke hadde røkt på 12 timer+)
Jeg søkte bare om å få ta lappen igjen etter 2 år og det gikk helt fint.

Må det være en del av dommen kansje om man må begynne på pissings?

Skjenner noen som har måtte levere urinprøver for å beholde lappen når de har blitt tatt med lit bønne på rasia hjemme uten noe bilkjøring i bildet.

Virker nesten litt tilfeldig hvem som må pisse og ikke.
Er man fradømt førerretten i 3 år kan man søke etterpå, dersom man har hatt flere saker hos politiet kan man få avslag pga manglende edruelighet. (Man søker hos vegvesenet men politiet opplyses ved søknad) Dersom legen melder deg til fylkeslege pga rus så er det klare regler på at man må vise edruelighet i så og så mange år osv.
Sist endret av Kastebort; 31. mai 2021 kl. 18:07.
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ikke svar til TS men er så sykt teit den omregningen. Jeg fikk 37 i promille.
Du kan bli bedt om å vise til rene prøver så hadde holdt meg til lappen var back siden det nærmer seg nå!
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
her er det ingen fasit svar. jeg blei stoppa på vei hjem fra jobb rundt 1800. ikke røyket siden kvelden før. omregnet til alko promille kom de av en eller annen grunn frem til 2.3... tok kontakt med fastlegen uka etter og ble anbefalt å ta en prøve i mnd men å vente en stund til vi visste at de var negative (røyket daglig over mange år)... møtte i retten og inrømmet at jeg røyket noe, nektet for å kjøre påvirket. dømt for å kjøre påvirket men hørte ingenting om å levere prøver.

når jeg så skulle søke om tilbakelevering av førerkort igjen fikk jeg det godkjent med en gang.

dette var for klasse BE CE DE.

hørt fra andre i (gamle) omgangskretsen at de måtte levere prøver i 6 måneder kun for besittelse.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
her er det ingen fasit svar. jeg blei stoppa på vei hjem fra jobb rundt 1800. ikke røyket siden kvelden før. omregnet til alko promille kom de av en eller annen grunn frem til 2.3... tok kontakt med fastlegen uka etter og ble anbefalt å ta en prøve i mnd men å vente en stund til vi visste at de var negative (røyket daglig over mange år)... møtte i retten og inrømmet at jeg røyket noe, nektet for å kjøre påvirket. dømt for å kjøre påvirket men hørte ingenting om å levere prøver.

når jeg så skulle søke om tilbakelevering av førerkort igjen fikk jeg det godkjent med en gang.

dette var for klasse BE CE DE.

hørt fra andre i (gamle) omgangskretsen at de måtte levere prøver i 6 måneder kun for besittelse.
Vis hele sitatet...
Har inntrykk på at det er veldig forskjellig i forhold til hvem man møter på og kanskje endel andre ting som hva man jobber med ifb med om man trenger førerkort.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
jeg blei stoppa på vei hjem fra jobb rundt 1800. ikke røyket siden kvelden før.
Vis hele sitatet...
Hvordan/hvorfor ble du tatt?