Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4051
Som tittelen sier her og generell dårlig form, muligens i kombinasjon med angst og / eller akutt utmattelsessyndrom som har eskalert i 6-7 dager. IKKE CO19 påvist

Nå er ikke jeg lege eller noe, men dette er ett solid trykk, samme hva angående alder, kjønn og fysisk form.

Vart en ukes tid, og de siste dagene har gått uten søvn.

Lege sier søvn men....
Klarer ikke legge hode ned pga trykk. Hjælsliten. Ikke co19 virus.


Noen med formening om :

1: Er det forsvarlig å sende folk hjem i en slik tilstand, ja muligens ulovlig, enn så lenge det ikke er unntakstilstander ? Det er gul beredskap og det er såvidt meg bekjent en helsetjeneste klar for full beredskap , men fremdeles gult.

2: Hva dette kan være ? Rett fra 2 mnd med jevn trening og fin fysisk form til totalomslag og elendighet.

Jeg kjenner lite om forhistorie, men har fått klarhet at hun ikke er alene i det minste.

Medisinsk kvalifisert personell

Pasientrettighet i klartekst fra jurister

Erfaringer med lignende forløp


Eller annen nyttig info verdsettes
Sendt hjem fra legevakt eller fastlege?

Høyt blodtrykk er ikke noe akutt.
Ongun
Trådstarter
Sendt hjem fra legevakt. Ikke angst, røde flekker oppstått her og der, variasjon i pupiller , og angstdempende kan ikke kombineres pga blodtrykket formoder jeg.

Høyt blodtrykk kan vel komme snikende såvel som akutt , nei ? Uansett ekstremt med 180 over 150 under ?
Jeg er ikke fagpersonell..

Selvom det kommer snikende så er det ikke nødvendvis akutt som behov for akutt innleggelse. Det er vel heller tvertimot. Hva sier fastlege?

Men som sagt, jeg er ikke helsearbeider.
Book time hos fastlegen, så får Hu blodtrykssdempende.

Men det beste er å være i fysisk aktivitet.

Har høyt blodtrykk selv
Ville ringt legevakten igjen og bedt om en annen vurdering. Jeg er ikke kvalifisert helsepersonell men jeg kan si at 180/150 er noe som jeg tror krever oppfølging og medisinsk behandling. I følge LHL så kommer det frem at:
Sitat av LHL
Du har en alvorlig blodtrykksforhøyelse med blodtrykk over 180/110. Da skal du behandles med medisiner umiddelbart.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Relevant; 30. mars 2020 kl. 23:16.
Ongun
Trådstarter
Takk. Jeg tar affære heller enn å la vær.
Har høyt blodtrykk selv, har målt 210 / 160 i ambulanse. Får ikke medisiner eller hjelp da 24t blodtrykksmåling viser at mitt blodtrykk enten er for høyt, eller for lavt. Kan derfor ikke reguleres opp eller ned.

Så får vell bare vente til blodåra popper i hjernen, å jeg havner på akutten...

Legger til at jeg nettopp ble 25.
Sist endret av SvindletType; 31. mars 2020 kl. 05:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av SvindletType Vis innlegg
Har høyt blodtrykk selv, har målt 210 / 160 i ambulanse. Får ikke medisiner eller hjelp da 24t blodtrykksmåling viser at mitt blodtrykk enten er for høyt, eller for lavt. Kan derfor ikke reguleres opp eller ned.

Så får vell bare vente til blodåra popper i hjernen, å jeg havner på akutten...

Legger til at jeg nettopp ble 25.
Vis hele sitatet...
Er du overvektig? Trener du? Spiser du sunt?

Blodtrykk i ung alder er vanligvis fullstendig reversibelt.

For eksempel vil 4-7 dager med fasting sannsynligvis få deg ned på helt normalt nivå igjen, deretter om du holder en sunn diet og trener så vil den sannsynligvis forbli normal.

Jeg har til tider hatt noe høyt blodtrykk selv så har derfor lest meg opp en del på det.
Jeg er ikke helsepersonell, men vil anbefale deg å ha aspirin (acetylsalisylsyre) tilgjengelig i fall du skulle begynne å kjenne brystsmerter eller om ting skulle eksalere seg ellers. Stoffet er blodfortynnende og reseptfritt, du kan lese mer her.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Du spør tilfeldige idioter på internett for å bestride en utdannet leges vurdering, hva forventer du egentlig?
Freak er ikke kvalifisert helsepersonell.

Det eneste tipset vi kan gi er om dette virkelig bekymrer deg så prøv å få en annen vurdering, om den legen også vurderer saken likt så kan man med relativt stor sikkerhet si at du overreagerer.
Sist endret av Dodecha; 31. mars 2020 kl. 13:32.
Sitat av pickaboo Vis innlegg
Takk. Jeg tar affære heller enn å la vær.
Vis hele sitatet...
Det er vel ingen som mener du ikke skal gjøre det. Men det kan hende det ikke er legevakta som er rette sted (akutt). Og da særlig nå i disse coronatider...

Nå er det andre hverdag dere kunne kontaktet fastlege. Vi idioter vet jo ingenting her, for alt vi idioter vet kan det hende det er årevis med relevant informasjon til tilstanden i fastlegejournalen.

Når du trenger legehjelp
Ring fastlegen din i åpningstiden
Ring legevakt 116 117 når fastlegen ikke er tilgjengelig og du trenger hjelp som ikke kan vente til neste dag
Ring 113 når det er akutt og står om liv
Sist endret av Dough; 31. mars 2020 kl. 14:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det eneste tipset vi kan gi er om dette virkelig bekymrer deg så prøv å få en annen vurdering, om den legen også vurderer saken likt så kan man med relativt stor sikkerhet si at du overreagerer.
Vis hele sitatet...
Enig i dette.

Høyt blodtrykk er risikofaktor for korona, så det kan ha vært med i vurderingen av hvor lurt det er å være på sykehus vs hjemme akkurat nå. Hun burde ideelt sett få en forklaring som beroliget henne litt, kanskje hun får snakket med fastlegen? Ikke gøy å føle seg skutt syk når ting er som de er nå.
Ongun
Trådstarter
Mens jeg skrev teksten ringte jeg 116117 og ba om å bli satt over til hennes nærmeste legesenter, og dette gikk fort. Der fikk jeg ingen info pga lovverket som krever mer enn bare navn og adresse (person-nr). Avstand oss i mellom er ca 1.5 t ferge inkludert for å nevne det.

Akutten er akutten mens legevakten er legevakten, som i dette tilfelle var 100 % riktig instans omkring 17-18 på en mandag, samtidig som jeg forsøkte private kanaler aller først.

Videre uteble kommunikasjonen en stund. Så jeg søkte bosted og fant to nr på dame med samme etternavn. Sendte bare melding til begge og forklarte at det var meg hun snakket med kort tid før. Moren ringte opp like etter litt overrasket , men veldig glad og takknemmelig.

Litt spesiellt i og med vi enn så lenge ikke har møtt hverandre, men det ble minst én stjerne i margen fra mor for at jeg engasjerte meg og ville høre om det gikk fint. Tenkte hun var tynnslitt i nervene etter en lang uke med to siste døgn i konstant overvåkningsmodus.

Jenta var våken, fikk telefonen og var langt klarere i både uttale og sammenheng i setningene, enn samtalen tidligere. Så hadde vi en lang fin prat i nesten to timer, hvor hun fikk lufte ut litt historikk og jeg delte av mine egne erfaringer. Trykket avtok litt og fornuftig nok så lot vi det bli anledning til å gi søvnen ett nytt forsøk. Vellykket

I utgangspunktet ville jeg nevne tallene som @Relevant fant hos LHL, siden det her dreide seg om verdier godt over krisenivået deres på 180 / 110 ,kontra 190 / 150 hos henne. Spesiellt 150 i undertrykk , og kanskje be de vurdere å dra tilbake eller ringe AMK i værste fall, men jeg besluttet å ikke jage opp når hun gradvis ble bedre ettersom praten dro ut. Det kom fram av samtalen at hun reagerte ok på betablokkere

Gleden fra mor og datter at en nærmest ukjent ( tinder da ), gadd å legge så mye energi i å hjelpe, var gevinst nok i seg selv for meg.
Jeg tenkte som så at folk har blitt sendt hjem og strøket med før pga slurv eller mangel på kompetanse , overarbeidet helsepersonell som har tatt dårlige vurderinger osv osv. Dette er en kjennsgjerning, selv i I-landet Norge.

Jeg hadde liksom en idé om å treffe henne i live og bli bedre kjent. Litt mangelfull historikk , generell info, og stress når innlegget ble postet pga flere faktorer , får dere ha meg unnskyldt for å behandle det med hast i stedet for "ta det i morgen taktikken" som blir presentert av @Dough .....det du kommer med om å vente , er jo fattigmanns trøst om jeg ga faen og dette tok en sørgelig vending. Nei ? Infoen til @Relevant var kortfattet og presis, og ga belegg for å enten varsle eller få mere info.

Kanskje var det at du er fan av @Dodecha som her er ser ut til å ha en ananas oppi ræva med sine uttalelser her, sorry ass men dele ut kritikk mot en post med gode intensjoner og kalle majoriteten av folket idioter, der mister du all kredibilitet.
Litt på spissen: alle leger har rett til enhver tid oppimot resten av oss "idiotene", og videre at ingen noensinne har fått raske og gode råd på freak angående skumle situasjoner tilknyttet helse/fare ? Den kjøper jeg ikke litt. Du bidrar attpåtil med kommentaren nesten et døgn etter, og får det til å høres ut som om at det er rein og skjær idioti i å spør etter gode råd eller erfaringer med lignene, forhåpentligvis fra noen med litt faglig tyngde. Den får du ta på kappa hvis du er mann til det, så skal jeg ta det på min kappe hvis du skriver noe som åpenbart tilsier at jeg missforstår. Det gjelder for alle.

Forøvrig åpnet jeg med å si at det naturligvis blir sterkere og-/eller flere symptomer man kan kjenne på ettersom tidene er som de er nå. Det gjelder meg og deg og resten. Det gir seg selv

Dette ville mest sannsynlig gå bra. Ofte gjør det det. I de andre tilfellene er omstendighetene mildt sagt en annen verden.

Avslutningsvis : Hva var intensjonen ved oppstandelsen av dette forumet ? Var ikke det "mange bekker små , stor å ? "

Jeg er glad og stolt over at jeg gadd å bry meg , og har to stk mor og datter som satt mektig pris på det. Win
Sist endret av BomberMan; 1. april 2020 kl. 00:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av pickaboo Vis innlegg
Jeg hadde liksom en idé om å treffe henne i live og bli bedre kjent. Litt mangelfull historikk , generell info, og stress når innlegget ble postet pga flere faktorer , får dere ha meg unnskyldt for å behandle det med hast i stedet for "ta det i morgen taktikken" som blir presentert av @Dough .....det du kommer med om å vente , er jo fattigmanns trøst om jeg ga faen og dette tok en sørgelig vending. Nei ? Infoen til @Relevant var kortfattet og presis, og ga belegg for å enten varsle eller få mere info.
Vis hele sitatet...
Det er jo nettopp denne "ta det i morgen" holdningen jeg er kritisk til her. Lettere oversatt til "ta det i ettermiddag" når alt annet er stengt, det går sikkert bra.

Du går med noe utviklende ugg i en uke, for så å gå på legevakta etter at fastlegekontoret er stengt. Da er det ikke nødvensigvis akutt med mindre det er en dramatisk forverring. Nei legevakta er ikke "akutten" men du går bare på legevakta med akutte tilstander som ikke kan vente til i morgen.

Dette med forbehold om all annen Tinder-info som er kommer i etterkant.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Ærlig talt..

Du har overengasjert deg i noe du har null kunnskap for å vurdere, du har gått og grublet og skapt panikk for ingenting, og så står du her å påstår jeg har tropiske frukter trykt opp i analen?

I tillegg er dette en person du ikke har særlig kobling med annet enn en dating app? Du tar kontakt med legekontor for å prøve å få pasientinfo?
Du saumfarer telefonkataloger og sender meldinger til tilfeldige folk med likt etternavn?

Jeg tror jeg godt kan klassifisere deg som særdeles creepy. Ta å ro ned litt nå, og innse at helsepersonell gjør jobben så godt de kan, uten slike "helter" som deg.
Jeg vet ikke jeg, jeg synes det er fint at du bryr deg selv om det ikke er en person du kjenner godt. Fint at du snakket med henne og at hun har noen hun kan kontakte.

Og så er det sånn at fagfolk som regel vet best hvordan ting skal behandles, selv om det er lurt å få en second opinion når magefølelsen skurrer eller man ikke opplever å bli hørt. Det er en balansegang. Å bli mer stresset enn nødvendig hjelper på de færreste sykdommer, og i alle fall ikke høyt blodtrykk.
Hvis det ikke blir Netflix & chill av dette så er det bare å slette Tinder ass, mer innsats enn jeg noensinne la inn da jeg brukte den appen.