Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3961
Hei, har bestilt meg bredbånd men fikk beskjed om at jeg trenger router med modemfunksjon. Noen som vet hvor man kan få tak i dette? Har søkt mye men finner svært lite. (muligens denne: https://www.jula.no/catalog/hjem-og-...l-modem-003366)

Får router fra leverandør men denne kommer ikke før neste uke så jeg må ha noe midlertidig da det blir dyrere med mobildata i 1 uke.
modem for hva? xDSL? DOCSIS?
Exonize's Avatar
Trådstarter
Sitat av liasis Vis innlegg
modem for hva? xDSL? DOCSIS?
Vis hele sitatet...
xDSL
Limited edition
Moff's Avatar
Den boksen du linket til skal i teorien fungere helt fint. Det er riktignok bare WiFi-4 (N) på den, noe som begynner å bli forholdsvis gammeldags. I dag dealer vi primært med WiFi-5 (AC), og versjon 6 (AX) kommer senere i år. Dette har ingen betydning for topp-hastigheten du vil få, siden ADSL/VDSL er forholdsvis treige greier - men det kan være fint å ha høy hastighet på lokalnettverket ditt, hvis du for eksempel skal caste 4K-video til en TV eller noe sånt.

Vær oppmerksom på at det kan hende at du må konfigurere modemet før det vil fungere. Hvis du har bestilt nett fra Telenor, så pleier det som regel å få helt fint fordi de bruker standard-innstillinger på nettverket sitt. Hvis du skal få nett fra en annen leverandør, så kan det i noen tilfeller hende at du må justere VPI/VCI på modemet, og det kan være vrient å finne ut hva den korrekte innstillingen for dette skal være. Leverandøren bør kunne svare deg på dette. (Telenor bruker VPI 8 og VCI 35)

Modem/router du får fra leverandøren pleier også å være veldig billige saker, så det kan kanskje være verdt det å kjøpe en skikkelig boks nå, som du da kan fortsette å bruke selv etter at boksen fra leverandøren dukker opp i posten. (Behold da det andre modemet som en backup.)
Sist endret av Moff; 2. juli 2019 kl. 14:29.