Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3648
Anonym bruker
"Ekstravagant Drage"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
og at man blir feit? Eller er det økt matlyst som gjør deg feit?
Anonym bruker
"Sint Ravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vet ikke hvor ille du har hørt det er jeg men nei det er ikke så ille. Det hjalp meg veldig mye selvom jeg syns cipralex ga rare drømmer og remeron økt matlyst. Det er den økte matlysta som gjør at man spiser oftere, medisinen i seg selv gjør deg ikke feit men man kan få litt ekstra vann i kroppen bare et par kilo.
Classified stoner
tamrein's Avatar
2 0
det spørs på hvilke typer antidep man får, mange har forskjellige bivirkninger feks seroquel som gjør deg til en zombie og sover i opptil 3 dager lmao, man må bare prøve seg fram og se hva som funker for deg.
Anonym bruker
"Hjemmelaget Succubus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av tamrein Vis innlegg
det spørs på hvilke typer antidep man får, mange har forskjellige bivirkninger feks seroquel som gjør deg til en zombie og sover i opptil 3 dager lmao, man må bare prøve seg fram og se hva som funker for deg.
Vis hele sitatet...
Seroquel er ikke antidepressiva, det er antipsykotika og det er bare i opp startfasen man sover en del, tre dager er å overdrive ekstremt men man blir litt zombie av dem og sover tungt. Denne tråden handler imidlertidig om antidepressiva.
Anonym bruker
"Begeistret Bredøre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av tamrein Vis innlegg
det spørs på hvilke typer antidep man får, mange har forskjellige bivirkninger feks seroquel som gjør deg til en zombie og sover i opptil 3 dager lmao, man må bare prøve seg fram og se hva som funker for deg.
Vis hele sitatet...
seroquel er vel heller antipsykotika, ikke depressiva. For å roe ned personer i psykose eller som sovemedisin i lavere doser.
Anonym bruker
"Hjemmelaget Succubus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har prøvd mange forskjellige antidepressiva og det som fungerer for noen er ikke sikkert fungerer for deg og det som noen andre får bivirkning av kan det hende du slipper eller vica versa. Virkning og bivirkning er nokså individuelt. Jeg har aldri gått opp i vekt av antidepressiva hvertfall ikke mye, ble bare sunnere og økt matlyst så jeg i sammenheng med at jeg trivdes og fikk det bedre psykisk.
på remeron blir jeg plutselig jævlig sulten, selv om jeg egentlig ikke er det.
kjennes ut som man er helt tom for mat og at energien blir borte fort om man ikke spiser, så før jeg innså akk hvor det lå spiste jeg meg opp over 30kg. 15 av de er borte igjen etter jeg personlig lærte å skille mellom ekte sult og remeron-munch.
det er ille med tanke på selvmordstanker som mange har hatt opp igjennom årene, tidlige typer antidepressiva var virkelig ille men de er blitt bedre, likevel er de idag langt fra perfekte
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hadde Brain zaps i over et år etter jeg slutta på Efexor. Ble utløst av skarpe lyder, lys og raske bevegelser, så kraftig at jeg mista synet i et halvt sekund. Var et helvete, og særlig surt siden jeg i utgangspunktet nektet medisinering, men legen fikk omsider "solgt" det inn til meg, med lovnader om hvor trygt det var. Aldri igjen.

Ba om nedtrappingsplan, men fikk aldri noe fra fastlegen. Endte opp med å fjerne 1 og 1 pellet fra kapselen, helt til jeg bare tok 1 liten pellet. Fikk alikevel helt jævlige abstinenser.
Anonym bruker
"Ekstravagant Drage"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Inneholder de ikke serotonin? Hvordan kan de da ha slike virkninger? Er det fordi depressive personer faktisk ikke er skapt for å være lykkelige?
Antidepressiva som øker serotonin kan gi økt matlyst og vektøkning hos endel brukere, de kalles SSRI. Antudepressiva som øker serotonin og noradrenalin (SNRI) gir ofte litt mindre problemer med vekt/matlyst enn de som kun øker serotonin, men mange går opp i vekt med dem og. Det er vell kun Wellbutrin som ikke gir vektøkning og som regel gir vektnedgang da den øker dopamin og noradrenalin (NDRI). Ut ifra symptombildet kan endel ha nytte av antidepressiva. Sliter man med søvn og lite matlyst kan SSRI være bra. Sover man for mye og veier for mye kan NRDI være bra. Sliter man med lite søvn og for mye matlyst kan det bli et vanskelig avveining noen ganger. Ofte kan samtaleterapi, mer fysisk aktivitet, bedre kosthold, bedre sosialt liv etc være nok til å komme seg ut av depresjon uten antidepressiva.
Jeg har prøvd mye forskjellig itillegg til benzo og for meg var det en overraskende enkel affære å slutte å med lexapro. Så enkelt at jeg ikke har noe imot å ta det igjen om det skulle være behov.
Jeg har prøvd uhorvelig mye rart av droger - men aldri vært så ute og kjøre som da jeg ble polymedisinert med 6 (!) forskjellige c-preparater....

Men over til "lykkepiller" også kalt ssri-preparater (selektive serotonin-reopptaks hemmere) - selv om de moderne ikke nødcevdigvis er SSRI men SSRN eller noen andre bokstaver (host kremt - help me out here folkens) Anyway ; Cipralex (escitalopram) er vel en av de mest kjente, mest brukte, og etter min mening - aldeles jævligste.
De funker-ish, men både jeg, broren min, og samtlige venninner har alle sammen blitt flate følelsesmessig av de. Altså de tar vekk depresjon og angst til en viss del - men siden de også flater ut de dypere gode følelsene også, så kan man bli ganske så oppgitt og negativ etter en stund på disse...

In fact så ble jeg såpass "meh" etter et halvt år på "lykkepiller" at jeg en dag sto der og tenkte "skal jeg ha salami på brødskiva idag, eller skal jeg henge meg i låven istedet....?" - ikke slik at jeg seriøst vurderte å ta livet mitt, men mer som at jeg var såå avflata at ingenting betød noe.
Så kuka den til, pun not intended - sexlivet mitt også (sterke følelser som sagt) og de fåå gangene jeg hadde lyst og evne på det preparatet, så kom jeg aldri i mål.
Prøvde ganske mange av de, enten det var gammeldagse Effexor, eller den litt nyere Wellbutrin (strengt tatt et stimulant av noe merkelig slag, funka ikke akkurat bra for en med angst - hohoy...) og disse trisykliske som Remeron og *glemt navnet* begge ble gitt mot søvnproblemer, "men de skader ikke humøret heller" ifølge legen. Yeah right....

Etter å ha prøvd haugevis av meds er jeg overbevist om at det er bedre med noe som funker der og da hvis man er i en krise, enn å kødde til kjemien i huet for lang tid.

Min mening.
Snri. ØDELA livet mitt. Har vært av 2 år nå. Jeg gikk gjennom EKSTREM angst og derealisering. Og jeg har vært gjennom høy dose benzo abstinenser (10-16 mg rivo per dag) og opiat abstinenser hvor jeg hadde en toleranse på 400 mg morfin om dagen. Antideppen var værre. Hold deg unna. Sliter fortsatt den dag idag og undertrykker det med benzo for å (overleve) jeg trappet også ned i 1.5 år før jeg sluttet. Det er få som opplever jeg jeg har gått gjennom, tipper rundt 6% av ssri/snri brukere. Men du vet aldri. Hold deg unna og Finn noe annet å bruke

Det hjalp heller ikke på depresjon. Studier viser er placebo har mer effekt enn antidepressiva.
Sist endret av wayup369; 8. mai 2020 kl. 16:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Ekstravagant Drage"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Altså, å spise ingefær skal visst hjelpe serotonin. Men dette har ingen dårlige virkninger. Jeg har faktisk blitt mer våken av det. Det kjennes sunt rett og slett. Samme med hvitløk og selleri. Hvorfor skal ta serotoninpiller ha slike konsekvenser?!
Anonym bruker
"Hjemmelaget Succubus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Inneholder de ikke serotonin? Hvordan kan de da ha slike virkninger? Er det fordi depressive personer faktisk ikke er skapt for å være lykkelige?
Vis hele sitatet...
De fungerer ved å stabilisere og normalisere blandt annet serotonin reseptorene, altså øke dem, siden en deprimert har nedsatt eller fraværende serotoninproduksjon. En person som allerede har normal serotoninproduksjon vil ikke bli ekstra lykkelig av antidepressiva.

Nei det er ikke sånn at deprimerte er skapt for å ikke være lykkelige og det er et spørsmål som viser ekstrem kunnskapsløshet og skremmende tafatthet. Med den troen kan jo likegjerne alle deprimerte bare gi opp og sånn er det heldigvis ikke, alle har mulighet for å få det bedre, antidepressiva er ett av flere tiltak som kan hjelpe på den prosessen. Kognitiv terapi er også viktig hvor man trener hjernen til å se håp og positive ting.
Anonym bruker
"Omgitt Sjøorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Økt matlyst av antidepp er kun en bivirkning, noe som absolutt ikke alle vil merke.

Har selv prøvd en del forskjellige antidepressiva og det er kun 1 av de 3 typene jeg har testet ut som gjorde meg sulten.
Spiste til alle døgnets tider og la på meg ett par kg, noe jeg egentlig ikke hadde vondt av, men måtte slutte med de ettersom lommeboka ikke taklet den økte matlysta.
Anonym bruker
"Hjemmelaget Succubus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Altså, å spise ingefær skal visst hjelpe serotonin. Men dette har ingen dårlige virkninger. Jeg har faktisk blitt mer våken av det. Det kjennes sunt rett og slett. Samme med hvitløk og selleri. Hvorfor skal ta serotoninpiller ha slike konsekvenser?!
Vis hele sitatet...
Alle legemidler har bivirkninger, se på pakka til paracet også. Det at det er listet opp masse mulige bivirkninger betyr ikke at man får det, det er bare produsentens forsikring på å ikke bli saksøkt om noen skulle få en sjelden bivirkning da må alt nevnes for å være på den sikre siden.

Jeg har brukt både Ssri og snri antidepressiva i forskjellige epoker av livet og har alle gangene fått stor hjelp av antidepressiva.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
De fungerer ved å stabilisere og normalisere blandt annet serotonin reseptorene, altså øke dem, siden en deprimert har nedsatt eller fraværende serotoninproduksjon. En person som allerede har normal serotoninproduksjon vil ikke bli ekstra lykkelig av antidepressiva.
Vis hele sitatet...
Det er heller slik at serotonin reopptakshemmere hindrer serotonin fra å bli reabsorbert av nevronen like fort som den ville gjort uten medisin (det er derfor de kalles reopptakshemmere). Den "tvinger" altså serotonin til å være i synapsen (kløften mellom nevroner) lengre enn normalt, slik at den kan utføre jobben sin.

Ingen kan ha fraværende serotoninproduksjon, det er en så pass viktig nevrotransmitter at med fraværende produksjon ville ikke hjernen fungert. En av hypotesene rundt depresjon er nedsatt produksjon av serotonin, men det er nok ikke en universell forklaring på problemstillingen.
Jeg har hatt veldig god erfaring med antidepressiva. Gikk opp i vekt med Remeron, men kiloene forsvant da jeg sluttet. Zoloft gav meg en del trøbbel med brain zaps da jeg trappet ned, men ikke noe verre enn at jeg tålte det.

Antidepressiva har aldri gjort meg flat i humøret og har heller ikke gitt meg problemer med sexlivet.
Fungerte ikke i det hele tatt for min del. Fikk bare enda flere selvmordstanker en det jeg har til vanlig. Tror jeg har prøvd det meste utenom benzo (har sett hvor stuka folk blir av det, så jeg nekter å ta det) og ingenting har fungert. Ble helt flat, var deilig en periode men ikke i lengden.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Inneholder de ikke serotonin? Hvordan kan de da ha slike virkninger? Er det fordi depressive personer faktisk ikke er skapt for å være lykkelige?
Vis hele sitatet...
var skapt "lykkelig" jeg, altså normal med både opp og nedturer osv.
hvis du leste hva @stray_wanderer skrev, så var jeg ung og dum og ødela en del av mitt system etter et serotonin-syndrom, men at tung rusbruk også kan være en del av grunnen (sier legene, døm det som dere vil).

men det er meg som 1 eksempel bare.

anbefaler at du virkelig kjenner på om ting er sååå jævlig at du ikke kan klare det selv, og om det er det så snakk med legen og få henvisning til dps/psykolog, da kun en profesjonell vil kunne si om det kan gagne akkurat deg etter dere er blitt veldig godt kjent.
-og om noen prøver pushe på deg slikt uten å virkelig gå til roten av problemet og dermed konkludere med et behov el.l, så nekt å ta imot og prøv en ny person.
Selv har jeg spist meg igjennom hele alfabetet av anti-depressiva. Endte på Brintellix og Lamictal. Noe morgen kvalme i perioder på grunn av Brintellix og Lamictal smaker helt grustom solbær og har ødelagt solbær for meg. Men de er begge verdt det.
Har vært gjennom 20-30 antidep siste 20 år. Ingen virket - på meg. Men vi er alle forskjellige - og jeg vil tro det virker på noen. Samtidig hadde det vært interessant å lese litt evidensbasert forskning på effekten. Neppe skyhøy.
Anonym bruker
"Ekstravagant Drage"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Men la oss si du er deprimert. Moderat. Du fungerer, men du har dårlig søvn fordi du våkner og du har angst. Føler det er ikke håp. Står opp Stein om morgenen. Du er trett, men må opp. Har du fri så sover du kanskje til 12-14. Grubler mye. Orker ikke pleie vennskap. Ikke fordi du ikke vil ha venner, men fordi du blir sliten. Og fordi du føler at du ikke er til glede. Hverdagen er grå. Du får ingen gode følelser for noe eller noen. Alt er liksom kaldt. Tar ting veldig ille.
Gidder ikke engasjere deg. Gjør ofte som andre sier fordi ingenting betyr noe, fremstår kanskje lettere som ei nikkedukke. Men det er jo fordi du ikke bryr deg.
Er det slik at antidepressiva kan skjerpe konsentrasjonen? Gjøre deg gladere? Mer energisk?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
og at man blir feit? Eller er det økt matlyst som gjør deg feit?
Vis hele sitatet...
Øker matlysten veldig, også tror jeg at man mister litt følelsen av å være mett, så man spiser veldig mye mer enn tidligere. Så ja, man blir sånn sett fort tjukk.

Gir fort faen eller spiser uten å tenke over det.
SSRI'er funker bra om du har kronisk angst og depresjon, får til å roe ned litt så behandling blir enklere. Må alltid starte med seg selv, med trening kombinert.

Man kan bli litt "tom" for følelser av og til, men hvis en person foretrekker å være uten SSRI etter en stund, så er det kanskje ikke for dem.